Algemeen
Ik ben al 6 maanden aan het kijken naar onderdelen voor mijn nieuwe computer, welke ik voor het eerst helemaal zelf in elkaar ga zetten. Ik heb me hiervoor de laatste 6 maanden ingelezen door heel veel op dit forum te lezen, reviews door te spitten, handleidingen te lezen enz.
Ik heb ook de laatste maand de andere boodschappenlijstjes die hier voorbijkwamen gelezen, en de reacties daarbij, en daardoor heb ik over de tijd heen mijn eigen lijstje regelmatig aangepast. Dus hier staan eigenlijk alleen maar een paar laatste vragen. Ik gebruik mijn pc voornamelijk om mee te gamen (vooral RPG, RTS en een klein beetje FPS) en om veel series en films te kijken. Photoshoppen vind ik ook wel leuk, ben er alleen (nog) niet zo goed in.
Nog als laatste info, alle prijzen zijn van Salland of van Azerty, want daar ga ik al mijn onderdelen kopen, dus als je een suggestie voor een ander onderdeel hebt is het het handigste dat je met een site van 1 van die winkels aankomt, en niet een andere.
Systeemkast
Thermaltake ArmorJr. VC3000BNS (€97,-)
Zalman ZM500-HP (€91,30)
Corsair HX520EU, 520 Watt (€95,99)
GigaByte GA-965P-DS3P (€136,53)
Intel Core 2 Duo E6700 (±€300,-)
Intel Core 2 Duo E6600 (±€200,-)
Scythe Mine (€29,58)
Hier zit een knelpunt, ik heb hier een paar mogelijkheden, en ik kan maar niet beslissen wat nou het beste is:
Na een paar van jullie goede adviezen ben ik definitief voor de PC5300 gegaan, maar ik vraag me nu eigenlijk nog af, hoe zit het met de hoeveelheid? Als ik dus daadwerkelijk me pc pas ga kopen als de HD2900XT er is, dan heb ik weer wat geld extra, dus is 4GB al nuttig?
2x Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB (€147,98)
EVGA Geforce 8800 GTS, 640 MB (€369,99)
ATI Radeon HD2900XT, 512 MB (±€400)
Samsung Syncmaster 226BW, 22" (±€360,-)
Samsung SH-S183A, SATA (€31,36)
Saitek Eclipse 2 Keyboard (€52,-)
Logitech MX Revolution (€71,33)
Creative Inspire T6100 (€53,11)
Het verhaal is iets langer geworden dan ik had gedacht, ik hoop dat dat niet erg is en dat jullie mij met mijn problemen kunnen helpen. Het totaalbedrag is rond de €1900 afhankelijk van de RAM keuze, het liefste blijf ik onder deze grens. Het zijn maar kleine dingetjes waar ik over twijfel, en ieder input is welkom.
Alvast bedankt voor de replies!
Ik ben al 6 maanden aan het kijken naar onderdelen voor mijn nieuwe computer, welke ik voor het eerst helemaal zelf in elkaar ga zetten. Ik heb me hiervoor de laatste 6 maanden ingelezen door heel veel op dit forum te lezen, reviews door te spitten, handleidingen te lezen enz.
Ik heb ook de laatste maand de andere boodschappenlijstjes die hier voorbijkwamen gelezen, en de reacties daarbij, en daardoor heb ik over de tijd heen mijn eigen lijstje regelmatig aangepast. Dus hier staan eigenlijk alleen maar een paar laatste vragen. Ik gebruik mijn pc voornamelijk om mee te gamen (vooral RPG, RTS en een klein beetje FPS) en om veel series en films te kijken. Photoshoppen vind ik ook wel leuk, ben er alleen (nog) niet zo goed in.
Nog als laatste info, alle prijzen zijn van Salland of van Azerty, want daar ga ik al mijn onderdelen kopen, dus als je een suggestie voor een ander onderdeel hebt is het het handigste dat je met een site van 1 van die winkels aankomt, en niet een andere.
Systeemkast
Thermaltake ArmorJr. VC3000BNS (€97,-)
- Ik vind dit een zeer mooie kast, met lekker veel ruimte voor een miditower, en een mooie blauwe ledfan. Een kast is natuurlijk grotendeels smaak, en aangezien ik goede dingen gelezen heb over deze kast, staat deze eigenlijk wel vast.
Zalman ZM500-HP (€91,30)
Corsair HX520EU, 520 Watt (€95,99)
- [s]De 500W versie van de voeding met heatpipe van Zalman. 600W heb ik denk ik niet echt nodig en is ook weer gelijk een stuk duurder. Ik heb gekeken naar de Amperages van deze voeding en dat is volgens mij ook in orde om die videokaart en nog een hele hoop andere troep te draaien. En hij is natuurlijk lekker stil door de heatpipe en grote fan. Ook een groot pluspunt is dat hij modulair is, dat is een stuk netter in de kast. Deze staat eigenlijk ook wel vast, tenzij er tweakers zijn met slechte ervaringen met deze voeding.[/s] [i](Na een mooie tip erachter gekomen dat dat de Zalman voeding een mindere fancontroller heeft, de Corsair HX520EU heeft dit niet, en heeft in totaal nog meer Ampere ook. Hij is ook modulair, dus dat is helemaal mooi.)[/i]
GigaByte GA-965P-DS3P (€136,53)
- Het kleinere broertje van de DS4, net ietsje goedkoper maar zonder heatpipe systeem. Voor de rest heeft hij dezelfde functies (het is de dus DS3[b]P[/b], niet de DS3). [s]Mijn vraag is nu: Is dat heatpipe systeem nodig als je niet extreem gaat overclocken?[/s] [i](Volgens een medetweaker is dat heatpipesysteem voor mij niet nodig, dus dat is ook mooi.)[/i] Ik ben wel van plan om op een gegeven moment over te gaan clocken, maar ik denk dat het voornamelijk van die standaard boost functies uit de bios gaan worden. (Dus tijdelijk 10-20% sneller bij heavy load)
Intel Core 2 Duo E6700 (±€300,-)
Intel Core 2 Duo E6600 (±€200,-)
- Die prijs is een schatting van de prijs na de prijsverlaging. [s]De verwachting is dat hij even duur wordt als de E6600 nu. Aangezien ik eerst een E6600 wilde kopen, koop ik nu maar de E6700 voor hetzelfde geld. Mijn vraag is dus, is het verschil zo klein met de E6600 dat dit niet gerechtvaardigd is? Een hogere multiplier is misschien wel weer handig als je niet zo veel gaat overclocken. Je ziet, ik twijfel.[/s] [i](Ik wilde eerst een E6700, maar na enige tips ben ik overgestapt op de E6600)[/i]
Scythe Mine (€29,58)
- Een redelijke koeler van een goed merk, en toch niet heel erg duur. Uit reviews maak ik op dat deze beter is dan de op tweakers befaamde Arctic Freezer 7 Pro, en ook een stuk stiller. Hij is natuurlijk ook een stuk duurder. Een groot voordeel vind ik ook dat je de Mine op dezelfde manier als de Stock cooler monteerd, en dat hij niet zo zwaar is. Ik vind dit een redelijke prijs voor een koeler, hoger zal ik niet gaan. Dus als er suggesties zijn voor koelers die ik over het hoofd gezien zou kunnen hebben, die beter zijn voor dezelfde prijs, dan zou ik deze graag willen horen.
Hier zit een knelpunt, ik heb hier een paar mogelijkheden, en ik kan maar niet beslissen wat nou het beste is:
- [s]
- OCZ Platinum Rev2, 2048 MB, PC6400, 4-4-4-15 (€162,22)
- G.E.I.L Ultra, 2048 MB, PC5300, 3-4-4-8 (€127,53) & G.E.I.L Ultra, 1048 MB, PC5300, 3-4-4-8 (€68,25)
- G.E.I.L Ultra, 2048 MB, PC5300, 3-4-4-8 (€127,53)
- [/s]
Na een paar van jullie goede adviezen ben ik definitief voor de PC5300 gegaan, maar ik vraag me nu eigenlijk nog af, hoe zit het met de hoeveelheid? Als ik dus daadwerkelijk me pc pas ga kopen als de HD2900XT er is, dan heb ik weer wat geld extra, dus is 4GB al nuttig?
- 2x G.E.I.L Ultra, 2048 MB, PC5300, 3-4-4-8 (€255,06)
- G.E.I.L Ultra, 2048 MB, PC5300, 3-4-4-8 (€127,53)
2x Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB (€147,98)
- Ik ben van plan deze twee in RAID 0 te gaan draaien, lekker snel. Als backupschijf heb ik hier nog een 120GB IDE liggen, dus die komt er ook nog in. Eigenlijk zou ik wel graag RAID 5 willen draaien, maar ik heb het geld er nog even niet voor over om een derde schijf erbij te kopen. Dat komt misschien ooit nog. Ik heb wel gehoord over deze schijven dat er sommige versies zijn die een rotherrie maken, ik heb het idee dat dit de laatste paar maanden minder is geworden, maar dat weet ik niet zeker. Enige bevestiging/ontkrachtiging hiervan zou ik zeer op prijs stellen.
EVGA Geforce 8800 GTS, 640 MB (€369,99)
ATI Radeon HD2900XT, 512 MB (±€400)
- [s]Ik wil toch wel een tijdje mee kunen met mijn videokaart en DirectX10 kunnen draaien. 640MB is misschien nu nog niet nodig, maar het lijkt me dat dit in de toekomst natuurlijk wel zal zijn, en ik ben niet van plan om binnen 3 jaar een nieuwe vidkaart te moeten kopen. EVGA is de goedkoopste die ik kon vinden, en voor zover ik weet is dit een goed merk. Dit zou ik natuurlijk fout kunnen hebben.[/s] [i](Ik ga denk ik uiteindelijk wel een HD2900XT kopen, en nu kwam ik op het idee om eerst bij mijn pc een tweedehands PCI-e videokaartje te kopen (€50,- max) en dan deze een maandje later te vervangen door de HD2900XT. Dan hoef ik niet nóg een maand op mijn pc te wachten, is dit een goed idee of niet?)[/i]
Samsung Syncmaster 226BW, 22" (±€360,-)
- De prijs hier is weer een schatting, aangezien ik een beeldscherm toch liever bij een gewone winkel koop (BCC). Ik heb de 226BW gezien bij de Dynabyte voor €369,-, en volgens hun prijsgarantie gaan zij daar dan onder zitten (heb ik gister nog in de winkel gevraagd). Hoeveel dat is konden ze me nog niet zeggen, dus heb ik een schatting van de prijs gedaan. Dit beelscherm staat vast, maar ik denk ook niet dat veel mensen er iets tegenin te brengen hebben, als je kijkt naar de populariteit van het scherm.
Samsung SH-S183A, SATA (€31,36)
- Mooie zwarte SATA brander, ik ben nogal fan van Samsung, dus daarom ervoor gekozen, maar volgens mij is er ook niet zo veel verschil onder de topmerken. Er is ook een lightscribe versie voor 2 euro meer, maar volgens mij gebruik je dat toch nooit als je het hebt, en de dvd’s ervoor zijn ook nog eens duurder. Als je hier een andere mening over hebt wil ik dat natuurlijk ook graag horen.
Saitek Eclipse 2 Keyboard (€52,-)
- Ik vind dit een heel erg mooi toetsenbord die goed bij de rest van mijn spullen past, ik heb hem al eens gehad, maar die was toen niet de goede layout (UK QWERTY, besteld bij amazon.co.uk), dus die heb ik weer teruggestuurd. Dus ik weet al dat hij lekker typt en er goed uit ziet. Hij is moeilijk te krijgen, maar gelukkig hebben ze hem ook bij Salland.
Logitech MX Revolution (€71,33)
- Ik ben geen fervente FPS-gamer, dus de DPI hoeft niet superhoog te zijn, ook vind draadjes zeer onhandig, dus MX518 of G5 bijvoorbeeld is geen optie. Wat ik vooral belangrijk vind is een oplaadstation, ik heb nu de MX700 en ik vind het ideaal. Ook lijken mij de extra knopjes en het klikvrije scrollwiel zeer handig. Dat laatste zeker in Excel. Ik vind eigenlijk dat er weinig aanbod is in goede muizen zonder draad (met oplaadstation). Als je suggesties hebt hoor ik het graag.
Creative Inspire T6100 (€53,11)
- Ik vind dit een mooie set die niet te duur is. Ik ben geen echte audiofiel, dus daarom ook geen aparte geluidskaart in mijn setup, en om dezelfde reden deze speakers. Het gaat mij hier meer om het uiterlijk, en deze vind ik heel erg mooi, en staat ook eigenlijk vast.
Het verhaal is iets langer geworden dan ik had gedacht, ik hoop dat dat niet erg is en dat jullie mij met mijn problemen kunnen helpen. Het totaalbedrag is rond de €1900 afhankelijk van de RAM keuze, het liefste blijf ik onder deze grens. Het zijn maar kleine dingetjes waar ik over twijfel, en ieder input is welkom.
Alvast bedankt voor de replies!
[ Voor 8% gewijzigd door Solarion op 14-04-2007 17:20 ]