Toon posts:

Geheugen trekt het niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Vorige week een nieuwe geheugen reepje er bij gekocht. Ik draai nu Kingston 512MB 333MHZ en heb er nieuw bij gekocht: Corsair 1024MB 400MHZ. Over een tijdje wil ik nog 1GB Corsair bij kopen, en dual channel draaien. Maar voor die tijd...

Ik was wel benieuwt of ik het 333MHZ reepje op 400 kan laten lopen, zodat het andere reepje ook op 400 draait ipv het aanpassen naar 333. Nja, ik dus de snelheid naar 400 verhoogt, ging allemaal prima. Toen ging ik een potje gamen, in het begin ging het allemaal goed, maar op een gegeven moment sloeg het beeld vast. Gewoon bij een beeld, het beeld bleef staan en er gebeurde verder niets. Dus ik pc weer herstart, gelukkig werkte alles nog. De snelheid weer als default gezet, en alles werkte weer naar behoren. Nu mijn vraag:

Komt dit vastslaande beeld gewoon omdat het 333MHZ reepje geen 400MHZ aan kan, of komt dit omdat er niet genoeg voltage word gelevert? Hij staat nu op 2.7 (zo 1,2,3 uit m'n hoofd) Ik kan deze verhogen, maar bereik ik daar geen rare dingen mee, kans op kapot gaan of nog ergere beschadigingen voor andere onderdelen,

Alvast bedankt.

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Door het overklokken van geheugen kan een stilstaand beeld een gevolg zijn. Je kunt eens proberen de timings van het geheugen in de bios wat losser te zetten. Zet je het voltage op 2.8 of zo.

Verwijderd

Je hebt gewoon een goeie kans dat het geheugen inderdaad geen 400MHz trekt. Het is immers voor 333 gemaakt. Om het toch voor elkaar te krijgen kun je inderdaad proberen het voltage wat omhoog te doen. Als je een beetje fatsoenlijke airflow in je kast hebt, zal dat niet teveel problemen opleveren.
Testen of het stabiel is doe je met MemTest86+, en eventueel met Prime.

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Zo te zien heb je het over DDR1 geheugen (333mhz en 400mhz zijn DDR1 termen). Mijn advies: koop dat 2e reepje zo snel mogelijk / binnenkort; DDR1 geheugen wordt de komende tijd eerder duurder dan goedkoper.

Ik heb echt een hele goeie PC.

Verwijderd

Topicstarter
brute51 schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:46:
Zo te zien heb je het over DDR1 geheugen (333mhz en 400mhz zijn DDR1 termen). Mijn advies: koop dat 2e reepje zo snel mogelijk / binnenkort; DDR1 geheugen wordt de komende tijd eerder duurder dan goedkoper.
Bedankt voor de tip.

@ Cpec, zal de voltage verhogen naar 2.8. Mocht niet niet werken, kan ik deze dan naar 2.9 doen? Ik weet dat ik niet te veel mag verhogen bij geheugen, maar kan 0.2 nog wel zodat de totale voltage 2.9 is ipv 2.7?

@ ---RRR---, Timings doe ik niets aan, 1 x gedaan en daar heb ik slechte ervaringen mee! Maar tog bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2007 19:58 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@ ---RRR---, Timings doe ik niets aan, 1 x gedaan en daar heb ik slechte ervaringen mee! Maar tog bedankt!
De timings strakker zetten is iets heel anders als losser zetten. Het zou kunnen dat je met lossere timings wel die 400MHz haalt. Persoonlijk zit ik liever aan de timings dan aan het voltage.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:08
Word het reepje gewoon niet 'te' heet. en dat het daardoor opgevmoment gewoon vastloopt

Verwijderd

Topicstarter
Goed, heb zonet de voltage verhoogt naar 2.9 Volt. Alles draait stabiel nu, mocht ik problemen ontdekken dat zit er niets anders op om de snelheid weer te verlagen. *Gaat stiekem tog nog even aan de timings zitten friemelen*

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Roderiktweaker schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 17:48:
Word het reepje gewoon niet 'te' heet. en dat het daardoor opgevmoment gewoon vastloopt
Geheugen wordt niet echt warm. Heb nog nooit gehoord dat de temps problemen gaven. Als ik voel aan mijn 800MHz DDR2 ram is het gewoon warm maar zeker niet heet.

Als het voor 333MHz gemaakt is en niet op 400MHz wil lopen is dat op zich gewoon logisch. Blijkbaar wil het met wat meer voltage wel op die snelheid lopen.
Pagina: 1