Toon posts:

2gb ipv 1gb ram in laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Momenteel heb ik een asus a6jc notebook met standaard 1gb ram aanboord. Nu twijfel ik eraan om m'n ram uit te breiden naar 2 gb. Is er een tooltje waarmee je kunt testen of dit daadwerkelijk verschil in snelheid oplevert? Momenteel verbruikt mijn software zo'n 600 mb en is er dus nog 400 mb over, aldus windows task manager.

Ik vraag me dus af of het het geld echt waard is om m'n ram naar 2gb uit te breiden en of dit eventueel te testen is vooraf.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Welk besturingssysteem draai je?

Ook: zowiezo als je wat multitasked is 2 gig fijn, XP of Vista ;)

Ik vind het de aankoop zeker waard.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 21:19
Ja: het gaat prestatiewinst opleveren. Waar ik naar zou kijken als ik jou was, is het aantal sodimm-sloten in je laptop. Waarschijnlijk heb je nu 2x512mb, en heb je maar 2 sloten. Als je naar 2gb wil, moet je dus 2 reepjes van 1gb kopen, die in een normalen winkel toch zo'n 70 á 80 euro per stuk kosten. Dan had ik het er niet voor over. Maar zoals Snakiej al zei: bij multitasked is het hoogst aanbeveelbaar!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 10:27
Jarrovanginkel schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:25:
Ja: het gaat prestatiewinst opleveren. Waar ik naar zou kijken als ik jou was, is het aantal sodimm-sloten in je laptop. Waarschijnlijk heb je nu 2x512mb, en heb je maar 2 sloten. Als je naar 2gb wil, moet je dus 2 reepjes van 1gb kopen, die in een normalen winkel toch zo'n 70 á 80 euro per stuk kosten. Dan had ik het er niet voor over. Maar zoals Snakiej al zei: bij multitasked is het hoogst aanbeveelbaar!
Je kan het geheugen dat je uit je laptop haalt natuurlijk ook weer verkopen, waardoor het niet zoveel meer kost dan wanneer je 1GB extra koopt ;)

En je zegt dat je software op het moment 600MB gebruikt, maar is dat met de zwaardere applicaties, zoals Photoshop open, of net opgestart? Als het net na het booten is dan zul je 2GB zeker gaan merken, want 400MB zit zo vol.

The devil is in the details.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je echt weinig multi tasked en weinig geheugen consumerende programma's gebruikt heeft 2GB onder Windows XP imho niet bijzonder veel zin: Het vrije geheugen blijft ongebruikt en zit er voor de nop in.

(meer richting andere GoTters:) Is het niet zo dat Vista's geheugenmanagement meer op Unix lijkt? Oftewel dat vrij geheugen wordt gebruikt om bestanden in te cachen waardoor je systeem pas echt lekker snel wordt, offeh, wordt vrij geheugen nog steeds ongebruikt gelaten? :o

🌞🍃

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:43

Koppensneller

winterrrrrr

Datafeest schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:30:

(meer richting andere GoTters:) Is het niet zo dat Vista's geheugenmanagement meer op Unix lijkt? Oftewel dat vrij geheugen wordt gebruikt om bestanden in te cachen waardoor je systeem pas echt lekker snel wordt, offeh, wordt vrij geheugen nog steeds ongebruikt gelaten? :o
Klopt, dat heet Prefetching in Vista :)

Verwijderd

KoppenSneller schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:33:
[...]

Klopt, dat heet Prefetching in Vista :)
Dat doet XP ook anders hoor, kijk eens in c:\windows\Prefetch

Superfetch, kende ik niet, maar ik ben nog niet een vista fan, verre van eigenlijk..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 12:53 ]

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:43

Koppensneller

winterrrrrr

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:41:
[...]

Dat doet XP ook anders hoor, kijk eens in c:\windows\Prefetch
Ik zit achter een Vista bak ;)

Prefetching zat inderdaad al in Windows XP, ik bedoelde natuurlijk SuperFetch. :z

Verwijderd

Jarrovanginkel schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:25:
Asus stopt er 1 latje van 1 gig in :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja er zit momenteel 1 reeptje van 1gb in. Maar ik heb nu msn, mozilla en internet radio aanstaan. En natuurlijk ook software voor virusscan (norman), windows defender, nokia pc suite en drivers/software om m'n asus laptop te kunnen laten draaien. dus inprincipe net opgestart eigenlijk. Heb ik nog niet eens c++ builder, nero of wat dan ook draaien hé

Nu zit ie al op 687 mb van de 1024 @ win xp prof sp2
Ik begrijp dat het dus wel een aanrader is om m'n beestje uit te breiden naar 2 gig.

By the way, het zou een naaistreek zijn van asus door er 2x 512 in te doen, aangezien er maar 2 ram sloten inhangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 18:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 18:55:
By the way, het zou een naaistreek zijn van asus door er 2x 512 in te doen, aangezien er maar 2 ram sloten inhangen.
Dat is heel gebruikelijk hoor, moet je op letten als je hem koopt...

• Hahn
En zo'n 'naaistreek' is het niet, omdat met twee reepjes geheugen het in dual channel kan draaien :)

• assifv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:01
Ik heb ook een Asus, een A6ja, en ik heb er een extra geheugenreepje in laten zetten. Dit mede met het oog op Vista, wat ik binnenkort aan ga schaffen.

Zoals de andere reacties hierboven aangeven, heeft een gig extra in XP niet bijster veel zin als je lichte programma's gebruikt.

Ikzelf gebruik het 3D programma ArchiCad, wat vrij zwaar is, want bij een groot bestand geeft hij soms aan dat zelfs de twee gig die ik heb te weinig is.

Ik zou er alleen een extra reepje in zetten als je zware programma's gebruikt, of veel wilt multitasken.

Mijn laptop is er sinds het plaatsen van de extra gig geheugen niet sneller op geworden.

Verwijderd

mogelijk omdat de meest vertragende factor op een notebook nog steeds je HDD is ?

Die dingen zijn gewoon langzaam, mogelijk is wel dat vista in dit geval beter zou draaien dan xp; daar vista meer geheugen gebruikt ipv Hdd

• Hahn
Van meer geheugen wordt een pc sowieso niet sneller, je kan er alleen meer mee voordat ie langzamer wordt ;) En als je 2GB geheugen erin stopt, maar je blijft onder de 1GB qua geheugengebruik, dan merk je er natuurlijk helemaal niks van. Je merkt het pas als je over de 1GB gaat en je het dan vergelijkt met wanneer je geen 2GB geheugen zou hebben en er als een gek geswapt moet gaan worden.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 23:11
Het wordt pas sneller als je meer geheugen verbruikt dan er in je systeem zit. Dus kom je rond met 600MB als je al je programma's hebt lopen dan wordt het er niet sneller op. De resterende 1,4GB wordt niet gebruikt. Ik werk hier op een laptop met Vista icm 2GB geheugen en hij verbruikt standaard 847 MB. Als ik daarnaast met photoshop werk verbuikt hij al snel meer dan 1GB vanaf dat moment wordt 2GB dus pas nuttig.

Dus lijkt het mij een zinloze investering, omdat je slechts 600MB maximaal gebruikt

[ Voor 9% gewijzigd door et36s op 14-04-2007 23:05 ]

• .nick
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-07-2023

.nick

Where words fail, Music speaks

Ik heb een ASUS A6VA, standaard gekocht met 2GB aan geheugen er in... Als je sowieso 600 MB gebruikt is het zeker handig!!! Mocht je eens een keer een game spelen, of branden is het zeker aan te raden doen dus :P !
Pagina: 1