Toon posts:

Partitie error bij installatie WinXP

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hardware:

P5W Deluxe Asus MOBO
Core 2 Duo 6600
Maxtor 6BXX SATA schijf

Probleem:

Als ik windows XP probeer te installeren op de desbetreffende schijf krijg ik steeds de volgende melding: "To install Windows Xp on the partition you selected, Setup must write some startup files to the following disk: 286182 MB Disk 0 at Id 0 on bus 0 on atapi (MBR)

However this disk does not contain a Windows XP-compatible partition"

De HD staat aangesloten via een nieuwe SATA kabel op de Intel ICH7R controller, die ingesteld staat op standaard IDE (geen raid modus) Aansluiten op de Silicon of Jmicron SATA poortjes veroorzaakt exact dezelfde error.

Wat ik heb geprobeerd:

chkdsk laten runnen
Maxtor HD tool in dos laten draaien om te scannen op errors (niets gevonden)
Correcte raid drivers installeren tijdens het laten v/d setup van XP.
Low level format gedaan
Nieuwe NTFS partitie aangemaakt.

Maar nog steeds blijft de error terugkomen. Zoeken op de error heeft weinig zin aangezien vrijwel niemand echt de oorzaak kan aangeven.

Heeft iemand hier ooit ervaringen mee gehad? En hoe zou je dit op kunnen lossen?

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
de hd is als ntfs geformatteerd?

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:25
/signed.

Formatteer m eens als NTFS, zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Is uiteraard gebeurd met behulp van de repair interface v/d windows xp cd.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Was er niet dat probleem dat windows (zonder service packs) standaard niet groter dan 127GB ziet? Wellicht met een SP2 CD proberen, of de eerste primaire actieve partitie wat kleiner maken.

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 15:40:
Was er niet dat probleem dat windows (zonder service packs) standaard niet groter dan 127GB ziet? Wellicht met een SP2 CD proberen, of de eerste primaire actieve partitie wat kleiner maken.
Tja ik heb al tientallen keren een standaard XP installatie uitgevoerd op deze schijf. Maargoed ik blijf gewoon verder zoeken. Ieder probleem heeft een oorzaak.

Verwijderd

dat probleem met die 130 gb bestaat wel, maar die partitie wordt tijdens de installatie keurig en bruikbaar aangemaakt, zowel met sata als met sata2. na de installatie van je servicepacks kun je dan met partition magic de restanten bij die 130 gb zetten of je maakt natuurlijk bij de installatie een kleine (<130gb) windows-partitie aan en na de installatie van je sp's kun je dan ook zonder partition magic de rest probleemloos als eigen partitie aanmaken. het probleem van musclehedz lijkt daar volgens mij niet op.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:03
de controller bij dit moederbord en de maxtor?
hier

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
beascob schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 16:13:
de controller bij dit moederbord en de maxtor?
hier
Verdomt beascob, ik heb exact hetzelfde probleem (ook een 300GB versie)

Bedankt voor de verwijzing! Even kijken of ik daar nog iets nieuws kan vinden.

edit: bij die persoon was het verholpen met nieuwe firmware. ik ga zometeen proberen de firmware erbij te zoeken en te installeren.

edit: firmware is nergens meer te vinden, en er is geen support meer voor maxtor hd's als ik me niet vergis (maxtor is overgenomen door seagate)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2007 17:27 ]

Verwijderd

Ik had een soortgelijk probleem, wat bij mij hielp:

Een win98 bootdisk maken (te dlden bij bootdisk.com)
Vervolgens ermee opstarten en dan het commando 'fdisk /mbr'. De MBR wordt dan herschreven. Je ziet er niks over, hij pruttelt wat en je komt vanzelf weer bij de dos prompt terecht.

Dan weer proberen XP te installen.

Hopen dat dit lukt ... :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 09:25 ]

Pagina: 1