CPU temp invloed op MB temp ?

Pagina: 1
Acties:

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Topicstarter
Hoi,

Ik heb onlangs een PC samengesteld:
- Intel Core2 T5500 (Zonder OC)
- Asus N4L-VM DH
- Windows 2003 Server
http://nl.asus.com/products2.aspx?l1=3&l2=54

Deze heb ik 1 dag in de meterkast aan laten staan.
De temp:
CPU: ± 42°C
MB: ± 38°C
Gemeten met temp. sensor moederbord: PC Probe II

Ik heb toen AS5 op de CPU aangebracht en weer 1 dag aan (na inwerkingsperiode).
Temp:
CPU: ± 37°C
MB: ± 33°C
Gemeten met temp. sensor moederbord: PC Probe II

Het systeem is verder hetzelfde gebleven.

Vraag1: aangezien ik alleen AS5 op de CPU heb aangebracht en niet eens op de northbridge, hoe kan dit dan ook lager uitvallen ? Een mogelijke verklaring zou zijn, omdat de CPU temp nu lager is zal de omgevingstemp ook lager uitvallen ?

Vraag2: Heeft het nog zin om ook AS5 op de Northbridge aan te brengen ? Omdat de temp. al zo laag is, zal het nog nut hebben ? De Northbridge is passief gekoeld.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik denk niet dat je er nog veel mee opschiet wanneer je ook nog eens AS5 op de NB gaat aanbrengen. De temp is prima zo. Verder zal ongetwijfeld de NB een stukje koeler zijn als je CPU koeler is; er gaat minder warmte van je CPU naar je NB, kast is minder warm van binnen e.d. Daarnaast speelt ook de overall temperatuur op die dag mee natuurlijk. Als het op dag 1 20 graden is en op dag 2 15 maakt dat uit voor je CPU temp :)

Rail Away!

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 22:14
ja idd. Hoe warm was de meterkast? Dat is waarschijnlijk wat het verschil veroorzaakt.

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
GoT schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 10:13:
Vraag1: aangezien ik alleen AS5 op de CPU heb aangebracht en niet eens op de northbridge, hoe kan dit dan ook lager uitvallen ? Een mogelijke verklaring zou zijn, omdat de CPU temp nu lager is zal de omgevingstemp ook lager uitvallen ?
Als je de verwarming uit je kamer verwijdert, wordt het dan ook niet koeler ;) .

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Topicstarter
Foutje: dag moest nacht zijn, de volgende ochtend heb ik de temp. gemeten.
Ik weet niet meer hoe warm de meterkast was, maar het verschil is heel klein.

Ik had wel verwacht dat de temp van de NB ook mee omlaag zou gaan, maar wat ik niet had verwacht was dat het lineair verloopt.
Als ik de deur van de meterkast open, dan zakt de CPU temp terug naar: 35°C en de MB temp naar: 31°C. Steeds met een constante verschil van 4°C.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De moederbord temperatuur is vaak niet de temperatuur van de northbridge hoor. Deze heeft bij mijn weten nooit een eigen temperatuursensor. Wel is het een meetpunt ergens op het moederbord maar dat kan overal zijn natuurlijk.

Overigens is die vergelijking met de centrale verwarming niet helemaal correct. De CPU verbruikt immers nog altijd evenveel stroom en geeft dus nog altijd evenveel warmte af. Het enige wat gebeurt is dat die warmte beter naar het koelblok geleid wordt en dus sneller afgevoerd kan worden (ook naar buiten de kast).

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Topicstarter
Dit zal wel per moederbord verschillen, maar of het de amb. temp is weet je snel genoeg.
Gewoon je hand op de kast leggen, als de kast aanvoelt als de aangegeven temp. dan is het de amb. temp.

Edit: Mijn kast voelt niet aan als 30°C.

[ Voor 10% gewijzigd door GoT op 14-04-2007 07:20 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het kan evengoed een meetpunt zijn op je moederbord dicht bij de northbridge, de CPU of het stroomcircuit van de CPU. Er zijn genoeg punten die (heel wat) warmer worden dan de kasttemperatuur.

Maar in ieder geval zijn de temperaturen dik in orde. Het lijkt me niet dat de northbridge te warm zal worden.

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:03
Inderdaad.
Kast temp. is niet de temp. die het in je kast is. Mijn kast staat nu bijvoorbeeld open, en de sensor heeft 34 graden aan. Dat is het hier dus duidelijk niet..
Pagina: 1