Spdif volumeregeling op Mac Pro

Pagina: 1
Acties:
  • 363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-02 13:18

KRASH

Juist ja...

Topicstarter
Ik heb sinds kort een setje speakers die via SPDIF aangesloten kunnen worden, in OSX is echter het volume op de SPDIF aansluiting niet te regelen met de normale volume regeling, alleen op de speakers zelf. Heb al een beetje zitten zoeken of hier oplossingen voor zijn, maar alles wat ik tegen kom is voor windows.

Iemand die toevallig hetzelfde heeft gehad en hier al een oplossing / workaround voor weet? Of ben ik toch gedoemd om weer terug naar de anologe kabel te gaan?

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-02 16:11

M-ThijZ

Riding on Rails

Wanneer het signaal analoog verstuurd wordt kan de sterkte ervan gereguleerd wordt, echter is dit niet mogelijk wanneer het digitaal wordt verstuurd, dan bepaalt je speakerset met welke sterkte het signaal naar analoog omgezet wordt.

• KRASH

KRASH

Juist ja...

Topicstarter
Ik snap de techniek erachter wel, maar het moet toch softwarematig op een of andere manier wel te regelen zijn wat het uitgangsvolume is. Een mp3tje kan ook harder of zachter zijn, dus waarom niet de totale uitvoer ;)

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:17
Op je iPod (bijvoorbeeld) wordt het al omgezet naar een analoog signaal, jij sluit je speakers rechtstreeks aan op een digitale uitgang. Dan is er alleen wel of niet signaal en afaik kun je dan niet de volume sterkte regelen. Ook niet software matig.

Slap me als ik het mis heb :D

Hier had uw reclame kunnen staan.

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Aangezien digitaal met 1tjes en 0letjes werkt is het enkel mogelijk om het volume op je speakers te wijzigen... Je kan namelijk geen klein 1tje of 0letje doorsturen, 1=1 en 0=0.. Dus oftewel zal je analoog moeten werken, oftewel telkens geluid wijzigen op je speakers..

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Al zou het kunnen, dan is het niet verstandig om het volume te verlagen. Van een 16bit signaal hou je dan effectief minder over.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

MYST schreef op donderdag 12 april 2007 @ 17:11:
Aangezien digitaal met 1tjes en 0letjes werkt is het enkel mogelijk om het volume op je speakers te wijzigen... Je kan namelijk geen klein 1tje of 0letje doorsturen, 1=1 en 0=0.. Dus oftewel zal je analoog moeten werken, oftewel telkens geluid wijzigen op je speakers..
Tuurlijk wel. Die 1 staat niet voor 'wel geluid' en de 0 staat niet voor 'geen geluid'.

Die eentjes en nulletjes worden gebruikt om een wave te beschijven die waveform kan ook een lager volume hebben.

Je kan een mp3tje dus lekker dimmen. Het signaal dat je niet kan dimmen is dat wat rechtstreeks uit een DVD of VOB komt. Dit is digitaal DD5.1 of DTS signaal, waar de computer niets mee doet dan rechtstreeks uit de SPDIF gooien.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Slogra schreef op donderdag 12 april 2007 @ 17:15:
Al zou het kunnen, dan is het niet verstandig om het volume te verlagen. Van een 16bit signaal hou je dan effectief minder over.
Zoals _DH ook al zei kun je van een digitaal signaal in theorie uitstekend het volume regelen. Die eentjes en nulletjes vormen immers gewoon getallen die een golfvorm beschrijven. Door die getallen aan te passen kun je de amplitude van de golfvorm wijzigen en zo het volume regelen. Of het ook praktisch haalbaar is in dit specifieke geval durf ik alleen niet te zeggen.

• KRASH

KRASH

Juist ja...

Topicstarter
MYST schreef op donderdag 12 april 2007 @ 17:11:
Ik snap ook wel dat ik er geen volume regelaar tussen kan hangen en daar aan kan gaan draaien. Het moet toch wel sofwarematig te doen zijn om het signaal te dimmen voor het uberhaupt naar de spdif uitgang gaat?

Zou jammer zijn als er totaal geen mogelijkheid voor is, het geluid is toch echt wel hoorbaar beter op de digitale uitgang.

• Tiiim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 08:17

Tiiim

Grand Theft Audio

_DH schreef op donderdag 12 april 2007 @ 17:40:
[...]
Het signaal dat je niet kan dimmen is dat wat rechtstreeks uit een DVD of VOB komt. Dit is digitaal DD5.1 of DTS signaal, waar de computer niets mee doet dan rechtstreeks uit de SPDIF gooien.
En zo is het met ieder SPDIF signaal.. geencodeerd of niet. Het is een digitaal signaal dat de waveform beschrijft, inclusief de amplitude ervan.

Het is niet op dezelfde manier te controllen als een analoog signaal. Dit werkt als een soort versterker die aan het einde van de chain zit, die kunt regelen met de volume-bar in OSX of met je toetsen.

Wat hij wil is het uiteindelijke digitale signaal op deze 'analoge' manier aanpassen (dmv OSX-fader of keyboard). Voor zover ik weet gaat dat niet, en is de enige mogelijkheid om volume te controllen bij de bron die het SPDIF signaal uitstuurt..zoals een audioplayer oid

Verwijderd

Heeft de volumeschuif van iTunes geen effect op de geluidssterkte (als je met iTunes muziek draait)? Deze is namelijk softwarematig en dus onafhankelijk van de geluidskaart zelf.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Als je een digitale geluidsstream gaat verzwakken blijven er minder bitjes over om het geluid te beschrijven (nadeel van PCM) en daardoor gaat de signaal/ruis verhouding achteruit. En je krijgt natuurlijk afrondingsfouten, kijk maar eens wat er gebeurt als je een plaatje heel ietsje verkleint. Audiofiel gezien zou ik dus een SP/DIF signaal niet softwarematig aanpassen. ;)

Hier stond achterhaalde informatie…

• KRASH

KRASH

Juist ja...

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 01:47:
Heeft de volumeschuif van iTunes geen effect op de geluidssterkte (als je met iTunes muziek draait)? Deze is namelijk softwarematig en dus onafhankelijk van de geluidskaart zelf.
Ja, die heeft wel effect op het volume. Het probleem is alleen dat de totale uitvoer erg hard staat, ik kan het volume van itunes wel dempen, maar komt er dan een MSN geluidje doorheen schrik je je alsnog de pleuris :P

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

DiGiSTORM_ schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 08:29:
Als je een digitale geluidsstream gaat verzwakken blijven er minder bitjes over om het geluid te beschrijven (nadeel van PCM) en daardoor gaat de signaal/ruis verhouding achteruit. En je krijgt natuurlijk afrondingsfouten, kijk maar eens wat er gebeurt als je een plaatje heel ietsje verkleint. Audiofiel gezien zou ik dus een SP/DIF signaal niet softwarematig aanpassen. ;)
Daar heb je inderdaad 100% gelijk in, maar als je gewoon een MP3 afspeelt is de resolutie van de wave toch al te laag om er echt PCM van te kunnen maken. Dus als je vervolgens met het volume gaat lopen klooien maakt merk je niet echt het verschil. (Tenzij je het volume op je systeem bijna helemaal omlaag draait en vervolgens op je versterker weer gaat versterken).

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

KRASH schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 09:07:
[...]

Ja, die heeft wel effect op het volume. Het probleem is alleen dat de totale uitvoer erg hard staat, ik kan het volume van itunes wel dempen, maar komt er dan een MSN geluidje doorheen schrik je je alsnog de pleuris :P
en als je dan voor de gein het systeemvolume algemeen zachter zet? of dat irritante msn toontje eruit sloopt

• KRASH

KRASH

Juist ja...

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 15:28:
[...]

en als je dan voor de gein het systeemvolume algemeen zachter zet? of dat irritante msn toontje eruit sloopt
Het is niet alleen dat msn toontje natuurlijk, maar om voor elke applicatie afzonderlijk alle geluiden te gaan zitten regelen zie ik niet echt zitten.

Als ik dat systeemvolume zou zachter kon zetten zou ik het doen ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.riekelt.com/upload/macspdif.png

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

't Geluid zit nog in het digitale domein. Met SPDIF is het nog ingewikkelder, want dat is in principe gewoon een betekenisloze bitstream. Soms loopt daar wave-geluid overheen, soms AC3, soms DTS, soms wellicht nog wat anders. De volumeregelaar van het OS weet in principe niet wat voor data over de lijn gaat, en kan daarom al helemaal niet het volume aanpassen.

Bovendien ga je bij bijvoorbeeld DTS en AC3 een enorm geluidsverslechtering krijgen wanneer je daarvan digitaal het volume zou aanpassen, omdat dat een recompressie-slag zou vereisen.

Kortom: draai aan je versterker. Het is dom om het volume van je digitale uitgang in het digitale domein te willen veranderen. Theoretisch zou het kunnen, maar tegen een (te) hoge prijs.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

DiGiSTORM_ schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 08:29:
Als je een analoog signaal zachter maakt gaat de signaal/ruis verhouding ook omlaag. Audiofiel gezien zou ik dus nooit aan een volumeknop willen draaien ;) Digitaal geluid is ook prima zachter te maken. Theoretisch gezien heb je gelijk dat het misschien geen goed idee is omdat je ook quantiseringsruis erbij krijgt, in de praktijk zou ik me daar echter niet druk om maken. Ik vind het dus raar dat apple de mogelijkheid niet geeft het signaal te attenuaten.
Pagina: 1