Bass tonen worden te luid weergegeven

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-12-2025
Goedenavond,

Sinds ik een nieuw moederbord heb, welke HS-audio heeft, kan ik de basstonen van mijn logitech 5.1 setje niet meer regelen, software matig stata alles 0, en hardwarematig (de knop achter de subwoofer) staat ook op 0.

Echter zijn de basstonen nog te luid, en krijg ik klachten van zowel mijn ouders, als mijn buren, wat dus niet echt lekker is.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Als HD-audio is gekozen op mijn moederbord voor een Realtek HD audio.

het moederbord wat ik heb is de: Intel MSI P965 NEO-F S775.

Iemand een tip hoe ik dit kan oplossen, mijn vriend googlen en search(op got) hielpen mij niet echt veel verder.

alvast bedankt!!

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gewoon het algemene volume dan maar omlaag halen?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Het algehele volume omlaag brengen lijkt me niet echt de oplossing natuurlijk. Ik ga er van uit dat als je bijvoorbeeld een koptelefoon aansluit het daar ook niet lukt om de bastonen te regelen?
Probeer eens alle drivers opnieuw te installeren (uit apparaat beheer gooien e.d.)

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kun je de hoge tonen regelaars niet iets bijregelen, zodat die wat meer in verhouding met laag komen? Geen super oplossing, en misschien snel té schel, maar misschien kan je er voorlopig iets mee.
Misschien is er ergens een softwarematige eqlizer te vinden, sommige afspeel programma's hebben dat nog wel eens ingebouwd zitten. Of misschien iets met ffdshow audiogedeelte aanpassen, zit eq in, maar ik weet niet of hetgeen jij afspeelt via die filters kan worden omgeleidt.
Verder kun je de subwoofer misschien uit een hoek of van de wand halen, dat verzwakt de reflectie van lage tonen wat. Of misschien de subwoofer op dampingmateriaal zetten tegen het doordreunen.

[ Voor 59% gewijzigd door _XipHiaS_ op 14-04-2007 14:19 ]

• Mopperman
de driver opnieuw instaleren heeft geen nut, nog steeds te hard, en ik kan mijn subwoofer binnen de software tools niet geweldig goed regelen,

daarnaast kan ik mijn subwoofer niet verplaatsen ivm kabels. hij stata nu al (maanden) onder mijn buro,

het is gekomen sinds de nieuwe geluidskaart/moederbord...

iemand nog een idee? misschien een tooltje??

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Een oude sok in de basreflexbuis proppen? Scheelt echt een hele hoop :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Mopperman
CodeCaster schreef op maandag 16 april 2007 @ 13:48:
hij moet langer mee dan vandaag :p

anywayz,

waar ik aan heb zitten denken is om een extra potmeter op de subwooferkabel te plaatsen,

is dit mogelijk? zoja, iemand enig idee wat voor potmetertje (hoe sterk ofzo :)

Khoor wel,
of iemand moet de gouden tip hebben dit zonder solderen op te lossen :p

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Die opmerking van die sok is nog helemaal niet zo gek. Ik ken zelfs mensen met studiomonitors welke op deze manier tijdelijk de basstonen dempen (kleine ruimtes + veel bass = |:( ) Wel zorgen dat hij natuurlijk niet compleet dicht zit, maar sommige speakers hebben 2 basspijpen waarvan 1 dichtstoppen geen problemen geeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Maartenvs op 21-04-2007 10:37 ]

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
CodeCaster schreef op maandag 16 april 2007 @ 13:48:
Geen slecht idee, stop er anders schuim in (die je ook in bankstellen enzo tegenkomt) Je speaker gaat er absoluut niet kapot van.,Net zoals Maartenvs zegt, zorg dat er iets aan doorlaat is (daarom schuim, heeft nog wat doorlaat), de speakerspoel wordt nl. gekoeld door het heen en weer gaan.
hij moet langer mee dan vandaag

anywayz,

waar ik aan heb zitten denken is om een extra potmeter op de subwooferkabel te plaatsen,

is dit mogelijk? zoja, iemand enig idee wat voor potmetertje (hoe sterk ofzo

Khoor wel,
of iemand moet de gouden tip hebben dit zonder solderen op te lossen
Dat richt dus meer schade aan, GEEN POTMETER.
Je impendantie moet wel 8/4 ohm blijven, en met een potmeter gaat ie als een gek omhoog wardoor je dus je gehele frequentie-karakteristiek om gooit (je hogentonen-filter is berekend op je bas-filter) en waar je versterker helemaal niet blij is. Gebruik dan echt een L-Pad potmeter ( dat is een regelaar die zorgt dat de impendantie altijd 8/4 ohm blijft, maar het vermogen dan omleid, en niet via je sub)

Een gouden tip is naar mijn inziends: een andere geluidskaart (de creative sound blaster audigy heeft softwarematige equalizer aan boord en is niet duur) of de tip van CodeCaster "de sok" ..... of schuim. ;)

Edit: Hier nog een voorbeeld van een L-Pad regelaar.

Edit2: Beste Mopperman, al wat resultaat? :)

[ Voor 57% gewijzigd door marquis op 23-04-2007 22:36 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Mopperman schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 10:25:
hij moet langer mee dan vandaag :p
Sok van je pa dan..

Yes, but no.

• Mopperman
Mijn huidige sound card heeft dus ook een EQ waarin ik van alles kan anapassen, helaas helpt dit niks, ik zal eens een sok proberen denk, aangezien ik ook wel beetje geld tekort heb nu.

De L-PAD regelaar, is die gewoon makkelijk te bevestigen eventueel?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik kan bij mijn soundkaart (een SoundBlaster Live!) in Volume control bij options > advanced (dat vink je aan) de bassen veranderen, dan komt er onder je 'Play Control' een 'Advanced' knopje staan, waarmee je de bassen kan verlagen.

Ik gebruik overigens gewoon de drivers v/ XP ;) , niet die van soundblaster zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Snake op 08-05-2007 19:01 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Mopperman
@ Snake, alle bass tonen staan op 0

nu een sok erin zitten, scheelt iets niet veel :p hopelijk genog om me pa stil te houden :)

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Mopperman schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 18:54:
[...]
De L-PAD regelaar, is die gewoon makkelijk te bevestigen eventueel?
Ja, dat gaat best wel makkelijk. Zal eens een tekeningetje plaatsen.
Afbeeldingslocatie: http://www.micromar.nl/avator/lpad.jpg
Je kunt hem in je sub-systeem inbouwen of tussen in de kabels solderen die van je versterker naar de sub gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door marquis op 10-05-2007 20:13 . Reden: Sorry voor de late reactie..... ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10-2025

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ik krijg zo heel erg het vermoeden dat je gewoon de bass niet op de goede lijn is aangesloten.
Controleer dat eens goed.

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-01 08:02
Bij logitech setjes zonder aparte bass aanpas console is de bass zeer hard, ik heb zelf de x-530 en de bass is echt ongelovelijk hard. In windows media player zit een equalizer, dat misschien iets voor je?

* de_harde_kern vindt die bass wel lekker :+

• Mopperman
de_harde_kern schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 20:39:
Bij logitech setjes zonder aparte bass aanpas console is de bass zeer hard, ik heb zelf de x-530 en de bass is echt ongelovelijk hard. In windows media player zit een equalizer, dat misschien iets voor je?

* de_harde_kern vindt die bass wel lekker :+
ik ook...

ik ook.. maar mijn ouders niet.

Bass is nogsteeds luid, en de sok verdwijnt iedere keer (ouders?)

misschien toch de LPad dan maar.. :)

En ja, me bass zit toch in de goede poort!

Iemand een idee wara je de LPad koopt in NL?

• Zygivt
  • Laatst online: 09-02 20:55

Zygivt

Evenaren en overtreffen

gewoon testen met hoofdtelefoon en anders met je moederbord terug gaan?

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
Hier is geen concrete oplossing voor, ik had ook met een onboard geluidskaart dat de bass hard en zoemend was, toen ik een gewoon 5.1 geluidskaartje (audigy) kocht kon ik alles mooi instellen (sperfrequentie) en het klonk echt veel beter (voller)

Ik kan je 1 ding aanraden: Koop een normale geluidskaart en laat dat onboard bagger vallen.
Ten eerste gaat de geluidskwaliteit er van omhoog, en je kan mooi van alles regelen. En ten tweede ontneemt het je CPU belasing wat voor preformance winst zorgt.

Die onboard 7.1 / 5.1 geluidskaartjes kunnen dan wel mooi lijken maar het is gewoon een afgewaterde nep zooi.

Ik heb nu een X-Fi kaartje en dat is nog 10 keer beter helderder en voller.

[ Voor 8% gewijzigd door Bulls op 15-06-2007 23:43 ]

Pagina: 1