pc inrichten voor de zomer

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 08:50
Ik heb een p180b kast. Daar zitten enkele nexus 120mm casefans in, en ook de standaardfans.
Ik denk echter dat de temperaturen in de kast nog stukken beter kunnen aangezien de nexus fans traag draaien. Daarom denk ik aan een fancontroller.
Ik zat te denken aan zoiets: http://www.azerty.nl/prod...7940/zalman-zm-mfc1-.html

Waarom zou ik daarvoor kiezen? Omdat er een swicth opzit tussen 5V en 12V zodat de fans op het maximum kunnen gaan lopen. Andere fancontrollers hebben dit niet, of ik moet er hebben overgekeken.

Kheb hier enkele vraagjes over: -gaat dit passen in mijn kast, aangezien dit met een deurtje is.
tweede vraag ben ik hier ook al tegengekomen maar ik heb eigenlijk nooit een volledig antwoord gezien: http://img258.imageshack.us/img258/526/zmmfc1fz3.jpg

Zoals je ziet moet je aan de linkerkant een ground en een stroomkabel plaatsen.
Nu vraag ik me af vanwaar die twee kabeltjes moeten komen. Vanaf de voeding komen er enkel male connectors. Die hebben 4 kabels.

Verwijderd

Wbt vraag 1: op de site van Zalman kun je wat plaatjes bekijken; ik denk dat je zult moeten inschatten of de lengte van de knopjes niet groter is dan de afstand van de drive bays tot het deurtje.
Vraag 2: ik denk dat je een molex connector moet opofferen, waarbij je de +12V en één Gnd-draad gebruikt. Zal ongetwijfeld in de manual vermeld staan!

• crazyheinz
Ik ben niet zo een electronica held (alhoewel ik ict-lectronica volg), maar moet ik dan 1 van de 2 grounds gebruiken en dan de gele die 12V heeft.
Kan dat dan geen kwaad als die andere 5V kabel niet wordt gebruikt?

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-01 09:44
Ik heb zelf precies de zelfde kast de antec P180B.
ik heb de rear vervangen voor een 2000rpm en op de zelfde hoogte voorin onder de dvd-drive een scythe kamabay geinstalleerd en die ook een 2000rpm fan gegeven voor intake.
precies daaronder zitten 2 fans in een tunnel onder elkaar die mega airflow creeeren voor mijn SLI opstelling.

ik zal je een foto posten..

[img=http://img112.imageshack.us/img112/3272/p1010362ed9.th.jpg]

[img=http://img338.imageshack.us/img338/9066/p1010359zq3.th.jpg]

[img=http://img338.imageshack.us/img338/9428/p1010351tn9.th.jpg]

• crazyheinz
Een 2000rpm fan. Zijn dat dan degene van antec, die je op 3 standen kan zetten?
Ik zie dat je 2 8800GTXen hebt, ik kreeg de stroomkabel van mijn 8800GTS niet tussen die drivebay en heb hem er dan maar uitgehaald. Ik heb echter een fan der los tussengestoken, dus ongeveer hetzelfde prinicepe als bij jou.

De bovenkant kan ik niet hetzelfde doen, aangezien ik 2 dvd drivers heb.
Ik heb trouwens ook een scythe infinity (ninja?)
Ik heb gelezen op een forum dat je door op de acherkant van de grafische kaart, een fan te richten, de temps van die kaart zakken met een goede 5 graden. Dus je zou op die infinity een extra fan kunnen steken en die erop laten blazen.
Dat ga ik waarschijnlijk doen.

De bovenste fan, dus die boven de cpu koeler, heb je die al eens proberen vervangen door een andere?
Bij mij krijg ik er geen andere in...

• murky123
ik heb geen GTX-en maar GTS-en
en omdat ik maar 2 harddisks heb kon ik die mooie windtunnel makken ik het midden
alle fans zijn nu 2000rpm antec tricool. aangesloten via de sensoren op het mobo maar ik van wel handmatig de controle overnemen dmv de 3-standen switches.

bovenste fan nog niet vervangen. tis alleen maar voor wat meer afvoer van rest warmte..

die scythe kamabay maakt echt het meeste verschil. samen met het lappen van mijn cpu.

dat kan je ook nog doen ff je cpu lappen voor de zomer.. (met een beetje geduld best makkelijk)

met deze setup incl het lappen zit ik nu op 3Ghz 20graden idle en 42 orthos
casetemps schommelen tussen 22 en 30 graden. afhankelijk of ik aant gamen ben of niet..

Verwijderd

Tis nu 2 dagen warm en ik merk nu al een stijging qua temperaturen in m'n PC :{

Alles is zo'n 4 graden warmer. Kamertemp. is nu 25,5 :{

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-01 22:22
Hoe hoog is een normale casetemp dan? tussen de 22 en 30 graden is geloof ik zeer netjes

De mijne zit nu op 54 graden. Dat komt doordat ik al de hele dag in de zon zit, maar met een zonnescherm voor mijn laptop (laptoptas) en wat koelelementen (+ standaard koeling en teruggeclokt via NHC) heb ik hem tot nu aardig koel weten te houden (+- 51 graden). Nu ga ik dan toch maar naar binnen omdat de pc wel wat warm wordt nu. Normaal probeer ik hem onder de 50 graden te houden.

en ja,,,, ik merk ook dat mijn PC de laatste tijd warmer is dan enkele weken geleden. Behalve extra koelen is er niet zoveel aan te doen lijkt me

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
murky123 schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:25:
en omdat ik maar 2 harddisks heb kon ik die mooie windtunnel makken ik het midden
alle fans zijn nu 2000rpm antec tricool. aangesloten via de sensoren op het mobo maar ik van wel handmatig de controle overnemen dmv de 3-standen switches.

bovenste fan nog niet vervangen. tis alleen maar voor wat meer afvoer van rest warmte..

die scythe kamabay maakt echt het meeste verschil. samen met het lappen van mijn cpu.

dat kan je ook nog doen ff je cpu lappen voor de zomer.. (met een beetje geduld best makkelijk)

met deze setup incl het lappen zit ik nu op 3Ghz 20graden idle en 42 orthos
casetemps schommelen tussen 22 en 30 graden. afhankelijk of ik aant gamen ben of niet..
Misschien wel even handig om erbij te vermelden dat die cpu temperatuur 20graden idle Tcase is, en niet Tjunction.
Maken die TriCools veel herrie?

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

• murky123
ik maak me geen zorgen om T-case of T-junction..
ik houd gewoon de temps aan de coretemp uitleest .. zijn ook precies de zelfde als in everest..

de tricool fans maken niet zoveel herrie. ze staan bij mij aangesloten op het moederbord en het schakelaartje op elke fan staat op low.
geen een fan komt nu nog boven de 1200 rpm uit. gewoon omdat het nog niet warm genoeg is

het enige wat hoorbaar is dat is de flinke airflow..

heb ook 6 fans in totaal (allemaal 120mm fans)
op de fans in beide 8800's na

maar als ik ze handmatig op 2000rpm zet dan hoor je ze goed..

en ook de deur open zetten van de antec P180 scheelt ook 5 graden in mijn kast,,
mede door de kamabay natuurlijk. die kan dan veel makkelijker lucht happen

ben erg tevreden zo met mijn opstelling..
ondanks de SLI opstelling die de temperaturen aardig opdrijft..
antec p180 is een mooie solide kast die goed te coolen is..
ben ook blij dat ik de boel gelapped hebt en de scythe met boutjes en veertjes hebt gemonteerd

alle beetjes helpen en mijn temperaturen zijn gewoon koel te noemen . het geeft me genoeg speelruimte voor een warme zomer

mijn pc staat ook helemaal onderin mijn huis. (een extra woonkamer op kelder nivo) constant 18 graden..

Verwijderd

Er is een fancontroller van sunbeam type Windmill en is uitgevoerd als 7 kanaals fancontroller.
Mogelijkheden genoeg dus.
Fan per kanaal te regelen.
Bij overschrijding van ingestelde temperatuur springt alles naar maximaal.
Temp uitlezing van cpu / hdd / kast

Dus mogelijk is dit een oplossing.

• crazyheinz
murky123 schreef op zondag 15 april 2007 @ 00:15:

ben ook blij dat ik de boel gelapped hebt en de scythe met boutjes en veertjes hebt gemonteerd
Wat bedoel je met gelapped? Is dat je ihs vlakker maken met schuirpapier of dergelijke?
Je hebt je scythe met boutjes en veertjes gemonteerd. Wat bedoel je daar precies mee?
Het is toch zo een kliksysteem, waar ik echt de pest aan heb.
Ik doe nu mijn kast open en zie dat er 2 voetjes zijn losgeklikt. Mijn moeder heeft in mijn kamer staan stofzuigen en heeft waarschijnlijk tegen mijn kast staan stampen ofzo, gelukkig dat ie niet aanstond...

Heb je trouwens aan je harde schijven onderaan ook een intake?
Ik weet niet hoe ik daar een fan moet steken...

[ Voor 8% gewijzigd door crazyheinz op 16-04-2007 11:53 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Hij heeft hoogstwaarschijnlijk de nieuwe revisie ;)

Instagram / YouTube

• murky123
Ik heb de plastic pinnentjes van de scythe verwijdert en m4X40 boutjes, ringetjes en springvertjes gebruikt..
Ik moet er niet aan denken dat die scythe ( 980gram) boven op mijn mooie 8800GTS-en valt

en het lappen is inderdaad het schuren van de IHS met speciaal waterproof schuurpapier in korrel
800,1000,1200,1500,2000

Ik heb geen intake onderin bij de harde schijven.. is bij mij niet nodig. want mijn thermaltake toughpower die er voor zit word ook niet warm ( warmt mijn harddisks dus niet extra op)

van boven naar beneden gezien aan de voorkant heb ik een dvd-brander, 120mm fan, 120mm fan, en dan de harddisks

[ Voor 62% gewijzigd door murky123 op 16-04-2007 13:16 ]

• crazyheinz
waar haal je zulke m4X40 boutjes, ringetjes en springveertjes?
Is idd niet leuk zulk een wiebelende blok boven mijn GTS.
Dat schuren ga ik als ik tijd heb ook nog wel eens doen.
Waar haal je uw schuurpapier? :)

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
crazyheinz schreef op maandag 16 april 2007 @ 13:21:
waar haal je zulke m4X40 boutjes, ringetjes en springveertjes?
Is idd niet leuk zulk een wiebelende blok boven mijn GTS.
Dat schuren ga ik als ik tijd heb ook nog wel eens doen.
Waar haal je uw schuurpapier? :)
Bij een bouwmarkt is het allemaal te krijgen. ;)

• crazyheinz
EDIT: ben net het artikel tegengekomen wat jij waarschijnlijk hebt gebruikt
klik

[ Voor 87% gewijzigd door crazyheinz op 16-04-2007 15:39 ]

• crazyheinz
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2007 @ 13:30:
Er is een fancontroller van sunbeam type Windmill en is uitgevoerd als 7 kanaals fancontroller.
Mogelijkheden genoeg dus.
Fan per kanaal te regelen.
Bij overschrijding van ingestelde temperatuur springt alles naar maximaal.
Temp uitlezing van cpu / hdd / kast

Dus mogelijk is dit een oplossing.
Bedankt. Ik bestel echter mijn gerief bij azery en dat hebben ze daar niet.
Ik ga die zalman bestellen omdat die kan switchen tussen 5 en 12V. Met een gewone fancontroller lopen de fans op 5V of heb ik het mis? Want die switch is zowat de enige reden dat ik die zalman bestel.

Ik ga ook 4 fans op mijn inifnity mounten, eens kijken of dat veel scheelt. En zoals murky123 al tipte, ga ik mijn cpu lappen en een ander moutingssysteem gebruiken voor de scythe. Nu hangt die hier maar zielig te bengelen :X

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
crazyheinz schreef op maandag 16 april 2007 @ 17:56:
[...]

Bedankt. Ik bestel echter mijn gerief bij azery en dat hebben ze daar niet.
Is het niet gewoon deze?

• crazyheinz
Whoops niet goed gekeken :D
Ziet er wel een strak ding uit zeg :>
Levertijd onbekend, dat is wel minder :(

Verwijderd

Ik had hem besteld bij B&G computers, www.bg-computers.com

Via producten naar casemodding , dan multi function panels.

Hun hadden ze vorig jaar de windmill als enige op voorraad.

Dus maak je hier wel enige kans.

Succes

• crazyheinz
Op die sunbeam is er zo geen switch tussen 5 en 12V dus ik ga mijn fans niet zo snel kunnen laten lopen als bij die zalman. Klopt?

[ Voor 14% gewijzigd door crazyheinz op 16-04-2007 21:25 ]

• murky123
crazyheinz schreef op maandag 16 april 2007 @ 13:37:
EDIT: ben net het artikel tegengekomen wat jij waarschijnlijk hebt gebruikt
klik
dit is inderdaad de link die ikzelf heb gebruikt bij het modden van de verbinding van de scythe koeler op het Mobo

de veertjes + boutjes + moertjes heb ik gehaald bij BREUR ijzerhandel www.peveha.nl
en het schuurpapier komt bij een auto onderdelenzaak BREZAN.
alles bij elkaar nog geen 5 euro..

als glazen plaat heb ik gewoon ee goedkope wissellijst van de muur getroken en daar de transparante plaat van gebruikt..

artic silver pro 5 koelpasta heb ik bij azerty gekocht ( net als al mijn hardware )

echt geloof me het kost niet veel geld. en een middagje van je tijd. om de boel rustig te schuren en je koeler opnieuw monteren. en als je geduldig te werk gaat kan het bijna niet mis gaan..

als je meer tips en hints of fotos van mijn gelapte cpu en of gemodde scythe wilt zien geef maar een seintje...

oja meer dan 1 fan op de scythe scheelt maar 1 of 2 graden en ik heb het idee dat als je zelfs 4 fans monteert op je scythe dat je dan de lucht "opsluit" in je koeler..je airflow is niet 1 richting...

Belangrijkste is gewoon veel verse frisse lucht aanzuigen. en dat dmv achter en boven uitblazen.

Ik heb een beetje zitten testen met een profesionele temperatuurvoeler van mijn werk. En als ik aan het gamen ben word de casetemp rondom mijn videokaarten (8800GTS in SLI) 55 graden..
kom ik in de buurt van mijn scythe (cpu) dan is de casetemp al mega gezakt naar rond 30graden
dit is dus gamend met 3Ghz OC, Vcore 1.35.
Dat wijst uit dat airflow erg belangrijk is in je kast..

Zels als ik de deur aan de voorkant van mijn P180 kast openzet dan kan de intake beter lucht zuigen en is het ook al weer 3 graden koeler overall in mijn kast dan met de deur dicht..
tja. als het deurtje dicht is, dan is er een obstruktie in het aanzuigen van verse buitenlucht
en zal de intake zich vermengen met de wat verwarmde lucht van binnen..

Let op ! in elke situatie zelf tot OC van 3.2Ghz is geen enkele Fan boven de 1200rpm gekomen....
dus nog redelijk stil te noemen ook.

Verwijderd

crazyheinz schreef op maandag 16 april 2007 @ 21:24:
Op die sunbeam is er zo geen switch tussen 5 en 12V dus ik ga mijn fans niet zo snel kunnen laten lopen als bij die zalman. Klopt?
Je hoeft toch geen switch te gebriken, aangezien de sunbeam 7 kanalen kan aansturen.
Elk kanaal apart instelbaar.

Of is dat niet de bedoeling ?

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 23:10
murky123 schreef op maandag 16 april 2007 @ 22:47:
[...]
.. meer dan 1 fan op de scythe scheelt maar 1 of 2 graden en ik heb het idee dat als je zelfs 4 fans monteert op je scythe dat je dan de lucht "opsluit" in je koeler..je airflow is niet 1 richting...
Met 4 fans doe je 2 push en 2 pull zodat de lucht er diagonaal doorheen gaat. Met 2 fans is push-push het best.

4 fans is wel zwaar en belast je mobo behoorlijk. Ik zou de infinity dan zeker met boutjes vast zetten.

• E JaY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 14:00
murky123 schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:25:
Hoe heb je ze aangesloten via de sensoren? De tri-cools fans hebben toch alleen een molex stroomaansluiting en de 3standen switch.

• murky123
mijn tricool fans hebben een molex die ik eraf kan halen en zon 3 polig pinnetje voor op mijn mobo
en het schakelaartje met low,mid,high

super fannetjes. transparant van kleur, geen iritante leds en iets meer dan 7 euro per stuk

• crazyheinz
Ok ik heb mijn aankopen gedaan. Kheb een kama bay besteld en 5 van die tricool fans. Deze waren wel wat duurder dan 7 euro aangezien ik de double bal bearing versie heb besteld.

Voor die kama bay zal ik wel mijn 2de dvd driver der uit moeten nemen maarja, alles voor de temps :p

• murky123
OK way the go.. laat me weten hoe je kamabay werkt.. en die standaard 800prm fan er uithalen en en een van je nieuwe tricool's erin..

ding is heel makkelijk te installeren. je moet eerst die 4 kleine metelen plaatjes vast schroeven aan de kamabay. en daaraan maak je weer de 4 plastic sliders van de p180 aanvast.
Ik heb het 3-standen schakelaartje netjes aan de buitenkant zitten mooi weggewerkt.
erg handig als je toch ff die 2000rpm's nodig hebt...

ik ben nu weer aan het orthos stressen. beide cores 100% nu al 3 uur lang met 3Ghz OC op de E6600 Vcore 1.35 (bios) en mijn hoogste temp is nu 43 graden op de core's ( coretemp readings )

rpm's komen niet boven de +/- 1200 (vanwege MoBo sensors gestuurd)

[ Voor 22% gewijzigd door murky123 op 17-04-2007 23:47 ]

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

crazyheinz schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:37:
[...]Kheb hier enkele vraagjes over: -gaat dit passen in mijn kast, aangezien dit met een deurtje is.
tweede vraag ben ik hier ook al tegengekomen maar ik heb eigenlijk nooit een volledig antwoord gezien: http://img258.imageshack.us/img258/526/zmmfc1fz3.jpg[...]
Dat past. Ik heb zelf ook een P180, Nexus 120mm fans en zo'n frontbay Zalman Fancontroller.

Heb ze alleen niet op die 5/12V switch knop aangesloten. Houdt er rekening mee dat 5V wel vrij laag is, waardoor de Nexus fans opstartprobleemjes kunnen hebben.

• crazyheinz
M411007 schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 11:36:
[...]

Met 4 fans doe je 2 push en 2 pull zodat de lucht er diagonaal doorheen gaat. Met 2 fans is push-push het best.

4 fans is wel zwaar en belast je mobo behoorlijk. Ik zou de infinity dan zeker met boutjes vast zetten.
Idd zo ga ik het doen; push push pull pull.
Fans wegen nu toch zo veel niet?
Cyb schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 23:51:
[...]

Dat past. Ik heb zelf ook een P180, Nexus 120mm fans en zo'n frontbay Zalman Fancontroller.

Heb ze alleen niet op die 5/12V switch knop aangesloten. Houdt er rekening mee dat 5V wel vrij laag is, waardoor de Nexus fans opstartprobleemjes kunnen hebben.
Ah ze past toch. Nuja ik ga nu toch maar die kama bay installeren voor de airflow.
Denk dat dit de stilste oplossing is.
Ik heb nexus fans die ik aan een molex aansluiting hang.
Krijgen die dan 12V of 5V?
Trouwens nog nooit voorgehad dat die niet wilden starten.

[ Voor 43% gewijzigd door crazyheinz op 20-04-2007 11:41 ]

Verwijderd

Ik zet binnenkort weer 4 regelbare Revoltec fan's in m'n PC, die gaan tot 3500 RPM >:)
Maakt een hoop herrie..maar ze gaan ook alleen harder als het nodig is...en dan gaat de muziek ook gewoon een tandje harder :9 Ik ben niet zo'n absolute stilte freak :)

• crazyheinz
Ik heb net de kamabay ontvangen.
Hoe krijg je die er deftig in?
Mij wilt het dus niet lukken |:(
Pagina: 1