[Dell] Latitude D820 audio/wlan problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-01 13:57

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb een half jaar een D820 waar sinds een paar weken rare problemen optreden met de onboard audio en de wlan.

De onboard audio is een sigmatel high definition audio codec (intel 9200). Met regelmaat is als de laptop uit standby terugkomt het geluid weg, Windows geeft de melding mixer unavailable. Wat dan helpt is via de device manager de device verwijderen en opnieuw laten detecteren. Soms moet dit 2x voordat het geluid weer werkt. Windows update vindt geen nieuwere drivers, en de sigmatel site verwijst door naar een andere website waar ook geen drivers op staan. De Dell site biedt alleen de huidige driverversie aan.

De onboard wlan is een Intel/Pro 3945ABG. Deze krijgt soms via DHCP geen gegevens, de verbinding is dan wel goed. Als ik handmatig IP adres etc instel moet ie rebooten (WTF?) en daarna werkt het wel. Dit probleem lijkt zich alleen thuis voor te doen (accesspoint is een Linksys, maar DCHP wordt verzorgd door de Orange Livebox). Deze combo werkt op mijn mac mini wireless wel goed. Als ik bvb op mijn werk de DHCP weer aanzet werkt het daar wel goed, en vaak genoeg 's avonds thuis ook ineens weer.

Nu ik er zo over nadenk komen deze twee problemen meestal tegelijk voor, en vaak als ik eerst via de ingebouwde UTP aansluiting heb gewerkt (bvb bij een klant). Ik draai up to date XP pro + SP2. Als ik Suse Linux boot werkt het wel (en nee, dat is geen acceptabele oplossing ;))

Nederlands is makkelijker als je denkt