Toon posts:

Bestand- en printerdeling Speedtouch 510i en LinkSys WRT54G

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

We gebruiken al geruime tijd een netwerkje met 3 PCs en een netwerkprinter. Allemaal aangesloten op de Thomson SpeedTouch 510i. Nu komt er een tweede netwerkprinter bij en we hebben al enige maanden ook een laptop in huis. Dus een LinkSys WRT54G erbij gekocht. Inprikken en werken... voor wat betreft het Internetten dan. :*)

Probleem is dat de apparaten aangesloten op de ene router de apparaten aangesloten op de andere router niet zien. Hierdoor is bestandsdeling en/of printerdeling niet mogelijk. :'(

Heb op de Thomson nu 3 PC's aangesloten en op de 4e poort de kabel naar de WAN poort van de LinkSys. Op de LinkSys zijn beide netwerkprinters aangesloten. De netwerkpinters zijn nu niet te bereiken vanaf de vaste PC's. In de handleiding van de LinkSys wordt wat geroepen over een ad-hoc schakeling versus een infrastructuurmodus, alleen wordt er verder niet op ingegaan. Overigens beschikken beide routers over de laatste softwareversie.

:? Wie kan mij helpen de juiste instellingen in de Thomson en LinkSys te maken zodat alle aangesloten apparaten weer met elkaar kunnen praten?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-03 16:12
Speedtouch 510i: Modem/router, LAN 10.0.0.x range (zelf .138)

Linksys: router/accespoint. Doordat je m via de WAN aan de Speedtouch knupt,zet je dus een router achter een router (linksys 192.168.1.1, en deelt in die range IPtjes uit).

Gevolg: PC's op de speedtouch 10.0.0.x adressen, die op de linksys krijgen 192.168.1.x adressen, en zien elkaar dus niet.

Makkelijkste: Linksys een vast LAN ip geven, ipv 192.168.1.1 geef je 'm bv 10.0.0.1 (speedtouch deellt vanaf 139 uit geloof ik). Vervolgens zet je de DHCP server van de linksys uit, en tenslotte knup je ze aan elkaar via de LAN poortjes (WAN blijft dus ongebruikt, utptje vanaf 510 in willekeurige LANpoort van je linksys).

Je linksys fungeert dan alleen als AP/switch, en routert niet meer, waardoor alle systemen netjes in 1 (bereikbaar) netwerk hangen.

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-03 14:14
inderdaad, zo heb ik mijn WLAN-sitecom ook op mijn modemrouter-smc aangesloten, alles loopt als een zonnetje en ik kan mijn vaders printer gebruiken als ik in de tuin zit met mijn laptop(H)

Verwijderd

Topicstarter
Top, het werkt. Dank voor de hulp.
Aanvulling voor anderen die dit probleem hebben: vergeet niet om voor het Internetverkeer wèl de DHCP ingeschakeld te laten.

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Ook gelukt met een WL-153 Sitecom achter een Zyxel 2602H.

De WL-153 heeft een statisch IP adres en DHCP is hier uitgeschakeld!

Dank voor de informatie!