Gamehosting, nog wel zin?

Pagina: 1
Acties:
  • 420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-10 13:00
Laten we zeggen dat een vriend en ik wel wat geld kunnen missen. We willen daar iets mee doen en hebben al een tijdje het idee om een gamehosting bedrijfje op te zetten. Puur uit hobby en intresse in de techniek en gewoon omdat ons dat leuk lijkt.

Nu rest mij de vraag. Heeft zoiets vandaag de dag nog wel zin? Uiteraard willen we niet zomaar het geld weggeven en moet er ook wat voor terug komen in de la der centen. Heb al wat research gedaan en krijg het idee dat gamehosting voor een groot deel is weggezakt. De tijd dat het hot was (03/04) is voorbij zo lijkt het. Komt dat door spellen zoals WOW waar geen hosting bij komt kijken of is de vraag naar hosting helemaal niet meer nodig met de pc's en internet verbindingen die men tegenwoordig kan krijgen.

Ik wil weten, wat is jullie advies / gevoel bij het idee wat ik heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als je een groepje mensen hebt kun je een clan oprichten, en van de leden een kleine maandelijkse bijdrage vragen. Maar een erg grote (en vaste) bron van inkomsten is dat natuurlijk niet.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
CodeCaster schreef op donderdag 12 april 2007 @ 20:04:
Als je een groepje mensen hebt kun je een clan oprichten, en van de leden een kleine maandelijkse bijdrage vragen. Maar een erg grote (en vaste) bron van inkomsten is dat natuurlijk niet.
Nee dat is niet wat ik bedoel. Ik speel verder niet die-hard de games. Ik ben er wel mee bekend maar veel spelen doe ik niet. Dus een clan oprichten heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik denk persoonlijk dat het te maken heeft met de populariteit van een bepaalde game. In 03/04 had je bijvoorbeeld Call of Duty en Medal of Honor. Later kwamen CoD:UO, CoD2 en Half Life2, en laten we de verschillende UT en Quake versies niet vergeten. Op dit moment zijn MMORPGs de toppers, maar hier hoeft niet voor gehost te worden. De vraag naar hosts zal weer toenemen op het moment dat er meerdere grote populaire FPS games zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik ben een beetje uit het 'fps' gebeuren maar voor strategie games, race games en games als WoW (die laatste heeft natuurlijk een gigantische opmars gemaakt door zijn online gebeuren) maar deze soorten game's hadden al centrale servers of dat 1 v/d spelers de host was, losse servers komen daarin amper voor.
in FPS is dit natuurlijk anders, het concept leent zich er ook veel beter voor (joinen wanneer je maar wilt maakt vaak niet zo veel uit).

dus kijk eens rond of veel First Person Shooters nog gebruik maken van dit 'systeem'

met Ed_L dus, het aantal servers voor bijvoorbeeld MOHAA was rond die tijd echt gigantisch.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 12-04-2007 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:30

lordsnow

I know nothing

Het heeft zin als je inkomsten groter zijn dan je uitgaven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Laatst online: 21:46
lordsnow schreef op donderdag 12 april 2007 @ 21:04:
Het heeft zin als je inkomsten groter zijn dan je uitgaven..
Heerlijk die logische redenaties hier :P

Je hebt tegenwoordig erg grote aanbieders voor hosting. Je zult dus of een clan moeten hebben die het bij jouw wil doen, of iets leuks aan bieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat kost tegen woordig nou een snel i-net lijntje + een dou core pc'tje. Zie echt niet ien waarom je game ergens anders wel hoste. Terwijl thuis ook kan, is alleen maar makelijker aangezien je zelf veel makelijke ene ander kan aanpassen, maps toevoegen, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wealthy_beggar
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-06-2021

wealthy_beggar

NID'er in opleiding

Ik moet zeggen dat er al heel wat hostingbedrijven zijn denk bijvoorbeeld aan gameservers.net, i3d enz. Het lijkt me moeilijk in deze markt nog op te vallen, behalve als je echt lage prijzen kunt aanbieden.
Want qua kwaliteit zit het meestal wel goed met de al bestaande bedrijven.
Maar kijk gewoon eens rond naar de prijzen enz, en reken eens uit of jullie het beter zouden kunnen.
Dan zou je wel eens een leuk bedrijfje op kunnen starten.

| Mijn Game PC | Mijn Laptop | Leukste mohaa clan |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Er zijn zeker wel games die je kunt hosten (ook wel 'illegale' games in dit geval de software.) En daar is zeker veel intresse in maar of je dat wil is een tweede en als zo'n server goed draait kun je leuk geld binnenhalen met donaties.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Zoals hierboven staat wacht er even mee want ten eerste zijn er al de grote hostingbedrijven die goede servers kunnen bieden voor weinig prijs (relatief gezien dan). Ook is er het punt dat je er allereerst een goede game voor moet vinden, en op het moment kan ik geen spel bedenken waar je echt op zou kunnen vallen. CS zit al bomvol, alle UT's en Quake's. Misschien zou je alvast alles in de aanslag kunnen houden en wachten totdat het goede moment zich voordoet. Bijvoorbeeld wachten op de release van Unreal Tournament 3. Nieuwe game nieuwe kansen.

Veel succes in ieder geval. :)

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equalized
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-03-2021
Ik zou eens kijken naar clans die gameservers (meestal private warservers) zoeken. Daar zit nog best wel handel in, mits je prijzen goed scherp zijn. Bijna elke (beetje grote/serieuzere) clan heeft een warserver (naast teamspeak/ventrilo en soms een public server), en naar eigen ervaring wordt gewoon een bedrijf gezocht wat niet te prijzig is.

Als jij dus zorgt dat je een beetje reclame onder die 'clan-scene' kwijt kan voor goedkope warservers (public kan natuurlijk ook) zal je vast wel wat klanten krijgen. Moet je natuurlijk alleen even goed kijken hoe ver je kan gaan met lage prijzen, je wil natuurlijk geen verlies lijden.

sar·cas·me (het ~)
1. bittere, bijtende spot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
ik ben bekend met gameservers.net en i3d. Ik ben momenteel aan het bekijken of ik onder hun prijzen kan gaan zitten en ik vermoed van wel. Maar niets is nog zeker. Ik ben het met jullie eens dat de FPS hype op dit moment op een laag pitje staat maar weet zeker dat de bubble verlopig nog niet klapt. Er zullen vast nog meer fps games uit gaan komen. CS was inderdaad een grote hit. Maar is het toch nog steeds? Ik bedoel dat ik het nu na 4 jaar geleden gespeeld te hebben niet meer speel is misschien niet gek maar mn broertje van 14 raakt nu ook met de fps/game wereld bekend en begint het te spelen. Zo blijft denk ik dat balletje wel rollen?

Welke populaire games heb je ?(ex de mods)
CS
BF2
BF2124
UT
QUAKE
COD
AA
ET
SOF
HL
MOHAA
C&C3 <- ?

Zijn er toch al wat. Zou er bij geen enkel spel geen vraag meer voor hosted servers meer zijn?
Equalized schreef op donderdag 12 april 2007 @ 21:20:
Ik zou eens kijken naar clans die gameservers (meestal private warservers) zoeken. Daar zit nog best wel handel in, mits je prijzen goed scherp zijn. Bijna elke (beetje grote/serieuzere) clan heeft een warserver (naast teamspeak/ventrilo en soms een public server), en naar eigen ervaring wordt gewoon een bedrijf gezocht wat niet te prijzig is.

Als jij dus zorgt dat je een beetje reclame onder die 'clan-scene' kwijt kan voor goedkope warservers (public kan natuurlijk ook) zal je vast wel wat klanten krijgen. Moet je natuurlijk alleen even goed kijken hoe ver je kan gaan met lage prijzen, je wil natuurlijk geen verlies lijden.
Daar raak je een mooi punt. Is zeker iets waar over nagedacht kan worden!

[ Voor 32% gewijzigd door Tristan op 12-04-2007 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C&C3 word gehost op de eigen PC voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je moet wel rekening houden dat bandbreedte nog steeds duur is..

Maar ik zou wat berekeningen maken hoeveel het gaat kosten en opleveren ongeveer.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je ook per se games hosten, dat is niet het enige waar mensen servers voor willen huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-10 13:25
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 21:09:
Wat kost tegen woordig nou een snel i-net lijntje + een dou core pc'tje. Zie echt niet ien waarom je game ergens anders wel hoste. Terwijl thuis ook kan, is alleen maar makelijker aangezien je zelf veel makelijke ene ander kan aanpassen, maps toevoegen, enz.
Klinkt heel makkelijk, maar als jij een gemiddelde clan hebt, koop je niet "ff" een core 2 duootje, + een glasvezeltje lijntje naar je huisje.

Meeste clans hosten toch zeker hun server wel bij een bedrijf!
ook al is het iets minder dan in je jaren 03/04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
arieman007 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 21:40:
[...]

Klinkt heel makkelijk, maar als jij een gemiddelde clan hebt, koop je niet "ff" een core 2 duootje, + een glasvezeltje lijntje naar je huisje.

Meeste clans hosten toch zeker hun server wel bij een bedrijf!
ook al is het iets minder dan in je jaren 03/04
Laat ik nu glasvezel naar mn huis hebben :) 50mbit. Alleen is het een consumenten lijn dus ik zou er geen bedrijf mee mogen draaien. Moet ik een zakelijke lijn nemen en 100mbit zakelijk glas is duur.
Dus ik moet ook naar een datacenter maar gelukkig heb ik daar ook viavia goeie mogelijkheden mee.
(buiten een ISP om)
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 21:39:
Wil je ook per se games hosten, dat is niet het enige waar mensen servers voor willen huren
Als primair doel ja, secundair.. als ik toch bezig ben. wat raadt je aan?

[ Voor 16% gewijzigd door Tristan op 12-04-2007 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 23:26
Ik heb zelf een tijdje een gehoste clan-server gehad voor CoD:UO, het is gewoon veel praktischer dan thuis hosten, tenzij je hier een dedicated pc voor hebt. En dan is hosten weer voordeliger. Als je alleen al kijkt naar games als CS:S zijn er zeker genoeg klanten voor dingen als dit, maar die zitten nu natuurlijk allemaal al bij een andere hoster, en het is jouw taak om daar iets aan te doen. Bied ze bijvoorbeeld een paar maanden gratis aan op voorwaarde dat ze een jaar lang een server afnemen, de kosten haal je daar wel uit, je krijgt publiciteit, en de gamers die je hebt overgehaald blijven na dat jaar wel zitten, als de kwaliteit van de hosting tenminste een beetje degelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Je kunt ook zelf een server aankopen en die plaatsen in een data center. Ben je verzekerd van een goede bandbreedte, 24 x 7 gegarandeerd stroom en netwerk en je kunt hem vanuit thuis gewoon beheren. Wij doen hier bij Philips voor de servers die 24 x 7 bewaking nodig hebben.
Een goede server kun je zelf samenstellen bij HP of DELL.

Edit: OKe, verder weet ik van games hoosten niets af, maar ik wens je heel veel succes. Wel gaaf.... _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door marquis op 12-04-2007 22:13 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
marquis schreef op donderdag 12 april 2007 @ 21:54:
Je kunt ook zelf een server aankopen en die plaatsen in een data center. Ben je verzekerd van een goede bandbreedte, 24 x 7 gegarandeerd stroom en netwerk en je kunt hem vanuit thuis gewoon beheren. Wij doen hier bij Philips voor de servers die 24 x 7 bewaking nodig hebben.
Een goede server kun je zelf samenstellen bij HP of DELL.
Dat is het punt niet, daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Laten we zeggen dat dat allemaal geregeld is. Ik heb een prive colocation tot mn beschikking met genoeg servers om te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-10 19:32
America's Army gaat je ook niet lukken, want daar moet je een license voor hebben om HONOR (server type waarbij je punten krijgt) te hosten. ik denk dat er niemand is die een AA server gaat huren die niet honor is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:26

TheBorg

Resistance is futile.

ThePlanet heeft meestal scherp geprijsd spul. Ze zitten wel in Dallas, ping is ongeveer 110ms. Zal dus afhangen van je doelgroep. LeaseWeb heeft ook servers voor een appel en een ei maar niet gericht op game hosting, dus die moet je zelf inrichten.
Er zullen er nog wel meer zijn maar deze schoten me even te binnen (in de categorie betaalbaar).

Het grote nadeel van co-located is natuurlijk dat je in de auto moet springen zodra het spul plat gaat...

Of het zakelijk gezien zin heeft heb ik geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
TheBorg schreef op donderdag 12 april 2007 @ 22:16:
ThePlanet heeft meestal scherp geprijsd spul. Ze zitten wel in Dallas, ping is ongeveer 110ms. Zal dus afhangen van je doelgroep. LeaseWeb heeft ook servers voor een appel en een ei maar niet gericht op game hosting, dus die moet je zelf inrichten.
Er zullen er nog wel meer zijn maar deze schoten me even te binnen (in de categorie betaalbaar).

Het grote nadeel van co-located is natuurlijk dat je in de auto moet springen zodra het spul plat gaat...

Of het zakelijk gezien zin heeft heb ik geen idee van.
Wat betreft het platgaan van je ijzer heb je gelijk in. Maar daar heb ik wel escalatie trajecten voor bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

TheBorg schreef op donderdag 12 april 2007 @ 22:16:
ThePlanet heeft meestal scherp geprijsd spul. Ze zitten wel in Dallas, ping is ongeveer 110ms.
Een ping van 110ms wordt echt niet geaccepteerd door een clan. Clans zoeken de server zo dicht mogelijk bij huis, zeker als ze met een internationale competitie meedoen. Alle beetjes helpen immers! Realistisch gezien moet je ervan uitgaan dat je klanten zo goed als allen uit NLD zullen komen. Wil je ze van over de grens dan moet je wel bijzonder concurrerend met je prijzen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_X
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 13:34

Mystic_X

What does this button do

Zoals eerder gezegd door de MMORPG hype is het zeker geen slecht idee om teamspeak, ventrillo etc servers te hosten.
Elke guild die wat wil bereiken ingame gebruikt zulke servers, als je het kan aanbieden voor een scherpe prijs is er zeker wel een markt voor. Goede marketing wel vereist.

[ Voor 3% gewijzigd door Mystic_X op 12-04-2007 22:29 ]

A great thought in a small mind is a dangerous thing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-10 15:39
Wil je ze van over de grens dan moet je wel bijzonder concurrerend met je prijzen zijn.
Ik haal dan toch ook meer dan genoeg UK-ers binnen alsmede mensen vanuit het verre scandinavie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 21:09:
Inderdaad, heb zelf een jaar een ut2k4-servertje gedraaid met wat "family-sites" ernaast. Werkt perfect als je een pc'tje dedicated ernaast kan laten draaien. Support van bijna "uit je bed", al is dat nooit nodig geweest, die 24/7 werd makkelijk gehaald. Ik denk dat het lastig is om concurerend in deze wereld te stappen, om alleen een game te hosten heb je nl. niet zo veel nodig aan "power", dus ik denk dat in een clan er altijd wel iemand is die een "machientje" over heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 10:15

PcManiaxx

ondertitel duh

Populair onder de gamehosting: Counterstrike 1.6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:12

Stewie!

Keen must die!

Je moet er in ieder geval niet mee beginnen om geld mee te verdienen. Het is vooral hard werken en ik garandeer je dat je tijden mee maakt dat je je afvraagt waarom je ermee begonnen bent. Gameserver klanten zijn een van de meest veeleisende klanten die er zijn. En terecht natuurlijk, performance is bij gaming alles, performance maakt het verschil. Echter zal je ook te maken krijgen met de puberende gamer, vooral bij CS waar de gemiddelde leeftijd laag ligt. Leeftijd zegt niet alles, maar procentueel zal je daar de meeste wanbetalers, flamers en whiners vinden. Uiteraard ook voldoende normaal volk, maar de negatieve emails hebben een iets grotere impact dan de positieve ;)

Dan is er nog een specifiek element in de gaming wereld: 24/7. In Europa niet zozeer de 24 gezien de meeste klanten toch uit dezelfde tijdzone komen (in USA moet je wel 24/7 doen), maar wel de 7.
Zeven dagen per week. Je klanten willen elke minuut online spelen en juist als de server offline is willen ze online spelen.
Waarom zou een server offline zijn, vraag je je af? Simpel: de klant wilt maximale toegang tot de gameserver en dat houdt onder andere in volledige rechten op de config/mods/rcon/etc. Als de klant de server kapot maakt komt de klant weer bij jou: fixen aub en snel.
Dit soort klanten kan je geen uren laten wachten, laat staan dagen. Ook al sloopt de klant zijn hele config en gameserver, jij zal hem toch zo snel mogelijk online moeten helpen en als dat niet lukt, dan is de klant weg.

Ben je bereid hard te werken en bestand tegen alle peop in de business, dan wens ik je veel succes d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ik begrijp dus uit jullie reacties dat gamehosting nog wel een poging waard is als je de marketing goed aanpakt en je strategie goed is. Er zijn nog wel wat games die om een dedicated server vragen en de vraag is er nog genoeg. Zolang je de prijzen concurrerend kan krijgen is het te doen (logisch..)

[edit] oh net je laatste reactie gemist. Uiteraard ben ik tot de punten die je aanhaald wel bereid hard voor te werken. Wat je inderdaad zegt dat als een server down gaat dat in de meeste gevallen het aan de gebruiker ligt wil ik zeker geloven. Ik denk dat ik daar wel een mooie oplossing voor heb. Is het kapot? starten we een nieuwe die schoon is. Maar dat wordt dan gewoon een beleid waar ze mee akkoord moeten gaan.Om gamers vanuit de US of A te ondersteunen wordt zeker in het begin moeilijk. Ik kan niet 24/7 wakker blijven hehe en ik denk niet de dat starters inkomsten het toelaten om personeel in te huren die nachturen willen draaien.

Nog tips?

[ Voor 50% gewijzigd door Tristan op 13-04-2007 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Klanten uit de USA zal je toch niet hebben, ik bedoelde het meer om het verschil aan te geven tussen Europa en de VS.

Nog een voorbeeldje: laatste was Gamespy masterserver down -> BF2/2142/stalker allemaal offline. Dat zijn van die dingen waar je niets aan kan doen, maar het gebeurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eens kijken welke mmorpg (oid) games er binnenkort te koop zijn, en welke voorspelbaar een grote hit zullen zijn. Zet daar op in, die markt is dan beschikbaar. Verder kan je opvallen door zo open mogelijk te zijn, al wordt dat lastig omdat je geld wil vragen voor de verleende diensten. Persoonlijk zou ik me nooit inschrijven bij een (vreemde iig) gamehoster, en daar voor te betalen. De winst die je kan maken lijkt me ook niet echt maximaal, net zoals iedereen hier zegt. Je zal echt een grootse onderscheid tussen de bestaande + toekomstige, en jou eigen gamehostingservice moeten maken. -Voor deze informatie vraag ik een bijdrage van 2,00 euro- ^.^
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
DaMorpheus schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 12:23:
Klanten uit de USA zal je toch niet hebben, ik bedoelde het meer om het verschil aan te geven tussen Europa en de VS.

Nog een voorbeeldje: laatste was Gamespy masterserver down -> BF2/2142/stalker allemaal offline. Dat zijn van die dingen waar je niets aan kan doen, maar het gebeurd :)
ja weet je, ik denk dat iedereen wel snapt dat ik als gamehoster daar niets tegen kan doen. Dat is pure onmacht. Je zou er een vergoeding voor kunnen geven maar het wordt een dure grap als EA/Gamespy of welk bedrijf met een master server dan ook geregeld eruit klapt natuurlijk :)
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 12:35:
Ik zou eens kijken welke mmorpg (oid) games er binnenkort te koop zijn, en welke voorspelbaar een grote hit zullen zijn. Zet daar op in, die markt is dan beschikbaar. Verder kan je opvallen door zo open mogelijk te zijn, al wordt dat lastig omdat je geld wil vragen voor de verleende diensten. Persoonlijk zou ik me nooit inschrijven bij een (vreemde iig) gamehoster, en daar voor te betalen. De winst die je kan maken lijkt me ook niet echt maximaal, net zoals iedereen hier zegt. Je zal echt een grootse onderscheid tussen de bestaande + toekomstige, en jou eigen gamehostingservice moeten maken. -Voor deze informatie vraag ik een bijdrage van 2,00 euro- ^.^
:P
ja games die een dedicated host nodig hebben om online te spelen. Zeker een goed idee om daar eens research in te doen. Ik denk niet dat men
lol, als het nuttige informatie is is 2 euro niets :) Zeg maar waar het heen moet hehe.

[ Voor 25% gewijzigd door Tristan op 13-04-2007 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Pixxa schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 13:25:
[...]

ja weet je, ik denk dat iedereen wel snapt dat ik als gamehoster daar niets tegen kan doen.
En daar zit je fout ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Hm, maar waar ligt dat dan aan? Dat ze het niet snappen of dat het niet gecommuniceerd word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Pixxa schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 14:16:
[...]

Hm, maar waar ligt dat dan aan? Dat ze het niet snappen of dat het niet gecommuniceerd word?
Dat ze klant van jou zijn en dat als er een probleem is buiten jou om, het nog steeds jouw probleem is. Ze betalen immers jou elke maand en niet EA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
DaMorpheus schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 14:19:
[...]

Dat ze klant van jou zijn en dat als er een probleem is buiten jou om, het nog steeds jouw probleem is. Ze betalen immers jou elke maand en niet EA :)
Hmm, dat zijn dan gamers in de leeftijd catgorie 14 en jonger neem ik aan die zoiets niet snappen :) Dat moet wel goed komen. Even beetje offtopic. Is het slim om met een ticket systeem te werken daar ik niet 24/7 ondersteuning kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:25
Ik lees niks over Ranked Servers. Ik dacht dat de speluitgever zoals EA een licensie aan bepaalde gamehosters afgeeft om ranked games te draaien zoals bij BF2. Ik neem dus aan dat jij hier (nog) niet in aanmerking komt en dus loop je inkomsten mis?

maar ik denk dat er wel degelijk intresse is in unranked servers voor clanwars etc. Ik weet niet of je de concurrentie kwa prijzen aankan met bv I3D

[ Voor 22% gewijzigd door maxoss op 13-04-2007 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Er staan nog duizenden toko's op de waitinglist daarvoor dus dat kan hij sowieso wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb recent nog een nieuwe TS server genomen, wat betreft gameservers en alles daaromheen kan ik maar 1 ding zeggen. Pure verzadiging.
Het aanbod is inmiddels zo bizar groot geworden, dat je imho er nooit een leuk centje meer aan kan verdienen. Daarbij zijn de vele internet lijntjes vele malen sneller geworden, aantal hosten websites en TS server gewoon zelf.

Iets wat eventueel nog een hype kan worden, clansites met specifieke features voor de MMOs. Ik zie nog bergen clansites die een html pagina in elkaar hebben gefrustelt die hun user-list voorstelt, of een simpel kalendertje (of zelfs gewoon het forum) gebruiken om events te plannen.

Ticket systeem zou ik standaard erbij hebben, scheelt veel werk zolang het consequent gebruikt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equalized
SinergyX schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 15:02:
Ik heb recent nog een nieuwe TS server genomen, wat betreft gameservers en alles daaromheen kan ik maar 1 ding zeggen. Pure verzadiging.
Het aanbod is inmiddels zo bizar groot geworden, dat je imho er nooit een leuk centje meer aan kan verdienen. Daarbij zijn de vele internet lijntjes vele malen sneller geworden, aantal hosten websites en TS server gewoon zelf.

Iets wat eventueel nog een hype kan worden, clansites met specifieke features voor de MMOs. Ik zie nog bergen clansites die een html pagina in elkaar hebben gefrustelt die hun user-list voorstelt, of een simpel kalendertje (of zelfs gewoon het forum) gebruiken om events te plannen.

Ticket systeem zou ik standaard erbij hebben, scheelt veel werk zolang het consequent gebruikt.
Een feit blijft dat war/private server weinig homehosted zijn, alleen maar omdat de performance optimaal moet zijn. Zo min mogelijk lag/choke dus.

Misschien moet je eens naar beginnende clans gaan kijken en hen bijvoorbeeld pakketten aanbieden, zoals een warserver en een teamspeakserver. Of een warserver alleen, of een public server + warserver, enz. En dit allemaal zo geprijsd mogelijk (zonder dat je verlies draait). En probeer je naam rond te strooien in de clanwereld. Mensen moeten zeggen: 'heb je al van blabla hosting gehoord? daar heb ik mijn warserver ook vandaan, prima service en een scherpe prijs! echt ideaal want er waren niet zoveel clanmembers die geld wilden doneren'.

sar·cas·me (het ~)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
ja ik heb al gekeken naar Ventrilo licenties en TS licenties. Weet niet zeker of ik daar nog aan kan komen. Ranked wordt zowieso een kansloos verhaal geloof ik. Dus dat zit er nu niet in.

Ik heb inderdaad wel wat ideeen om op te richten. Maar jullie zeggen dus dat er vemoedelijk altijd wel mensen / clans zijn die gewoon voor de support en kwaliteit willen betalen tegenover het thuis hosten vandaag de dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:25
Daarbij komend dat je ook nog een server van redelijk kwaliteit nodig hebt, want anders heb je helemaal niks aan je glasvezel lijntje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 11:32

Bosmonster

*zucht*

Markt is zo beperkt dat het voor de hobby misschien leuk is, maar je blij mag zijn als je er iets aan terug verdient.

Het is een flinke investering, die je pas met grote volumes terug zult zien.. en dat gaat tijd en nog meer investering (marketing) kosten.

Als je een hostingbedrijf al hebt, zou het een grappig nevenproject kunnen zijn. Vanuit het niets de game-hosting markt bespringen lijkt me onbegonnen werk, zeker in Nederland.

[ Voor 62% gewijzigd door Bosmonster op 13-04-2007 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 10:00

JohnD

Bernd

Ik denk dat het wel zin heeft als je de servers tegen een leuke prijs kan aanbieden. Ik heb zelf een 24 slot ranked bf2 server bij seemeplayme.com voor 37€ of zoiets. gasten zitten in amerika maar hebben ook servers in Londen.

i3d.nl is 2x zo duur en je moet ook nog eens 3 maanden vooruit betalen :X

en ik heb nog nooit problemen gehad met de server. Support is ook goed.

edit:
maar het is wel een flinke investering inderdaad. hou daar rekening mee.

[ Voor 9% gewijzigd door JohnD op 13-04-2007 16:33 ]

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equalized
SunStorms_sletje schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 16:30:
Ik denk dat het wel zin heeft als je de servers tegen een leuke prijs kan aanbieden. Ik heb zelf een 24 slot ranked bf2 server bij seemeplayme.com voor 37€ of zoiets. gasten zitten in amerika maar hebben ook servers in Londen.

i3d.nl is 2x zo duur en je moet ook nog eens 3 maanden vooruit betalen :X

en ik heb nog nooit problemen gehad met de server. Support is ook goed.

edit:
maar het is wel een flinke investering inderdaad. hou daar rekening mee.
Maar dat is ranked en dus een ander verhaal. Denk inderdaad dat je het niet moet gaan doen voor de winst want je zult veel moeten investeren en het groot gaan aanpakken al wil je er later wat van terugzien.

sar·cas·me (het ~)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:40

Clush

Do as I say...

je kan op 2 dingen concurreren: op prijs en op kwaliteit.

concurreren op kwaliteit is waarschijnlijk the way to go, hier. bedrijfjes die voor weinig een 'redelijke' server aanbieden zijn er zat, dat is niet interessant. maar als jij er op 1 of andere manier voor kan zorgen dat jouw servers volledig lag-vrij zijn (dat is niet alleen de ping, maar ook de performance van de servers continu... een performance-dip van 1 seconde per minuut kan je dan niet hebben) is daar zeker wel een markt voor. i3d.nl doet het vrij goed wat dat betreft, in mijn ervaring. zijn zat clans die wel een paar euro meer willen betalen als de server smooth as a baby's arse draait. lagspikes komen altijd precies op het verkeerde moment, en als dat vaker voorkomt zorgt dat toch voor frustratie bij de klant. als ze gefrustreerd genoeg zijn gaan ze vanzelf op zoek naar betere servers.

hier zit denk ik ook gelijk het probleem. ik denk dat het niet echt makkelijk is om als hobbyist topkwaliteit servers aan te bieden. en als het je inderdaad niet lukt wordt je gewoon 1 van de vele serveraanbieders op een redelijk verzadigde markt.

verder moet je je inderdaad ook richten op andere online diensten. webruimte voor een clanwebsite (eventueel met domein er ook nog bij) en ventrilo/teamspeak servers, dat soort dingen. zelfs zonder dedi-gameservers kan je daar al een eind mee komen (bv. de MMORPG markt... geen gameservers nodig, maar communicatie des te meer).

en dan moet je nog denken om reclame en presentatie aan de buitenwereld. ik heb wel eens een server gehad waarbij je via msn aan 'Jane I LuV U!!1' moest vragen of ze je server even opnieuw wilden starten ivm met installatie van een mod of iets dergelijks.

kortom: er is denk ik nog wel ruimte op de servermarkt, maar dan wel in het top-segment. als jij denkt dat je een reëele kans maakt je daar in te nestelen zou het het proberen waard kunnen zijn.

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ja precies, ik begrijp het. Qua ijzer heb ik echt top of the line tot mn beschikking. Nieuwste HP DL series etc. Ik snap dat het daar niet alleen bij blijft. Je zult ook naar de service ernaast moeten kijken. Backups/Failures etc. Hoe krijg ik een server zo snel mogelijk weer online etc. Ik heb daar een aantal ideeen over maar moet dat nog verder uitwerken / uitzoeken.

Ik ben het ook met je eens dat al die wokkie-tokkie hosters het leuk doen maar er niet specifiek boven de rest uit steken. Daar komt meer bij kijken.

Ik wil het doen vanuit hobby oogpunt maar mn uitgangspunt zal wel de service leveren die een MKB'er ook verwacht. Immers ik bevind me in die business en weet wat daar bij komt kijken.

Wat betreft reclame, dat zal inderdaad een verhaal apart worden. Erg belangrijk, dat begrijp ik. Ik wil ook zeker niet overkomen als een bedrijf die 'Jane I love u!!' support biedt via msn. Ik heb me eigen voorgenomen het zo professioneel mogelijk aan te pakken en alles 10x uitgedacht te hebben voordat ik uberhaupt ook maar begin.

Nog even voor de duidelijkheid. Ik wil dit dus niet thuis doen! Ik heb de beschikking tot professioneel ijzer geplaatst in een professionele omgeving uiteraard met dikke kabels aan het internet. Maar ook ik zal er voor moeten investeren, krijg het niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 14:58
Je praat er volgens mij nog wel makkelijk over.

Ik ben ook pas begonnen omdat er vraag naar was in de game wat ik speel. En dat heb ik geweten, heb heel snel hardware bij moeten plaatsen en deals moeten maken.
Ik had een megadeal met een hosting partij om wat servers te plaatsen, nu vragen ze het dubbele voor dezelfde colo en voorwaarden, weg mijn kleine winst die ik had op nieuwe klanten.

Ik had het ook allemaal uitgedacht, gewoon wat kleinere servers met minder klanten erop om risico's uit te sluiten (indien 1 server crashed en 100cpu opvreet door wat voor reden dan ook)

Maar goed dan maar verder met minders winst en de schaal vergroten. Het gaat mij niet om de winst, meer om de waardering die ik ervoor terug krijg, uiteraard wil ik er geen verlies op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Het lijkt misschien alsof ik er makkelijk over praat maar dat is zeker niet de bedoeling. Ik wil serieus over komen dat ik deze plannen heb. Ook ik heb een kruiwagen om me op pad te helpen. Ik zit qua servers en colocation in een erg mooie situatie die mij financieel duizenden euro's zal schelen. Daarom wil ik weten of het intressant genoeg is om het door te zetten. Ik ben echt blij alle info en tips die ik tot nu heb gekregen! Ziet erop zich erg goed uit.. niet?

Qua prijzen heb ik echt nog geen idee wat ik zou kunnen aanbieden. Misschien kunnen we een soort van indicatie krijgen, wat zouden jullie voor een gameserver / warserver over hebben en/of ts/ventrilo en/of website / space ? + support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De BF2 community bruist ook nog altijd hoor, evenal bf2142, en miss 1942 ook nog wel. Heb je ook niet zo'n verschrikkelijk dure HW voor nodig.

Het is maar een idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Daar heb je juist wel de beste hardware voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Idd, ik wil vanuit huis een bf2 server draaien en daar heb ik toch een betere modem/router voor nodig dan source games of farcry...

BF2 gebruikt ook meer dan 1 gig geheugen op full settings!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Ik geloof dat de meeste gamehosters het allemaal redelijk goed voor elkaar hebben qua hard- en software.

Je moet denk ik eens inventariseren wat de gamers precies wel en niet willen. Daarvan een SWOT-matrix maken zodat je weet waarop je moet specialiseren.

Waar de meeste hosters volgens mij weinig aandacht besteden is het netwerk zelf. Iedereen kan zijn server aansluiten op een switch maar wat betreft de gebruikte protocollen? Miisscien kan je iets betekenen met QoS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:47

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Qua prijzen heb ik echt nog geen idee wat ik zou kunnen aanbieden. Misschien kunnen we een soort van indicatie krijgen, wat zouden jullie voor een gameserver / warserver over hebben en/of ts/ventrilo en/of website / space ? + support
Wij (clan) hebben een dedicated server bij Wolfservers in de VS. Deze dual Opteron 265 kost ons $265 per maand (normaal $309). Hier draaien onze 8 gameservers en teamspeak op. Dit is met 6000Gb verkeer per maand en zeer goede support.

Weet niet of dit veel of weinig $ is maar dit hebben wij er voor over iig.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:59
Bij Tweakgaming krijgen we regelmatig de vraag of wij geen Counter-Strike 1.6 server willen sponsoren. Vaak hebben ze hier ook wel een kleine bijdrage voor over. Er is zeker wel vraag van mensen en clans naar een eigen server, alleen is het budget dat ze er vaak voor ove rhebben zeer minimaal.

Ik meen dat Half-life Ep.2, Team Frotress 2, en Portals binnenkort gelanceerd worden (of dat al zin). Voor dergelijke spellen zullen ook weer nieuwe dedicated servers nodig zijn. Wellicht dat je daarin kunt gaan voorzien, maar het blijft altijd de vraag hoeveel vraag er is, en hoeveel men er voor over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 13:14
Ik weet niet wat je ervan verwacht, qua geld dat terug richting jou, maar daar moet je echt niet veel van verwachten. Verder zijn de populaire games nu toch wel CS 1.6 / CSS en CoD2... en sinds die hosts er in Nederland er al tientallen zijn.... zal je iets moeten gaan bieden wat er maar weinig doen. Weinig gameservers per server met goede stabiliteit etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:23

Woohooo

Smilie, James Smilie

Pixxa schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:26:
Voor prijzen enzo kan je makkelijk op andere sites kijken wat die ervoor vragen.
Dit gerne heb ik inmiddels al 4 jaar achter mij gelaten maar toen was Jolt een van de bekendere bij UT99 :P

Zorg in ieder geval dat je niet ALLE games wilt gaan doen maar iets uitkiezen wat nog veel gespeelt wordt als CoD, UT (ik heb geen idee). Goeie insteek zou zijn om top clans op te zoeken en hun een gratis public server aan te bieden of tegen flinke korting en hier reclame teksten op draaien..

Doe dit bij 5 clans en hou contact met die clans. Dit ook promoten op hun IRC kanaal of website en binnen paar weken zal je wel reactie hebben van gasten die meer info willen.

Of wat je ook gewoon kan doen is zelf rondneuzen in IRC kanalen van clans en vragen stellen als bij welke club hun die server hosten en wat jij te bieden hebt (clanbase.com).

Ga er niet van uit dat game-server(s) weinig kosten, hier heb je altijd superveel dataverkeer en een goeie server nodig. Zie het gewoon als de huur van een pand.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10 09:11
Als je het doet, zou ik zeggen dat je je eerst HEEL goed verdiept in de games en bijbehoren scenes van de games die je wilt gaan aanbieden. Iedereen kan zomaar ff wat servertjes hosten, heb je niet veel kennis voor nodig. Maar wil je het goed doen, komt er meer bij kijken.

Je dient alles te weten over server tickrates, etc. Lage pings betekenen niet gelijk een goede server, het kan nog steeds laggy zijn en waardeloze reg hebben. Je moet voor jezelf bepalen, wil je simpelweg de beste servers aanbieden die er zijn, of wil je gewoon zoveel mogelijk servertjes opzetten met de capaciteit die je hebt.

Een voorbeeld om je wat inzicht te geven:

Ik speel zelf op een aardige niveau met een team CS:S, op het moment misschien een van de zwaardere games om te hosten. Ik kan snel zeggen als ik op een server zit of het een goede server is of niet.

De meeste GSP's draaien gewoon 5 CS:S servers op 1 bak, als je op die servers speelt merk je gewoon dat het bagger is, shots registreren niet etc. Daarnaast kan je zelf ook nog een tickrate instellen voor je server hoeveel maal per seconde hij alles verwerkt. Het is mogelijk om client side de tickrate in de gaten te houden. Gebruikelijke tickrates zijn 33(standaard) 66 en 100. Een 100 tickrate server is ZEER zwaar.

Wat je dus ziet bij overbelaste servers is dat de tickrate heen en weer springt en schommelt. Dit wil je dus niet hebben. Als je stabiele 100 tickrate servers wilt draaien, ga er dan vanuit om maar 2 servers op 1 machine te hosten.

Als je gewoon voor kwantiteit > kwaliteit gaat kan je er WEL 5-6 33 tickrate servers op hosten. Dan bestaat het overgrootste gedeelte van je klanten uit mensen die er zelf ook zeer weinig van af weten.

Dus nogmaals, het is belangrijk om voor jezelf te bepalen welke klanten je wilt aantrekken, de "public/noobs" zoals http://www.gameservers.net/ dat doet (1 van de grootste GSP's die er zijn, maar de meest baggerservers die je ooit voor mogelijk houd, zelfs op LAN-events zijn hun servers verrot)

Of wil je simpelweg de beste kwaliteit servers aanbieden voor zover het nog winstgevend blijft, op dat gebied doet http://www.clanhost.nl/index.php?page=start het wel aardig. Maar is ook al ietsjes achteruit gegaan.

Er is niet 1 goede manier om het te doen, hoe dan ook moet er geld binnen komen. De keuze is aan jou hoe je jezelf wilt positioneren op de markt van GSP's.

En nee ik heb geen banden met clanhost/gamservers.net, mijn team heeft een eigen dedicated server staan in amsterdam die precies 1 CS:S server host :)

[ Voor 5% gewijzigd door lawtshjj op 14-04-2007 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Clanhost bied nog steeds dezelfde kwaliteit als vanaf het begin af aan maar de markt is gewoon moeilijker geworden, zeker na dat serverhuizen de stroom gingen doorberekenen naar de hoster toe, dat zet extra druk op de marge´s. En clanhost is 1 van de weinige die 24-7 support bieden als er iets aan de hand is.

Maar de gamehoster markt ligt gewoon wat meer onder druk dan voorheen doordat er meer spellen uit zijn dan vroeger, CS:S niet aangeslagen is, 1.6 bloed steeds meer dood, kostenstijging voor de hosters, console's snoepen steeds meer marktaandeel af met hun onlinegamen, leaque's hebben steeds minder clans etc etc.

In de zomertijd beginnen is tevens een slecht plan, veel vakantie's staan voor de deur, mensen gaan wat meer van het mooie weer genieten. De zomermaanden zijn de slechtste in gamingland. Verder is het meest belangrijke dat je topservice biedt en een hoge kwaliteit servers en netwerk hebt. Daarbij komt dat je veel onderhoud hebt aan patches, service desk, installeren etc etc. Een ticketservice is leuk maar dan moet je een maximale responsetijd gaan bieden. Heb wel eens hosters mee gemaakt die je dagenlang laten darren voor een probleem, niet fijn als je wedstrijden moet spelen.

Al met al vind ik het persoonlijk niet waard om zulke dingen te starten. Als je alles naar een uurloon zou om rekenen dan heb je maar een klein uurloon en je moet bergen werk verzetten. Niet dat het erg is, maar het is net zoals je eigen dive-in-show hebben, je moet meer investeren dan dat je eruit kan halen. Slechts enkelen verdienen er een leuke boterham aan. Maar als je het als een leuke hobby erbij ervaart, waarom niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Hmm ik ben er nog niet uit of ik het allemaal door zal zetten. Het word zowieso pas na de zomer maanden als ik uberhaupt wil beginnen. Voordat ik alles heb uitgezocht zijn we wel 6 maanden verder.

Het is natuurlijk een afweging wat je doet he, minder hardware aanschaffen en volpompen met servers of de servers niet overboeken en meer hardware moeten aanschaffen.

Ik denk dat ik maar op trial pad moet gaan. Server inrichten en aanbieden aan een clan om te testen lijkt me een goed plan. Ik heb thuis als test al een bf2 server ingericht maar als je nergens aankondigd dat hij bestaad blijft hij mooi leeg heb ik al gemerkt :) Toch wel een indicatie dat de markt goed verzadigd is of niet?
Pagina: 1