Toon posts:

Seriële harde schijf lezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik heb van Maxtor een 160GB harde schijf, die op de seriële port aangesloten moet worden.
Deze was al aangesloten als C:\ Met een 2e partitie D:\.

Nu is deze door een virus om zeep geholpen, aangezien hij in een memory dump loop terecht kwam.
Kortom, opstarten is niet meer mogelijk.

Nu heb ik een oude harde schijf geformatteerd (6GB) en heb hierop windows geïnstalleerd.
Ik heb via de IDE een 2e harde schijf aangesloten van 120GB (Hierop worden alle overige programma's gedraaid).

Nu wil ik graag mijn seriële kaart weer aansluiten, zodat ik de benodigde bestanden eraf kan halen.
Alleen ik heb echt werkelijk geen flauw benul hoe ik deze nu nog kan lezen.

Heb na veel zwoegen voor elkaar gekregen, dat ie niet meer geboot werd. Maar hij word ook niet automatisch toegevoegd aan het rijtje Harde Schijven in MIJN COMPUTER.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit voor elkaar krijg?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:06
Persoonlijk zou ik de pc opstarten met een linux-cd (bijv. Knoppix) omdat vanuit linux een hd vaak nog wel benaderd kan worden.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Bij computerbeheer even een schijfletter toevoegen aan de schijf. Momenteel heeft deze geen letter toegewezen gekregen.

Tenminste als ik het goed begrepen heb, de omschrijving is nogal vaag.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het probleem is dat ik compleet nergens meer mijn SATA 160GB schijf kan vinden?

Ik heb dus nu via de IDE poort, 2 schijven aangesloten.

En via mijn SATA2 POORT op mijn moederbord een SATA 160GB schijf.

En ik kan wel mijn 2 IDE poorten zien, alleen nu dus niet die SATA 160Gb schijf.

Moet ik hiervoor een speciale driver downloaden???

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Zowieso is 't over het algemeen verstandig de drivers van je moederbord te installeren.
Over welk OS hebben we het overigens ?

Verwijderd

Topicstarter
OS??

Ik ben nogal wat je noemt een beginneling.. dus praat aub nederlands haha :)

Sorry...

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Operating System; aangezien je het over "Mijn Computer" hebt is het zeer waarschijnlijk Windows, maar nu nog welke versie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oh sorry..

Windows XP Proffesional.
Nu heb ik ergens gelezen dat ik in mijn BIOS setup de SATA herkenning moet aanzetten...
Nou heb ik in mijn bios gekeken, maar nergens zie ik SATA, alleen IDE??

Oh man help... :S

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Lijkt me sterk dat een virus je BIOS instellingen aanpast; heb je de drivers voor je moederbord al geinstalleerd ?

Wat zie je als je Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc doet, staan daar drives/partities zonder driveletter (zoals cardinal808 voorstelde)

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:46

E-Vix

Nu met sneeuw!

Even om misverstanden te voorkomen, je seriele poort is niet je SATA poort. Toen ik de eerste keer je topictitel en openingspost las dacht ik namelijk eerst dat je een 160Gb harde schijf op je seriele poort had aangesloten met behulp van een of andere interface.

Waarschijnlijk heb je in je BIOS je SATA poorten volledig uitgeschakeld. Deze zal je in je BIOS dus weer in moeten schakelen. Vervolgens zal je de opstartvolgorde van je harde schijven in je BIOS moeten veranderen zodat hij als eerste van je 6 GB schijf opstart in plaats van je SATA schijf. Dan zou hij weer normaal op moeten starten en dan zou je ook toegang moeten hebben tot je SATA schijf.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Nee, er staan alleen de C:\ en de G:\ waar G: dus mijn 2e schijf (data) is.
En hoe vind ik de de versie en merk van mijn moederbord?

Dan kan ik eventueel een driver downloaden? want de CD ben ik kwijt :S

Verwijderd

Topicstarter
E-Vix schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:30:
Even om misverstanden te voorkomen, je seriele poort is niet je SATA poort. Toen ik de eerste keer je topictitel en openingspost las dacht ik namelijk eerst dat je een 160Gb harde schijf op je seriele poort had aangesloten met behulp van een of andere interface.

Waarschijnlijk heb je in je BIOS je SATA poorten volledig uitgeschakeld. Deze zal je in je BIOS dus weer in moeten schakelen. Vervolgens zal je de opstartvolgorde van je harde schijven in je BIOS moeten veranderen zodat hij als eerste van je 6 GB schijf opstart in plaats van je SATA schijf. Dan zou hij weer normaal op moeten starten en dan zou je ook toegang moeten hebben tot je SATA schijf.
Ok, nu heb ik al gekeken in mijn bios, en er staat helemaal NIKS wat ook maar deels het woord SATA bevat? Maar SATA betekend toch Serial ATA ???
En hoe zou ik anders dit topic kunnen benoemen?

Verwijderd

Topicstarter
Oh..

Bij het opstarten krijg ik heel even een scherm met dat hij dus een Serial (0) MAXTOR 160GB herkent via de SATA poort dus.. En iets met RAID???

Want in mijn HARDWARE lijst, komt een vraagteken voor met RAID???
Zou dat het probleem kunnen zijn???

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:51
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:34:
[...]

Ok, nu heb ik al gekeken in mijn bios, en er staat helemaal NIKS wat ook maar deels het woord SATA bevat? Maar SATA betekend toch Serial ATA ???
"Sata schijf lezen" ? :P
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:36:
Oh..

Bij het opstarten krijg ik heel even een scherm met dat hij dus een Serial (0) MAXTOR 160GB herkent via de SATA poort dus.. En iets met RAID???

Ehm, sterker nog, dat ís je probleem.

Drives downloaden en installeren dus. Die kun je vinden op de site van de fabrikant van je moederbord.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:34:
[...]

SATA is inderdaad Serial ATA (opvolger van Parallel ATA). Echter zit er nog een poort op de meeste PC's die de Seriele Poort wordt genoemd. Dit veroorzaakt misschien een misverstand.

• Ernie
  • Laatst online: 19-02 10:49
Ga eens naar configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer. Dan bij opslag even op schijvenbeheer klikken. Daar zie jij dan al jouw partities staan.
Je moet onderin dat het scherm van computerbeheer sowieso 3 standaard schijven zien staan (jij hebt 3 harde schijven aangesloten als ik het goed begrepen heb?).
Zoek dan even naar de harde schijf van 160 GB en kijk of daar de 2 partities die jij gemaakt hebt op die schijf vermeld staan en of deze partities een stationsletter hebben. Dat kun je zien achter de partitienaam. Als daar partities zonder letter staan moet je die een letter toekennen door rechts te klikken op de partitienaam en vervolgens klik je op "stationsletter en paden wijzigen". In dat scherm kun je dan een andere stationsletter toewijzen.
Als ze een letter hebben kun je ze weer gewoon benaderen via de verkenner.

* Ernie is een beetje langzaam vandaag :9
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:36:
Oh..

Dat is sowieso een probleem. Je waarschijnlijk gewoon even de drivers installeren van je raid controller en dan kun je de schijf waarschijnlijk benaderen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ernie op 12-04-2007 10:44 ]

• Xander
Arno E schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:41:
Ga eens naar configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer. Dan bij opslag even op schijvenbeheer klikken. Daar zie jij dan al jouw partities staan.
Je moet onderin dat het scherm van computerbeheer sowieso 3 standaard schijven zien staan (jij hebt 3 harde schijven aangesloten als ik het goed begrepen heb?).
Als je het topic had gelezen, had je ook gelezen dat hij dat al geprobeerd heeft, en daar zijn SATA schijf niet zag staan... ;)
TheRookie schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:29:
Wat zie je als je Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc doet, staan daar drives/partities zonder driveletter (zoals cardinal808 voorstelde)
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:31:
Nee, er staan alleen de C:\ en de G:\ waar G: dus mijn 2e schijf (data) is.

• Ernie
Xander schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:43:
[...]

Als je het topic had gelezen, had je ook gelezen dat hij dat al geprobeerd heeft, en daar zijn SATA schijf niet zag staan... ;)
offtopic:
Ik had iets teveel topics openstaan en ben vergeten te refreshen voordat ik postte en ook nog eens langzaam getypt. Kortom ik was een beetje langzaam vanochtend 8)7. Ik heb trouwens wel het hele topic gelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernie op 12-04-2007 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Juist, kortom naar schijvenbeheer...
En dan kan ik 2 schijven zien..

De C:\ Schijf (6GB)
En de G:\ (120GB)

En dat is het... 2 schijven.

Maar, ik zie dat mijn RIAD controller geen driver heeft?
Is dat het probleem?? en wat is een RAID Controller?

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Het kan ook nog zo zijn, aangezien je niets in je bios kunt vinden over s-ata, dat je een losse controller/insteekkaart op je moederbord hebt zitten in een van de witte (PCI) sloten.

Als dat zo is: controleer dan welk kaartje er in zit (meestal staat het erop) en ga dan op internet zoeken naar drivers hiervoor.

Verwijderd

Topicstarter
DUs even de vraag opnieuw stellen:

Mijn Hardware lijst geeft aan dat mijn RAID Controller geen driver heeft.
Nu heb ik geen idee wat een RAID controller is, of waar ik die moet vinden.

Ik weet ook het merk en type van mijn moederbord niet?
Waar kan ik die vinden om de juist drivers daarvoor te bemachtigen?

• Xander
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:09:
En via mijn SATA2 POORT op mijn moederbord een SATA 160GB schijf.
De poort zit op zn moederbord, dus het zal geen PCI kaartje zijn...

Maar djflashman, je zult er dus even achter moeten komen wat voor moederbord erin zit. Er staat altijd wel een typenummer op, meestal tussen of in de buurt van de PCI sloten...

Verwijderd

Topicstarter
plankie schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:47:
Het kan ook nog zo zijn, aangezien je niets in je bios kunt vinden over s-ata, dat je een losse controller/insteekkaart op je moederbord hebt zitten in een van de witte (PCI) sloten.

Als dat zo is: controleer dan welk kaartje er in zit (meestal staat het erop) en ga dan op internet zoeken naar drivers hiervoor.
Helaas ik heb een all in 1 moederbord..

2 PCI kaarten, 1 USB en 1 Grafische kaart...

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:49:
[...]

De poort zit op zn moederbord, dus het zal geen PCI kaartje zijn...

Maar djflashman, je zult er dus even achter moeten komen wat voor moederbord erin zit. Er staat altijd wel een typenummer op, meestal tussen of in de buurt van de PCI sloten...
FC Micro star???

Ik krijg wel overal iets met ASUS te zien???

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:46:
Juist, kortom naar schijvenbeheer...
En dan kan ik 2 schijven zien..

De C:\ Schijf (6GB)
En de G:\ (120GB)

En dat is het... 2 schijven.

Maar, ik zie dat mijn RIAD controller geen driver heeft?
Is dat het probleem?? en wat is een RAID Controller?
En in schijvenbeheer staan dus geen andere partities, waar nog geen driveletter aan is gegeven?

Raid heeft er geen zak mee te maken, Voor Raid heb je twee schijven nodig en die heb je nooit gehad. Zie ook I/O Faq.

Verwijderd

Topicstarter
Uh.. Jawel..

had eerst een 160 GB met C: en D: partitie.
En los nog een 120GB als E: Partitie??

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

cardinal808 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:58:
[...]

En in schijvenbeheer staan dus geen andere partities, waar nog geen driveletter aan is gegeven?

Raid heeft er geen zak mee te maken, Voor Raid heb je twee schijven nodig en die heb je nooit gehad. Zie ook I/O Faq.
Als het moederbord een ingebouwde raid-controller heeft op de sata poorten moet je nog steeds drivers installeren, ook als heb je er 1 schijf aanhangen. Dus het heeft er wel een zak mee te maken ;)

☻/
/▌
/ \

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Welkom op GoT :w

Om te achterhalen welk moederbord je hebt: dit staat meestal op de plank zelf, hiervoor moet je dus even je PC open schroeven. Mocht je het daar niet kunnen zien, weten programma's als Everest of SiSoft Sandra wel welk moederbord dat erin zit. En als laatste zal ook wel je BIOS laten zien welk type dat het is.

Vervolgens moet je even nakijken welke drivers dat je nodig hebt, die zul je waarschijnlijk vinden op de Asus website bij je betreffende moederbord. Trouwens, waarschijnlijk heb je een driver CD gekregen bij je PC/moederbord. Hierop staan vast en zeker ook de SATA drivers.

Het staat in ieder geval buiten kijf dat Windows nog geen SATA drivers heeft geïnstalleerd. Omdat een SATA controller vaak RAID ondersteunt zie je die in Windows als RAID adapter.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik kan op mijn moederbord weinig vinden?
Kan ik in mijn computer zelf (XP dus) nisk vinden??
Want ik zie overal ASUS troep staan?
Alleen welk type ik heb?

AL sla je mij hartstikke dood???

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Als alternatief zou je ook nog naar windows-update kunnen gaan en zorgen dat alle updates geïnstalleerd zijn; met een beetje mazzel zitten de drivers die je nodig hebt erbij :)

edit:
Heb je een digi cam: maak een foto v/h moederbord en post 'm

[ Voor 16% gewijzigd door TheRookie op 12-04-2007 11:18 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:08:
Maar ik kan op mijn moederbord weinig vinden?
Kan ik in mijn computer zelf (XP dus) nisk vinden??
Want ik zie overal ASUS troep staan?
Alleen welk type ik heb?

AL sla je mij hartstikke dood???
Lees nu eens wat er gezegd wordt. Met software zoals Everest kun je achterhalen welk moederbord dat je precies hebt. Even downloaden dus. Aan alleen Asus heb je zo weinig, want ze hebben wel duizenden verschillende moederborden gemaakt. :)

En als je de Driver-CD nog hebt kun je gewoon de SATA drivers daar vanaf plukken. Dan bespaar je de moeite van het achterhalen van het type.

[ Voor 11% gewijzigd door Fauna op 12-04-2007 11:19 ]

• Ernie
Download Sisoft sandra en installeer dit. Als het programma opgestart is ga je naar het tabje hardware en vervolgens klik je op mainboard. Als het goed is zie je dan bovenaan een lijstje staan met informatie over je moederbord. Meld even welke manufacturer, model en welke chipset dat programma vermeld, zonder deze informatie kunnen wij je moeilijk helpen.

Als je het moederbord model weet ga dan gewoon even naar de site van je fabrikant en zoek naar de moederbord of chipset drivers. Daar zit als het goed is je raid controller driver bij.

Of gebruik inderdaad de driver cd van je moederbord. Daar staan ook alle drivers op (weliswaar oudere versies maar het werkt :))

[ Voor 9% gewijzigd door Ernie op 12-04-2007 11:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Perfect :D

heb drivers geinstalleerd en hij kan hem lezen!
Alleen het volgende probleem is..

Als ik die 160GB er aan hang... Start ie nie meer op:S

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

"Start ie niet meer op" is een beetje te algemeen
a) scherm blijft zwart
b) self-test lukt maar windows start niet
c) anders ...

Het zou overigens kunnen dat je de boot sequence in het BIOS aan moet passen

• Ernie
Wanneer gaat het fout bij het opstarten. Stopt hij wanneer het Windows XP scherm komt of gaat het al eerder mis. Controleer sowieso eens in je bios de bootvolgorde. Je moet zorgen dat je schijf met windows (die 6GB dacht ik) boven je sata schijf staat. Dan probeert hij daar eerst van te booten.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, je ziet de WIndows Scherm.. en ineens springt ie op zwart..

Ik heb de SCIS al uit mijn bios gehaald.. hij leest alleen IDE 0 en IDE 1

Verwijderd

Als zijn controller in RAID-mode draait, moet hij wel een array maken en dus ook drivers installeren, ook al is het voor een enkele schijf.

Verwijderd

Wat voor moederboard heb je ?

Als de RAID-setup (CTRL-I toevallig al voorbij zien komen) zegt : NON-RAID disk, is alleen de driver onder Windows XP installeren voldoende.

Ook kun je kiezen in de setup van je pc, of de SATA (Serial ATA) controller native of ide moet emuleren. In jou geval ben je het snelste af, als je IDe kiest.

Maar goed, dit staat ook op tweakers helemaal uitgekauwd, en ook in de handleiding van je pc zal dit zeer waarschijnlijk meer dan duidelijk staan uitgelegd.

Kwestie van even lezen denk ik zo.

Suc6
Pagina: 1