Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

6.1 setje een andere kleur

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Toni
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is niet "echt" casemodden, maar ik verwacht dat in dit forum de mensen komen die mij verder kunnen helpen. Ik heb een fijn 6.1 setje van JBL (zie onderstaand plaatje). De kleur stond me al niet helemaal aan toen ik het kocht, maarja - daar kon ik nog wel overheen komen. Nu ga ik binnenkort verhuizen, en omdat ik dan toch al met verf bezig ben, ik zit eraan te denken om ze een ander kleurtje te geven, bijvoorbeeld wit. Nu vraag ik me af hoe ik dat het beste kan aanpakken. De behuizing is nl. van dat nep-beuken. Kun je dat gewoon spuiten, of zijn er andere behandelmethoden die slimmer zijn?

Afbeeldingslocatie: http://www.audiostrefa.pl/images/speakers/jbl/scs188.jpg

Wat zijn andere zaken waar ik op moet letten?

We need more cowbell

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11 19:12
Ik zou heel het setje eerst schuren, dat die nep laag eraf is. Eronder zit namelijk wel gewoon hout. Dan een aantal lagen grondverf, ligt eraan hoe erg het hout zuigt. Daarna aflakken met de door jou gekozen kleur :)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:19
endness schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:21:
Ik zou heel het setje eerst schuren, dat die nep laag eraf is. Eronder zit namelijk wel gewoon hout. Dan een aantal lagen grondverf, ligt eraan hoe erg het hout zuigt. Daarna aflakken met de door jou gekozen kleur :)
Zit die nep-laag er dan voor niks op of zo?

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-11 11:26
Daar zit natuurlijk geen echt beuken onder. Maar gewoon mdf of iets soort gelijks.

Verwijderd

Dat is gewoon HPL, fineer lijkt me sterk er onder zit waarschijnlijk spaanplaat ofzo. je kan gewoon over hpl heen verven alleen moet je dat wel meerderre lagen doen, er af halen is geen optie en hpl schuren ben je wel heeeeeeeeel lang bezig.

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11 19:12
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:25:
Dat is gewoon HPL, fineer lijkt me sterk er onder zit waarschijnlijk spaanplaat ofzo. je kan gewoon over hpl heen verven alleen moet je dat wel meerderre lagen doen, er af halen is geen optie en hpl schuren ben je wel heeeeeeeeel lang bezig.
Schuurmachine, heb je het er zo af ;)

• Toni
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
het is geen fineer, ik heb zonet nog even gekeken. Ik weet niet precies wat HPL is, maar het lijkt in iedergeval op een synthetisch laagje. Dus een potje lak kopen, en gewoon hoppa, met een rollertje aanbrengen? Wat voor lak is dan het beste?

via Google:
HPL (high pressure laminate) is een bekledingsplaat van ca. 1 mm dik welke veelvuldig gebruikt wordt als afwerking van balies en kasten.

[ Voor 26% gewijzigd door Toni op 13-04-2007 22:35 ]

We need more cowbell

Verwijderd

wel eventueel het nodige demonteren en/of afplakken natuurlijk ;)

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 20:21

CdD

Ik vind het maar zonde.. Hartstikke mooi zoals ie nu is. Mja, dat vind ik he.. Succes ;)

99pixels.nl

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-11 22:23
Probeer het eerst aan de onderkant, gaat het dan mis, dan is er nog niemand over boord.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb onlangs een deel van m'n speakerset (wat in het zicht hangt) ook een andere kleur gegeven aangezien beuken inderdaad ook bij ons niet in het interieur paste.

Ik heb ze eerst gespoten met een kunstof hechtingsprimer en vervolgens meerdere lagen op kleur.
Hoe kras vast het uiteindelijk is, is me eigenlijk een raadsel. Ze hangen sinds ze gespoten zijn aan de muur op niet bepaald pakbare hoogte. Het restulaat is overigens wel strak al zeg ik 't zelf ;)

BMW 535D

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-10 14:11
Toni schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:31:
het is geen fineer, ik heb zonet nog even gekeken. Ik weet niet precies wat HPL is, maar het lijkt in iedergeval op een synthetisch laagje. Dus een potje lak kopen, en gewoon hoppa, met een rollertje aanbrengen? Wat voor lak is dan het beste?

via Google:
HPL (high pressure laminate) is een bekledingsplaat van ca. 1 mm dik welke veelvuldig gebruikt wordt als afwerking van balies en kasten.
Nou het lijkt me beter dat je het eerst nog even netjes opschuurt, en dan ontvet, en dan eventueel een primertje er overheen, en dan een verfje er over heen. Zeker niet gelijk er op smeren. En ook niet met een rollertje, op spuiten word meestal mooier. Tenzij je het niet zo veel intereseert hoe het resultaat is, dan zou ik het doen zoals jij het nu beschrijft, maar dan kan je op afbladderen enzo wachten.

(en dat lijkt me best zonde, want volgensmij is het een mooi setje _/-\o_ )

hoi

Verwijderd

Kan je dat bovenste laagje er gewoon niet aftrekken? want dat zit er toch meestal gewoon opgelijmd

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:52

rdejongjr

Gnome

Fineer: dun laagje echt hout, gewoon te schuren en schilderen

HPL: Hard Laagje Plastic, is te schuren en te verven, duurt alleen erg lang, en test de verf op een los stukje hpl.

als laatste heb je ook nog plak hout, das een sticker met hout print erop, deze kun je niet zo makkelijk overschilderen, en het beste is om deze helemaal te verwijderen.

als je de sticker meuk hebt, is de kans groot dat het ook om de randen gevouwen is, en je het er niet vanaf krijgt zonder de boxen te slopen.

(helaas gebruiken ze bij goedkopere sets meestal de sticker meuk)

hopelijk heb je er wat aan.

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Photoshop:P

• Tinus
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

^ ^ lol :+

wat ik zou doen;

- alles eraf halen, kapjes, typeplaatjes etc etc
- licht opschuren
- grondlaagje spuiten
- paar kleurlagen spuiten
- desgewenst nog blanke lak
- let wel, spuiten, dus niet met de kwast, dat ziet er niet uit. (tenzij je ervan houd ;) )

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Die bovenste laag is in elk geval geen echt hout. Zelf heb ik zoiets ooit geschilderd door eerst kunststof-primer te gebruiken. Te verkrijgen bij elke bouwmarkt.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• bouwfraude
  • Niet online
Met rollertje is het ook goed te doen, maar in een stofarme omgeving zoals de
badkamer bijvoorbeeld. Niet in de zelfde ruimte waar je ook schuurt...

Goed ontvetten, twee laagjes grondverf, twee laagjes monodek.

Rollertjes kan je ingepakt bewaren voor de volgende dag (hangt een
beetje van de verf af) doe geen moeite om ze schoon te maken.

Verwijderd

bouwfraude schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 23:59:
Met rollertje is het ook goed te doen, maar in een stofarme omgeving zoals de
badkamer bijvoorbeeld. Niet in de zelfde ruimte waar je ook schuurt...

Goed ontvetten, twee laagjes grondverf, twee laagjes monodek.

Rollertjes kan je ingepakt bewaren voor de volgende dag (hangt een
beetje van de verf af) doe geen moeite om ze schoon te maken.
Ja precies, ben het helemaal met je eens -> mijn moeder heeft ooit eens de kastjes in onze keuken met een roller opnieuw geverft, resultaat is net zo strak als met een spuitbus.

Denk dat in dit geval de primer het meest 'kritieke punt' is .. het is namelijk plastic, en plastic staat er om bekend dat het

A. slecht met verf hecht

B. Het plastic niet altijd goed samen gaat met de chemicalien uit je spuitbus (gaat het borrelen enzo/ word het zacht)

dus licht opschuren, en opzoek naar de juiste primer..

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:03
Dus als ik dit topic goed lees zijn die afzichtelijke ikea-kastjes van mij ook zo te doen? :9 DIe hebben natuurlijk ook gewoon MDF ofzo met een nepnerf-plaklaagje.. Misschien maar 's met een binnenkant ofzo proberen dan maar!

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Verwijderd

stevenP schreef op zondag 15 april 2007 @ 12:45:
Dus als ik dit topic goed lees zijn die afzichtelijke ikea-kastjes van mij ook zo te doen? :9 DIe hebben natuurlijk ook gewoon MDF ofzo met een nepnerf-plaklaagje.. Misschien maar 's met een binnenkant ofzo proberen dan maar!
jes.. met een heel fijn rollertje...
http://forum.praxis.nl/mvnforum/viewthread?thread=2042
^^ geld dus ook voor TS (kan ook prima met een rollertje)

• Samson_1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 22:04
Je kan het naturrlijk ook eerst ontvetten en vergvolgens het hout beitsen wat ook een mooi resultaat geeft

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
@Samson_1990:
Het is geen echt hout wat er op zit, het is waarschijnlijk een laagje kunststof met een opdruk.

"Stilte, een gat in het geluid...."

Pagina: 1