WiFi Router (next generation) keuze

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Wegens verbouwingen wil ik ook de complete netwerk infrastructuur gaan vervangen. Momenteel werkt alles al een aantal jaren via een USRobotics (wired) router, en tot dusver geen problemen. Door de populaire opkomst van notebook gebruik.. begint het nu wel meer en meer interessant te worden om een draadloze router te voorzien.

Ik maak al een tijdje gebruik van een USRobotics wireless router, maar daar heb ik zoveel problemen mee (vooral met wegvallende connecties), dat ik een betere / nieuwe oplossing wil gaan voorzien.

De nieuwe router moet wel degelijk de IEEE 802.11n standaard ondersteuning. Het is voorlopig zelfs niet nodig om wired verbindingen te voorzien. Maar vermits er mss in de toekomst toch weer een desktop pc bijkomt, wil ik deze wel voorzien. Ook gezien de relatief kleine prijsverhouding tussen een access point en een router.

Ik heb voorlopig 2 routers in mijn vizier, namelijk:
Netgear RangeMax WNR834B Wireless Router
D-Link DIR-655 Xtreme N Gigabit Router

Zijn er misschien nog andere WiFi routers (802.11n), die ik in mijn overweging moet opnemen??

Op het eerste zicht lijkt enkel de D-Link ook als printserver te kunnen functioneren, of heb ik dit mis? Een embedded printserver is altijd wel zo handig, natuurlijk... dus dit had ik wel graag gehad.

Is het verder nuttig om met een oudere Wireless PCMCIA kaart te connecteren op deze 802.11n router, of ga ik dan teveel aan de mogelijkheden moeten inboeten?

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:10
Welke router je ook nog zou kunnen overwegen is de Airport Extreme van Apple, deze heeft 3 netwerkpoorten en een usb-aansluiting voor printers en hardeschijven (kan hub op aangesloten worden). Dit is mijns inziens een beter merk dan d-link of netgear, uiteraard betaal je daar ook wat meer voor.

Ik zou absoluut geen oude pcmcia kaarten gebruiken aangezien de langzaamste client in het draadloze netwerk de snelheid voor iedereen bepaalt. Neem daarom lekker een 802.11n client :)

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
heuker schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 13:17:
Welke router je ook nog zou kunnen overwegen is de Airport Extreme van Apple, deze heeft 3 netwerkpoorten en een usb-aansluiting voor printers en hardeschijven (kan hub op aangesloten worden). Dit is mijns inziens een beter merk dan d-link of netgear, uiteraard betaal je daar ook wat meer voor.

Ik zou absoluut geen oude pcmcia kaarten gebruiken aangezien de langzaamste client in het draadloze netwerk de snelheid voor iedereen bepaalt. Neem daarom lekker een 802.11n client :)
Qua prijs zit deze ongeveer in dezelfde prijsklasse als de overige routers. Misschien iets duurder als de rest. Die USB aansluiting heeft de D-Link ook, maar ik denk niet dat de Netgear deze heeft :?

Bij de Airport betaal je ook wel voor het design, en aangezien deze router ergens ingewerkt zal worden, vind ik het een beetje jammer.. voor mij mag het ook gewoon een houten, splinterig doosje zijn ;)

Als er slechts 1 oude PCMCIA adapter tussenzit, zal de snelheid van de overige clients toch niet beïnvloed worden? Of heb ik het mis??

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:10
Als ik een beetje reviews lees op internet, dan komt de D-link goed uit de bus alsmede de Airport.
De D-link heeft als voordeel gigabit netwerkpoorten en is ongeveer 40 euro goedkoper. Ik heb geen idee wat het verschil in bereik is, maar dat zal bij beide wel ok zijn. (N-standaard heeft sowieso beter bereik)

Je zult het altijd merken dat er een oude pcmcia adapter tussen zit, ligt een beetje aan de router hoe die er precies mee omgaat, maar (iets) langzamer wordt het er altijd van voor de anderen.