Toon posts:

"Stroom is stroom". Of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asrock K7S41-GX met een AMD Geode NX 1750 voor een zuinige en stille internet PC, maar er zijn problemen die ik niet kan oplossen. Vreemd genoeg lijken ze samen te hangen met de gebruikte voeding.

- Oude voeding:
Opstarten verloopt erg moeizaam. Als de computer wordt aangezet lijkt het systeem te draaien, maar de monitor komt niet uit de stand-by stand. Dit is alleen op te lossen door vaak te resetten. Dan lukt het op een gegeven, volstrekt willekeurig moment wel.
De geintegreerde geluidskaart produceert meestal\vaak een enorm geruis en gepiep. Dit verdwijnt soms helemaal, maar slechts tijdelijk. De losse M-Audio kaart werkt wel goed.

- Nieuwe voeding (een passieve Fortron Zen):
Opstarten is een verschrikking. Als de stekker uit het stopcontact wordt getrokken (of bij eerste aansluiting) is de pc bijna niet aan de praat te krijgen. Het power-LEDtje flitst, de ventilator draait een fractie van een seconde, en daar blijft het bij. Als om de computer uit te zetten alleen de schakelaar op de voeding wordt gebruikt, lukt het opstarten daarna vaak wel (maar dus niet altijd). Soms lukt het echt niet en moet de oude voeding weer worden aangesloten om toch nog wat te kunnen doen.
Met de Fortron is het probleen met de geluidskaarten bizar genoeg omgekeerd aan dat met de oude voeding. De geintegreerde kaart werkt, maar bij gebruik van de M-Audio loopt de (elke) audiospeler na een paar minuten vast en komt er alleen nog maar een enorm gebrom uit de luidsprekers. Dit is alleen op te lossen met een herstart, waarna het feest opnieuw begint. Als de geintegreerde kaart in de BIOS wordt uitgeschakeld verandert er niets. De M-Audio bromt gewoon door.
Verder stokt het systeem met de nieuwe voeding soms (alles lijkt om de paar seconden even stil te staan).

Ik heb de laatste BIOS-versie en drivers. De temperaturen zijn in orde.
"Stroom is stroom" zeggen ze in een reclamespotje. Dus niet...

Ik weet echt niet waar ik het nog zoeken moet. Is dit gewoon een slecht model moederbord, heb ik een defect exemplaar of kan er nog iets anders aan de hand zijn?

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 10:50

Moortn

Hallo

Nee je hebt hete stroom, moet je een ventilator op het stopkontakt laten blazen :P

[Ontopic]: Als de PC met beide voedingen al moeilijk opstart is er waarschijnlijk iets mis met het moederbord. Maar omdat je andere problemen met de Fortron hebt, kan het zijn dat deze ook kapot is
Als de stekker uit het stopcontact wordt getrokken (of bij eerste aansluiting) is de pc bijna niet aan de praat te krijgen.
Stekker uit het stopcontact? Dan komt er toch ook geen stroom in de voeding :S

[ Voor 28% gewijzigd door Moortn op 13-04-2007 16:58 ]

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 22:05

highking

Langharig tuig

Jawel hoor, stroom is stroom... maar de toevoer ervan wil nog wel eens wat verschil in zitten :+

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ahah idd denk ook dat het niet aan de voeding ligt maar aan het moederbord.

Moederbord resetten zal de startproblemen moeten oplossen al is dat ook lekker irritant elke keer die jumper verzetten :P

Msschien maakt je moederbord erges contact met de kast op een manier die niet hoort?

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Moortn schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 16:56:
Nee je hebt hete stroom, moet je een ventilator op het stopkontakt laten blazen :P

[Ontopic]: Als de PC met beide voedingen al moeilijk opstart is er waarschijnlijk iets mis met het moederbord. Maar omdat je andere problemen met de Fortron hebt, kan het zijn dat deze ook kapot is

[...]

Stekker uit het stopcontact? Dan komt er toch ook geen stroom in de voeding :S
Niet zo bijdehand, he. ;)

Ik heb de Fortron al een keer teruggestuurd. Hij is gerepareerd of vervangen (er is me in ieder geval verteld dat'ie defect was), maar dat heeft niet veel geholpen.

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 10:50

Moortn

Hallo

Zit de 20/24 pins stekker wel goed in het moederbord? en de P4 stekker? Misschien maakt ie ergens geen goed contact

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:45

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hang er eens een dikke 350W ofzo voeding aan? bijvoorbeeld die van een zwaardere PC.

Hier stond een dode link.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Met strandbal. Hang er eens een dikke voeding aan: werkt dat wel, waarschijnlijk voeding probleem. Werkt dat niet, weet je dat je in ieder geval in een andere richting moet gaan zoeken

Verwijderd

Topicstarter
Een late reactie, maar goed.

Ik heb het afgelopen weekend de Fortron Zen in een PC met een Pentium 4 Prescott laten draaien. De voeding werd bloedheet, mede (vooral?) door de hitte van de Prescott, maar gaf geen krimp. Geen stabiliteitsproblemen, opstartproblemen, of wat dan ook. Er is dus niks mis met dat ding.

Als het met een Pentium 4 lukt, dan mag een AMD Geode toch geen enkel probleem opleveren.
Er moet iets anders aan de hand zijn.

Het moederbord is inmiddels vervangen, maar dat heeft niet geholpen. Twee keer een defect exemplaar lijkt me ook niet waarschijnlijk.

Verwijderd

Ook al gekeken naar je CPU en geheugen ed?

Die kunnen ook conflicten geven waardoor je pc irritant word

En zorgen dat je PC is geaard

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 20:00:
Als het met een Pentium 4 lukt, dan mag een AMD Geode toch geen enkel probleem opleveren.
Er moet iets anders aan de hand zijn.
Als ik een test van de Fortron Zen 300W lees dan zie ik dat er op de doos van het testexemplaar stond: "Intel only". Dit lijkt me een rare beperking aangezien een voeding ook gewoon AMD systemen van stroom zou moeten kunnen voorzien.

Er is echter met een Pentium 4 systeem getest dus of het nu echt zo is dat een AMD systeem niet werkt met deze voeding weet ik niet :? Het zou me zéér sterk lijken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 20:05:
Ook al gekeken naar je CPU en geheugen ed?

Die kunnen ook conflicten geven waardoor je pc irritant word

En zorgen dat je PC is geaard
De enige nieuwe onderdelen zijn op het moment de CPU en het moederbord. De andere componenten komen uit een goed werkende computer.
De leverancier van het moederbord heeft zich heel behulpzaam opgesteld (is al een keer omgeruild en kan zelfs nog worden teruggestuurd en vergoed). Dat geldt helaas niet voor de leverancier van de CPU. Onbehulpzaam en niet netjes. Ik had niet moeten gaan "experimenteren", zo werd mij te verstaan gegeven, terwijl ik dat absoluut niet heb gedaan. Daar valt niks meer van te verwachten. En ik heb niet meerdere moederborden\processoren om zelf te kunnen vergelijken en testen. Dus wat dat betreft zit ik vast.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:45

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Waarom hang je de PSU uit die Prescott PC niet even aan je probleemgeval?

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op maandag 07 mei 2007 @ 20:25:
[...]

Als ik een test van de Fortron Zen 300W lees dan zie ik dat er op de doos van het testexemplaar stond: "Intel only". Dit lijkt me een rare beperking aangezien een voeding ook gewoon AMD systemen van stroom zou moeten kunnen voorzien.

Er is echter met een Pentium 4 systeem getest dus of het nu echt zo is dat een AMD systeem niet werkt met deze voeding weet ik niet :? Het zou me zéér sterk lijken.
Mij ook, maar de fabrikant is toch ook niet gek? Er staat trouwens niet zoiets op de verpakking die ik hier heb. :?

Ik ga de suggestie van strandbal maar eens proberen. Eens kijken wat dat oplevert.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2007 18:59 ]

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 11:55
Misschien een verschil in stopcontact, de ene geaard en de andere niet?
Pagina: 1