[Beamer] Keystone maar dan maar aan 1 kant

Pagina: 1
Acties:
  • 426 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Guvner
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2022
Hallo,

Via via heb ik een leuke beamer weten te verkrijgen.

Nu ben ik ondertussen al geruime tijd aan het proberen deze goed draaiend te krijgen, maar een probleem blijft.

Normaal gesproken heb je de mogelijkheid om keystone correctie toe te passen wanneer je een beamer een beetje schuin op een muur laat projecteren. Bij deze beamer is het probleem dat ik nog geen keystone correctie heb toegepast, hij recht voor zich uit straalt op de muur, en er toch een schuin beeld ontstaat.

Simpelweg komt het hier op neer:

(punten even wegdenken, anders kreeg ik dit plaatje niet voor elkaar)

Heeft iemand enig idee waar dit in kan zitten?

Ik heb al zitten proberen met de keystone correctie, maar dan blijft het probleem. De schuine kant links is dan wel weg, maar het beeld rechts is dan enorm vervormd.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:22

Spotmatic

Ken sent me

Welk merk en type beamer is het? En weet je 100% zeker dat de beamer ook loodrecht op de muur/het scherm staat?

Trouwens een tip: voor serieus werk is het gebruik van keystone echt not done. Als je een 1024 x 768 desktop gaat keystonen, dan krijg je hetzelfde effect als het weergeven van deze desktop op een LCD scherm met een lagere resolutie -> het beeld wordt minder scherp.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Guvner
Ja ik weet echt voor 300% zeker dat ie loodrecht op de muur staat. Hij stond vanmiddag op een tafel welke zo'n 3 meter van de muur stond.

Het merk is Philips en het gaat om type Bsure GX2

Bedankt voor de tip, dit wilde ik ook zeker niet gaan doen, maar dit had ik geprobeerd om te kijken of dit het probleem oploste.

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Het klinkt bijna alsof er iets niet goed zit in de projector zelf (bijv. een verschoven prisma). Ik ken de projector verder niet uit ervaring, maar kijk even in close-up naar de linkerkant van het scherm. Projecteer een effen kleur. Kijk dan naar de eerste kolom met pixels. Hebben alle pixels in deze kolom dezelfde kleur met dezelfde intensiteit? Zo ja, dan is het een optisch probleem (lens/prisma of panels verschoven). Zo nee, dan is het een software probleem.

• Guvner
Ik ga het meteen proberen. Dus gewoon een volledig blauw scherm.... hmm even iets geks in windows doen zodat ik een Blue Screen of Death krijg....

Bedankt voor deze tip, dit zijn tips waar ik wat aan heb.

Als blijkt dat het inderdaad een prisma, lens of panels probleem is, hoe los ik dat dan op? is dat zelf op te lossen? (ben vrije handig met priegelwerk, moet alleen wel weten welke richting ik het moet zoeken).

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Als het inderdaad aan de panels/prisma ligt berg je dan maar vast... Zaak is de boel zo stofvrij mogelijk te houden. Maar ik heb helaas alleen maar hands-on ervaring met gigantische CRT projectoren: deze zijn erop gebouwd om makkelijk geserviced te worden. Beamers zijn wat dat betreft niet mijn pakkie-an.

Overigens zou je ook even moeten kijken of je muur (!) wel recht is. :)

• Guvner
Ik zit dit nu via de beamer te typen en aan de linker kant zie ik allemaal dezelfde kleur pixels, geen afwijkingen. Dit zou dus kunnen betekenen dat het inderdaad aan die prisma's enzow ligt. Enig idee waar ik info hierover kan vinden?

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Hoe staat het met de scherpte van de pixels aan de linkerkant t.o.v. die aan de rechterkant? Is het hele beeld gewoon netjes scherp? Vergelijk ook de hoeken met elkaar.

• Guvner
Beeld ziet er netjes scherp uit, in alle hoeken.
Geen andere vreemde dingen, behalve dat de linker bovenhoek verder naar links staat dan de onderhoek (dus net ondersteboven van wat ik met ascii art hierboven had geprobeerd te tekenen)

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Probeer dan ook eens te prutsen met de instellingen om de oriëntatie van het beeld te veranderen. Van front/table naar front/ceiling bijv. Het beeld wordt dan softwarematig op zijn kop gezet. Waarschijnlijk verandert dit niets aan de positie van de schuine kant.

Als laatste: probeer of uit/-inzoomen en uit en in focus zetten iets aan (de mate van) het probleem verandert.

• Guvner
Ik heb nog even zitten spelen met alle instellingen en ben tot de volgende conclusie gekomen.

Het moet hem echt in iets hardware matigs zitten.
Wanneer ik namelijk de keystone correctie toepas zie ik dat de pixels inderdaad hetzelfde blijven, je ziet altijd (ook als er niets wordt weergegeven) een vierkant waar de lamp schijnt. Dit vierkant is al niet juist van vorm.
Het zit dus echt in de hardware van de beamer.
Maar heeft iemand enig idee waar ik wat info hierover kan vinden.
Ben al op zoek geweest in goegel enzo maar zonder zinnig resultaat.
Pagina: 1