Kwaliteit draadloze videozenders?

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:16
Ik kan er eigenlijk bar weinig concreets over vinden. Je kent ze wel, die dingen van o.a. Marmitek. Ze versturen draadloos video en geven de IR signalen van de afstandsbediening door (dat laatste heb ik ook nodig overigens). Dat je b.v. je DVD speler uit de woonkamer in de slaapkamer kan gebruiken.

Nu hoor ik van de een dat de kwaliteit van die dingen prima is, waar de ander weer zegt dat het compleet waardeloos is.

Wat ik me afvraag: versturen die dingen video digitaal (blokjes) of analoog (ruis)? Als het analoog is, bestaan er dan ook digitale versies? Technisch perfect mogelijk, maar het zal wel weer niet bestaan (want dingen die ik wil hebben bestaan meestal niet :S).

Is er tussen de merken onderling ook nog verschil in kwaliteit? En zijn er ergens voorbeelden van de kwaliteit te downloaden om een indruk te krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 12-04-2007 11:18 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik moet het toch effe vragen: heb je zelf al gezocht ?

Er zijn inderdaad enkele digitale draadloze videotechnieken in de maak, maar eigenlijk is alles nog gewoon analoog.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:07

Sjaak_Afhaak

Bleh!

onderlinge verschillen in merken kan ik verder niets over zeggen. Het grootste probleem in mijn geval was (is) dat de zenders gebruik maken van de 2,4 GHz range. Deze range wordt onder andere gebruikt door WIFI (en de magnetron :P ) Ik merkte de laatste tijd dat m'n beeld wel heel slecht begon te worden, wat mij betreft te maken heeft met de enorme toename aan wireless netwerken.

Hier staat tekst

• Mentalist
voodooless schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:19:
Ik moet het toch effe vragen: heb je zelf al gezocht :z
Ja, en niets gevonden. Niet op Google (alleen maar verkoopsites) en niets op GoT. Op GoT vooral topics uit 2002 die me niet meer echt relevant lijken doordat er nu nieuwe modellen op de markt zijn waarschijnlijk, of minstens nieuwe revisies van bestaande producten. Forceer ik dat ik alleen recente resultaten wil dan krijg ik alleen maar offtopic spul terug. En dan nog nergens voorbeelden van de kwaliteit.

Maar je mag best even behulpzaam zijn en me trefwoorden geven waarmee ik wél info krijg. Een tip: ga eerst zelf zoeken om te kijken of het betreffende onderwerp echt zo makkelijk te vinden is, voor je gaat vragen of iemand al gezocht heeft.
Er zijn inderdaad enkele digitale draadloze videotechnieken in de maak, maar eigenlijk is alles nog gewoon analoog.
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:22:
onderlinge verschillen in merken kan ik verder niets over zeggen. Het grootste probleem in mijn geval was (is) dat de zenders gebruik maken van de 2,4 GHz range. Deze range wordt onder andere gebruikt door WIFI (en de magnetron :P ) Ik merkte de laatste tijd dat m'n beeld wel heel slecht begon te worden, wat mij betreft te maken heeft met de enorme toename aan wireless netwerken.
Ok, ruis dus, en nog op 2,4Ghz ook.. Dan kan ik me iets voorstellen bij de bedenkelijke kwaliteit. Hier is het ook een WiFi feest dus ik vrees het ergste. Dat zie je in die topics uit 2002 ook niet duidelijk, toen was er veel minder WiFi.

[ Voor 25% gewijzigd door Mentalist op 12-04-2007 11:37 ]

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-02 12:45

qless

...vraag maar...

Ik heb zo'n ding thuis (maar al jaren niet meer gebruikt)

Video kwaliteit is best aardig (lees gewoon keurig), totdat iemand gaat bellen...en toen ik hem voor het laatst gebruikte was er niemand in de buurt met wifi....

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:22:
Mah, bij een project van m'n werk was 't andersom. Daar gebruikten we ook 2.4GHz draadloze videozenders en -ontvangers voor, en zodra we die aanzetten kapte alle wireless in de buurt ermee omdat die er niet tegenop kon :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

W3ird_N3rd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:31:
Maar je mag best even behulpzaam zijn en me trefwoorden geven waarmee ik wél info krijg. Een tip: ga eerst zelf zoeken om te kijken of het betreffende onderwerp echt zo makkelijk te vinden is, voor je gaat vragen of iemand al gezocht heeft.
Just checking hoor ;) Er is inderdaad niet dramatisch veel over te vinden, met name ook omdat google tegenwoordig vol staat met reclame. Zoeken met -prices -prijs helpt echter veel. Dannog zul je niet heel erg veel vinden.

Feitelijk zit je vrijwel altijd vast aan die 2.4 Ghz, omdat er wettelijk niet veel andere frequentiebanden over zijn.

Je zou eigenlijk een oplossing met WiFi moeten hebben. Dat kun je dan gewoon transparant over je WiFi netwerk gebruiken.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je kunt toch ook je 5GHz band nemen met 2 richtantennae?

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:28
Nou de laatste ervaring die ik had was niet bijster goed. Het interfereert sterk met WIFI, zo'n 5-8 netwerken bij mij in de buurt. En inderdaad de magnetron bij mij blokte al het signaal (wat misschien iets meer zegt over de staat van mijn magnetron).

"That was left handed..." - JJH

• Mentalist
voodooless schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:52:
[...]

Just checking hoor ;) Er is inderdaad niet dramatisch veel over te vinden, met name ook omdat google tegenwoordig vol staat met reclame. Zoeken met -prices -prijs helpt echter veel. Dannog zul je niet heel erg veel vinden.
Precies ;). Het ging me vooral om die :z - smiley, ik ben ook weer niet helemaal lui. Misschien had ik andere trefwoorden moeten gebruiken, maar gezocht heb ik wel. Ik heb hier ook wel wat oude topics gelezen maar echt veel info kon ik daar niet uithalen.
Feitelijk zit je vrijwel altijd vast aan die 2.4 Ghz, omdat er wettelijk niet veel andere frequentiebanden over zijn.

Je zou eigenlijk een oplossing met WiFi moeten hebben. Dat kun je dan gewoon transparant over je WiFi netwerk gebruiken.
Daar zat ik ook al aan te denken. Apparaat verbinden met een TV-kaart in een PC, videostreamserver opzetten en de stream op een laptop over WiFi afspelen. Zou het nog digitaal zijn ook.

Alleen moet ik dan een laptop met goede TV-out op de kop tikken en die hiervoor dedicated inzetten - beetje kostbaar en overkill. Om nog maar over de server te zwijgen.
Boudewijn schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:56:
je kunt toch ook je 5GHz band nemen met 2 richtantennae?
Hoe bedoel je? Kan dat met een videozender?

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 12-04-2007 12:06 ]

• Blacksnak
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik gebruik zo'n ding nog dagelijks. Kwaliteit is sterk afhankelijk van de omgeving zoals boven reeds wordt aangehaald.

Ik ondervind zeer veel storing van m'n bluetooth (lees: is nietmeer te bekijken dan), idem met de Wifi van m'n vader z'n laptop. Als hij zit te internetten zie ik meer sneeuw dan beeld.

Echter, indien er geen storende elementen zijn werkt het zeer goed en is het aan te raden om geklooi met kabels te vermijden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Al naar gelang de TV en laptop kun je deze natuurlijk ook gewoon via VGA of VGA->Scart aansluiten. Voor IR is er ook een oplossing, namelijk (win)lirc. Dan zit je nog met de server. Dat hoeft ook geen dramatisch zware PC te zijn op zich. Zet er videolan op en je kunt er prima mee streamen.

• Mentalist
Het zou op zich wel kunnen, maar echt makkelijk is het niet. Zal qua energie ook leuk worden aangezien het spul ook voor anderen (niet-technisch) constant beschikbaar zou moeten zijn, dus moet die laptop ook de hele dag ronken.

Verder is de TV geen HDTV dus met de VGA uitgang kan ik vrees ik weinig aanvangen. Ik zou ook niet weten hoe ik de VGA uitgang in PAL-modus zou kunnen laten draaien (onder Ubuntu, al zou ik het onder Windows ook niet weten).

[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 12-04-2007 12:33 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

W3ird_N3rd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 12:05:
[...]

Precies ;). Het ging me vooral om die :z - smiley, ik ben ook weer niet helemaal lui. Misschien had ik andere trefwoorden moeten gebruiken, maar gezocht heb ik wel. Ik heb hier ook wel wat oude topics gelezen maar echt veel info kon ik daar niet uithalen.

[...]

Daar zat ik ook al aan te denken. Apparaat verbinden met een TV-kaart in een PC, videostreamserver opzetten en de stream op een laptop over WiFi afspelen. Zou het nog digitaal zijn ook.

Alleen moet ik dan een laptop met goede TV-out op de kop tikken en die hiervoor dedicated inzetten - beetje kostbaar en overkill. Om nog maar over de server te zwijgen.

[...]

Hoe bedoel je? Kan dat met een videozender?
nou als het spul op een 2.4GHz band werkt, zal er vaak ook wel een 5GHz variant zijn (802.11a achtig dus). Richtantenne vermindert wel een berg zooi-storing...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

W3ird_N3rd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 12:31:
Ik zou ook niet weten hoe ik de VGA uitgang in PAL-modus zou kunnen laten draaien (onder Ubuntu, al zou ik het onder Windows ook niet weten).
Dat hoeft niet, je kunt SCART gewoon direct RGB data sturen. Helaas kan daar niet iedere TV mee overweg. Er is op internet wel te vinden welke settings je daarvoor in xorg.conf moet doen. Maar ook hier geldt dat niet iedere grafische kaart hierin meewerkt :(

Al met al dus niet echt een briljante oplossing zoals je zelf al aangeeft.

5 Ghz spul heb ik eigenlijk nog niet gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 12-04-2007 12:41 ]

• Owen Reece
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 15:50
Heb je mischien al gekeken naar de mogelijkheid om inplaats van een draadloze videozender een KISS DVD speler neer te zetten? Ik heb een tijdje geleden een KISS DP-1500 gekocht bij de V&D voor € 87,-. Speelt bijna alle formaten af. Je kan direct films en muziek vanaf een computer afspelen. Computer aan te sluiten via UTP of via WiFi (PCMCIA kaartje niet meegeleverd kosten ongeveer € 15,-) Het is zelfs mogelijk om muziek via internet te streamen. Wat ook belangrijk kan zijn dat deze zeer eenvoudig is te bedienen. Ook ben ik zeer tevreden over de kwaliteit van de DVD speler.

Mischien kan je hier iets mee? ;)

http://www.kiss-technology.com/?p=dp1500&v=users

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:07

Sjaak_Afhaak

Bleh!

ghehehe, dat heb ik ook als oplossing gebruikt uiteindelijk. Niet de DP1500, maar de DP558-80 :)

tja dan heeft het in jouw geval geen zin
vvv

[ Voor 20% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 12-04-2007 13:48 ]

Hier staat tekst

• Mentalist
Owen Reece schreef op donderdag 12 april 2007 @ 13:32:
Heb je mischien al gekeken naar de mogelijkheid om inplaats van een draadloze videozender een KISS DVD speler neer te zetten? Ik heb een tijdje geleden een KISS DP-1500 gekocht bij de V&D voor € 87,-. Speelt bijna alle formaten af. Je kan direct films en muziek vanaf een computer afspelen. Computer aan te sluiten via UTP of via WiFi (PCMCIA kaartje niet meegeleverd kosten ongeveer € 15,-) Het is zelfs mogelijk om muziek via internet te streamen. Wat ook belangrijk kan zijn dat deze zeer eenvoudig is te bedienen. Ook ben ik zeer tevreden over de kwaliteit van de DVD speler.

Mischien kan je hier iets mee? ;)

http://www.kiss-technology.com/?p=dp1500&v=users
Om de topicstart niet nodeloos ingewikkeld te maken had ik even een DVD speler als voorbeeld gebruikt: in werkelijkheid wil ik een DVB-ontvanger aansluiten die op zolder staat (waar ook de coax voor satelliet ligt) terwijl ik eigenlijk ook in de woonkamer zou willen kunnen kijken, zonder een coaxkabel daarheen te trekken en een extra ontvanger te kopen :).

Bedankt voor het meedenken though :).

• Collen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04-2025

Collen

Dude..

A/V draadloos op 5 Ghz band:

http://www.chemlink.com.tw/product/

http://www.rflinkusa.com/products.html

maar in Nederland heb ik ze nog niet gevonden.... maar zou wel eens tijd worden..

Cheers, Collen
Pagina: 1