Toon posts:

[Illustrator CS2] Kleurproblemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb er al eerder eens problemen mee gehad, maar dan in Photoshop. Toen kreeg ik niet echt een sluitend antwoord, dus probeer ik het opnieuw:

Van de zomer heb ik een groot aantal iconen gemaakt in Illustrator op een Windows machine. Nu wou ik op mijn Mac die serie verderzetten en opende een AI. Toen ik for Web savede zag ik in Firefox dat de kleuren vervaagd waren. Ik heb wat zitten prutsen met de Color Profiles, maar het helpt niet, integendeel, toen ik het profiel veranderde werd de afbeelding in mijn working place ook vager (dit kon ik verhelpen door mijn proof setup in Windows te veranderen, maar dat is geen effectieve oplossing.) In finder (=verkenner) zien ze er normaal uit, net als in de voorvertoning. Mijn vraag is nu, kan ik ervoor zorgen dat in Firefox de afbeelding eruitziet zoals in Safari?

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.tijsdejonckheere.be/vb.png
Links Firefox - Rechts Safari (deze afbeelding zelf is in beide browsers verschillend :()
(heb de afbeelding moeten watermerken, sorry daarvoor.)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zijn ze opgeslagen als PNG's toevallig? Daar zit gamma-informatie in welke niet alle browsers gebruiken. Verder moet je even checken of je kleurenprofiel in Photoshop wel op sRGB staat (bij de Color settings in het Edit menu op de Mac) en indien je afbeelding niet in sRGB hem daarnaar converteren (dus Convert to profile, niet Assign profile).

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik sla de iconen op in PNG's (omdat ze met transparency werken, daarom zou ik het ook zo willen houden) Ik heb ze trouwens allemaal omgezet naar het kleurenprofiel sRGB IEC61966-2.1 , maar het probleem blijft hetzelfde.
Wat ik vreemd vind, is dat toen ik mijn iconen onder windows als png opsloeg, dat ik hiermee geen problemen ondervond...

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 13:45
Misschien kun je de kleur-profielinformatie uit je PNG strippen door de PNG's opnieuw te saven met een programma dat die hele kleurprofielen niet snapt? :)

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Safari is de enige browser die de kleurprofiellen leest. Vandaar dat ze er dan daar anders uitzien.
Er was eens iemand (op een ander forum) waar zijn avatar onder FF er heel anders uitzag dan in Safari :P