Toon posts:

[Geheugen] 4xm64 vs 2xm64 modules

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heb je het al gelezen, maar ik heb een nieuw moederbord met een in bruikleen zijnde videokaart omdat de definitieve videokaart in bestelling is. Het gaat om de Asus A8R-MVP Xpress200 chipset.

Wat me het eerste opvalt is dat het geschiemer op 1280x1024 helemaal weg is. Ook is het moederbord het eerste moederbord in lange tijd dat vanaf het begin stabiel is.

Oké, moederbord erin gezet en mijn geheugen erin geprikt en ik kom het volgende tegen:

Ik heb:

2x 512 MB DDR400 2xm64 stacked double sided DIMM's. Deze werken perfect
2x 512 MB DDR400 4xm64 stacked single sided DIMM;s. Hier gaat hij op zijn bek.

Ik weet dat de laatste modules het gewoon goed doen op 266 Mhz, maar dat kan ik nergens in het BIOS instellen zoals dat bij mijn oude moederbord wel kon en zo had ik 2048 MB goed werkend. Nu heb ik even 1024 MB omdat de machine in games anders gaat rebooten.

Volgens CPUID wordt het geheugen zodra ze met hun 4en zijn omgezet van 2.5-3-3-8 naar 2.0-2-2-6 en dat is een hoge overklok, maar ik heb het niet in de hand! Dit moederbord clipt niet terug naar 266 Mhz en dan is het niet gek dat hij op zijn bek gaat.

1. Wat kan ik nog vragen voor 2 modules van 512 MB terwijl de modules zelf goed zijn, maar incompatible. Dit omdat ik van plan ben om van mijn vakantiegeld 2x1 GB te kopen en een X1950XT en ik denk dat ik weer aardig meekan.

2. Is er een truuk om deze modules stabiel te krijgen in mijn machine? Bij mijn buurman werken de modules wél naar behoren dus ze zijn niet defect.

Het fijne is dat ik nu zo kan upgraden met een nieuwe videokaart. De voeding is er klaar voor en het systeem is er ook klaar voor. Ik zou ook crossfire kunnen nemen want dat kan het moederbord met zijn 2 PCI-E 16x gleuven. Crossfire wordt hioer gevoed door een extra molexaansluiting op het moederbord.

Moet ik deze extra molexaansluiting ook gebruiken zonder Crossfire? Het systeem werkt verder zalig. In het 2e slot moest ik een soort terminater zetten als ik maar 1 kaart gebruik.

PS: Het is maar een simpele on-board soundchip, maar hij klinkt veel beter dan dat ding op het oude moederbord. Vista herkende de soundchip niet en ik moest er drivers voor downloaden.

Ik kon verder ook geen drivers vinden voor de Xpress 200 voor Vista, maar ik heb geen uitroeptekens in de eventviewer, maar ik krijg wel telkens een error en dat moet even opgelost worden.

Afbeeldingslocatie: http://xs414.xs.to/xs414/07156/Capture1.JPG

Moederbord survey

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 09:12 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:55
Heb je de laatste bios erin zitten ?

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 21:19
Ik kan ook geen drivers voor je vinden, ik denk dat je toch echt vista-drivers moet hebben om die error opgelost te krijgen. Even wachten dus nog, of stuur een mailtje naar de support van Asus. Voor die geheugen-dimm's, zet ze in vraag en aanbod, weet zeker dat je er een paar tientjes voor kan vangen.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

En als je de module-paren omwisselt van plaats? Misschien ziet het moederbord dan eerst de latten met de hogere latency en neemt die dan als referentie. Gevolg: werkende PC?

Yes, but no.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb je het geheugen wel op 2T gezet? 4 reepjes moeten op 2t draaien.

[ Voor 30% gewijzigd door mad_max234 op 14-04-2007 13:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
--------------------------------------------------------------------------------
Geplaatst op zaterdag 14 april 2007 09:17
Acties:

--------------------------------------------------------------------------------
Door: Nielson
Reg. datum: 30 juni 2001
Heb je de laatste bios erin zitten ?

Dat is een goede van jou. Ik dacht er niet bij na want ik had het BIOS van mijn vorige moederbord past geflashed en ik kreeg gewoon garantie. Ik ga kijken voor modernere BIOS'en.

Hmmm, http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1100426/0
Laatste pagina

Geplaatst op zaterdag 14 april 2007 11:34
Acties:

Door: Jarrovanginkel
Reg. datum: 06 maart 2006
Ik kan ook geen drivers voor je vinden, ik denk dat je toch echt vista-drivers moet hebben om die error opgelost te krijgen. Even wachten dus nog, of stuur een mailtje naar de support van Asus. Voor die geheugen-dimm's, zet ze in vraag en aanbod, weet zeker dat je er een paar tientjes voor kan vangen.

Bedankt voor het zoeken, maar ik vond op de AMD.ATi site wel drivers voor de Xpress1600 wat op de doos staat (Chipset is Xpress200??). Deze driver heb ik erop gezet, maar ik merk geen verschil in iets. Of het is wat ik nodig had weet ik niet.
De geheugen dimmetjes ga ik op vraag en aanbod zetten want de modules manekeren zelf niets en ik ben serieus deskundig op het gebied van hardware, dus geen ESD en die grapjes. Gewoon goed geheugen, alleen incompatible. Is 30 euro een mooi bedrag of 25 euro?

Geplaatst op zaterdag 14 april 2007 11:49
Acties:

Door: mieJas
Reg. datum: 07 april 2005
En als je de module-paren omwisselt van plaats? Misschien ziet het moederbord dan eerst de latten met de hogere latency en neemt die dan als referentie. Gevolg: werkende PC?

Die had ik al door en dat is gedaan. Eerst in A1 en B1 de oude modules en in A2 en B2 de nieuwe modules die hij niet ziet. Heb ik dat zo goed gedaan? Memtest geeft op die strakke timings, maar op 266 MHz geen fouten aan. 400 Mhz en 2.0-2-2-6 trekt bijna geen enkele module en dan verbaast het me dat ik er pas na 2 uur achter kwam. Sterk geheugen? Voltage verhogen helpt ook niet. Ik denk dat het echt een incompatibility probleem is. Ik heb ook geen zin om mijn modules te slopen.
Toch verbaast het mij dat ik met 1024 MB nog aardig uit de voeten kan met Vista en Gamen. ik heb geen vertragingen in games en alleen wanneer ik afsluit duurt het 6 seconden voordat Aero weer klaar staat, maar daar kan ik wel even mee leven. ik ben al dolblij dat ik een stabiel systeem heb. Ik heb nog geen rariteiten gezien op die geheugenfout na. Ik startte UT2004 op en ik ging een level laden en drukte op Fire voor start...Klats, reboot. Ik wist meteen dat het het geheugen betrof want ik had dezelfde issue bij mijn vorige moederbord, maar daar kon ik ze nog op 266 MHz zetten zodat het bleef werken. Met dit moederbord kan ik geen timings instellen. BIOS update zoals iemand al opmerkte. Ga het wel proberen want ik heb een UPS. Stroom gaat er hier nog wel eens af, maar daar heeft mijn systeem geen last van.

Geplaatst op zaterdag 14 april 2007 13:13
Acties:

Door: mad_max234
Reg. datum: 16 september 2003
Heb je het geheugen wel op 2T gezet? 4 reepjes moeten op 2t draaien.
mad_max234 wijzigde dit bericht 14-04-2007 13:14 (30%)

Keurig op 2T allemaal. Alleen wanneer ik 2 modules gebruik kan ik rustig op 1T zonder problemen. Mijn CPU is een Venice met E6 stepping, dus hij zou het theoretisch aan moeten kunnen; 4 modules op 1T, maar dat kan ik ook nergens instellen. CPUID geeft 2T aan, ook met 2 modules in plaats van 4.

Bedankt voor de hulp :)

PS: Die fou in de eventviewer heeft zover ik kan kijken geen gevolg op de stabiliteit van het systeem. Hij hibernate keurig, maar mijn netwerkkaart hangt zichzelf op tijdens de sleep en hibernate gaat wél goed. Na een sleep moet ik het modem resetten of de netwerkkaart resetten.

Koop straks wel een andere netwerkkaart en een goede. Dan is alles echt 100%.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2007 12:48 ]

Pagina: 1