Toon posts:

tikje in laptop, iemand advies?

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb een anderhalf jaar oude Acer Ferrari 4005 WLMI. Sinds gisteren komt er vanaf ongeveer links naast het touchpad een soort tikkend geluidje. Dit getik is vrij hoog qua geluid en komt volgens mij niet uit de buurt van de hardeschijf (deze zit als het goed is rechts naas de touchpad). Enig idee wat dit zou kunnen zijn en of dit reden is tot paniek?

• b00ster
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-10-2025
Hangt er een beetje van af, maar als het een metalen tikje is lijkt het me niet best... :/
Is het alleen bij veel activiteit op de harde schrijf?

Grtz :P

• blackhawk180
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-01 13:02
Er zitten niet zoveel draaiende onderdelen in een laptop. Er zijn er 2 waar ik aan denk bij een tikkend geluid:
1) Harde schijf, zodra deze begint te tikken dan wordt het tijd deze te vervangen (in elk geval een backup maken)
2) Fan, er zit iets in of tussen of de lagers zijn droog gelopen. Let op de onboard temperatuur, blijft deze normaal dan is er niks aan de hand, loopt deze op dan moet je de storing verhelpen.

Verwijderd

Dat is hoogvermoeddelijk de harddisk omdat die daar vaak zit. Ik heb zelf een laptopje gekocht en het harddiskje zit links van het touchpad. Als daar tikjes vandaan komen dan ga er maar mee terug. Die harddisk kan het nog maanden doen, maar voor hetzelfde lot is hij binnen 5 minuten dood.

Verwar het niet met het geratel die er normaal ook is. Alleen duidelijk overheersende tikjes die klinken als een tik zijn fout. Het kan ook zijn dat het schijfje te heet word en moet calibreren. Dat doet elke 2,5 inch harddisk regelmatig door de grote temperatuurverschillen die in een laptop kunnen optreden. Kan geen kwaad, maar meer dan zo nu en dan of continue is echt fout.

Download HDtune en kijk de smartwaarden na en plaats een screenshot van de smartstatus. Ik wil zien wat de seekperformance is en ik wil de spinup tijd zien.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2007 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat het dan optie 2 is, aangezien het geluid van een totaal andere kant komt dan waar de harde schijf zich bevindt.

bedankt voor hulp!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
Of je dvd/cd drive?
Dat is dan vaak alleen ook als er een cd/dvd inzit ofzow. :)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Het kan ook zijn, dat hij bedoeld dat de proc van snelheid verwisselt. Dit kan voor sommige mensen ook heel anders klinken. Probeer eens met bijvoorbeeld Notebook Hardware Control (NHC) de snelheidsregeling van je laptop af te zetten en kijk eens of het tikje dan verdwijnt ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:32
Misschien komt het wel uit de luidsprekers? Dit kan je testen door een koptelefoon op te zetten en kijken of je het ook daarmee hoort.

Als dit zo is moet je eens kijken bij je Volumeregeling, en dan gewoon alles wat je niet gebruikt muten.
Pagina: 1