Game/Media Systeem ±€1900

Pagina: 1
Acties:
  • 503 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Solarion
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-02-2022
Algemeen
Ik ben al 6 maanden aan het kijken naar onderdelen voor mijn nieuwe computer, welke ik voor het eerst helemaal zelf in elkaar ga zetten. Ik heb me hiervoor de laatste 6 maanden ingelezen door heel veel op dit forum te lezen, reviews door te spitten, handleidingen te lezen enz.
Ik heb ook de laatste maand de andere boodschappenlijstjes die hier voorbijkwamen gelezen, en de reacties daarbij, en daardoor heb ik over de tijd heen mijn eigen lijstje regelmatig aangepast. Dus hier staan eigenlijk alleen maar een paar laatste vragen. Ik gebruik mijn pc voornamelijk om mee te gamen (vooral RPG, RTS en een klein beetje FPS) en om veel series en films te kijken. Photoshoppen vind ik ook wel leuk, ben er alleen (nog) niet zo goed in.
Nog als laatste info, alle prijzen zijn van Salland of van Azerty, want daar ga ik al mijn onderdelen kopen, dus als je een suggestie voor een ander onderdeel hebt is het het handigste dat je met een site van 1 van die winkels aankomt, en niet een andere.

Systeemkast
Thermaltake ArmorJr. VC3000BNS (€97,-)
  • Ik vind dit een zeer mooie kast, met lekker veel ruimte voor een miditower, en een mooie blauwe ledfan. Een kast is natuurlijk grotendeels smaak, en aangezien ik goede dingen gelezen heb over deze kast, staat deze eigenlijk wel vast.
Voeding
Zalman ZM500-HP (€91,30)
Corsair HX520EU, 520 Watt (€95,99)
  • [s]De 500W versie van de voeding met heatpipe van Zalman. 600W heb ik denk ik niet echt nodig en is ook weer gelijk een stuk duurder. Ik heb gekeken naar de Amperages van deze voeding en dat is volgens mij ook in orde om die videokaart en nog een hele hoop andere troep te draaien. En hij is natuurlijk lekker stil door de heatpipe en grote fan. Ook een groot pluspunt is dat hij modulair is, dat is een stuk netter in de kast. Deze staat eigenlijk ook wel vast, tenzij er tweakers zijn met slechte ervaringen met deze voeding.[/s] [i](Na een mooie tip erachter gekomen dat dat de Zalman voeding een mindere fancontroller heeft, de Corsair HX520EU heeft dit niet, en heeft in totaal nog meer Ampere ook. Hij is ook modulair, dus dat is helemaal mooi.)[/i]
Moederbord
GigaByte GA-965P-DS3P (€136,53)
  • Het kleinere broertje van de DS4, net ietsje goedkoper maar zonder heatpipe systeem. Voor de rest heeft hij dezelfde functies (het is de dus DS3[b]P[/b], niet de DS3). [s]Mijn vraag is nu: Is dat heatpipe systeem nodig als je niet extreem gaat overclocken?[/s] [i](Volgens een medetweaker is dat heatpipesysteem voor mij niet nodig, dus dat is ook mooi.)[/i] Ik ben wel van plan om op een gegeven moment over te gaan clocken, maar ik denk dat het voornamelijk van die standaard boost functies uit de bios gaan worden. (Dus tijdelijk 10-20% sneller bij heavy load)
Processor
Intel Core 2 Duo E6700 (±€300,-)
Intel Core 2 Duo E6600 (±€200,-)
  • Die prijs is een schatting van de prijs na de prijsverlaging. [s]De verwachting is dat hij even duur wordt als de E6600 nu. Aangezien ik eerst een E6600 wilde kopen, koop ik nu maar de E6700 voor hetzelfde geld. Mijn vraag is dus, is het verschil zo klein met de E6600 dat dit niet gerechtvaardigd is? Een hogere multiplier is misschien wel weer handig als je niet zo veel gaat overclocken. Je ziet, ik twijfel.[/s] [i](Ik wilde eerst een E6700, maar na enige tips ben ik overgestapt op de E6600)[/i]
Processorkoeler
Scythe Mine (€29,58)
  • Een redelijke koeler van een goed merk, en toch niet heel erg duur. Uit reviews maak ik op dat deze beter is dan de op tweakers befaamde Arctic Freezer 7 Pro, en ook een stuk stiller. Hij is natuurlijk ook een stuk duurder. Een groot voordeel vind ik ook dat je de Mine op dezelfde manier als de Stock cooler monteerd, en dat hij niet zo zwaar is. Ik vind dit een redelijke prijs voor een koeler, hoger zal ik niet gaan. Dus als er suggesties zijn voor koelers die ik over het hoofd gezien zou kunnen hebben, die beter zijn voor dezelfde prijs, dan zou ik deze graag willen horen.
RAM-Geheugen
Hier zit een knelpunt, ik heb hier een paar mogelijkheden, en ik kan maar niet beslissen wat nou het beste is:
  1. [s]
  2. OCZ Platinum Rev2, 2048 MB, PC6400, 4-4-4-15 (€162,22)
  3. G.E.I.L Ultra, 2048 MB, PC5300, 3-4-4-8 (€127,53) & G.E.I.L Ultra, 1048 MB, PC5300, 3-4-4-8 (€68,25)
  4. G.E.I.L Ultra, 2048 MB, PC5300, 3-4-4-8 (€127,53)
  5. [/s]
Je ziet dat 1 van deze mogelijkheden 3GB is. Ik heb dus eigenlijk twee vragen: Geeft 3GB nu of in de nabije toekomst al een merkbaar verschil? (Met Vista) En is er echt totaal geen verschil tussen PC6400 PC5300/5400 als je geen hoge overclocks gaat doen? Of is er wel een (klein) verschil als je niet/weinig overclockt?
Na een paar van jullie goede adviezen ben ik definitief voor de PC5300 gegaan, maar ik vraag me nu eigenlijk nog af, hoe zit het met de hoeveelheid? Als ik dus daadwerkelijk me pc pas ga kopen als de HD2900XT er is, dan heb ik weer wat geld extra, dus is 4GB al nuttig?
  1. 2x G.E.I.L Ultra, 2048 MB, PC5300, 3-4-4-8 (€255,06)
  2. G.E.I.L Ultra, 2048 MB, PC5300, 3-4-4-8 (€127,53)
Harddisk
2x Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB (€147,98)
  • Ik ben van plan deze twee in RAID 0 te gaan draaien, lekker snel. Als backupschijf heb ik hier nog een 120GB IDE liggen, dus die komt er ook nog in. Eigenlijk zou ik wel graag RAID 5 willen draaien, maar ik heb het geld er nog even niet voor over om een derde schijf erbij te kopen. Dat komt misschien ooit nog. Ik heb wel gehoord over deze schijven dat er sommige versies zijn die een rotherrie maken, ik heb het idee dat dit de laatste paar maanden minder is geworden, maar dat weet ik niet zeker. Enige bevestiging/ontkrachtiging hiervan zou ik zeer op prijs stellen.
Videokaart
EVGA Geforce 8800 GTS, 640 MB (€369,99)
ATI Radeon HD2900XT, 512 MB (±€400)
  • [s]Ik wil toch wel een tijdje mee kunen met mijn videokaart en DirectX10 kunnen draaien. 640MB is misschien nu nog niet nodig, maar het lijkt me dat dit in de toekomst natuurlijk wel zal zijn, en ik ben niet van plan om binnen 3 jaar een nieuwe vidkaart te moeten kopen. EVGA is de goedkoopste die ik kon vinden, en voor zover ik weet is dit een goed merk. Dit zou ik natuurlijk fout kunnen hebben.[/s] [i](Ik ga denk ik uiteindelijk wel een HD2900XT kopen, en nu kwam ik op het idee om eerst bij mijn pc een tweedehands PCI-e videokaartje te kopen (€50,- max) en dan deze een maandje later te vervangen door de HD2900XT. Dan hoef ik niet nóg een maand op mijn pc te wachten, is dit een goed idee of niet?)[/i]
Monitor
Samsung Syncmaster 226BW, 22" (±€360,-)
  • De prijs hier is weer een schatting, aangezien ik een beeldscherm toch liever bij een gewone winkel koop (BCC). Ik heb de 226BW gezien bij de Dynabyte voor €369,-, en volgens hun prijsgarantie gaan zij daar dan onder zitten (heb ik gister nog in de winkel gevraagd). Hoeveel dat is konden ze me nog niet zeggen, dus heb ik een schatting van de prijs gedaan. Dit beelscherm staat vast, maar ik denk ook niet dat veel mensen er iets tegenin te brengen hebben, als je kijkt naar de populariteit van het scherm.
DVD-Writer
Samsung SH-S183A, SATA (€31,36)
  • Mooie zwarte SATA brander, ik ben nogal fan van Samsung, dus daarom ervoor gekozen, maar volgens mij is er ook niet zo veel verschil onder de topmerken. Er is ook een lightscribe versie voor 2 euro meer, maar volgens mij gebruik je dat toch nooit als je het hebt, en de dvd’s ervoor zijn ook nog eens duurder. Als je hier een andere mening over hebt wil ik dat natuurlijk ook graag horen.
Toetsenbord
Saitek Eclipse 2 Keyboard (€52,-)
  • Ik vind dit een heel erg mooi toetsenbord die goed bij de rest van mijn spullen past, ik heb hem al eens gehad, maar die was toen niet de goede layout (UK QWERTY, besteld bij amazon.co.uk), dus die heb ik weer teruggestuurd. Dus ik weet al dat hij lekker typt en er goed uit ziet. Hij is moeilijk te krijgen, maar gelukkig hebben ze hem ook bij Salland.
Muis
Logitech MX Revolution (€71,33)
  • Ik ben geen fervente FPS-gamer, dus de DPI hoeft niet superhoog te zijn, ook vind draadjes zeer onhandig, dus MX518 of G5 bijvoorbeeld is geen optie. Wat ik vooral belangrijk vind is een oplaadstation, ik heb nu de MX700 en ik vind het ideaal. Ook lijken mij de extra knopjes en het klikvrije scrollwiel zeer handig. Dat laatste zeker in Excel. Ik vind eigenlijk dat er weinig aanbod is in goede muizen zonder draad (met oplaadstation). Als je suggesties hebt hoor ik het graag.
Speakerset
Creative Inspire T6100 (€53,11)
  • Ik vind dit een mooie set die niet te duur is. Ik ben geen echte audiofiel, dus daarom ook geen aparte geluidskaart in mijn setup, en om dezelfde reden deze speakers. Het gaat mij hier meer om het uiterlijk, en deze vind ik heel erg mooi, en staat ook eigenlijk vast.
Conclusie
Het verhaal is iets langer geworden dan ik had gedacht, ik hoop dat dat niet erg is en dat jullie mij met mijn problemen kunnen helpen. Het totaalbedrag is rond de €1900 afhankelijk van de RAM keuze, het liefste blijf ik onder deze grens. Het zijn maar kleine dingetjes waar ik over twijfel, en ieder input is welkom.

Alvast bedankt voor de replies!

[ Voor 8% gewijzigd door Solarion op 14-04-2007 17:20 ]

Verwijderd

je RAM keuze ligt eraan hoever je gaat overclocken. Met PC5300 geheugen kun je overclocken tot 3Ghz, met PC6400 tot 3,6Ghz. Aangezien ik heb gezien dat je niet teveel wilt gaan overclocken zou ik voor het PC5300 gaan, dan kun je de E6600 toch 25% overclocken. Ja, ik zou gewoon voor de E6600 gaan doe ik ook. Ik ben atm ook een systeem aan het samenstellen, en dat lijkt redelijk op de jouwe, alleen heeft die van mij een budget van 1300 euro. Er zitten geen speakers, muis en toetsenbord bij en een goedkopere videokaart, maar voor de rest bijna hetzelfde.

Daarnaast, op een budget van 1900 euro maakt die kleine meerprijs voor een Gigabyte DS4 toch niet uit? Bovendien schijnt de DS3 nog al eens moeilijk te doen met RAID dus..

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Kan je niet beter een quadcore nemen? Worden ook een stuk goedkoper, misschien een leuk alternatief.

Kijk bij je mobo wel even of RAID via de ICH8R chipset gaat of via een of andere brakke jmicro chip (of hoe ze ook mogen heten). ICH8R is zeker aan te raden als je lekker raid wilt draaien.

• Solarion
Het is ook de DS3P ;)
Bij deze is het enige verschil de heatpipe installatie, hij heeft dus ook een ICH8R.

[ Voor 14% gewijzigd door Solarion op 13-04-2007 17:19 ]

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Volgens mij kan je beter voor de Scythe Ninja gaan, die heeft dezelfde prijs, maar is volgens mij net iets beter.

Verwijderd

Hm, een e6600 lijkt me een betere keuze en dan lijkt me een 8800gtx ook voor de hande liggend, voor de rest top systeem _/-\o_ .

Beste lijkt mij pc-5300 2 GB geil geheugen en dan is het niet belangrijk of je de ultra of de value versie neemt, later kun je dan precies de zelfde er gewoon bij stoppen en dan heb je 4 GB :)

Verwijderd

SOEPSTENGEL13 schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 17:25:
Volgens mij kan je beter voor de Scythe Ninja gaan, die heeft dezelfde prijs, maar is volgens mij net iets beter.
mine en ninja zijn zeer aan elkaar gewaagd, de ende test zecht dat de mine beter is andere de ninja.

• Solarion
Ik geloof dat de Mine iets kleiner is, maar dat weet ik niet zeker. En wat ik zelf een groot voordeel vind is dat de Mine op dezelfde manier gemonteerd word dan de stock cooler, dus geen gekloot met backplates enzo. En hij is iets lichter, dus wat minder belastend voor je Mobo, dat is eigenlijk mijn redenering achter het kiezen van de Mine.

Maar het is een goede suggestie, ik zal nog eventjes naar de Ninja gaan kijken.

Over E6600&8800GTX, is deze dan niet meer uit balans dan E6700&8800GTS? Bij die eerste combo heb je toch een bottleneck op je CPU, en bij de tweede combo niet/nauwelijks?

[ Voor 39% gewijzigd door Solarion op 13-04-2007 18:11 ]

Verwijderd

volgens mij kan de E6600 heel goed omgaan met de 8800GTX, en desnoobs OC je de E6600 naar 3ghz

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Haha nee, de E6600 vormt zeker geen bottleneck t.o.v. de 8800GTX. Met PC6400 geheugen en een koeler die 15 Euro duurder is dan jouw gekozen koeler kan je je E6600 naar 3,6GHz halen, dan hoef je je al helemaal geen zorgen meer te maken..
Een E6700 is gewoon weggegooid geld, je betaalt 70-80 Euro meer voor 2,66-2,40= 260MHz meer, wat je er zelf eventueel met de boxed cooler erbij kunt clocken.. :z

De mobo vind ik een goede keuze, ik weet niet hoe ver je wilt overclocken maar als je naar de 3,6GHz wil samen met PC6400 geheugen is het heatpipe-gedoe van de DS4 wel aantrekkelijk, maar zeker geen must. Als je toch voor PC5300 gaat (en dus max. tot 3,0GHz kan clocken) neem dan Kingston, 105 Euro.

Als je nog eventjes kan wachten wordt de ATi 2900XT ook erg leuk, hij gaat beduidend minder kosten dan een 8800GTX en presteert in 3DMark 2006 ~1-1,5k hoger, m.a.w. hij is sneller ;). Ik dacht dat ik had gelezen in het ATi topic dat hij 399,- zou kosten.. past dus perfect in jouw budget.

En je beeldscherm... tja.. vrij persoonlijk. Ik begrijp je dat je een scherm in de plaatselijke computershop wilt kopen, maar je betaalt er toch meer voor. Of je het de meerprijs waard is, moet jij zelf beslissen.. De kans op dode pixels is echter niet heel groot, en bijv. bij Azerty kost de 226BW nu 328,-, pakweg 41 Euro minder dan bij Dynabyte.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Solarion
Bedankt voor de reply, dan ga ik maar voor de E6600, maar voor een 8800GTX moet ik nog ergens anders in mijn budget gaan snijden. De 2900XT van Ati klinkt leuk, ik had hier al meer over gehoord, maar ik dacht dat deze tot ergens eind mei uitgesteld was. Weet iemand toevallig de releasedate?

Dus de DS3P is genoeg voor mijn systeem, dat is mooi. Ik blijf alleen bij mijn geselecteerde G.E.I.L. geheugen, want die heeft lekkere timings (3-4-4-8).

En over me beeldscherm, tja, ik zit er nog steeds over te twijfelen, maar bij de BCC kunnen ze hem veel sneller leveren dan bij Azerty, EN ik kan hem gelijk terug brengen als er problemen zijn (ik woon een minuut lopen van de BCC vandaan). Ik zie het dus maar zo: Ik heb een pixelgarantie voor 20-30 euro. Maar ik weet het, ik twijfel nog steeds :p

Heeft niemand nog een suggestie op mijn vraag over de hoeveelheid RAM?

[ Voor 4% gewijzigd door Solarion op 13-04-2007 22:55 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 12:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik ben er normaal niet zo'n ontzettende fan van, maar ik adviseer je echt om nog 1 maand te wachten. Dit is namelijk zo ongeveer het slechtst denkbare moment om een videokaart te kopen. De launch van de nieuwe Ati kaarten is binnen een maand en de voorspelling op dit moment is dat ze sneller EN goedkoper zijn dan de NVidia kaarten. Nee, ik ben geen Ati fanboy, maar dit zou ook wel eens een prijsdaling van de NVidia kaarten kunnen betekenen.
Nogmaals, ik haat het om dit advies te moeten geven. Normaal ben ik van mening dat je nooit moet wachten op de volgende generatie (kijk maar in mijn post history), maar nu is het toch even net iets anders. Je zit volgens mij ook niet op hete kolen, want je wacht al 6mndn.
Ga je trouwens overclocken? Zo nee, zou je niet gewoon de stock CPU cooler houden?

edit: PCU? hoe kom ik erbij!

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-01 13:26
Ik zou niet voor de Zalman voeding gaan, maar voor de corsair, gebaseerd op seasonic voeding. Hij is gewoon een stuk stiller. De heatpipes zijn niets meer dan marketing...
Corsair review: http://www.silentpcreview.com/article692-page1.html
Zalman review: http://www.silentpcreview.com/article688-page1.html

• pnieuwla
Waarom trouwens niet Twinmos 2GB PC6400 geheugen? Weliswaar CL5, maar een stuk goedkoper (€104). De timings van het geheugen maken vooral bij een Core2Duo erg weinig uit.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Top systeem kijk wel even goed uit met het geheugen, als je niet gaat overklokken zou ik gewoon de goedkoopste PC5300 nemen.

• Solarion
Moeilijk allemaal, nu ga ik overal weer over twijfelen :p

Bedankt voor de tip over die videokaart, eigenlijk zit ik wel op hete kolen, juist omdat ik al zo lang aan het wachten ben... ;) Maar ik zal er over na denken, want ik ben eigenlijk zelf wel een beetje een ATI fanboy.

Over de PCU cooler, die Mine is ook een stukje stiller dan de stock cooler, en dat vind ik toch ook wel belangrijk. En ik ben wel van plan over te clocken, al is het misschien niet gelijk nu al.

Dat verhaal over die voeding is wel interessant, is de eerste keer dat ik lees dat de Zalman voeding een slechte fancontroller heeft, die Corsair ziet er dan ook een stuk beter uit, jammer dat hij alleen weer gelijk wat duurder is, ik zal er over gaan nadenken.

Allemaal bedankt voor jullie replies! Keep them coming! :p

• pnieuwla
Solarion schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 23:40:
...

Dat verhaal over die voeding is wel interessant, is de eerste keer dat ik lees dat de Zalman voeding een slechte fancontroller heeft, die Corsair ziet er dan ook een stuk beter uit, jammer dat hij alleen weer gelijk wat duurder is, ik zal er over gaan nadenken.

Allemaal bedankt voor jullie replies! Keep them coming! :p
Tja, vijf euro duurder bij salland. Lijkt me het waard, toch?

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 17:26:
Hm, een e6600 lijkt me een betere keuze en dan lijkt me een 8800gtx ook voor de hande liggend, voor de rest top systeem _/-\o_ .

Beste lijkt mij pc-5300 2 GB geil geheugen en dan is het niet belangrijk of je de ultra of de value versie neemt, later kun je dan precies de zelfde er gewoon bij stoppen en dan heb je 4 GB :)
Geil geheugen is slecht zoals ik vernomen heb van een aantal personen. Corsair viel bij die wel in de smaak.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
GEIL geheugen is absoluut niet slecht, waar kwamen zij dan mee?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
danielkraak schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 23:46:
[...]

Geil geheugen is slecht zoals ik vernomen heb van een aantal personen. Corsair viel bij die wel in de smaak.
Ook onzin. Hoe goed het geheugen is word grotendeels bepaalt door wat voor chips erop zitten.

Als een zogenaamt B-merk als twinmos d9gmh op hun ram plaatst, en dat super corsair een zooi elpida's erop plaatst, is en blijft twinmos beter. Enige verschil is dat corsair zon mooi stukje metaal met een mooi logo er omheen heeft. En ook wat langere garantie geeft, maar die paar jaar extra (gebruik je bijna nooit) hoeft echt niet zoveel geld te kosten.

[ Voor 35% gewijzigd door bassie op 14-04-2007 01:36 ]

Verwijderd

ik zou niet voor geil geheugen gaan, deze lopen meestal al op 2,1V dit kan voor problemen zorgen met je mobo. je kunt veel beter voor corsair gaan (top merk zoals porsche bij auto's) dit is helemaal niet zoveel duurder en deze lopen op 1.8V linkje:

http://www.zercom.nl/

en dan:

Geheugen > DDR2 > DDR2 PC6400 >

dan heb je voor nog geen 160,- eurie's 2 GB PC 6400 5-5-5-12 geheugen modules. Deze kun je makkelijk op 4-4-4-10 timings draaien ;) doe ik nu ook dus denk er in iedergeval over na ;)

verder veel suc6 met het bouwen van je pc :)

• danielkraak
iceheart schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 23:52:
GEIL geheugen is absoluut niet slecht, waar kwamen zij dan mee?
offtopic:
Het snotaapje (str1ker met de nac avatar) dat ik heb gequote heeft dat gezegd. Hij zit bij mij in de klas en hij zegt dat het slecht is en Corsair beter is. Ik heb zelf GEIL geheugen en het clockt lekker over en raad het ook aan, maar er zijn mensen die het altijd beter weten. |:( Het was dus meer een opmerking naar Str1ker die nu zelfs GEIL geheugen aanraadt, wat hij altijd aanraadt.

Mooi systeempje en Geil geheugen is goed hoor. Heb het zelf ook en clockt lekker over. :9

• Solarion
Het GEIL geheugen hoeft niet op 2,1 volt te lopen hoor, op reviews heb ik gelezen dat 1,9 voldoende is voor 3-4-4-8 timings als je het RAM zelf niet gaat overclocken. Dus dat zit wel goed.

Eigenlijk ben ik er voor het type RAM wel uit, mijn vraag is alleen: Hoe zit het met de hoeveelheid? Is het nuttig om nu al 4 GB te kopen, want als ik tot Mei ga wachten op de HD2900XT dan heb ik ook weer wat meer geld (En ik heb na de wijziging naar de E6600 toch alweer wat ruimte over in me budget). Niet dat dit perse op moet, maar het is altijd de moeite waard om het te overwegen.

Verwijderd

Interessant topic voor mij, juist omdat het mijne is gesloten. Ik weet niet of ik hier zo op mag inhaken?
Heb hier al veel info uit kunnen halen, met name van Str1ker.
Ik zit met een krapper budget maar wel een specifiek doel, systeem is voor beeldbewerking.
Ga zelf inmiddels voor een E6600, wellicht nog andere tips

Verwijderd

Solarion schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 17:30:
Ik geloof dat de Mine iets kleiner is, maar dat weet ik niet zeker. En wat ik zelf een groot voordeel vind is dat de Mine op dezelfde manier gemonteerd word dan de stock cooler, dus geen gekloot met backplates enzo. En hij is iets lichter, dus wat minder belastend voor je Mobo, dat is eigenlijk mijn redenering achter het kiezen van de Mine.

Maar het is een goede suggestie, ik zal nog eventjes naar de Ninja gaan kijken.

Over E6600&8800GTX, is deze dan niet meer uit balans dan E6700&8800GTS? Bij die eerste combo heb je toch een bottleneck op je CPU, en bij de tweede combo niet/nauwelijks?
Helemaal geen bottleneck, een e6600+8800gtx presteerd beter dan een x6800+8800gts

Verwijderd

danielkraak schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 09:24:
[...]

offtopic:
Het snotaapje (str1ker met de nac avatar) dat ik heb gequote heeft dat gezegd. Hij zit bij mij in de klas en hij zegt dat het slecht is en Corsair beter is. Ik heb zelf GEIL geheugen en het clockt lekker over en raad het ook aan, maar er zijn mensen die het altijd beter weten. |:( Het was dus meer een opmerking naar Str1ker die nu zelfs GEIL geheugen aanraadt, wat hij altijd aanraadt.

Mooi systeempje en Geil geheugen is goed hoor. Heb het zelf ook en clockt lekker over. :9
Sorry hoor maar jji verdrtaait de boel nu maar weer, ik zei dat corsair geheugen van 300 euro met een d9gmh chipset beter is dan jouw geheugen met een of ander b-merk chipset en dat is een feit, met je value ram zal je echt niet ver komen, je weet dat ik gelijk heb( weet elke n00b) en nu ga je een beetje hier alles verdraaien he, best zielig...

Verwijderd

bassie_ schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 01:33:
[...]

Ook onzin. Hoe goed het geheugen is word grotendeels bepaalt door wat voor chips erop zitten.

Als een zogenaamt B-merk als twinmos d9gmh op hun ram plaatst, en dat super corsair een zooi elpida's erop plaatst, is en blijft twinmos beter. Enige verschil is dat corsair zon mooi stukje metaal met een mooi logo er omheen heeft. En ook wat langere garantie geeft, maar die paar jaar extra (gebruik je bijna nooit) hoeft echt niet zoveel geld te kosten.
Nu hoor je het zelf daniel, dus een beetje normaal kun je ook wel doen in plaaats van hier over mij gaan praten, met leugens :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 10:32:
Interessant topic voor mij, juist omdat het mijne is gesloten. Ik weet niet of ik hier zo op mag inhaken?
Ik zit met een krapper budget maar wel een specifiek doel, systeem is voor beeldbewerking.
hey, als je nog hulp nodig hebt kun je me wel ff emailen.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 10:27
De keuze voor je moederbord is ergens wel te begrijpen, niet "duur" en wel veel poespas zoals we gewend zijn van Gigabyte.

Maar ondertussen hebben 3 van mijn collega's al gekozen voor het moederbord van EVGA. De nForce 680i SLI 775 TR Version.

Zeker als je wilt gaan overclocken is dit denk ik DE aanrader! Een 6300 ( of 6400 ) C2D loopt bij een collega op 3500MHz. Zit dan wel een Zalman cooler op maar als je een stille wilt hebben ga je toch al ongeveer die richting op, en er zijn ook wel andere stille goede koelers behalve Zalman.

Bord is wel ietsje duurder dan dat Gigabyte bord, maar ik hoor echt alleen maar goede dingen erover!

EVGA schijnt in Amerika ook een van de grootste merken te worden / zijn.

• Solarion
Ik ben niet van plan extreem over te clocken, en ik hou het ook liever bij de E6600, dus een 680i vind ik niet echt nodig. En aangezien de rev3.3 borden van Gigabyte ook 1333MHz processoren aan kunnen vind ik dit wel een redelijke keuze.

Bedankt voor je reply, maar in mijn geval zonde van het geld denk ik, aangezien ik niet zo veel ga overclocken. :) (en Gigabyte staat ook wel bekend om goede overclock resultaten, zou ik het uiteindelijk toch wel willen)

[ Voor 4% gewijzigd door Solarion op 14-04-2007 12:29 ]

• danielkraak
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 10:32:
Beeldbewerkingssoftware als photoshop ondersteunt dual core en veel ram helpt daar ook nog eens aan mee.

2gb is trouwens meer dan genoeg. Voor meer dan 3gb zul je windowsx64 of windows vista nodig hebben. Je kunt het beste nu 2x1gb kopen en daarna kun je er altijd nog wat bijsteken.

offtopic:
Striker weleens gehoord van de editbutton? 8)7 en die quote die jij gebruikt geeft aan dat jij het fout had dat corsair zo ontzettend goed is vergeleken met GEIL. 8)7 Ik verdraai het alleen omdat jij het hebt gezegd en jij bent ontzettend geniaal. _/-\o_

Damn ik zie dat je nog meer keer de editknop niet hebt gezien. :o en volgens mij kan mijn fsb 10 x zo hoog als de jouwe daarvoor heb je een goed moederbord nodig. JIj hebt het over geheugen van 300 euro en jij wilde 2gb geheugen van corsair van 100 euro kopen en dan zeggen dat die veel beter is. Natuurlijk weet ik dat geheugen van 300 euro mijn ram verplettert, maar jij had het over 2gb voor 100 euro. Mensen hier kunnen dat niet controleren, maar ik kan 4000 keer zoveel onthouden. :o Wake up.

[ Voor 36% gewijzigd door danielkraak op 14-04-2007 14:22 ]

• Solarion
Even ontopic, oftewel mijn systeem blijven graag.

Na wat nadenken ben ik op het volgende idee gekomen:
Ik koop na de prijsdaling van Intel mijn nieuwe pc, met bijna hetzelfde lijstje die in de startpost staat gegeven. Het enige verschil wordt de videokaart. In plaats van een 8800 GTS koop ik eerst een goedkope ATI EAX300SE-X /TD (€32,-) om dan vervolgens zodra deze er is een HD2900XT aan te schaffen. Ik kan namelijk eigenlijk niet nog een maand wachten... :p Ik heb namelijk het kopen van mijn computer al een maand uitgesteld door de prijsdaling van Intel...

Is dit een redelijk idee? Of eigenlijk gewoon zwaar nutteloos omdat je met dat videokaartje toch niks kan? (Ik zit nu met een Radeon 9700 TX, dus slechter kan niet dacht ik zo)

• danielkraak
Solarion schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:12:
Even ontopic, oftewel mijn systeem blijven graag.

Na wat nadenken ben ik op het volgende idee gekomen:
Ik koop na de prijsdaling van Intel mijn nieuwe pc, met bijna hetzelfde lijstje die in de startpost staat gegeven. Het enige verschil wordt de videokaart. In plaats van een 8800 GTS koop ik eerst een goedkope ATI EAX300SE-X /TD (€32,-) om dan vervolgens zodra deze er is een HD2900XT aan te schaffen. Ik kan namelijk eigenlijk niet nog een maand wachten... :p Ik heb namelijk het kopen van mijn computer al een maand uitgesteld door de prijsdaling van Intel...

Is dit een redelijk idee? Of eigenlijk gewoon zwaar nutteloos omdat je met dat videokaartje toch niks kan? (Ik zit nu met een Radeon 9700 TX, dus slechter kan niet dacht ik zo)
X300 kun je niks mee. Is denk ik slechter dan 9700TX. Als je wilt gaan gamen dan zul je het met lage instellingen doen, maar opzich maakt die 30 euro niet veel uit en ik dan dat de R600 aardig goed gaat worden.

Je moet ook bedenken dat als je deze kaart erin steekt je weinig power van je CPU kan pakken en dan moet je vooral uitkijken dat je niet teleurgesteld raakt over de aankoop van heel je pc.

Ik vind het wel een redelijk idee, want je kunt dan altijd nog afwachten op andere kaarten, maar je moet het wel even met minder luxe doen. Natuurlijk weten we niet of de HD2900XT zo goed wordt, maar in tekst is hij wel veel beter dan de 8800GTX. Je weet alleen nog niet hoe deze generatie gaat presteren in Directx10.

offtopic:
Sorry dat deze ruzie in jouw topic moest, maar de acties van dat kleine snotaapje liepen me uit de keel. :)

[ Voor 16% gewijzigd door danielkraak op 14-04-2007 14:29 ]

• Solarion
Maar dat weten we ook nog niet van de 8800GTX hoe deze presteerd in Dx10. :p Dus dat is nog niet echt een issue eigenlijk.

Wat ik me nu wel net afvroeg, kan die X300 wel gewoon series in 720p formaat afspelen? Mijn 9700 TX trekt dit net wel. Want naast gamen kijk ik vooral tv series.

• danielkraak
Solarion schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:30:
Maar dat weten we ook nog niet van de 8800GTX hoe deze presteerd in Dx10. :p Dus dat is nog niet echt een issue eigenlijk.

Wat ik me nu wel net afvroeg, kan die X300 wel gewoon series in 720p formaat afspelen? Mijn 9700 TX trekt dit net wel. Want naast gamen kijk ik vooral tv series.
Dus je downloadt gewoon series op je pc in 720P formaat. Ik denk dat hij dat wel kan. Ik heb de kaart zelf gehad en een dvd'tje kijken ging moeiteloos. Dit was geen 720P formaat, maar in hoge resoluties gamen + wat eyecandy aan trekte die ook nog wel en dat was met een AMD 3500+ en 512mb ram. Ik weet bijna zeker dat hij het aankan.

Ik bedoelde ook 8800GTX bij het bovenste gedeelte van de quote, maar dat was niet helemaal goed getypt. :)

Edit:
Heb zojuist in de Chip(computerblad) gekeken en de 7100gs kan al 1080i. Dan zal 720P wel kunnen bij een X300.

[ Voor 12% gewijzigd door danielkraak op 14-04-2007 14:37 ]

Verwijderd

danielkraak schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:01:
[...]

Beeldbewerkingssoftware als photoshop ondersteunt dual core en veel ram helpt daar ook nog eens aan mee.

2gb is trouwens meer dan genoeg. Voor meer dan 3gb zul je windowsx64 of windows vista nodig hebben. Je kunt het beste nu 2x1gb kopen en daarna kun je er altijd nog wat bijsteken.

offtopic:
Striker weleens gehoord van de editbutton? 8)7 en die quote die jij gebruikt geeft aan dat jij het fout had dat corsair zo ontzettend goed is vergeleken met GEIL. 8)7 Ik verdraai het alleen omdat jij het hebt gezegd en jij bent ontzettend geniaal. _/-\o_

Damn ik zie dat je nog meer keer de editknop niet hebt gezien. :o en volgens mij kan mijn fsb 10 x zo hoog als de jouwe daarvoor heb je een goed moederbord nodig. JIj hebt het over geheugen van 300 euro en jij wilde 2gb geheugen van corsair van 100 euro kopen en dan zeggen dat die veel beter is. Natuurlijk weet ik dat geheugen van 300 euro mijn ram verplettert, maar jij had het over 2gb voor 100 euro. Mensen hier kunnen dat niet controleren, maar ik kan 4000 keer zoveel onthouden. :o Wake up.
100 euro op ebay, 300 euro in de winkel , dat wist je best maar als je weet dat iemand anders gelijk heeft en jji niet ga je altijd of op een ander onderwerp door of je gaat het op een andere manier aan andere mensen zeggen,

• danielkraak
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:43:
[...]

100 euro op ebay, 300 euro in de winkel , dat wist je best maar als je weet dat iemand anders gelijk heeft en jji niet ga je altijd of op een ander onderwerp door of je gaat het op een andere manier aan andere mensen zeggen,
offtopic:
Snotaapje, lees je weleens de rest. Solarion wil dat de ruzie hier ophoudt. Blijf maar dromen over 100 euro. Een product op Ebay wordt pas verkocht als de minimumprijs is behaald. Die is dus geen 100 euro, tenzij die verkoper dom is.

Solarion, je moet zelf beslissen of je het waard vindt om 1 maand met een X300 te werken. Het zou nog langer kunnen worden aangezien ATI het al heel vaak uitgesteld heeft en de drivers kunnen ook gewoon brak zijn. Dat met die drivers geldt ook voor Nvidia.

[ Voor 18% gewijzigd door danielkraak op 14-04-2007 14:50 ]

Verwijderd

danielkraak schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:47:
[...]

offtopic:
Snotaapje, lees je weleens de rest. Solarion wil dat de ruzie hier ophoudt. Blijf maar dromen over 100 euro. Een product op Ebay wordt pas verkocht als de minimumprijs is behaald. Die is dus geen 100 euro, tenzij die verkoper dom is.

Solarion, je moet zelf beslissen of je het waard vindt om 1 maand met een X300 te werken.
Dat is hij ook en hij is niet de enige , zie je wel dat je nu over een ander onderwerp begint om mij af te zeiken, ,,zo zielig dacht ik nou ook weer niet dat je was , maar ja Ik weet dat je nu weer verder gaat slijmen....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 14:51 ]

• danielkraak
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:50:
[...]

Dat is hij ook en hij is niet de enige , zie je wel dat je nu over een ander onderwerp begint om mij af te zeiken, ,,zo zielig dacht ik nou ook weer niet dat je was , maar ja
Kun je niet lezen ofzo. :X Hiervoor heeft Solarion het topic niet geopend. |:( |:(

• Solarion
Bedankt voor de info over de X300, dan zit dat dus wel goed. Misschien doe ik het dan inderdaad op deze manier. Eerst X300 kopen bij me pc, dan later HD2900XT als hij uit komt. Hebben hier andere mensen nog commentaar op?

offtopic:
Str1ker, ik wil je graag vragen hier niet meer over te posten in dit topic. Dus ook echt alleen nog maar dingen posten die te maken hebben met mijn vragen en mijn systeem. Dit is niet vervelend bedoeld, maar anders wordt het zo onoverzichtelijk en daar hebben andere mensen die een systeem willen samenstellen en info zoeken ook niks aan. Ook wordt het topic er ook niet aantrekkelijker op voor andere mensen om te posten

Verwijderd

danielkraak schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:51:
[...]

Kun je niet lezen ofzo. :X Hiervoor heeft Solarion het topic niet geopend. |:( |:(
slijmbal, dit zal mijn laatste bericht z\ijn over deze zinloze discussie, maar je weet toch dat ik gelijk heb dus boeit het me niet meer. Ik ga wel mensen helpen waar jij niet mij zal gaan afzeiken.

En aangezien jij met dit offtopic gedoe begon waarin je mij ging beledigen mag jij ook wel eindigen hoot :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 14:56 ]

• danielkraak
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:53:
[...]

slijmbal, dit zal mijn laatste bericht z\ijn over deze zinloze discussie, maar je weet toch dat ik gelijk heb dus boeit het me niet meer. Ik ga wel mensen helpen waar jij niet mij zal gaan afzeiken,
:O Hou nou maar op. Het feit dat je blijft reageren toont je wanhopigheid. Einde discussie hiervoor is het topic niet. Anders maken we het "zeik snotaapjes af topic" wel. Misschien begon ik, maar jij raadde een product aan dat je af hebt lopen zeiken. :9

[ Voor 7% gewijzigd door danielkraak op 14-04-2007 14:57 ]

Verwijderd

Solarion schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:52:
Bedankt voor de info over de X300, dan zit dat dus wel goed. Misschien doe ik het dan inderdaad op deze manier. Eerst X300 kopen bij me pc, dan later HD2900XT als hij uit komt. Hebben hier andere mensen nog commentaar op?

offtopic:
Str1ker, ik wil je graag vragen hier niet meer over te posten in dit topic. Dus ook echt alleen nog maar dingen posten die te maken hebben met mijn vragen en mijn systeem. Dit is niet vervelend bedoeld, maar anders wordt het zo onoverzichtelijk en daar hebben andere mensen die een systeem willen samenstellen en info zoeken ook niks aan. Ook wordt het topic er ook niet aantrekkelijker op voor andere mensen om te posten
Persoonlijk zal ik dat niet doen. Je moet dan een maand of meer op low spelen. Daar koop je toch geen nieuwe PC voor?! Tegen de tijd dat je een nieuwe kaart nodig hebt omdat je 8800GTS het niet meer trekt, dan zijn er veel betere kaarten te koop.

@hier onder:

Je zegt het goed: WAARSCHIJNLIJK. Benchmarks die je nu vind, zeggen niets. Die genen die anders beweren hebben er dan echt geen verstand van ;). Zonde van dat maandje, zonde van 32 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 15:05 ]

• danielkraak
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:57:
[...]

Persoonlijk zal ik dat niet doen. Je moet dan een maand of meer op low spelen. Daar koop je toch geen nieuwe PC voor?! Tegen de tijd dat je een nieuwe kaart nodig hebt omdat je 8800GTS het niet meer trekt, dan zijn er veel betere kaarten te koop.
Het lijkt mij gewoon nuttig om even een X300 te gebruiken en dan een waarschijnlijk veel betere R600 te kopen. Deze kaart kan hij voor alles behalve gamen gebruiken. Het is natuurlijk wel zonde vergeleken met de rest van het systeem, maar als je dan een maandje verder kijkt is er veel meer duidelijkheid en heeft hij zijn nieuwe systeem toch al kunnen gebruiken. Het is toch maar 30 euro. :P

Het is natuurlijk zonde, maar als hij graag een nieuwe pc wil, maar nog twijfelt welke videokaart hij moet nemen dan vind ik het niet zo'n gek idee om een tussenstap te nemen en dan even af te wachten. Je zult dan wel tegen lage details in games moeten kunnen en ik vraag me af of hij de resolutie van de monitor in alle games aankan.

[ Voor 19% gewijzigd door danielkraak op 14-04-2007 15:10 ]

• Solarion
Er staat nu bij Vraag & Aanbod een X850 Pro te koop voor 50 euro, deze kan natuurlijk ook. Is waarschijnlijk een stuk beter dan de X300. Ik kan natuurlijk altijd nog verder kijken naar tweedehands kaartjes, dat scheelt altijd.

Ik denk toch dat ik eerst voor een goedkope videokaart ga, en dan later upgrade naar de HD2900XT. Of ik wacht gewoon helemaal op de HD2900XT, dus een 8800GTS gaat het niet meer worden.

• danielkraak
Solarion schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 17:16:
Er staat nu bij Vraag & Aanbod een X850 Pro te koop voor 50 euro, deze kan natuurlijk ook. Is waarschijnlijk een stuk beter dan de X300. Ik kan natuurlijk altijd nog verder kijken naar tweedehands kaartjes, dat scheelt altijd.

Ik denk toch dat ik eerst voor een goedkope videokaart ga, en dan later upgrade naar de HD2900XT. Of ik wacht gewoon helemaal op de HD2900XT, dus een 8800GTS gaat het niet meer worden.
Ik heb een x850xt + 1gb ram + E6600 en ik kan Oblivion met alles aan (zelfs AA) op 1280 x 1024 zonder haperingen spelen. Bij andere spellen wil dit niet altijd lukken, maar die X850 pro zou wel een kaartje zijn waarmee je goed kunt gamen. Als je zoiets erin steekt, is er minder druk een nieuwe te kopen en mocht de HD2900XT niet zo goed zijn als beloofd, dan kun je altijd nog even wachten. :)

• Solarion
Ik wil iedereen bedanken voor jullie hulp, ik heb nog redelijk wat veranderingen kunnen maken in mijn setup, maar het ziet er naar uit dat niemand meer iets te melden heeft. Ik ga denk ik maar gewoon wachten op de HD2900XT, aangezien ik tussendoor nog ga verhuizen en toch niet echt tijd heb om mijn pc te bouwen en echt te gebruiken.

Nogmaals bedankt, en verdere replies zijn niet echt nodig.

Verwijderd

[quote]danielkraak schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 14:01:
[...]

Thanks, ik ga idd voor 2 GB en prik later misschien 2 erbij mobo wordt Intel D975 XBXLKR.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 22:28
Hmpf viewfinder net las ik dat je een vergelijkbaar systeem ging samenstellen alleen zat je met een 'beperkter' budget. Waarom ga je dan toch voor een een moederbord van ruim 200,- We hebben het toch over de Intel Bad Axe?
Pagina: 1