Fiets langzaam. Groter kettingblad monteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.838 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Topicstarter
Ik heb een fiets met een Shimano STX RC-groep, maar vind dat 'ie te langzaam gaat. Het is een forensen-hybride voor op de weg, en ik trap altijd in de hogere versnellingen.
Nu denk ik erover om voor een groter kettingblad te monteren: >52 i.p.v. 44. Kun je dan de 44 en het middenblad gewoon blijven gebruiken (44 naar het midden, en middenblad als kleinste blad)?

Een los >52 blad lijkt mij goedkoper dan drie nieuwe bladen, of een geheel nieuw crankstel. Alleen weet ik niet of dit omzetten van kettingbladen mogelijk is. Het buitenblad is anders (optisch) dan de binnenbladen.

Iemand die hier een uitspraak over kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, vaak zijn die bladen niet zomaar los te maken, en zeker niet te vervangen door andere exemplaren... Vaak zit je wel met restricties in je voorblad...

Is het niet makkelijker om een kleiner freewheel/cassette te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij kun je het huidige middenblad niet zomaar als kleinste blad gaan gebruiken. Althans, bij mijn MTB zou dat fysiek niet passen. Denk dat alleen een nieuw grootste blad wel gewoon kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:47:
Is het niet makkelijker om een kleiner freewheel/cassette te monteren?
idd, volgens mij moet een racefiets-cassette ook gewoon passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Past je ketting nog wel om dat grootste blad? Ik snap dat je derailleur normaalgesproken dat verschil in omtrek van de kleinst en grootst mogelijke combinatie opvangt, maar dat verschil maak jij nu fors groter. Simpelweg je ketting verlengen zal vast niet zomaar werken omdat je dan met de kleinste overbrenging de fout in gaat met een te lange ketting.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Het is sowieso niet aan te raden om groot-groot of klein-klein te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Wat voor een cassette heb je, en dan bedoel ik het aantal tandjes?
Want met een 44 voor kan je toch aardig wat snelheid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:54:
Het is sowieso niet aan te raden om groot-groot of klein-klein te rijden.
Dat snap ik, maar het kan opzich wel. De kans is groot dat je een aantal nuttige combinaties niet meer kunt gebruiken vanwege de grotere omtrek van je kettingblad.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 21:19
(jarig!)
Kettingbladen verwisselen is inderdaad wat lastiger zoals hierboven al aangegeven. Cassete wisselen kan natuurlijk wel altijd al denk ik niet dat je hier "zwaardere" versnellingen door krijgt
een mountainbike casette heeft normaal 11 of 12 als kleinste tandwiel een race cassette ook alleen gaat die niet door dat 32 als grootste maar maar tot 23 ofzo waardoor de stapjes tussen de versnellingen kleiner zijn.

Maar met een 44 voor moet makkelijk een kruissnelheid van rond de 35 km/h te halen zijn als het windstil is. Uiteraard hangt een en ander af van hoe je conditie en dergelijke is. Maar hoe zit het met je cadans want als ik het zo lees ben je echt een "stoemper" en voel ik nu al medelijden met je knieen. Dus wellicht is het beter te oefenen/trainen om meer slagen per minuut te maken dan om een nog zwaardere versnelling te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Bladen van je krankset vervangen kan je waarschijnlijk wel vergeten. Alleen de echte dure race kranksets hebben losse tandwielen, de versies die op hybride fietsen gemonteerd worden zijn vaak geklonken.
Maar ik weet niet met welk traptempo je wilt rijden, maar mijn Giant hybride heeft 24 versnellingen uit een standaard deore set en zelfs bij 45 km/u zit ik nog niet als een dolle te trappen (al houden daar m'n versnellingen wel op). Het grootste blad voor pak ik sowieso eigenlijk alleen als ik boven de 30 km/u uit kom

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben geen wielrenner of mountainbiker, maar een forens. Ik heb dus niets aan de 'lage gearing' voor mountainbikes. Met wind mee haal ik in de hoogste versnelling hoogstens 40, meen ik me te herinneren.

Achter zitten - als ik goed tel - 11 tandjes, en kleiner vind ik niet op internet. 52-voorbladen zijn wel gewoon te krijgen. Alleen is Shimano niet goedkoop, dus dacht ik enkel een 52-blad te kopen, in plaats van een compleet crankstel.

Ik heb nog eens goed gekeken, en denk dat er technische problemen zullen zijn. Het middenblad heeft namelijk 'armen' waarop het kleinste voorblad zit vastgeschroefd, en die armen zullen tegen het frame aanlopen, als het blad zelf al niet tegen de liggende achtervork aanloopt. Ik zou dan de lage versnellingen helemáál moeten opgeven, of een kleiner 'kleine blad' - dat toch groter is dan het huidige kleine blad - moeten kopen... (Volgen jullie het nog?)

Iets anders: het is een hybride die volgens mij een mountainbike-geometrie heeft. Probleem is dan dat de trapas nogal hoog zit (i.v.m. boomstammen en kuilen), zodat je voor gebruik op de weg het zadel nogal hoog moet zetten, waardoor je weer niet meer met je voeten aan de grond kan komen.

Misschien toch maar een andere fiets kopen?

edit: de bladen zitten vastgeschroefd met inbusbouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:01

The End

!Beginning

Ik heb van de week nog mijn crankstel (met drie bladen) eraf geschroefd. Je hebt er wel speciaal gereedschap voor nodig. o.a. een cranktrekker, maar die kostte nog geen 10 euro geloof ik.

Bij mij bleek het idd een set te zijn waar je de afzonderlijke bladen niet van kan vervangen. (Had ik beter van te voren even naar moeten kijken :) )

Uiteindelijk heb ik de tandwielcassette achter vervangen en daar de kleinst mogelijke tandwielen opgezet. (Kleinste mogelijk is geloof ik 11). Ik kan me niet voorstellen dat je op een hybride fiets zonder racestuur of triatlon stuur boven de 40 km/h uitkomt en dan is 44 voor en 11 achter denk ik wel ruim voldoende.

edit:

Als ze vastgeschroefd zitten met imbus, dan kan je ze dus vervangen. Neem gewoon de bladen even mee naar de winkel, dan kunnen ze je wel vertellen wat erop past.

[ Voor 12% gewijzigd door The End op 12-04-2007 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb op mijn MTB trouwens voor maar 42-tands en achter gewoon deore 9 speed. Pas bij 50-60km/u oid heb ik het idee dat ik snel moet trappen... Maar tot 35km/u heb ik hem achter nog niet eens op het de kleinste staan. Vind het dan wel wat vreemd dat jouw fiets met grotere wielen en een groter voorblad bij normale snelheden voor zo'n fiets (max. 30-35) al te snel trapt...

Staat trouwens de wielomvang wel goed ingesteld op je fietscomputer? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Palomar schreef op donderdag 12 april 2007 @ 14:09:
[knip]

Dat vraag ik me bij jou ook af? :) Haal jij op je MTB 50-60 km/h? En dan nog met een 42 tands voorblad!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
(jarig!)
Palomar schreef op donderdag 12 april 2007 @ 14:09:
Ik heb op mijn MTB trouwens voor maar 42-tands en achter gewoon deore 9 speed. Pas bij 50-60km/u oid heb ik het idee dat ik snel moet trappen... Maar tot 35km/u heb ik hem achter nog niet eens op het de kleinste staan. Vind het dan wel wat vreemd dat jouw fiets met grotere wielen en een groter voorblad bij normale snelheden voor zo'n fiets (max. 30-35) al te snel trapt...

Ik vraag me dus af of de OP wel te snel trapt of dat ie met heel veel kracht trapt. Uit zijn posts kan ik dat niet uithalen en uit de praktijk weet ik dat je best aardige snelheden kan halen met de door de OP genoemde componenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
@ the end
Alleen bergaf of met heel veel wind in de rug hoor ;) Anders niet boven de 35 op langere stukken... (of 45 in sprintjes). Denk dat mijn meter wel redelijk klopt. Ging me er alleen om dat ik bij die snelheden echt niet veel te snel hoef te trappen als ik hem in de hoogste versnelling heb staan. Heb hem ook bijna nooit op de allerhoogste staan.

[ Voor 56% gewijzigd door Palomar op 12-04-2007 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123576

Anoniem: 787 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:45:
Ik heb een fiets met een Shimano STX RC-groep, maar vind dat 'ie te langzaam gaat. Het is een forensen-hybride voor op de weg, en ik trap altijd in de hogere versnellingen.
Nu denk ik erover om voor een groter kettingblad te monteren: >52 i.p.v. 44. Kun je dan de 44 en het middenblad gewoon blijven gebruiken (44 naar het midden, en middenblad als kleinste blad)?

Een los >52 blad lijkt mij goedkoper dan drie nieuwe bladen, of een geheel nieuw crankstel. Alleen weet ik niet of dit omzetten van kettingbladen mogelijk is. Het buitenblad is anders (optisch) dan de binnenbladen.

Iemand die hier een uitspraak over kan doen?
Ik kan hier wel uitspraak over doen hoor :D
Ooit jaartje fietsenmaker geweest dus denk het wel te weten.
Shimano Stx, zijn zeker wel losse bladen voor te kopen !! Deze zijn wel erg duur in vergelijking met een compleet zet.
Maar je zit wel aan een paar problemen, groter blad betekend ook grotere schijf aan de zijkant (zoon zoort kettingkastding om je broek te beschermen) en deze zijn niet in hele grote maten te verkrijgen als ze uberhaubt al passen.
Verder zal je nieuwe ketting moeten die groter is wand anders staat je achter dirieur te ver naar voren, maar dit kan wel toch gevolg hebben dat je niet in je laagste versnelling kan rijden omdat hij dan te veel naar achter hangt en je tandwielen gaat raken met je dirieur.

Verder zal waarschijn lijk de gene die nu de grootste is niet op het midden passen, dit kan ik niet 100% zeker zeggen wand ligt aan je type krenk en zo.

Verder zal je dirieur voor omhoog moeten om hem op die hoogste tandwiel te krijgen, dit is ook niet wenselijk wand dan zal je problemen krijgen met je laagste. Al me al Een boel gezeur.

Mijn advies, kijk of je een andere achter tandwiel zet kan krijgen, 1tje waarvan je kleinste tandwiel gewoon nog stuk kleiner is, dat zal je veeeeel minder werk op leveren, omdat je dan alleen je ketting mot inkorten (geen nieuwe als hij nog in goede staat is) en je niet probelmen krijgt met je dirieurs en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
(jarig!)
Anoniem: 123576 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 15:00:
[...]
Mijn advies, kijk of je een andere achter tandwiel zet kan krijgen, 1tje waarvan je kleinste tandwiel gewoon nog stuk kleiner is, dat zal je veeeeel minder werk op leveren, omdat je dan alleen je ketting mot inkorten (geen nieuwe als hij nog in goede staat is) en je niet probelmen krijgt met je dirieurs en zo.
Als je gelezen had wist je dat ie al 11 als kleinste achter heeft zitten. En omdat je bij een fietsenmaker gewerkt hebt zou je ook moeten weten dat ze die niet kleiner maken (de gewone standaard kransjes in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Refro schreef op donderdag 12 april 2007 @ 15:09:
[...]

Als je gelezen had wist je dat ie al 11 als kleinste achter heeft zitten. En omdat je bij een fietsenmaker gewerkt hebt zou je ook moeten weten dat ze die niet kleiner maken (de gewone standaard kransjes in ieder geval)
Die maken ze echt wel kleiner, zijn alleen niet zo standaart maar zijn gewoon te koop, en je hoeft ook maar 1 tant kleiner he, en sry dat ik niet alle voorgaan de posts gelezen heb hoor, geef alleen even mijn mening omdat ik dacht te kunnen helpen, niet altijd tijd alles te lezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Anoniem: 123576 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 15:12:
[...]

Die maken ze echt wel kleiner, zijn alleen niet zo standaart maar zijn gewoon te koop, en je hoeft ook maar 1 tant kleiner he, en sry dat ik niet alle voorgaan de posts gelezen heb hoor, geef alleen even mijn mening omdat ik dacht te kunnen helpen, niet altijd tijd alles te lezen....
Waar kan je die kopen dan? Ik heb er iig ook nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The End schreef op donderdag 12 april 2007 @ 15:16:
[...]

Waar kan je die kopen dan? Ik heb er iig ook nog nooit van gehoord.
Tja, ik weet dat ze bestaan, ooit zoon geintje ook moeten uithalen voor een klant, maar wij bestelde dat gewoon bij de groothandel via pc progje, dus waar je dat als consument kan kopen weet ik niet.

Zou je na moeten gaan vragen bij een Fiets speciaalzaak ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Anoniem: 123576 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 15:20:
[...]

Tja, ik weet dat ze bestaan, ooit zoon geintje ook moeten uithalen voor een klant, maar wij bestelde dat gewoon bij de groothandel via pc progje, dus waar je dat als consument kan kopen weet ik niet.

Zou je na moeten gaan vragen bij een Fiets speciaalzaak ergens.
Ik lees anders overal dat de minimum grootte 11 is. Op de site van Shimano is geen tandwiel kleiner dan 11 te vinden en bij alle derailleurs staat 11 als minimum grootte. Het schijnt o.a. te maken te hebben met de dikte van de as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
(jarig!)
The End schreef op donderdag 12 april 2007 @ 15:54:
[...]

Ik lees anders overal dat de minimum grootte 11 is. Op de site van Shimano is geen tandwiel kleiner dan 11 te vinden en bij alle derailleurs staat 11 als minimum grootte. Het schijnt o.a. te maken te hebben met de dikte van de as.
Het schijnt dat er in het verleden ook 10 heeft bestaan maar die liepen blijkbaar niet lekker rond daar kon je de tandjes van voelen. Ik kan ze op het moment nergens vinden dus het is ook alleen maar van horen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Volgens mij moet de TS eens wat aan z'n conditie gaan doen.

Ik ben net terug van een tochtje door het Heuvelland en langs de Leie (ben Belg) en toen ik daarnet op m'n tellertje keek zag ik toch echt 38km/u staan als kruissnelheid langs de leie. Dat was met 32-11 Als ik iets sneller wilde gaan moest ik naar een 44-14 (ik heb vooraan 44/32/22 en achteraan een standaard 11>32 cassette (XT aandrijflijn))

M'n maximumsnelheid op het vlak is 53km/u (op de 44-11 dus)

Als de TS toch zwaar wil stoempen (wat ongezond is voor knieën & spieren) is de enige optie een groter buitenblad (TA maakt goeie bladen, let op steek en aantal gaten) of grotere wielen (indien mogelijk)

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

The End schreef op donderdag 12 april 2007 @ 14:40:
[...]

Dat vraag ik me bij jou ook af? :) Haal jij op je MTB 50-60 km/h? En dan nog met een 42 tands voorblad!?
ik kan in een sprint met windstil echt wel even toppen aan de 45, moet je wel click's hebben, gaat het een stuk makkelijker, windje mee haal ik de 50 wel (eventjes) hoe hard ik precies kan weet ik niet (heb zelf geen teller en m'n vader moet lossen bij een kleine 45)
ben niet goed getraind (ondervind veel last van m'n bronchitis) maar ben wel een relatief goede sprinter ;)
ook op de MTB, op een race fiets gaat het een stuk makkelijker

ook met 44-32-22 voor en achter een Deore XT 9speed met Sram 11-34 cassette.
verder stamp(te) ik zelf ook wat teveel mede door m'n bronchitis maar nu is het al een heel stuk beter ;)
ik zit overigens boven de 27 denk ik al op 't 44 blad voor (let ik ook nooit zo op, kan ook best 32 13 zijn ofzo bedenk ik me nu :X :P )

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 12-04-2007 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is geen kwestie van conditie of zwáár trappen. Probleem is dat ik te snel moet trappen als alles (wind in de rug, rechte asfaltweg) mee zit.

Ik heb nog eens geteld: 11x42. Wat draaien wielrenners?

Conclusie is i.i.g. dat een groter blad teveel complicaties meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 787 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 18:33:
Het is geen kwestie van conditie of zwáár trappen. Probleem is dat ik te snel moet trappen als alles (wind in de rug, rechte asfaltweg) mee zit.

Ik heb nog eens geteld: 11x42. Wat draaien wielrenners?

Conclusie is i.i.g. dat een groter blad teveel complicaties meebrengt.
een 'goede' fietser (technisch gezien) maakt meer dan X aantal omwentelingen per minuut, als je minder maakt dan fiets je niet op conditie (vaak rond gaan) maar op brute kracht (alsof je ene motor laag in de toeren volgas in stampt en hem dus op z'n koppel weg rijd.) dit houd je nooit zo lang en goed vol als fietsen op conditie, omdat dat een veel beter rendement geeft en je spieren niet laat verzuren. goed te zien aan wielrenners, als die stuk zitten (conditie laat 't afweten als ze bijv. al 200 kilometer d'r op hebben zitten) gaan ze over op een zwaarder verzet = minder omwentelingen
en neem van mij aan, die wielrenners doen het echt wel 'goed' ;) tuurlijk heeft iedereen zijn eigen voorkeur (de ene wielrenner zal veel meer 'toeren' maken als basis dan de ander) maar veel omwentelingen maken ze allemaal

jip en janneke taal, hoop dat ik 't helemaal juist heb

maw, je trapt altijd al te veel op kracht maar dit komt pas tot uiting als je te kort versnellingen hebt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 12-04-2007 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Refro schreef op donderdag 12 april 2007 @ 15:57:
[...]

Het schijnt dat er in het verleden ook 10 heeft bestaan maar die liepen blijkbaar niet lekker rond daar kon je de tandjes van voelen. Ik kan ze op het moment nergens vinden dus het is ook alleen maar van horen zeggen.
Vandaar dus, ik heb zelf pas namelijk lopen zoeken naar het kleinst mogelijke tandwiel en kon niks kleiner vinden dan 11. (Overal werd ook gezegd dat kleiner niet bestond, maar ik was eigenwijs :P )
Pagina: 1