Toon posts:

probleem: RAID 0+1 configuratie

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HP Proliant ml370 G3 met HW raid controller waarin 4 schijven in Raid 1+0 zitten (mirror + stripe)

Nu heb ik twee schijven verwijderd (positie 1 + 3 (0 + 2 heb ik laten zitten) voor een korte test.

als ik de schijven terug wil terug plaatsen krijg ik de melding dat de server de logical drive niet kan maken due to possible data loss

dan kan ik kiezen om zonder logical drive verder te gaan, of possible data loss kunnen verwachten.

Ik wil natuurlijk niet dat de server heel de raid configuratie opnieuw instelt, zodat ik alle gegevens kwijt ben, het is namelijk onze mailserver, en er zijn al mensen zenuwachtig.

kan ik met een gerust hart de logical drive herstellen zonder dat mijn schijven gewist worden? data loss op schijf 1 + 3 is niet erg, omdat de mirror die weer terug zou moeten mirroren, en met alleen schijf 0 + 2 in de server krijg ik dezelfde melding, en start de server ook niet op..

toevoeging:

Eigenlijk is mijn eigen idee, om twee andere lege schijven in de array te plaatsen op positie 1 + 3,
en als ik dan op F2 druk, zou de raid controller mijn logical drive weer moeten herstellen.
(F2 is de optie met possible data loss), of als het ook kan de server alleen met sschijf 0+2 op te starten, en dan op F2 drukken.. zodat ik altijd schijf 1 + 3 nog als backup heb..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2007 11:55 ]

Verwijderd

Is het niet zo dat de mirror zo loopt:

schijf 1 -> schijf 3
schijf 2 -> schijf 4

Als je dan schijf 1 en 3 hebt verwijderd, heb je dus maar de helft van je gegevens nog; dus dataverlies. Daarom kan hij geen logical drive (dat is de virtuele RAID-schijf) maken; hij mist simpelweg data. Anders zou hij het wel kunnen maar dan is de array degraded.

Je zou wel kunnen proberen de twee schijven weer 'samen te voegen' in je array. Hoe dat moet ligt aan je controller en je kunt het beste daar terecht met dit soort vragen. Ik hoop overigens wel dat je deze test gedaan hebt zonder belangrijke data op de schijven zelf.

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
waarom heb je voor deze test niet gewoon 1 schijf verwijderd :? de kans dat 2 schijven tegelijk uitvallen is uiterst gering.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de test op de verkeerde hardware uitgevoerd, daar zit het probleem..

de server waar ik dacht de schijven uit te trekken heeft een 2x raid 0

Maar ik heb me vandaag verdiept in de zaak, en op onze eigenlijke test server dezelfde configuratie aangemaakt in de raid controller, vervolgens de schijven verwijderd, en later weer terug geplaatst.

De raid controller plakte alles weer netjes aan elkaar, en ondanks de waarschuwingen over dataloss, was alle data compleet en wel aanwezig.

Ik ben nu eerst de backup aan het testen in de testomgeving, voor het geval dat het toch mis gaat, en dan knoop ik de stripeset weer aan elkaar.

Ik hoop dat het goed gaat, anders wordt het een latertje vanavond..

bedankt vast voor de adviezen, en ik laat de uitkomst nog wel weten

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 16:47
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 18:55:
Ik hoop dat het goed gaat, anders wordt het een latertje vanavond..

bedankt vast voor de adviezen, en ik laat de uitkomst nog wel weten
dan hou ik je wel gezelschap aangezien de authenticatie van msn eruit ligt en moet ik daar nou ff voor morgen iets opleveren... *zucht*

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 18:55:
Ik heb de test op de verkeerde hardware uitgevoerd, daar zit het probleem..

de server waar ik dacht de schijven uit te trekken heeft een 2x raid 0
ik heb er geen woorden voor 8)7 deze kan wel in het mislukkelingen topic :P

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt..

De Raid Controller heeft de stripe netjes hersteld..

Dit was weer een wijze les voor de toekomst, en ik heb meteen heel groot de servernamen op de servers geplakt.. 8)7
Pagina: 1