elmertje schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 21:01:
toch denk ik dat jullie nu aan symptoombestrijding doen. Ik heb niet eens een casefan, en heb zeer lage temps, en mijn pc is vergelijkbaar met de zijne. Het probleem ligt wat mij betreft eigenlijk ergens anders, alhoewel die extra fans misschien wel (tijdelijk) helpen. Hij moet gewoon uitzoeken wat er dan 78 graden wordt en daarvandaan verder redeneren. Dus dan bijvoorbeeld nieuwe cooler op de videokaart ofzo (als ie stuk is).
Jouw stelling is imo niet tot amper te verdedigen omdat je een aantal belangrijke stukken info mist.
- Wat voor `n kast
De ene kast kan de componenten beter coolen dan de andere. Dat heeft oa te maken met:
- Hoeveelheid lucht binnen de kast (formaat dus)
- De luchtstromingen binnen de kast
- De mogelijkheden voor warme lucht om de kast te verlaten en voor koude lucht om de kast te betreden
- Welke voeding
De ene voeding wordt erg warm, waar dat bij andere weer erg meevalt. Bovendien genereert de ene voeding een enorme airflow, en de andere amper iets.
- Welke ruimte
De ene ruimte is hermetisch afgesloten en op een constante temperatuur van 22 graden gehouden. Zonlicht maakt geen kans. (Lees: Typische tweaker/gamer kamer). De andere ruimte tocht vreselijk en wordt nooit warmer dan 15 graden.
- Welke componenten
Je geeft al aan dat je een vergelijkbaar systeem hebt, maar de ene cooler presteerd veel beter/slechter dan de andere. Uit je post maak ik op dat je niet precies die videokaart hebt en precies die processor met bijbehorende Medion cooler
Hoe dan ook, ik ben het er niet mee eens dat we hier doen aan symptoonbestrijding. Medion systemen hebben in het verleden vaker problemen met hitteafvoer gehad. Zeker aangezien ook deze kast geen casefans blijkt te hebben, verwacht ik dat hier weer hetzelfde aan de hand is. Zowiezo is een moderne computer zonder casefans doorgaans lastig. Een of meerdere casefans zullen zeker geen windeieren leggen.
SKiLLa schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 21:19:
Speedfan ziet volgens mij helemaal geen GPU temperatuur; alleen de temps van de HDDs, CPU en Mobo (en eventueel de in 99% niet gebruikte AUX). En 78C voor een moderne GPU (stressed) is helemaal niet erg hoog hoor; voor een CPU is het dan snel einde oefening, maar moderne GPUs zijn idle al vaak 50+ of zelfs 60+ graden.
Ofwel: die 78C is waarschijnlijk z'n CPU en dat is te hoog. Ik vermoed dus een kapotte CPU fan, al duiden grote strepen op je beeld vaak op rot GPU geheugen/core ... maar we horen 't wel van de TS

Speedfan kan, afhankelijk van de kaart, zeker wel de GPU temperatuur zien. De processor van de TS beschikt over thermal throttling. Deze zal dus simpelweg terugschroeven kwa prestatie, maar geen fouten geven. Pas boven de 120 graden vallen Intel`s uit. Ik verwacht dus toch meer de grafische kaart. Let wel, temperatuurmetingen worden gedaan in/op de core (als deze kaart beschikt over temperatuurmetingen). Het geheugen wordt niet gecontrolleerd, maar kan best hoger uitvallen. Bovendien heeft zo`n temperatuurmeting een flinke marge die makkelijk kan oplopen tot 10 graden.
[
Voor 22% gewijzigd door
Nijn op 17-04-2007 21:37
]