MX records mailserver achter Planet adsl

Pagina: 1
Acties:
  • 743 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-03 15:03
Goedemiddag,

Het volgende is het geval:

Tot voor kort hadden we een domeinnaam bij hostingprovider X. De mail accounts waren ook ondergebracht bij deze hostingprovider.
Wegens het krijgen van een interne mailserver, werd de domeinnaam verhuist naar Planet, namelijk omdat (zo werd ons verteld) het niet mogelijk was om mail van domeinnaam buiten het planetnetwerk te ontvangen ivm blokkeren van poort 25. De domeinnaam zelf hebben we laten verwijzen naar de webspace bij hostingprovider X.
Sinds kort echter, is het niet meer mogelijk om je domeinnaam bij Planet te laten verwijzen naar webspace van een externe provider. Ik wil dus eigenlijk de domeinnaam terug verhuizen naar hostingprovider X.

Ik heb uit diverse posts hier begrepen dat het wel mogelijk is om een mailserver te draaien op het planet netwerk, indien de MX records als volgt worden ingesteld:

MX 10 mail.kooijdekker.nl
MX 20 mailrelay.planet.nl

Kan iemand mij vertellen of dit juist is, het gaat namelijk om een zakelijke mailserver die niet dagenlang plat kan liggen... Bij voorbaat dank! _/-\o_

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 19:08

No13

/me was here

Het lijkt inderdaad te kloppen zo, maar realiseer je dat de overgang wellicht niet direct gaat werken (de mailserver van planet moet eerst "ontdekken" dat hij mail mag ontvangen voor jouw domein) en je dus misschien beter een extra backup-MX kan instellen om je in te dekken.

• mistercash
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-03 14:18
Volgens mij gaat dit wel kloppen.

Als ik de redenering volg gaat het zo:

Mail wordt verstuurd naar mail.kooijdekker.nl maar die antwoord niet (port25 gesloten).
Dan wordt de mail naar mailrelay.planet.nl gestuurd die het op zijn beurt opnieuw gaat versturen.
Gezien hij dan op het planet netwerk zit gaat hij de restrictie van de port25 niet tegen komen.
En gaat hij netjes naar het ip-adres van mail.kooijdekker.nl sturen.

Kan wel zijn dat er een kleine delay opzit.

Mss zoals hierboven is aangegeven een derde mailbackupserver instellen

[ Voor 7% gewijzigd door mistercash op 12-04-2007 16:15 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ik geloof dat die mailserver mail.planet.nl moet zijn, als ik me niet vergis.

Laat maar, het klopt zo :)
Je moet de mail alleen versturen via mail.planet.nl

[ Voor 36% gewijzigd door Romke op 12-04-2007 16:25 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anti-XP schreef op donderdag 12 april 2007 @ 16:19:
Ik geloof dat die mailserver mail.planet.nl moet zijn, als ik me niet vergis.
Nee, mailrelay.planet.nl.
mistercash schreef op donderdag 12 april 2007 @ 16:14:

Mss zoals hierboven is aangegeven een derde mailbackupserver instellen
Slecht idee, tenzij die mail server ook direct bij de uiteindelijke mail server kan. Anders heeft die hetzelfde probleem als elke willekeurige server.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• draayertje
heren, bedankt. Ik ben overtuigd dat dit goed gaat komen.

Ik ga kijken of ik de domeinnaam morgenmiddag kan verhuizen, dan hebben de dns servers er het hele weekend de tijd voor om te ontdekken dat hij verhuist is!

• draayertje
draayertje schreef op donderdag 12 april 2007 @ 16:08:
Ik heb uit diverse posts hier begrepen dat het wel mogelijk is om een mailserver te draaien op het planet netwerk, indien de MX records als volgt worden ingesteld:

MX 10 mail.kooijdekker.nl
MX 20 mailrelay.planet.nl
Nog even een vraagje, ik heb bovenstaande wijziging zojuist doorgevoerd in de dns zone files. Moet ik voor beide mx records ook nog een host record maken?

Ik heb nu één A record, welke mail.kooijdekker.nl verwijst naar het IP adres van onze mailserver. Maar moet ik voor mailrelay.planet.nl ook nog een A record maken, welke verwijst naar het IP adres van deze mailserver?

edit: De instellingen zoals ik die momenteel heb, als plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.familiedraaijer.nl/diversen/mxrecords.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door draayertje op 02-06-2007 14:27 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee. Sterker nog, dat kun je niet eens.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-03 08:22

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Als je nu nog steeds problemen hebt met mail afleveren, is het verstandig ook een PTR record aan te (laten) maken. (Een reverse lookup (pointer) record)

• draayertje
Met bovenstaande instellingen werkte het niet, nadat ik de naam van het tweede mx record gewijzigd had in ook een @, werkt het volgens mij feilloos.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:53
Dat klopt dan ook, want anders had je een MX record voor @sec.kooijdekker.nl adressen.

No production networks were harmed during this posting

• draayertje
paella schreef op maandag 04 juni 2007 @ 07:54:
Dat klopt dan ook, want anders had je een MX record voor @sec.kooijdekker.nl adressen.
Duidelijk verhaal :)

Nog 1 vraag: Wat doet het bovenste record? (@ A 195.8.208.52)
Heeft dit record betrekking op email? Zo ja, dan moet waarschijnlijk dat IP adres ook gewijzigd worden in het IP adres van onze adsl verbinding?

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:53
Geen betrekking op e-mail (want geen MX). Het betekent eigenlijk dat als je kooijdekker.nl intypt in je browser bijvoorbeeld, je naar 195.8.208.52 gaat (of pingt als je pingt). Als je die niet had, en bv. alleen www dan zou dat niet werken.

Overigens kan je dus voor de subdomeinen aparte MX maken, zoals je hieruit zou kunnen concluderen. Denk bijvoorbeeld aan @familie.kooijdekker.nl :)

[ Voor 23% gewijzigd door paella op 04-06-2007 10:26 ]

No production networks were harmed during this posting

Pagina: 1