Overwegingen bij keuze home cinema

Pagina: 1
Acties:
  • 693 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zoals zovelen ben ik binnenkort in het bezit van een LCD TV. Mooi moment om ook mijn "oude" 5.1 setje te gaan upgraden naar iets nieuwers/beters, want je wil natuurlijk toch wel het "uiterste" uit je nieuwe TV halen. Voor het nieuwe setje heb ik geen vast budget maar 5 a 600e vind ik een mooi bedrag. voor de hifi begrippen op dit forum redelijk low-budget dus.

Daarom ben ik maar eens flink gaan googlen en zoeken hier op het forum. Daarnaast ben ik bij de MM binnengelopen en heb willekeurig wat setjes die daar kant en klaar stonden beluisterd. Ik kwam al snel tot de conclusie dat de alles-in-1 setjes niet waren wat ik zocht aangezien ik toch zeker wel de nodige randapparatuur wil aansluiten.

Vervolgens kwam ik tot de conclusie dat ik toch nog een aantal belangrijke dingen moet uitzoeken voor ik tot een keuze kan komen. En daarom open ik nu dit topic....

- In hoeverre is een HDMI aansluiting op de reciever van toegevoegde waarde? Mijn bedoeling is om mijn Xbox, digitale Decoder en toekomstig mediacenter via de reciever aan te sluiten op de TV, dan lijkt het me verstandig om deze beelden in zo hoog mogelijke kwaliteit door de reciever naar de tv te laten verzenden. Of is dit geen handige setup?

- Ik ben totale audio-noob, ik hoor het verschil tussen speakers niet echt goed ofzo. Heb in de winkel gestaan en wel gemerkt dat de ene set een wat dieper geluid gaf terwijl de andere juist weer wat helderder klonk, gevoelsmatige termen waar ik zelf net zo min wat mee kan als dat jullie ermee kunnen. Maar wat zijn toch dingen om op te letten bij mijn volgende luisterrondje?

- Tja, dan komen we op de vraag wat is slimmer, een setje bij de MM van bijv een HK reciever + DVD + een setje JBL speakers (of wat anders dat er op lijkt) of zelf een setje samenstellen. En hoe kan ik dan het beste mijn budget verdelen om meeste bang-for-buck te krijgen?

NB: Grote zuilen krijg ik er hier thuis niet doorheen (girlfriend beslist over het interieur :P) dus speakers mogen best wel fors zijn (schoenendoos kwa hoogte/breedte denk ik), maar met zuilen moet ik niet aan komen zetten.

offtopic:
Ik weet dat veel van dit soort topics gesloten worden, maar denk zelf wel dat het nuttig is om deze juist open te houden aangezien er dan minder mensen met dezelfde vragen gaan komen en gewoon eens in deze topics kunnen snuffelen naar wat goede aanraders van de "kenners"

Verwijderd

sander- schreef op donderdag 12 april 2007 @ 00:54:
Zoals zovelen ben ik binnenkort in het bezit van een LCD TV. Mooi moment om ook mijn "oude" 5.1 setje te gaan upgraden naar iets nieuwers/beters, want je wil natuurlijk toch wel het "uiterste" uit je nieuwe TV halen. Voor het nieuwe setje heb ik geen vast budget maar 5 a 600e vind ik een mooi bedrag. voor de hifi begrippen op dit forum redelijk low-budget dus.

Daarom ben ik maar eens flink gaan googlen en zoeken hier op het forum. Daarnaast ben ik bij de MM binnengelopen en heb willekeurig wat setjes die daar kant en klaar stonden beluisterd. Ik kwam al snel tot de conclusie dat de alles-in-1 setjes niet waren wat ik zocht aangezien ik toch zeker wel de nodige randapparatuur wil aansluiten.

Vervolgens kwam ik tot de conclusie dat ik toch nog een aantal belangrijke dingen moet uitzoeken voor ik tot een keuze kan komen. En daarom open ik nu dit topic....

- In hoeverre is een HDMI aansluiting op de reciever van toegevoegde waarde? Mijn bedoeling is om mijn Xbox, digitale Decoder en toekomstig mediacenter via de reciever aan te sluiten op de TV, dan lijkt het me verstandig om deze beelden in zo hoog mogelijke kwaliteit door de reciever naar de tv te laten verzenden. Of is dit geen handige setup?

- Ik ben totale audio-noob, ik hoor het verschil tussen speakers niet echt goed ofzo. Heb in de winkel gestaan en wel gemerkt dat de ene set een wat dieper geluid gaf terwijl de andere juist weer wat helderder klonk, gevoelsmatige termen waar ik zelf net zo min wat mee kan als dat jullie ermee kunnen. Maar wat zijn toch dingen om op te letten bij mijn volgende luisterrondje?

- Tja, dan komen we op de vraag wat is slimmer, een setje bij de MM van bijv een HK reciever + DVD + een setje JBL speakers (of wat anders dat er op lijkt) of zelf een setje samenstellen. En hoe kan ik dan het beste mijn budget verdelen om meeste bang-for-buck te krijgen?
Keuzes zijn op vele manieren te maken. Iedereen heeft zo zijn eigen mening in wie of wat wilt.
De 1 vind dit mooier de ander vind dat mooier.

Voor je eerste vraag tot betrekking HDMI. Ja HDMI is in hoeverre erg machtig om te zien, helder, scherp en is de techniek zijn naam waard.
Zoals veel mensen hier weten is dat HMDI techniek dat alles wat digitaal is ongecomprimeerd overzet. Dus de kwaliteit van DVD/HD-DVD/Blu-Ray of geluid blijft behouden zoals het gemaakt is op het schijfje wat jij afspeelt.

Over speakers kwaliteit wat is goed en wat is slecht is heel erg moeilijk te bepalen. Jij alleen weet wat goed of slecht klinkt. Want het is hetzelfde dat iemand bepaalt wat lekker smaakt en wat vies is.
Enigste wat wij kunnen doen is jou een klein beetje in de goede richting duwen. Speakers heb je in alle soorten en maten en uiteraard kosten. Bij de 1 klinkt een goedkoop 5.1 setje mooier dan een duur 5.1 setje.
Enigste wat ik je kan aanraden, zoals je zelf al gedaan hebt. Luisteren, luisteren en nogmaals luisteren.
Ik kan je wel een speakerset aanraden die gauw 2 a 3000euro kost maar wat heb jijzelf hieraan?
Waar je op ze minst kunt letten dat je geen setje koopt van 25 euries en dan de middelstuk van de speaker ingedeukt is :D

Wat slimmer is of wat dommer is kunnen wij ook jou niet mee helpen. Een setje van HK kan ontzettend goed klinken een JBL setje daarin tegen ook maar dat kan ik ook zeggen van Jamo, KEF, REL etc.. etc.. Teveel keuzes waaruit gekozen kan worden.
Ik persoonlijk had een 5.1 set gekocht bij winkel.nl van het merk Jamo :) Het setje kostte mij 500 euro compleet met 2 zuilen (ze hadden ook met alleen doos formaat speakers) en ben tot op heden super tevreden ermee. Andere zullen zeggen, wat een bagger geluid, tja ook hier weer geld...smaken verschillen.

Enigste wat ik je aan kan raden is, schrijf op wat je nodig hebt en wat je wilt hebben. Reciever met HDMI aansluiting en wat goeie output kan leveren hoeft niet duur te zijn. www.kieskeurig.nl kan je mega veel info geven over de reciever de kwaliteit en technische informatie maar er staan ook reviews van mensen die het in huis hebben.
Dit ken je zowel de reciever doen als voor je box setje :) Let er wel op dat speakersetjes meestal wel goedkoper uit kunnen vallen dan als je 1 voor 1 samenstelt.

Hoop dat je hier wat mee kan :)

• Sander
  • Niet online
Bedankt voor je goede tips... Ik ga zeker binnenkort eens het één en ander op een rij zetten wat ik nou wil en daarmee eens aan de wandel langs wat shops.

Hebben jullie nog zicht op bepaalde recievers die binnen het low-budget segment erg gewild/goed zijn? Op dit moment is er voor mij behalve op budget bijna geen enkel selectiecriterium. Zou daarom graag wat veelverkochte modelletjes op een rij zetten om mijn wensen eerst wat duidelijker te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sander op 12-04-2007 11:50 ]

Verwijderd

sander- schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:50:
Bedankt voor je goede tips... Ik ga zeker binnenkort eens het één en ander op een rij zetten wat ik nou wil en daarmee eens aan de wandel langs wat shops.

Hebben jullie nog zicht op bepaalde recievers die binnen het low-budget segment erg gewild/goed zijn? Op dit moment is er voor mij behalve op budget bijna geen enkel selectiecriterium.
Ligt eraan wat je budget ongeveer is. Als je HDMI reciever wilt heeft BCC eentje van Sony (waar ik toevallig ook tegenaan ben gelopen) geloof dat hij 400 euro was. Moet je even de BCC site bekijken.
Goede eind recievers zijn toch meestal wel: Denon, Onkyo, Yamaha, Sony, Pioneer, Harman Kardon maar zit wel een leuk prijskaartje vaak aan. Check www.kieskeurig.nl en bekijk de merken van recievers en of er HDMI aansluiting op zit of niet.
De prijs staat er als het goed is ook bijgegeven en waar je het kan bestellen/kopen.

Ik deed het voor mezelf ook wat ik wilde (vaak kwam er ook extra dingen bij kijken) Reciever, Speakerset, Kabels...je ken het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. ;)

Waar je op moet letten op een reciever of het op ze minst 5.1 kanalen ondersteunt, DTS en dolby digital ondersteunt en of het Coax + optisch ondersteunt. Wel handig als jij bijvoorbeeld je DVD speler digitaal wilt aansturen dat je reciever op ze minst een coax of optische aansluiting ondersteunt. :)

Ik heb de Denon 19xx versie (weet niet precies versie nummer helemaal uit mijn hoofd) deze staat voor een leuke prijs bij BCC voor nog geen 300 euro. Heeft tot 6.1 ondersteuning, DTS+dolbydigital en heeft zowel coax als optische aansluiting en heeft een goed vermogen wat hij kan leveren.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2007 12:02 ]

Verwijderd

Bepaal je budget, vaak het belangrijkste met dergelijke aanschaffen. Neem wat favorieten cd's dvd's mee en ga binnen je budget wat combinatie's beluisteren van receivers/speakers. Zoek dan een leuke set uit, beluister die en ga een week later nog eens opnieuw beluisteren, om te bekijken of het geluid je nog steeds bevalt.

Staar je niet op 1 winkel maar probeer de wat meer gespecialseerde hifi zaken binnen te lopen die een goed arsortiment hebben staan en goeie luisterkamers hebben. Ik heb zelf onlangs een set van Klipsch aangeschaft maar veel winkels hebben het niet binnen hun assortiment, waardoor je dus alweer een merk mis loopt. Beluister de wat betere merken, Kef, JBL, B&W, Klipsch etc etc en dan hoor je gauw genoeg al welk merk lief in je oren klinkt. Het is maar wat je belangrijk vind in een speaker.

Voor mij persoonlijk zijn details van stemmen en instrumenten heel belangrijk en die word gewoon per merk anders weergegeven. Testen op e gehoor blijft het beste, dus cd's onder armen en gaan luisteren ;) Beslis niet over 1 nacht ijs en neem er de tijd voor, aangezien je een set vaak voor langere tijd aanschaft. Goeie speakers blijf je trouw en visa versa en gaan vaak bij goeie aanschaf een derde van je leven mee :)

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-02 17:25
Zijn er eigenlijk al receivers met HDMI 1.3 ondersteuning? (Dus voor Dolby True HD)

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

• Sander
  • Niet online
Inmiddels een LE26R72B thuis staan en gelijk wat advies ingewonnen bij de shop voor een Reciever + speakersetje. Binnen mijn budget werden mij de STR-DG700 S en de STR-DG510S van Sony aangeraden in combinatie met een JBL speakerset. Ga binnenkort daar luisteren. Iemand ervaring met deze recievers?

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 20-04-2007 21:39 ]

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:55
Over die receivers kan ik niets zeggen. Wel heb ik zelf een JBL SCS 178 surround setje aangesloten op een Pioneer VCX-416. Ikzelf en veel bezoek vinden het geluid erg goed klinken. Maar zoals hier zo vaak gezegd, smaken verschillen.

Mjin ervaring iig met het JBL setje is erg goed.

• Sander
  • Niet online
Ben op dit moment weer rustig verder aan het orienteren en kijk dan naar een aantal recievers met en zonder HDMI. Zoals je her en der leest kost de HDMI feature vaak een klap geld en wanneer dit niet zo is wordt er aangegeven dat er wordt bezuinigd op andere componenten. Vandaar dat ik nu een beetje twijfel tussen wel/geen HDMI, aangezien ik een vrij krap budget heb... Iemand die mij van wat advies kan voorzien? Is het prijsverschil de keuze voor HDMI waard?

Ben op dit moment aan het kijken naar de volgende combi's:
Sony STR-DG710 (reciever) 290 ~ 330
Sony DVP-NS76H (dvd) 120 ~ 180

Marantz sr4001
Marantz dv4610
setprijs: 550,-

en als speakersets:
Canton Movie 60CX 175 ~ 297
JBL SCS 140 100 ~ 250

Non-HDMI dus nog niet echt op georienteerd...

[ Voor 30% gewijzigd door Sander op 14-05-2007 22:36 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
sander- schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:22:
Ben op dit moment weer rustig verder aan het orienteren en kijk dan naar een aantal recievers met en zonder HDMI. Zoals je her en der leest kost de HDMI feature vaak een klap geld en wanneer dit niet zo is wordt er aangegeven dat er wordt bezuinigd op andere componenten. Vandaar dat ik nu een beetje twijfel tussen wel/geen HDMI, aangezien ik een vrij krap budget heb... Iemand die mij van wat advies kan voorzien? Is het prijsverschil de keuze voor HDMI waard?

Ben op dit moment aan het kijken naar de volgende combi's:
Sony STR-DG710 (reciever) 290 ~ 330
Sony DVP-NS76H (dvd) 120 ~ 180

Marantz sr4001
Marantz dv4610
setprijs: 550,-

en als speakersets:
Canton Movie 60CX 175 ~ 297
JBL SCS 140 100 ~ 250

Non-HDMI dus nog niet echt op georienteerd...
Geen HDMI op de receiver betekent met een (paar) jaar waarschijnlijk een HDMI schakelbox erbij. Die zijn nu los te verkrijgen rond de 100 Euro. Qua bedieningsgemak zou ik dan even doorsparen en voor een mooie Pioneer, Marantz of Denon receiver gaan. Als je 2e hands koopt bespaart het je ook nog eens bijna de helft aan €€€. Dan houd je geld over voor een volwaardige set speakers, die ook met muziek recht op blijven staan :)

Edit: Goede luidsprekers hoeven trouwens niet altijd zuilen te zijn. Als je een goede subwoofer uitkiest, die goed kan intregreren met de rest van de luidsprekers, heb je een volwaardige set die ook in stereo mee kan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Barry|IA op 14-05-2007 23:07 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Sander
  • Niet online
Barry|IA schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:03:
[...]

Geen HDMI op de receiver betekent met een (paar) jaar waarschijnlijk een HDMI schakelbox erbij. Die zijn nu los te verkrijgen rond de 100 Euro. Qua bedieningsgemak zou ik dan even doorsparen en voor een mooie Pioneer, Marantz of Denon receiver gaan. Als je 2e hands koopt bespaart het je ook nog eens bijna de helft aan €€€. Dan houd je geld over voor een volwaardige set speakers, die ook met muziek recht op blijven staan :)

Edit: Goede luidsprekers hoeven trouwens niet altijd zuilen te zijn. Als je een goede subwoofer uitkiest, die goed kan intregreren met de rest van de luidsprekers, heb je een volwaardige set die ook in stereo mee kan doen.
Zou je enkele types kunnen noemen die jij me zou aanraden? Budget is namelijk niet bindend. Het is meer wat ik er ongeveer voor in gedachten had.

Van de andere kant denk ik ook weer: Op dit moment heb ik een simpele all-in-one set van 150e en gebruik die niet heel vaak, maar op het moment dat ik het gebruik wil ik wel graag een kwalitatieve stap hoger gaan zitten. Oftewel, mooi beeld (huidige over component aangesloten is waardeloos), goed geluid (Echt hard hoeft/kan toch niet ivm buren, moet gewoon lekker vol klinken) en de mogelijkheid om makkelijk alles op elkaar aan te sluiten. Ik zal namelijk ook geijk een Harmony 525 of 555 van logitech gaan aanschaffen om het geheel te bedienen.

Maar zoals gezegd: Ik gebruik alles niet extreem veel en ben absoluut geen audiofiel, het is echt een set die voor huis-tuin en keukengebruik ingezet gaat worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Sander op 15-05-2007 09:29 ]

• Sander
  • Niet online
Maar weer even een kleine kick... De afgelopen dagen fanatieker aan het zoeken geweest en een stuk verder gekomen... HDMI ga ik op dit moment toch links laten liggen, mijn tv ondersteund slechts hdmi 1.1 en ik heb op dit moment nog geen HDMI apparatuur. Daarnaast zag ik bij de DVD spelers behorend bij enkele van de genoemde setjes het verschil niet tussen aansluiting via Component en via HDMI. Daarnaast kan ik zonder HDMI kwalitatief betere apparatuur kopen...

Ben nu gewezen op totaalsets van HK, Yamaha en Marantz, dan met name de cinestart 200 van HK en een soortgelijke set van Marantz en Yamaha. Een zoektochtje op internet leerde dat er van deze merken veel verschillende setjes zijn, met prijzen tussen de 600 en 800 euro. Heb geluisterd naar een aantal sets en vond de verschillen niet erg groot kwa geluid.

Wat zijn jullie ervaringen met dergelijke setjes? En wat zijn hierbij de do's en don'ts?

• spoonbill
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-08-2025
Beste Sander,

Ik sta voor dezelfde keuze en ben gisteren bij de MM in Rijswijk tegen een leuke combi set van Marantz aangelopen het gaat volgens mij om de SR3100 receiver (zonder HDMI maar met heel veel andere aansluitingen), DVD 3100 met HDMI (1.0 zonder upscaling) en de JBL SCS 140 speakersset. Dit alles voor € 444,- Volgens mij een behoorlijk scherpe prijs.

Het klonk in mijn oren erg goed.

Ik vraag alleen een paar zaken af:

- Moet ik nu geen DVD speler kopen met HDMI 1.3 en upscaling naar 720P/1080i (mijn beoogde plasma TV Samsung 50Q91 kan dit aan en heeft 3 HDMI poorten)
- In hoeverre ga ik de HDMI aansluiting op de receiver missen
- Zijn de boxen niet te licht voor mijn huiskamer van 60m2

Ik ben net als jou geen audiofreak maar wil wel een behoorlijk geluid en goede beeldeigenschappen.

Ik merk wel dat de oudere modellen af en toe erg goedkoop te krijgen zijn maar moeilijk te vinden iemand nog tips?

Mijn eigen zoekervaringen zijn dat het erg moeilijk is om de verschillen tussen sets van € 400,- tot € 1200,- te horen. Zodra er een actieve subwoofer in zit klinkt het direct een stuk voller. Kwalitatief leveren de betere merken allemaal goede spullen dus aan merken hecht ik ook niet zoveel waarde.
Verschillen zitten dus in mijn ogen vooral in de aansluitmogelijkheden en de toekomstvastheid.

• Sander
  • Niet online
Inmiddels is mijn keuze gemaakt...

sander- in "Post hier foto's en specs van je home-ci..."

Heb gekozen voor een set van HK zonder HDMI op DVD en op Reciever.

Ik heb in meerdere winkels gekeken bij dvd spelers die via component en HDMI aan hoogwaardige schermen hingen en kwam tot de conclusie dat het verschillen zeer minimaal waren.

Verwijderd

Ik heb eenzelfde probleem. Ook in dit geval zijn de zuilspeakers geen optie omdat mijn vriendin ze spuuglelijk vind :)

Ik ben dus op zoek naar een kleiner formaat speakers. In mijn geval is er nog een complicatie. Ik vraag me af of een surround opstelling voor mij wel een goede optie is. De bank staat tegen de muur (en zal daar ook blijven staan ;) ) en de achterspeakers zullen dus geluid van opzij geven. Zelf dacht ik dus dat het wellicht beter is als ik alleen 2 frontspeakers en een subwoofer neem icm met een goede receiver, waar ik dan ook de HDTV en de PS3 op aan sluit

Iemand hier nog een mening over?? Ik moet er ook bijzeggen dat de kamer vrij klein is 25m2.

Dus eigenlijk is de vraag stereo of surround, als de achterspeakers niet de ideale opstelling hebben :)
Pagina: 1