Ik was van de week op zoek naar een headset van Nokia voor bij m'n nieuwe Nokia 6300, en twijfelde tussen de BH700, de BH800 en de BH900. Per toeval zag ik ergens op internet het filmpje van de Aliph Jawbone, en ik sloeg steil achterover! Dat kon toch niet waar zijn? Meteen wat verder gaan zoeken, wat reviews gelezen, wat andere filmpjes over de Jawbone gezien, en toen wist ik het zeker: dit was de headset die ik MOEST hebben, koste wat 't kost... En snel! Maar ja, nog maar weinig over te vinden op europese websites, de enige in NL die 'm al in het assortiment heeft is expansys.nl, maar daar is 'ie pas vanaf 22 mei leverbaar. En ik wil 'm NU, en niet na 22 mei....
Dus nog wat verder gezocht en uiteindelijk gevonden, via een grijs importkanaal (voor EUR 110, vond ik nog wel meevallen gezien de prijs in USA: USD 119.95). Vond ik allang best, m'n Nokia 6300 is ook niet helemaal officieel (Duits model, was toen ook nog niet in NL leverbaar). Garantie zal wel een beetje lastig worden, maar ik ga er maar vanuit dat ik de garantieperiode probleemloos doorkom met deze headset... Ik heb de grijze gekocht, zwart vond ik ook heel mooi, maar grijs past wel mooi bij de 6300!
Dus vandaag de Jawbone opgehaald, even opladen via de USB en uitproberen maar! Er zit trouwens ook een stekker bij die in het stopcontact kan en waar je de USB kabel kan insteken. Je hebt dan je computer niet nodig. Erg handig, alleen jammer dat het een Amerikaanse stekker is, en geen Europese! Oftewel, hij past hier niet in het stopcontact. Blijven er 3 keuzes over: óf ik hou het bij opladen via de USB op de PC, óf ik koop een verloopstekker zodat ik bijgeleverde adapter kan gebruiken, óf ik ga op zoek naar een Europese adapter met een USB uitgang... Maar dat is voor later zorg.
Maar goed, terug naar het uitpakken. De Jawbone zit in een prachtige verpakking, die de headset zeker recht aandoet. Alles wat je nodig hebt zit erbij: 4 oorhaakjes (links en rechts, normaal en ietsje groter), een aantal oordopjes, de USB kabel, de USB adapter, een handleiding en uiteraard de headset zelf. Alles verpakt in een doorzichtige hardplastic box, luxe hoor!
Na 3 uur opladen via de USB was 'ie klaar voor gebruik. Pairen met m'n Nokia was zo gebeurd, ik snap nog steeds niet dat er mensen zijn die problemen hebben met pairen, het is zó makkelijk! Maar dat terzijde... Even het goede oorhaakje en oordopje erop (de juiste combinatie zit er echt tussen!), en bellen maar. Uiteraard ook even zelf de test gedaan (bellen terwijl de radio flink hard aanstaat), en holy christ, het werkt! Ook even de Noise Shield uitgezet, en volgens mijn gesprekspartner was dat een wereld van verschil! Gauw maar weer de Noise Shield erop, en de radio was ineens niet meer te horen. F.cking amazing!! Wel kreeg ik te horen dat mijn stem wat dof was, is dat de keerzijde van het Noise Shield systeem?
Over de batterijduur kan ik nog niks zeggen, maar voor mij is een headset toch maar iets dat ik in de auto gebruik, en hij staat dus alleen maar aan als het nodig is. Ik verwacht dan ook geen problemen met de batterijduur. Wat ik wél jammer vindt, is het ontbreken van een opberghoesje/boxje. Mijn vorige headset (Samsung WEP200) had dat wel, en dat was toch wel erg prettig. Ik las ergens op een Amerikaans forum dat veel klanten daar dat ook vonden, en dat Aliph nu bezig is om er toch nog iets voor te maken... Ik wacht rustig af!
Bottom line: de headset ziet er SUPER uit, hij zit zeer comfortabel (als je eenmaal de juiste oorhaak en oordop erop hebt), het (automatische) volume is meer dan prima (er werd mij zelfs gevraagd wat zachter te praten!), en nog niet veel mensen hebben de Jawbone in NL. Maak ik effe de blits! Mocht ik binnenkort nog iets bijzonders te melden hebben over de Jawbone dan meld ik me weer. En als er iemand vragen heeft over de Jawbone: ask away!