This message was sent on 100% recyclable electrons.
Het is niet fout - "allen" gebruik je bij personen, en tenzij je ministeries als personen ziet, is er wat dat betreft niets mis met deze zin.
[ Voor 31% gewijzigd door fondacio op 13-04-2007 18:46 ]
alle gebruik je voor aantallen en hoeveelheden,fondacio schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 18:45:
Het is niet fout - "allen" gebruik je bij personen, en tenzij je ministeries als personen ziet, is er wat dat betreft niets mis met deze zin.
allemaal zou dan als enige goed overblijven, maar kijk ik bij de definitie van allemaal staat er 'allen' en 'alles'
sowieso vind ik de zin heel slecht weglezen.
offtopic:
en ik had een een TR gedaan over de move
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Volgens mij is die zin ook niet fout nee, gezien http://www.onzetaal.nl/advies/beide.php:
Beide krijgt zelfstandig gebruikt evenals woorden als andere, overige, alle e.d. een -n bij verwijzing naar personen. Als beide echter mede verwijst naar een dier of een ding, blijft de slot-n weg.
Waar heb je precies gekeken? Er is een vaste regel voor aanduidingen als "alle(n)", "beide(n)", "de meeste(n)", volgens welke er een -n achter het woord wordt geplaatst als het om personen gaat en anders niet. Dus: "de auto's stonden alle in de file", maar "wij stonden beiden in de file".BasieP schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 18:48:
[...]
alle gebruik je voor aantallen en hoeveelheden,
allemaal zou dan als enige goed overblijven, maar kijk ik bij de definitie van allemaal staat er 'allen' en 'alles'
sowieso vind ik de zin heel slecht weglezen.
Edit: ah, Harm was me voor. Ik zat nog op www.taaladvies.net te zoeken en had de zoektocht opgegeven omdat ik dit vroeger bij Nederlands heb geleerd...
offtopic:
offtopic:
Ah, ik was al even bang dat mijn korte-termijngeheugen me in de steek liet...
Ah, ik was al even bang dat mijn korte-termijngeheugen me in de steek liet...
[ Voor 9% gewijzigd door fondacio op 13-04-2007 18:57 ]
In de TS wordt verder genoemd dat de zin moeilijk leest, kan de TS ook aangeven waarom dan? Want dat haal ik er namelijk niet uit op dit moment (misschien morgen als ik weer wakker ben...).
Ik vond de zin ook wat lastig, maar dan alleen omdat de zin zo lang is. Lange zinnen zijn al gauw lastig, zeker als er een komma ontbreekt. Ik zou 'm zo maken:
Andere, bepaald niet minder belangrijke clubs willen het maar niet leren: De ministeries van Financiën, Onderwijs, Defensie, Binnenlandse Zaken, Handel en Landbouw en de commissie die de controle over toepassing van kernenergie heeft, scoorden dit jaar alle een 'F'. Voor de meeste clubs was dat niet de eerste keer.
Hoewel de zin inderdaad op een prettig leesbaarder manier geformuleerd zou kunnen worden, begrijp ik niet waarom van alle min of meer onoverzichtelijke of onvolkomen geformuleerde zinnen op t.net juist deze eruitgepikt is. Ik kom voortdurend zinnen tegen waarvan ik denk dat die het inhuren van een eindredacteur rechtvaardigen: soms zijn ze te haastig uit het Engels vertaald, andere keren is de formulering omslachtig en soms is iets te "populair" geschreven, vermoedelijk ook om te voorkomen dat dezelfde formulering te vaak terugkomt.* De zin waar dit topic over gaat valt dan nog wel mee. Volgens mij is de kern van het probleem "de commissie die de controle over toepassing van kernenergie heeft". Deze naam is eigenlijk te lang voor de manier waarop de zin geformuleerd is en als je hem wegdenkt, loopt de zin prima. De suggestie van dr snuggles lost dit niet op. Wat wel zou kunnen, is:
Wat ook kan:Andere, niet minder belangrijke clubs willen het maar niet leren: de ministeries van Financiën, Onderwijs, Defensie, Binnenlandse Zaken, Handel en Landbouw scoorden dit jaar alle een 'F', net als de commissie die de controle over toepassing van kernenergie heeft. Voor de meeste was dat niet de eerste keer.
Of:Andere, bepaald niet minder belangrijke clubs willen het maar niet leren: eveneens een 'F' scoorden dit jaar de ministeries van Financiën, Onderwijs, Defensie, Binnenlandse Zaken, Handel en Landbouw en de commissie die de controle over toepassing van kernenergie heeft. Voor de meeste was dat niet de eerste keer.
Maar eigenlijk lijkt het mij niet echt nodig.Andere, bepaald niet minder belangrijke clubs willen het maar niet leren, zoals de ministeries van Financiën, Onderwijs, Defensie, Binnenlandse Zaken, Handel en Landbouw en de commissie die de controle over toepassing van kernenergie heeft. Alle scoorden dit jaar een 'F', en voor de meeste was dat niet de eerste keer.
offtopic:
*Mijn favoriet komt uit de meuktracker: "De programmeurs van product xxx hebben hun software van een update voorzien naar versie x.xx"; waarom niet gewoon "Versie x.xx van product xxx is gisteren uitgebracht"?
*Mijn favoriet komt uit de meuktracker: "De programmeurs van product xxx hebben hun software van een update voorzien naar versie x.xx"; waarom niet gewoon "Versie x.xx van product xxx is gisteren uitgebracht"?
Pagina: 1