Netwerkschijf

Pagina: 1
Acties:
  • 1.624 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:48

sanzut

It's always christmas time

Topicstarter
Hoi,

Situatie
We hebben de volgende situatie
1 x Server; Windows Server 2003 Enterprise Edititon
1 x laptop; Windows XP Prof SP2
1 x desktop; Windows XP Home Mediacenter editon
1 x desktop; Windowx XP Home editon

De desktops zijn ingericht als onderdeel van een werkgroep, en niet van een domein.

Probleem
Ik wil voor alle users van de desktops de mijn documenten op een centrale locatie opslaan zodat iedereen ten alle tijden, op beide desktops, bij zijn eigen documenten kan.

Idee
Nu had ik bedacht om dan een netwerk schijf aan te maken. Omdat niet alle programma's \\server\username kunnen lezen, maar wel, bijvoorbeeld, Z:\

Server
Op de server heb ik voor elke user een account aangemaakt, die gelijk is aan de username op de clients.

Ik heb voor elke user een aparte share aangemaakt, en voor elke share heeft alleen de user van wie de documenten zijn access.

Clients
Als ik nu een netwerk schijf wil verbinden krijg moet ik de gebruikersnaam en wachtwoord invoeren. Echter als ik me opnieuw aanmeld, als dezelfde gebruiker, dan krijg ik de melding dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de netwerk share.

Pogingen
Ik heb al geprobeerd om de users op de server geen password mee te geven, zonder succes
Ook heb ik geprobeerd om de users van de clients dus PC1/username toegang te geven, maar dit werd niet geaccepteerd omdat deze niet in het domein zaten(we hebben geen domein maar een werkgroep).

Vragen
Weet iemand hier een mogelijke oplossing voor?
Is het echt noodzakelijk om hier een domein voor in te richten?

Alvast bedankt

Verwijderd

Je hebt een enterprise OS voor 3 PC`s

dat is al overkill genoeg, maak lekker een domain/active directory aan, binnen een uur heb je staan wat jij wilt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 12:44:

dat is al overkill genoeg, maak lekker een domain/active directory aan, binnen een uur heb je staan wat jij wilt.
precies ..via een domain/active directory kan je doen wat je wilt en dan kan je ook nog de rechten aanpassen per user of gewoon policy gebruiken

Verwijderd

AD & XP HOME gaat niet werken.
HOME kan niet in een AD worden gehangen.
Media Center ook niet standaard trouwens.

Als je op de server & op de client gebruikers aanmaakt met exact hetzelfde password.
Bijv. User1 met Password1
En User2 met Password2
Dan moet je 1 malig een netwerk drive toevoegen, aangeven dat je de login credentials wil bewaren in je client en dat je ook de netwerkdrive opnieuw wil verbinden bij het aanloggen van je client.
Uiteraard per user en niet per machine.

Verwijderd

En voor het geval dat je niet weet hoe je hiermee start, start > run > dcpromo.exe

Heel simpel om in te stellen, denk niet dat je veel problemen zult hebben.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Jammer van die combinatie; XP Home kan inderdaad niet in een domein hangen. :(

Geen idee of 't zonder kan eigenlijk; waarschijnlijk wel maar dat wordt dan diep in de trucendoos zoeken..

[ Voor 41% gewijzigd door Gwaihir op 12-04-2007 12:53 ]

Verwijderd

Birdie schreef op donderdag 12 april 2007 @ 12:51:
Geen idee of 't zonder kan eigenlijk; waarschijnlijk wel maar dat wordt dan diep in de trucendoos zoeken..
De manier zoals ik het kort beschreef werkt.

Heb thuis de volgende situatie:

2003 Enterprise DC

Vista client pc
Vista client laptop

De clients hangen niet in het domein en kunnen gewoon bij een aantal shares op de DC.
Gewoon voor het gemak mijn username & password op de twee clients hetzelfde gegeven en in AD een account aangemaakt (die uiteraard de juiste rechten heeft op de shares) met ook hetzelfde password.
Maar dit kun je ook zonder AD doen, AD is niet nodig voor de TS.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Zodra je dezelfde usernames en passwords gebruikt hoef je niet eens handmatig in te loggen op de shares. Gebeurt hier praktisch automatisch.

Verwijderd

Voor het geval dat iemand trouwens wel zijn mediacenter aan een server wil hangen:

http://www2.uiowa.edu/cla...edia%20Center%20Reset.doc

Een guide om het te doen

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:48

sanzut

It's always christmas time

Topicstarter

Inderdaad beetje over kill, maar kon deze gratis downloaden van MSDN AA ;)
edit: Ben nu bezig met het installeren van Active Directory

[ Voor 8% gewijzigd door sanzut op 12-04-2007 16:37 ]

Pagina: 1