witbalans; zonsop/ondergang en polafilter

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 12:34

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
hi,

ik loop nu een tijdje rond met een 5d en merk dat de zonsop- en ondergangen die ik fotografeer erg uitgewassen kleuren geven. te bleekjes dus en met gebrek aan de anders naar mijn idee zo mooie kleurverzadiging. extra frustrerend ook nog eens omdat de goedkopen powershot a510 die ik vaak in mijn achterzak heb zitten wel weet hoe het moet.

dit, in combinatie met het feit dat de foto's die ik met een pola filter schiet digitaal ook niet echt lekker uit leken te komen (lucht wel een fractie blauwer, maar de rest van de kleuren vies), deden me aan witbalans denken. nooit begrepen hoe dat precies werkte, dus op het web een paar artikels doorgelezen. het wordt me echter nog steeds niet helemaal duidelijk hoe ik weer diezelfde mooie foto's kan maken als destijds op ouderwetse film.

wat ik wel begrijp is dat film gecalibreerd schijnt te zijn op kleurtemperatuur 5200k. mijn 5d schiet momenteel bijna altijd op awb (snapte het nooit, dus laat de camera maar lekker doen wat hij wil doen), maar begin nu te denken dat dit wel eens de veroorzaker van de drie bovengenoemde problemen zou kunnen zijn.

stel, ik zet mijn 5d op een handmatige kleurinstelling van 5200k terwijl ik mijn zons op en ondergangen fotograveer, zou ik daarmee dan de kleurverzadiging van vroeger kunnen terugkrijgen? en zou ik daarmee mijn pola filter weer fantsoenlijke resultaten kunnen laten boeken? of moet ik de oplossing toch echt elders zoeken?

ik begrijp dat iedere omgeving en iedere omstandigheid weer een andere kleurtemperatuur heeft. een stukje wit papier of een grijskaart mee wordt gesugereerd, maar wordt die zonsondergang juist niet mooi omdat de kleuren meer verzadigd zijn dan normaal en wit dus helemaal geen wit is? en geldt hetzelfde eigenlijk ook niet wanneer je een pola filter gebruikt? eventueel bijtweaken van raw files heb ik ook gezien als oplossing, maar aangezien ik rondreis geeft ik de voorkeur aan jpg, aangezien ik dan direkt resultaat heb en ten tweede het me totaal onmogelijk lijkt om een echte photoshop sessie te gaan starten op de brakke machines die je hier in de internetcafes tegenkomt..

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Verwijderd

Als je meer kleurverzadiging wilt dan zet je die JPEG parameter toch gewoon omhoog?

Edit: staat in picture style onder rode menu.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2007 09:58 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

Rudedadude

Maybe we were born to run

Als je zegt dat je a510 betere foto's maakt klinkt het inderdaad alsof de kleurinstellingen van je 5D redelijk conservatief staan. Heb je in de menu's geen mogelijkheden voor vivid colors oid? Of, meer opgesplitst, hoger contrast en hogere saturatie? Het klinkt namelijk niet als witbalans probleem. Post evt. eens een foto met het probleem.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

Zoefff

❤ 

Dit is een workflow issue, een klein schopje over de schutting dus :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:22
Je zou kunnen je witbalans zelf definieren, maar je zou ook even kunnen testen welke voorgedefinieerde witbalans het beste resultaat geeft voor zonsondergangen. Om dit te doen zou je kunnen de witbalans-bracketing functie van je camera gebruiken.

Wat je ook kan doen, is de opname in RAW maken, en dan in de nabewerking de beste WB / kleurtemperatuur kiezen.

https://fgheysels.github.io/

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-01 16:07

Xenan

Tree-of-life

In tegenstelling tot wat mig29 en Rudedadude zeggen is dit vrijwel zeker geen kleurverzadigingsprobleem maar (inderdaad) een witbalans probleem. Wat wel waar is dat (semi-) professionele fototoestellen een conservatievere kleurverzadiging hebben maar dat is makkelijk achteraf aan te passen mocht je dat willen.. Meestal zijn consumentencamera's juist oververzadigd, want dat vindt "de" consument mooi.

Je kunt ook RAW+JPG schieten (Ik dacht dat de 5D dat kan) en dan heb je altijd een JPG en kun je alleen voor de foto's waar het nodig is de RAW gaan nabewerken.

Wat is er nu aan de hand? Bij zonsondergang en -opgang is het licht erg rood. De automatische witbalans probeert te corrigeren en de foto wordt te blauw en daardoor te "koud". De kleuren zijn dus niet zozeer verzadigder maar roder, daardoor "warmer" en prettiger om te zien.

Met RAW kun je dit achteraf prima corrigeren.

Het lijkt fustrerend dat een simple a510 het beter doet maar een consumentencamera probeert zo "mooi" mogelijke foto's te maken en een (semi-)professionele camera probeert zo realistich mogelijke foto's te maken, met getrouwe kleuren, maar dat is wat je bij een zonsondergang juist niet wil. Daar wil je het rode behouden. Vandaar dat je dan ook alles kunt instellen op een 5D.

Wil je meer uit een 5D halen zul je dus toch moeten gaan leren wat witbalans is en hoe je RAW bewerkt. Anders maak je, bij simpele point-and-shoot, inderdaad vaak ook mooie foto's met de a510. Het gaat juist om de moeilijkere situaties waar een 5D meerwaarde biedt.

[ Voor 9% gewijzigd door Xenan op 12-04-2007 11:28 ]

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Ik begrijp dat je rondreist en daardoor bij voorkeur in JPG schiet, maar eigenlijk creeer je hier een probleem (en los je er eentje op). Heb je een image-tank of een laptop die je kunt gebruiken? Is het wellicht een idee om een portable-HDD(tje) mee te nemen? Je kunt zo vreselijk veel winnen door RAW te gebruiken dat het mijns inziens zeer de moeite loont hier een ietsje in te investeren.

Een RAW-file kun je dan eenvoudig in Lighroom/Aperture/Photoshop bewerken door de witbalans bij te stellen en met saturation wat te vogelen. Hoe en wat precies naar jouw wens is, is vanaf achter mijn scherm lastig in te schatten, maar met een paar uurtjes pielen ben je er volgens mij wel grotendeels achter. (Zorg overigens wel voor een gecalibreerd scherm, ook laptops kunnen gecalibreerd worden)

Vervolgens zou ik je willen wijzen op de Color-Calibration guides die je op de Canon-Professional-Services site kunt vinden, ook hier kan je veel leren over witbalans, het calibreren van je camera/scherm(en)/printer en wat er zoal nog meer bij komt kijken. :)

Bericht hierboven

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 12:34

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
een portable HD heb ik bij me, een laptop of een goed scherm niet. helaas is het zo dat ik mijn computer werk vaak vanuit brakke internetcafes moet doen met trage processor snelheden, weinig gehuegen en vaak een slecht ingesteld scherm. wil best eens proberen wat met RAW te spelen, maar op dit moment zijn de omstandigheden daar (helaas) niet helemaal naar.

een zeer verhelderende uitleg van xenan over wat er met de kleuren en kleurcompensatie gebeurd. heb ik het aan het rechte eind dat ik de overcompensatie kan compenseren door zelf een lagere kleurtemperatuur in te stellen? iets van 3500K of 4000K ofzo? of moet ik juist de andere kant op?

daarnaast hebben we het nu wel over de kleurbalans met zons op en ondergang gehad, maar wat is er aan de hand bij de rare kleuren die te voorschijnkomen bij gebruik van een polarisatie filter? ook overcompensatie van de sensor en dus te voorkomen door in te stellen op daglicht/5200K?

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Bij situaties waarvan ik weet dat mijn camera de mist ingaat, schiet ik altijd even in RAW + JPG (opslagformaat ingesteld onder mijn selectknop, zodat ik er snel bij kan). Dit is bij sneeuw/zonsondergangen/etc. In die situaties gaat de witbalans altijd de mist in, en in RAW is dat zeer eenvoudig op te lossen.

Voor de rest schiet ik altijd gewoon in JPG, ondanks het feit dat ik wel voldoende opslag heb op CF voor mijn toepassingen. Een doorsnee week levert 500 a 1000 foto's en ik heb geen zin in een full-time DVD brand taak.

This footer is intentionally left blank

Pagina: 1