Toon posts:

laptop met 5400rpm goed genoeg ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit echt met een dilemma ..

Ik wil een hp laptop kopen maar daarin zitten 2x 120gb 5400 rpm maar die kan je wel raid 0 en 1 laten draaien.

of zal ik voor de asus gaan met 7200rpm zonder raid

waar voor ik het eigenlijk gebruik is vooral world of wacraft en office en muziek

is het een groot verschil ?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:54
Even op een rijtje:
RAID0:
Voordelen:
• Snelst
• Rel. stil
• Veel opslagruimte
Nadelen:
• Rel. hoogste energieverbruik
• Rel. onveiligst

RAID1:
Voordelen:
• Veilig
• Rel. stilst
Nadelen:
• Rel. hoogste energieverbruik
• Rel. minste opslagruimte
• Rel. langzaamst

7200RPM:
Voordelen:
• Opslagruimte?
• Rel. gemiddelde snelheid
• Rel. minste energieverbruik
• Balans veiligheid/snelheid
Nadelen:
• Luidruchtigst (waarschijnlijk)
• Opslagruimte?
• Balans veiligheid/snelheid

Nu mag je zelf gaan kiezen wat je wilt. Als je er geen belangrijke data op gaat zetten, zou ik voor RAID0 gaan. Doe je dat wel, dan RAID1. Wil je langste batterijduur, dan die 7200RPM schijf.

Je kan ook vragen of ze geen RAID-array willen maken, dat je twee losse schijven hebt. Dan maak je er gewoon met dynamische partities zowel RAID0 als RAID1 van (zie RAID FAQ).

• b00ster
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-10-2025
Voor een laptop is 5400 rpm toch wel een must, 7200 rpm is mooi meegenomen...
De vraag is wat heb je liever een snellere HDD of 2 HD's meer opslag? en die 2 in RAID zetten? :)

Verwijderd

Topicstarter
Maakt het in spellen en office echt verschil uit ? of is 5400rpm in raid positie goed genoeg ?

ik speel toch vrijwel veel world of wacraft.. en heb veel muziek en doe ook nog veel dingen voor school erop.

ik kom niet tot een conclusie wat raden jullie mij nou gewoon aan

5400 rpm in raid of toch de 7200 rpm laptop kopen

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2007 11:50 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Wat heb je zelf al uitgezocht?

Het zijn overigens twee totaal verschillende laptops die je hebt uitgekozen. Het stilte/stroomvoordeel haal je met 2x 5400rpm schijven totaal weg. De enige keus die je dan hebt is snelheid vs. betrouwbaarheid.

Voor snelle opstarttijden kan een wat rappere harde schijf gewenst zijn. Persoonlijk zou ik kiezen voor een enkele 7200rpm schijf als ik in jouw positie stond. Dit zou ik dan echter overwegen vanwege het formaat en energiezuinigheid.

Feit blijft dat jij de enige bent die een juiste overweging kan maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al veel dingen bekeken hoe en wat maar ik kom er zelf niet uit daarom vraag ik het hier dat andere mensen mij kunnen informeren en mee helpen met beslissen

stroom gebruik herrie etc dat is niet van toepassing ..

ik wil gewoon alleen weten wat het verschil is en wat het best omdat ik geen enkel verstand ervan heb en uit reviews ook eigenlijk vrijweinig kan halen

dus 2x 5400rpm voor gamen office muziek in raid
of een 7200rpm voor gamen office muziek

ik weet het echt niet

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2007 12:48 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:54
7200RPM, dan maak je nooit een verkeerde keus. Is de meest gebalanceerde keuze en je wil nogal uiteenlopende dingen. Kies die 7200RPM en je zult er vast geen spijt van krijgen :).

• PositiveCreep
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2023
Ik heb een tijdje geleden twee gelijkwaardige laptops gehad met als enigste verschil de harde schijven, biede malen was het een enkele harde schijf, ik kan dus niet de raid situatie beoordelen.

Ikzelf merkte een duidelijk verschil in laadtijden tijdens het gamen. (Counter Strike: Source) Het verschil tussen 5400rpm en 7200rpm kon oplopen tot ±10% van de totale laad tijd.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
de seeks van een 5400 rpm disk zullen altijd hoger zijn dan van zijn 7200 rpm broertje. die sequential boeit eigenlijk relatief weinig aangezien er zoiezo niet zoveel verschil in zal zitten (en dan betwijfel ik nog of 1x7200 seq. uberhaupt langzamer is dan 2x5400 in RAID0) maar de lagere seektimes van de 7200 zullen de responsiveness wel zeer ten goede komen. ik zou voor de 7200 gaan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ik ben geen WOW speler maar voor zover ik er iets van weet is je video kaart, je geheugen en je proc belangrijker dan je HD.
In het uitstekende overzichtje met de voor en nadelen van de oplossingen hierboven ergens kan ik lezen dat je een 7200rpm wil hebben, al dat RAID is leuk als je kritische data hebt of juist voor de snelheid gaat (maar is dan een laptop wel de juiste keuze?).
Met 7200rpm heb je iets dat prima voldoet en voor de zekerheid neem je er gewoon een USB-HD naast waar je zo nu en dan je muziekjes en schoolopdrachten op klopieert (schrijf je er een batchje voor - gelijk doen als je thuis bent). Voordeel is ook dat als je je laptop kwijtraakt (en die kans is minstens zo groot als dat je HD vergaat) je toch een backup hebt.

/edit: of draai je een data base server oid? Hoe trager compu je hoe beter je leert indexen etc toch?
//edit: maar twee maal 120 gb (non-raid) is natuurlijk ook wel lekker om wat filmpjes mee te nemen, 5400 rpm is natuurlijk ook best te doen - hoef je ook niet te rippen :D

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 13-04-2007 23:59 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1