400GB HD valt steeds uit bij zware belasting

Pagina: 1
Acties:
  • 620 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• explosion13
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-12-2025
Beste Tweakers,

Ik zit met een groot / irritant probleem:
Ik heb laatst een Externe HD gekocht, een Samsung Pleomax 400 GB waarna ik deze in mijn pc heb ingebouwd en de externe case gebruik voor andere doeleinden. Deze HD heb ik opgesplitst in 2 partities van 200 GB.

Als ik nu met Newsleecher aan het downloaden ben op de 1e partitie van deze schijf en van de 1e partitie een dvd ben uit aan het pakken naar de 2e partitie van die zelfde schijf, hangt mijn pc op bij alle programma's die iets doen met de Samsung HD.
Als ik dan nu mijn pc opnieuw wil opstarten dan kan hij geen geldige HD meer vinden.

Dit komt omdat in mijn Bios de harde schijven van plaats zijn verwisselt, nu kan ik dit wel weer terug zetten en dan is het probleem opgelost. Maar dit is niet de bedoeling want elke keer weer bij grote belasting gebeurt weer het zelfde.

Mijn Bios heb ik ook vervangen door de laatste versie en ik heb de 2 IDE schijven al eens intern omgewisseld. Dit heeft beide geen invloed op het probleem.

Mijn systeem ziet er als volgt uit:
Moederboard : Asus P4C800E-Deluxe
Geheugen : PC3200 1GB @ 400 MHz (2x 512 MB)
Processor : P4 3.2 GHz, 800 MHz FSB

HD 1 : Maxtor 200 GB SATA :
Partitie 1 : Windows XP Prof. SP2 (100 GB)
Partitie 2 : Software (100 GB)

HD 2 : Samsung 400 GB IDE :
Partitie 1 : Data van Newsleecher (200 GB)
Partitie 2 : DVD's (200 GB)

HD 3 : Maxtor 200 GB IDE :
Partitie 1 : Muziek (100 GB)
Partitie 2 : Filmbewerking (100 GB)

Ik hoop dat iemand hiermee ervaring heeft en een oplossing. Mijn Samsung HD zal waarschijnlijk geen garantie meer hebben omdat ik deze uit een externe case heb gehaald (de HD is pas 1.5 maand oud en ik heb nog ongeveer 50 GB per partitie vrij).

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Lijkt me sowieso niet zo'n punt om even contact op te nemen met Samsung over de garantie (en het probleem zelf?). De harddisk heeft gewoon 1 jaar garantie, en is effectief waarsch. een OEM-schijf...ook daar zit garantie op lijkt me toch ? Even bellen met de samsung helpdesk werkt in iedergeval!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

mjl

Ugh

Kun je even vermelden aan welke IDE controller/aansluiting welke HDD aangesloten is. En geef s.v.p. ook even aan welke schijf als master of slave of CS (cable select) ingesteld is.

Indien de schijven op CS staan, moet je wellicht de harde schijven als master en slave op dezelfde kabel instellen d.m.v. het jumpertje aan de achterkant.

Verder heeft samsung vast een test programmatje om de HDD grondig te testen.

-------

• explosion13
mjl schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:41:
Kun je even vermelden aan welke IDE controller/aansluiting welke HDD aangesloten is. En geef s.v.p. ook even aan welke schijf als master of slave of CS (cable select) ingesteld is.

Indien de schijven op CS staan, moet je wellicht de harde schijven als master en slave op dezelfde kabel instellen d.m.v. het jumpertje aan de achterkant.

Verder heeft samsung vast een test programmatje om de HDD grondig te testen.
Ik had ze hierboven gewoon in volgorde gezet dus:
HD 1 : Maxtor 200 GB SATA : = MASTER OP SATA
Partitie 1 : Windows XP Prof. SP2 (100 GB)
Partitie 2 : Software (100 GB)

HD 2 : Samsung 400 GB IDE : MASTER OP IDE
Partitie 1 : Data van Newsleecher (200 GB)
Partitie 2 : DVD's (200 GB)

HD 3 : Maxtor 200 GB IDE : SLAVE OP IDE
Partitie 1 : Muziek (100 GB)
Partitie 2 : Filmbewerking (100 GB)

• explosion13
Oja en ik heb ook nog de hele HD gecheckt op fouten e.d. met Windows XP en hij vindt helemaal geen foute clusters en dergelijke.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

wat voor voeding gebruik je als ik vragen mag? (Merk, eventueel type en het vermagen (Watt))

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• explosion13
_Dune_ schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:21:
wat voor voeding gebruik je als ik vragen mag? (Merk, eventueel type en het vermagen (Watt))
Ik ben op dit moment niet thuis maar de voeding is 350 Watt en zat standaard in een Aopen kast van +/- 100 euro, 2.5 jaar geleden. Maar ik denk niet dat het iets met de voeding te maken heeft want zo'n HD kan nooit meer dan 10 Watt gebruiken.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

explosion13 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:28:
[...]
Ik ben op dit moment niet thuis maar de voeding is 350 Watt en zat standaard in een Aopen kast van +/- 100 euro, 2.5 jaar geleden. Maar ik denk niet dat het iets met de voeding te maken heeft want zo'n HD kan nooit meer dan 10 Watt gebruiken.
Deze voeding lijkt mij inderdaad wel voldoende. Aopen maakt/gebruikt redelijk goede voedingen en dan zou 350Watt voldoende moeten zijn, tenzij de voeding niet meer in orde is lijkt dit inderdaad niet het probleem.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

_Dune_ schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:31:
[...]

Deze voeding lijkt mij inderdaad wel voldoende. Aopen maakt/gebruikt redelijk goede voedingen en dan zou 350Watt voldoende moeten zijn, tenzij de voeding niet meer in orde is lijkt dit inderdaad niet het probleem.
Ik denk dat het toch je voeding icm met je controller is.

350 watt is maximum output..

Vermogen 350 Watt (Combined Power 185 Watt) bij gemiddelde aopen kast
even simpel rekensommetje...
P4 122,9 Watt
3 maal HD * 10 watt = 30

zit je dus al over 150 watt...
Je videokaart mobo geheugen etc nog niet eens niet meegeteld zit je al bijna aan maximum van de voeding...

• explosion13
Maar als het aan de voeding zou liggen dan had ik dit denk ik toch ook al eens eerder moeten hebben zonder die 10 watt van de laatste schijf, want dan had ik van te voren ook wel al een over die 185 watt heen gezeten.
En hiervoor draaide ik mijn processor op 3.8 GHz en dat heb ik nu ook al terug geschakeld dus denk toch echt dat het niet aan de voeding ligt.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
explosion13 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 12:41:
Maar als het aan de voeding zou liggen dan had ik dit denk ik toch ook al eens eerder moeten hebben zonder die 10 watt van de laatste schijf, want dan had ik van te voren ook wel al een over die 185 watt heen gezeten.
En hiervoor draaide ik mijn processor op 4 GHz en dat heb ik nu ook al terug geschakeld dus denk toch echt dat het niet aan de voeding ligt.
Om het zeker te weten zou ik altijd even testen met een andere voeding.

Als de schijven 'van plaats gewisseld' worden, wat moet ik me daarbij voorstellen? Master/slave overhoop? Of is je bootvolgorde dan niet meer juist?

• explosion13
Hij doet ze op 2 verschillende manieren switchen:

1. Hij zet dan IDE i.p.v. SATA als eerste controller waardoor de bootschijf een IDE schijf wordt
maar Windows staat op de SATA schijf.
2. Of hij verwisseld de 2 IDE schijven van plaats waardoor deze beide niet meer herkent worden
omdat degene die Master was ingesteld (hardware matig) nu als Slave gezien wordt en anders om.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
explosion13 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 13:29:
Hij doet ze op 2 verschillende manieren switchen:

1. Hij zet dan IDE i.p.v. SATA als eerste controller waardoor de bootschijf een IDE schijf wordt
maar Windows staat op de SATA schijf.
2. Of hij verwisseld de 2 IDE schijven van plaats waardoor deze beide niet meer herkent worden
omdat degene die Master was ingesteld (hardware matig) nu als Slave gezien wordt en anders om.
1 gebeurt wel vaker(om vaak onverklaarbare reden), 2 lijkt me stug. Master=master vanwege de jumper, de bios kan dit nooit omdraaien.

Verder moet je begrijpen dat de programma's die je draait best wel harddisk-intensief zijn. Newsleecher download de parts en moet ze dan decoderen en wegschrijven. Misschien dat er gelijk wel par2 gechecked wordt. Daar bovenop nog een rar van 1 partitie naar een andere kopieren. Dan kan inderdaad de pc wel eens langzaam worden, zodat het lijkt dat deze hangt. Vergeet ook niet dat newsleecher beta is he.

Heeft een verse windows installatie geholpen? Wat gebreurd er als je bijv naar een andere harde schijf uitpakt?
Drivers van ide controller al eens opnieuw geinstalleerd?

Misschien heb je hier Externe harde schijf iets niet goed gedaan?
Sowieso even de harde schijf checken met het programmatje van fabrikant.

[ Voor 6% gewijzigd door Kurios op 12-04-2007 13:41 ]

• explosion13
Ik ben nog steeds opzoek naar een oplossing maar ben er wel al achter dat het waarschijnlijk een probleem is van het moederboard (Asus P4c800-e deluxe bordje) maar ik vindt het wel raar dat dit probleem pas speelt sinds ik de Samsung heb aangesloten.

En het is geen tijdelijke time-out van de schijf, de HD wordt gewoon compleet uitgezet, als ik de pc nog 2 uurtjes laat aanstaan na de crash dan doet windows het weer normaal maar dan staan er wel vraagtekens bij de andere schijven...

• explosion13
Nog iemand een TIP???

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Wellicht wat vergezocht, maar heb je toevallig iets van 'Vaste schijven uitschakelen' aan staan in de Configuratiescherm - Energiebeheer?
Verder IDE-controller drivers eens opnieuw installeren?

[ Voor 17% gewijzigd door Mad Marty op 13-04-2007 10:43 ]

Rail Away!

• explosion13
Mad Marty schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 10:43:
Wellicht wat vergezocht, maar heb je toevallig iets van 'Vaste schijven uitschakelen' aan staan in de Configuratiescherm - Energiebeheer?
Verder IDE-controller drivers eens opnieuw installeren?
Ja dat staat aan maar pas na 1.5 uur zoiets.
Ik heb over dit probleem trouwens meer gevonden en dat het aan het moederboard ligt maar dat zijn iscussies van 2004 en niemand komt daar met een oplossing en ik heb de allerlaatste bios (op de beta na dan) net in februari erin gezet.

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Onzin... Deze voeding is zeker NIET voldoende.... Ik had vroeger dezelfde kast met dezelfde brakke voeding... Bij meer dan 3 schijven heb je het maximum op die 12V rail wel bereikt.. De hoeveelheid watts doen er hierin niet zoveel toe...

Dus gewoon ff een andere voeding aanschaffen..
_Dune_ schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:31:
[...]

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Hoeveelheid watts is hier waarschijnlijk helemaal het probleem niet. Helaas kijken veel te veel mensen alleen maar naar het wattage. Kijk maar eens goed naar de hoeveel amperage je 12V rail aankan.. Dat is veel belangrijker in deze.
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 12:31:
[...]

Ik denk dat het toch je voeding icm met je controller is.

350 watt is maximum output..

Vermogen 350 Watt (Combined Power 185 Watt) bij gemiddelde aopen kast
even simpel rekensommetje...
P4 122,9 Watt
3 maal HD * 10 watt = 30

zit je dus al over 150 watt...
Je videokaart mobo geheugen etc nog niet eens niet meegeteld zit je al bijna aan maximum van de voeding...

• explosion13
Ik probeer dit weekend wel eens een tweede voeding erin te zetten en dan laat ik op de oude voeding alleen het moederboard draaien.

• explosion13
Probleem nog steeds niet opgelost.

Aan de voeding ligt het niet, heb ik deze week getest.
Ik heb nu wel al een paar dagen geen last meer van het uitvallen van de complete schijf MAAR de eerste partitie herkent hij dan ook niet meer hij zegt dat ik deze opnieuw moet formateren.
Ik heb verder met Data recovery Pro de hele schijf gecontroleerd en er worden geen fouten of beschadigingen gevonden.
Het opnieuw formatteren van de 1e partitie laat ik nog even achter wegen want ik wil nog even testen of het uit vallen van de complete schijf nu echt uit blijft.

• Kurios
  • Niet online
heb je m al getest met tool van manufactor?

• explosion13
Kurios schreef op woensdag 18 april 2007 @ 11:18:
heb je m al getest met tool van manufactor?
Nee, maar hij is nieuw (1.5 maand oud)

• Kurios
  • Niet online
explosion13 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 14:12:
[...]

dat zegt helemaal niets, hij doet het toch niet goed? Je moet gewoon een aantal dingen uitsluiten en een van de eerste is dat je harde schijf (niet) stuk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Kurios op 18-04-2007 14:16 ]

• The Otherside
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-01 13:41
explosion13 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 14:12:
[...]

Dus kan je hem niet testen? Ook nieuwe schijven kunnen defect zijn. O-)

PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Misschien een gare netstroom-adapter bij je externe HD gekregen, waardoor die schijf rare dingen gaat doen?

[ Voor 4% gewijzigd door KneppaH op 18-04-2007 14:22 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• explosion13
Mijn pc gebruikt onder volle belasting 185Watt met een enkele uitschieter eens in de minuut van 200Watt.
En de voeding is een Macron 400Watt ding.

[ Voor 21% gewijzigd door explosion13 op 20-04-2007 16:53 ]

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

mjl

Ugh

explosion13 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 16:37:
Mijn pc gebruikt onder volle belasting 170Watt met een enkele uitschieter eens in de minuut van 190Watt.
En de voeding is een Macron 400Watt ding.
Dan nog kan de voeding instabiel zijn! Probeer eens een andere voeding dan deze.

Verder ben ik een beetje verbaasd over je eerdere reply, een SATA schijf kun je niet als master of slave instellen, daar is niet eens een jumper voor. Ik vraag me dus af of je de master/slave instellingen in de bios doet of dat je daadwerkelijk de jumper van de hardeschijf verplaatst/insteld?

Indien het eerste: doe dat dan niet! Stel de HDD's in met de Jumper die er opzit!

Verder zou je kunnen testen of het geheugen wel goed is, als je 2 reepjes in je systeem hebt kun je 1 van de 2 verwijderen en dan het systeem testen. Het klinkt wellicht vaag, maar vage klachten worden vaak veroorzaakt door defect geheugen!

[ Voor 14% gewijzigd door mjl op 20-04-2007 16:59 ]

-------

Pagina: 1