[Toetsenbord] Taal is kapot.

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Het probleem:
Ik heb sinds kort last van dat ik de tekens zoals 'é ë è' niet meer kan maken met simpel "e, 'e of `e. Als ik nu 1 keer op ", ' of ` druk krijg ik er 2. "", '', ``. Dit met de taal op US-international.

Ik ben er helemaal aan gewend om na de ' of " een keer op spatie te rammen, en is deze situatie dus extreem vervelend voor een doorgewinterde programmeur als ik.

Inzet:
Slaan op het toetsenbord.
Instellingen van de taal doorgelopen, verwijderd en opnieuw geinstalleerd.
Googlen.
GoT topics doorzoeken.

Resultaat:
Enkel dat ik nu 1 ' kan maken door de taal in te stellen op gewoon 'engels'. Dus non-international.

Gevonden topics/sites:
Taal toetsenbord
http://www.microsoft.com/...dson/user/xpintlsupp.mspx
http://www.starr.net/is/type/intlchart.html
http://www.google.nl/sear...anguage&btnG=Zoeken&hl=nl (Google search)

Uitgesloten:
Windows opnieuw installeren.

Overig:
Toetsenbord: Simpel ramplankje met 102 toetsen
Taal staat op US-international.
Screenshot instellingen: http://leetmimic.nl/tobo.png

In het loginscherm van windows XP zonder noob-modus (win2000 like) doet het t wel goed.

Alles zoals het hoort dus, imo.

[ Voor 5% gewijzigd door mimic op 13-04-2007 21:48 ]

Verwijderd

sow, flinke ts

om te beginnen, je toetsenbord instelling staat wel op vs internationaal?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Zet je toetsenbordtaal eens op US international

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Daar staat het op, uiteraard. Zie screenshot.

Goed lezen mensen

[ Voor 52% gewijzigd door mimic op 13-04-2007 21:52 ]

Verwijderd

of druk op ctrl+shift

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 20:35
Ik weet niet of het iets uitmaakt (denk het niet), maar ik gebruik altijd als taal NL, met toetsenbordindeling US int. natuurlijk. Misschien dat ie het niet pakt op taal EN

Edit: ctrl-shift schakelt tussen de ingestelde talen. In dit geval heeft dat dus geen effect omdat er maar 1 taal ingesteld is. Alle taalbalk-opties zijn dan ook disabled op de screenshot.

[ Voor 65% gewijzigd door Nijn op 13-04-2007 21:53 ]

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Laat ik het even verduidelijken:

Al deze opties heb ik geprobeerd. Ik ben geen standaard pc-gebruiker, laten we gerust geavanceerd zeggen. Ik heb nu slechts 1 taal met US international indeling geinstalleerd staan. Dus het switchen tussen talen heeft geen zin/werkt niet.

Ook heeft het rebooten van m'n pc geen zin na het aanpassen, verwijderen etc. van de taal.

[ Voor 6% gewijzigd door mimic op 13-04-2007 21:50 ]

• Ids Lupo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09-2022

Ids Lupo

ABC..... DEF

Euh. Ik zie dat je een hoop weet, maar ik probeer het toch nog even. Er is een verschil tussen keyboard layout en talen. Ik heb twee talen geinstalleerd. Die kun je dus switchen via ALT-SHIFT. De aktuele taal is te zien in de language bar rechts onder.

Engels ===> 'e
Nederlands [ALT][SHIFT] ===> é
Ik zie dat jij alleeen Engels geinstalleerd hebt, met us-keyboard. Dus ik denk dat je de nederlandse taal nog erbij moet installeren en dan met us-keyboard layout.

[ Voor 28% gewijzigd door Ids Lupo op 13-04-2007 22:02 ]

De sinne skynt al ieuwen oer ûs lân, bringt de iere moarn. Eltse dei op nij.
Join de Nederlânse Kreft Kei

Verwijderd

Dit is inderdaad een heel erg vervelende situatie. Ik heb namelijk hetzelfde, maar wat ik niet snap is dat het bij jou "spontaan" is opgetreden? Ik had hetzelfde maar dan doordat ik een andere windows versie erop gezet had. Nou ja, ik heb genoeg problemen om hier de zooi draaiende te houden met XP, dat ik heb me er bij neergelegd dat het gewoon irritant is. En ik ben n00b genoeg om het verschil in de twee verschillende XP versies niet te weten, ze waren namelijk allebeide Engels.

Ik bedenk me net dat dit wel een heel erg nutteloze post is van mijn kant. Nou ja ik ga hem iig wel volgen, misschien heb ik er wat aan........

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2007 22:06 ]

Verwijderd

Linker alt + rechter shift een keer induwen?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:15

Onbekend

...

Probeer eens de toetsenboard lay-out op iets anders te zetten en deze te verwijderen.
En daarna opnieuw toevoegen.

Je krijgt toch wel als je met SHIFT ingedrukt langs de cijfers 1234567890 gaat ook de volgende tekenreeks ?
!@#$%^&*()

Speel ook Balls Connect en Repeat

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:05:
Dit is inderdaad een heel erg vervelende situatie. Ik heb namelijk hetzelfde, maar wat ik niet snap is dat het bij jou "spontaan" is opgetreden? Ik had hetzelfde maar dan doordat ik een andere windows versie erop gezet had. Nou ja, ik heb genoeg problemen om hier de zooi draaiende te houden met XP, dat ik heb me er bij neergelegd dat het gewoon irritant is. En ik ben n00b genoeg om het verschil in de twee verschillende XP versies niet te weten, ze waren namelijk allebeide Engels.

Ik bedenk me net dat dit wel een heel erg nutteloze post is van mijn kant. Nou ja ik ga hem iig wel volgen, misschien heb ik er wat aan........
Ik heb verder niks geinstalleerd oid. Zover ik weet is het laatste wat ik heb geinstalleerd voordat het niet zo was, een aantal Windows updates.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:08:
Linker alt + rechter shift een keer induwen?
Le-zen. Oh en trouwens, default staat de sneltoets op de linker shift, en dit is sowieso iets wat ik first-thing uitschakel.
Ook onbekend schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:18:
Probeer eens de toetsenboard lay-out op iets anders te zetten en deze te verwijderen.
En daarna opnieuw toevoegen.

Je krijgt toch wel als je met SHIFT ingedrukt langs de cijfers 1234567890 gaat ook de volgende tekenreeks ?
!@#$%^&*()
Jep dit werkt perfect. Het gaat puur en alleen om de ' " en de ` (~).

Extra info:
Het toetsenbord werkt perfect op elke andere machine hier in huis.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

De taal moet niet US Int. zijn, dat moet de ramplank layout zijn. De taal moet NL zijn. Dan zou t moeten werken...

edit:

beter: de taal moet niet English (US) zijn,maar dus NL. De ramplank layout kan je gewoon op US Int. laten staan..

[ Voor 35% gewijzigd door kamstra op 13-04-2007 22:36 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
kamstra schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:35:
De taal moet niet US Int. zijn, dat moet de ramplank layout zijn. De taal moet NL zijn. Dan zou t moeten werken...

edit:

beter: de taal moet niet English (US) zijn,maar dus NL. De ramplank layout kan je gewoon op US Int. laten staan..
Nee dat maakt niet uit, de standaard toetsenborden die in Nederland geleverd worden hebben de US(international) indeling, zie ook http://www.starr.net/is/type/intlchart.html zoals vermeld staat in de OP.

Dus al zet je de taal op Frans, als de indeling US-international is, zit je (normaal gesproken) goed.

[ Voor 9% gewijzigd door mimic op 13-04-2007 22:38 ]

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

mimic schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:37:
[...]

Nee dat maakt niet uit, de standaard toetsenborden die in Nederland geleverd worden hebben de US(international) indeling, zie ook http://www.starr.net/is/type/intlchart.html zoals vermeld staat in de OP.
als jij je taal op EN zet, en je ramplank layout ook, dan gaat ie dat dus niet goed doen zoals jij het wilt...zal je m toch echt voor op NL en US layout moeten hebben. Ik had een paar weken geleden hetzelfde geintje op de laptop, en met deze instellingen werkt alles weer...

edit: hmm, na bestudering van die site geef ik toe dat het zou moeten werken...de praktijk is echter anders hier :o

[ Voor 9% gewijzigd door kamstra op 13-04-2007 22:41 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Samantha
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-04-2024

Samantha

Tweakers-Elect devver
Ik zit met precies hetzelfde probleem. 1 of 2 dagen geleden was het echt 'ineens' anders. Heb je ook dat als je 1x op de ^ drukt, je er meteen 2 krijgt?
Verder, je beschrijvingen van alles wat je gedaan hebt, instellingen enzo, hier ook precies hetzelfde, maar ben er ook nog niet uit wat en hoe.
Misschien komt het door een windowsupdate, dat lijkt mij dan nog het meest logische, want zoiets kan niet 'ineens' gebeuren, en zeker niet als meerdere mensen hetzelfde probleem hebben.

Ik weet niet of dit voor jou echt een heel nuttige post is, maar wil er wel even mee laten weten dat je in elk geval niet de enige bent. ;)

• Ids Lupo

Ids Lupo

ABC..... DEF

Je leest er nu al twee keer overheen. 1 keer bij mij en bij Kamstra ook.
Je hebt twee plaatjes gepost. Als je in het rechter plaatje staat, klik je op add en kies je Nederlands, met een US toetsenbord layout. Als je dan vervolgens Nederlands selecteert, dan doet ie het. Echt....

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Ids Lupo schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:40:
Je leest er nu al twee keer overheen. 1 keer bij mij en bij Kamstra ook.
Je hebt twee plaatjes gepost. Als je in het rechter plaatje staat, klik je op add en kies je Nederlands, met een US toetsenbord layout. Als je dan vervolgens Nederlands selecteert, dan doet ie het. Echt....
..niet. Want zo staat het nu precies.

• Ids Lupo

Ids Lupo

ABC..... DEF

Zo laat je het niet zien, in het plaatje, sorry. Daar staat echt Engels met US layout.

[ Voor 28% gewijzigd door Ids Lupo op 13-04-2007 22:44 ]

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Samantha schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:39:
Ik zit met precies hetzelfde probleem. 1 of 2 dagen geleden was het echt 'ineens' anders. Heb je ook dat als je 1x op de ^ drukt, je er meteen 2 krijgt?
Verder, je beschrijvingen van alles wat je gedaan hebt, instellingen enzo, hier ook precies hetzelfde, maar ben er ook nog niet uit wat en hoe.
Misschien komt het door een windowsupdate, dat lijkt mij dan nog het meest logische, want zoiets kan niet 'ineens' gebeuren, en zeker niet als meerdere mensen hetzelfde probleem hebben.

Ik weet niet of dit voor jou echt een heel nuttige post is, maar wil er wel even mee laten weten dat je in elk geval niet de enige bent. ;)
Dat geeft me een warm gevoel, maar helaas wel in een kille situatie.

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Ids Lupo schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:44:
Zo laat je het niet zien, in het plaatje, sorry.
Nouja, ik zit ook niet stil, want ik wil er vanaf. Ook voor het plaatje heb ik dit al gehad. En ook niet geheel onbelangrijk is dat het zoals het op het plaatje staat jaren gewerkt heeft.

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Update:

Ik heb zojuist de laatste Windows updates verwijderd, en hiermee sluit ik uit dat het niet aan de laatste updates ligt. Het probleem doet zich nog steeds voor.

KB925902
KB931784
KB931261
KB930178
KB932168

[ Voor 13% gewijzigd door mimic op 13-04-2007 23:05 ]

• Nijn
Dat hoeft niets te zeggen. Verwijderen van de updates betekend niet direct dat je computer in de oude staat is teruggebracht. Probeer anders is systeemherstel. Tenminste, als je dat niet te noob-ish vind.

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Nijn schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 23:50:
Dat hoeft niets te zeggen. Verwijderen van de updates betekend niet direct dat je computer in de oude staat is teruggebracht. Probeer anders is systeemherstel. Tenminste, als je dat niet te noob-ish vind.
Het probleem deed zich pas voor na deze updates, dus er was een mogelijkheid.

Daarnaast wil ik persee weten waarom en wat het probleem veroorzaakt, er zijn meer mensen met dit probleem.

• Nijn
Zoals ik al zij, het verwijderen van de patches houd niet direct in dat je computer weer in de oude staat terug is. Zo`n patch uninstall is niet bepaald perfect.

Als je echt wilt uitzoeken wat het is, dan zou ik een ghost maken, en vervolgens systeemherstel uitvoeren. Waarschijnlijk lost dat je probleem op. Dan voer je de patches uit, kijk je of dat het was. Voer je ook de andere dingen die je gedaan hebt uit, zo zie je vanzelf wat de oorzaak is.

Lukt het zo niet, dan pak je de ghost terug.

[ Voor 67% gewijzigd door Nijn op 14-04-2007 00:39 ]

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Nijn schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 00:29:
Zoals ik al zij, het verwijderen van de patches houd niet direct in dat je computer weer in de oude staat terug is. Zo`n patch uninstall is niet bepaald perfect.

Als je echt wilt uitzoeken wat het is, dan zou ik een ghost maken, en vervolgens systeemherstel uitvoeren. Waarschijnlijk lost dat je probleem op. Dan voer je de patches uit, kijk je of dat het was. Voer je ook de andere dingen die je gedaan hebt uit, zo zie je vanzelf wat de oorzaak is.

Lukt het zo niet, dan pak je de ghost terug.
Ik draai op een raid 0, dus het ghosten is niet te doen. Systeemherstel heb ik maar geprobeerd, zonder resultaat.

Verwijderd

configuratiescherm --> landinstellingen
tabblad talen, klik op Details
tabblad Geadvanceerd, zet het vinkje neer bij Geadvanceerde tekstservices bla bla bla
reboot ;P

heeft bij mij het probleem verholpen :)

• Nijn
mimic schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 23:26:
[...]

Ik draai op een raid 0, dus het ghosten is niet te doen. Systeemherstel heb ik maar geprobeerd, zonder resultaat.
Ghosting is prima te doen op raid 0. Ik zou niet weten wat dat met elkaar te maken heeft. Al zou je een dermate vreemde controler hebben dat Ghost er niet direct mee kan omgaan, dan doe je het gewoon vanuit Windows PE. Ik vertrouw erop dat, tweaker als je bent, je weet wat deze termen inhouden en je heus nog wel een hdd hebt liggen.

Dat gezegd, je geeft aan dat het bij het login scherm wel gewoon loopt. Dan lijkt het toch op een instellingsprobleem. Maak is een nieuw account aan in Windows, en kijk hoe het daar onder werkt.

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Nijn schreef op zondag 15 april 2007 @ 00:41:
[...]

Ghosting is prima te doen op raid 0. Ik zou niet weten wat dat met elkaar te maken heeft. Al zou je een dermate vreemde controler hebben dat Ghost er niet direct mee kan omgaan, dan doe je het gewoon vanuit Windows PE. Ik vertrouw erop dat, tweaker als je bent, je weet wat deze termen inhouden en je heus nog wel een hdd hebt liggen.

Dat gezegd, je geeft aan dat het bij het login scherm wel gewoon loopt. Dan lijkt het toch op een instellingsprobleem. Maak is een nieuw account aan in Windows, en kijk hoe het daar onder werkt.
Precies, dat waren mijn gedachten ook. Goede tip over het andere useraccount trouwens. Heb het net getest maar ik blijf het daar ook houden, misschien is er een dll stuk?

• DarkFlow
  • Laatst online: 08-02 14:03
Ik zou eens in het register kijken. Namelijk bij HKEY_CURRENT_USER\Keyboard Layout\Preload en bij Keyboard Layout\Substitutes. Daar staan nl. de taal- en toetsenbordinstellingen opgeslagen.

Bij Preload dient key '1' op '00000413' (voor Nederlands) of '00000409' (voor Engels) te staan, waarna bij Substitues aan die taal een toetsenbordindeling toegewezen kan worden.

Even uitgaand van Nederlands, zou je onder Substitutes een key '00000413' moeten hebben met als waarde '00020409' (oftewel US-International). Staat daar '00000409' dan is dat de non-International US indeling.

Hetzelfde spul is in te stellen onder HKEY_USER\.DEFAULT\Keyboard Layout voor de standaardinstellingen van nieuwe accounts.

Mocht je een dll bestand willen controleren, het gaat hier om kbdusx.dll.

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
DarkFlow schreef op zondag 15 april 2007 @ 05:14:
Ik zou eens in het register kijken. Namelijk bij HKEY_CURRENT_USER\Keyboard Layout\Preload en bij Keyboard Layout\Substitutes. Daar staan nl. de taal- en toetsenbordinstellingen opgeslagen.

Bij Preload dient key '1' op '00000413' (voor Nederlands) of '00000409' (voor Engels) te staan, waarna bij Substitues aan die taal een toetsenbordindeling toegewezen kan worden.

Even uitgaand van Nederlands, zou je onder Substitutes een key '00000413' moeten hebben met als waarde '00020409' (oftewel US-International). Staat daar '00000409' dan is dat de non-International US indeling.

Hetzelfde spul is in te stellen onder HKEY_USER\.DEFAULT\Keyboard Layout voor de standaardinstellingen van nieuwe accounts.

Mocht je een dll bestand willen controleren, het gaat hier om kbdusx.dll.
Bedankt voor de informatie, het klopt precies. Geprobeerd via het register te veranderen, en daarna afmelden/reboot. Werkt helaas nog niet. Ook heb ik het dll bestand van mijn laptop gekopieerd, maar dat had ook geen effect, echt apart.

Op mn laptop staan alle instellingen precies het zelfde (Nederlands/US Internationaal) en daar werkt het wel gewoon op, dus er is sowieso niks mis met het dll bestand, denk ik.

Word wel een beetje moe van dit gedoe nu :X

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Alle instellingen mbt taal moeten op NL staan...de toetsenbordlayout is gewoon US/VS.

Tijdens de installatie van WinXP is dat ook altijd zo`n gedoe, soms gaat het automatisch en soms moet je de settings veranderen.. Eergister toevallig moeten doen ivm een 13 april virus... (virusscanner net een week verlopen...argh)

nvm... hebie al gedaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Michael Knight op 15-04-2007 17:49 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Tot nu toe nog geen oplossing gevonden :X

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Ik ben er uit. Ik had een keylogger op mijn pc genaamd bpk.exe. Na het (grondig) verwijderen van deze software is mijn probleem verholpen.

Allen bedankt voor uw inzet. Gij zijt gezegend.

• Samantha
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-04-2024

Samantha

Tweakers-Elect devver
Goed dat het bij jou is opgelost.
Kan bij mij geen bpk.exe vinden, ook de andere benamingen voor het bestand die je me gaf niet. Even balen voorlopig, maar zal ooit nog wel worden opgelost hoop ik.

Verwijderd

Samantha schreef op woensdag 18 april 2007 @ 14:15:
Goed dat het bij jou is opgelost.
Kan bij mij geen bpk.exe vinden, ook de andere benamingen voor het bestand die je me gaf niet. Even balen voorlopig, maar zal ooit nog wel worden opgelost hoop ik.
Neem toch aan dat je ook gezocht hebt naar andere vormen van mallware en zut, gewoon om uit te sluiten en bovenal om zeker van te zijn dat je beveiliging op orde is.
Pagina: 1