Goedkope ATI of Nvidia kaart voor systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Hi,

Ik ben bezig met een budget systeem voor een familielid. Dit wordt de basis:

Processor: AMD Athlon 3500+ Socket 939
Geheugen: 1 GB DDR (2x512) PC3200 CL3
Hardeschijf: 300 GB IDE 8MB HDD
DVD-Brander: Samsung 18x DVD+⁄-RW DL Brander

Nou zoek ik alleen nog een goedkope videokaart. Het zal een PCI-e kaart moeten worden met een budget van max E65.

Ik kom deze 2 kaarten tegen:
* Asus GeForce 7300 GS 256MB DDR2 (PCI-e, DVI) EN7300GS⁄HTD⁄256M € 58,25
* Asus Radeon X1550 256MB DDR2 (PCI-e, DVI) EAX1550⁄TD⁄256M⁄A € 60,95

Maar wat zijn nou de voordelen van Ati/Nvidia? Wat zou beter passen in dit systeem? Is er een beter alternatief voor dezelfde prijs?

Via de search kom ik uiteraard wel topics tegen over de individuele kaarten maar dat verteld me niets over de best beschikbare kaart voor deze prijs...

Hoop dat iemand me uitsluitsel kan geven!
Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Ze liggen een beetje gelijk aan me kaar, dus ik denk dat het een persoonlijke mening is :p

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
Wat is het doel van het systeem? Als ze nooit spelletjes spelen kan je net zo goed een moederbord met onboard vga aanschaffen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het eeerste wat bij mij opkomt, waarom geen plank met onboard/integrated VGA. Als het toch goedkoop moet ga ik er niet vanuit dat erop gegamed moet worden en dan voldoet zoiets prima.

Verder maakt het imho weinig uit wat je gebruikt. Zelf heb ik nu weer veel Nvidia kaarten in gebruik omdat die makkelijk te krijgen zijn met 2 DVI poorten, maar dat is het enige waarin Nvidia voor mij meerwaarde biedt boven ATI.

Moet die kaart nog een enige eisen voldoen? Je hebt al een 6200 voor 20 euro. pricewatch: AOpen GeForce 6200 TC 64MB DDR (PCI-e, DVI-I/TV, LP) Aeolus PCX6200TC-DV64LP
en een X300 is ook al te vinden voor iets minder dan 3 tientjes. pricewatch: Asus Radeon X300 SE 128MB (PCI-e, DVI), AX300SE-X/TD

• onne
Bedankt voor de reacties.

Doel is hoofdzakelijk office/internet en wellicht wat lichte spelletjes. Vandaar geen onboard videokaart, plus het feit dat er wel een DVI aansluiting moet zijn voor een tft monitor...

Vraag me inderdaad af of het de moeite waard is een 256mb kaart boven een 128mb kaart te verkiezen. Kan daarmee inderdaad weer een paar tientjes besparen op het systeem.

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-01 17:35
Ja daarmee kan je inderdaad een paar tientjes besparen. Als ik jou was, zou ik voor het volgende kiezen:

AMD 3500+ socket AM2
ASUS M2A-VM als mobo, want daar zit al DVI onboard. En met die X1250 die daar op zit kan je echt wel een leuk spelletje spelen.

• Xzorby
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-11-2025
Met hetzelfde budget kan je misschien zelfs een veel betere set samenstellen. Ik raad ook die M2A-VM van Asus aan.

Asus M2A-VM HDMI (75 euro)
AMD X2 3600+ (70 euro)
2x1gb OCZ PC2-5400 (85 euro)
Seagate Barracuda 320gb (75 euro)
Zelfde brander (30 euro)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Precies, met de hedendaagse onboard mogelijkheden zit je niet eens zo heel verkeerd. Voor een high=end gamebak niet ideaal, maar voor een standaard bakkie, ook al gebruik je DVI dan is er nog genoeg keuze.

• onne
Hmm ok, bedankt voor alle tips!

Conclusie: ik denk dat ik in eerste instantie met een onboard-video-mobo ga proberen. Mocht dat ontoereikend blijken voeg ik later alsnog een losse videokaart toe.
Pagina: 1