Toon posts:

[BSOD] PFN_LIST_CORRUPT; IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Pagina: 1
Acties:
  • 1.371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zal proberen mijn probleem zo uitgebreid mogelijk te beschrijven (mocht er iets niet goed zijn wijs mij daar dan aub op)

Ik heb sinds kort een nieuw systeem gekocht (zelf geassembleerd) dat ik allereerst zal beschrijven:

Processor: Core 2 Duo E6600
Moederbord: ASUS P5B Deluxe (niet wifi editie)
Geheugen: Kingston HyperX PC2 DDR2 800mhz (KHX6400D2LLK2/2G) 2x 1GB
Videokaart: Sparkle Geforce 8800GTS 640MB
ODD: NEC CD/DVD drive
HDD: Seagate Barracuda 7200.10 320GB
Voeding: ZALMAN ZM600-HP 600W
Geluidskaart: Creative SB-Live! Value

Alle settings @ stock.

Dan nu het probleem. Ik heb dit systeem nu +/- 3 weken, en ik blijf de volgende BSOD's krijgen.

PFN_LIST_CORRUPT (0x04e) (vaak)
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (in mindere mate, lijkt te komen sinds ik de geluidskaart heb geinstalleerd)

Wanneer treden ze op?

Voornamelijk tijdens het spelen van een spel of het installeren/verplaatsen van grote bestanden.

Wat heb ik gedaan?

Orthos/Prime 95 gedraaid, geen errors.

Memtest86 nachtje gedraaid, gaf 728 errors. Waar ik dus van schrok, heb inmiddels Memtest86+ gedraaid en die gaf slechts 2 errors :?

! Het stock voltage van mijn geheugen is 2.0V, het staat op de QVL van ASUS, daarnaast heb ik gepoogd het met 0,1 te verhogen. Naar mijn gevoel leek dit iets stabieler, maar op den duur kreeg ik toch weer een BSOD... Voltage verlagen hielp ook niet..

Ik heb de timings losser geprobeerd te zetten ipv 4-4-4-12 5-5-5-16 maar memtest86+ gaf 2 errors, daarnaast is het geheugen CL4 dus het zou !@#$ op CL4 moeten kunnen draaien!

Als iemand mij kan helpen dit probleem op te lossen of iig structureler aan te pakken zou ik dat erg fijn vinden, ben een beetje mijn verstand aan het verliezen nl.

Grt,

iGabe

!UPDATE: Na nogmaals Memtest86+ gedraaid te hebben gaf dit na 59 min al 110 errors, ik denk dat het geheugen kaduuk is maar zou dit ook processor gerelateerd kunnen zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2007 13:07 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:51

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Probeer eens andere modules. De modules hoeven niet per se kapot te zijn, het kan ook de combinatie chipset <-> geheugen zijn.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 12:23

KatirZan

Wandelende orgaanzak

een beetje zoeken op GoT en op Google geeft al flink wat resultaten met antwoorden en oplossingen.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is er zo 1 ;)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Topicstarter
Ik beschik helaas niet over andere modules, maar ik ben nu uitgebreid memtest86+ aan het gebruiken en ik dènk dat er zeker 1 van de 2 modules stuk is.

Dat zou ook verklaren waarom het soms zo lang duurde voor er een bsod kwam.. als de een goede voornamelijk gebruikt wordt, en de defecte niet, dan kan het systeem het lang volhouden of zie ik dat verkeerd?

Dat de slots stuk zijn denk ik niet inmiddels, 1 module gaf in elke slot errors vanaf de eerste minuut. Ben nu de tweede aan het testen om te kijken of dit klopt.

@Katirzan: dat heb ik al gedaan...

Ik weet inmiddels bijna zeker dat deze dimm de boosdoener was, ter bevestiging laat ik memtest86+ nog een paar uur draaien met de (denk ik) goed werkende dimm. Voor deze topic op slot gaat nog ff een vraagje, wat kan ik beter doen?

De defecte dimm terugsturen en een nieuwe krijgen met de zekerheid dat die die ik heb werkt, maar miss incompatible is met de nieuwe; of beide opsturen en een nieuwe dual channel kit krijgen met een hoger risico dat er weer 1 stuk is? :/

UPDATE: Deze kan op slot, medewerker van PC Platform gesproken en wordt dus een RMA.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2007 14:38 ]