Toon posts:

2x Windows geinstalleerd, wil graag 1 verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste goeroes,

Ik heb twee SATA-schijven aan mijn A7N8X-Deluxe mobo hangen. Op beide heb ik XP geinstalleerd. Nu wil ik de partitie van XP op de primary schijf verwijderen. Echter, dan loopt het geheel in de soep, want het XP OS-bootmenuutje staat in de bootsector van de primary-schijf en deze gebruikt bovendien de boot.ini die ook op die schijf staat.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn systeem standaard de XP boot op mijn secondary schijf, zodat ik de XP op de primary kan verwijderen ???

Simpelweg de BIOS laten booten op de secondary schijf werkt niet. Ook niet na het maken van een nieuwe MBR op die schijf, of na het kopieren van de boot.ini van primary naar secondary.

Alvast dank enzo!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je zou de boot.ini even kunnen aanpassen in notepad zodat de verwijzingen kloppen naar je wensen.
Lijkt me dat dat wel moet lukken :)

Verwijderd

Topicstarter
He Satch,

Ja maar de boot.ini staat op de primary schijf, en die wil ik graag verwijderen....

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 00:37:
He Satch,

Ja maar de boot.ini staat op de primary schijf, en die wil ik graag verwijderen....
Die moet je niet verwijderen, je moet de verwijzing naar de 2de XP verwijderen ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 21:57
Heb je al geprobeert via start>>instellingen>>configuratiescherm>>systeem>>geavanceerd>>opstart en herstelinstellingen>>iknop instellingen de boel tewijzigen ?

Verwijderd

Topicstarter
Keesk, yep dat heb ik geprobeerd.In feite kun je via die optie alleen de inhoud van je boot.ini bestand aanpassen. Niet de locatie ervan...

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:15

DarkSide

theres no place like ::1

je systemfiles en boot.ini moeten volgens mij altijd op de primaire schijf staan op de 1e primaire partitie. Ookal zou je windows helemaal opnieuw installeren op welke partitie dan ook (bv g). Dan nog zal de de bootbestanden (ntldr etc) op de C schijf komen te staan.
Wel kan je de boot.ini aanpassen dat de 1e OS niet meer voorkomt en hij automatisch opstart naar het gewenste OS.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:46

E-Vix

Nu met sneeuw!

Schijf formateren of er uit halen en vervolgens opstarten vanaf je XP cd. Dan de eerste keer dat je de mogelijkheid aangeboden krijgt om je windows te repareren overslaan, en de 2e keer dat hij het vraagt er ja op zeggen. Dan zal hij een nieuwe bootsector maken op je 2e schijf inclusief een boot.ini en alle benodigde bestanden.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Thanks

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
als dat niet werkt kan je altijd nog met super grub disk werken.

je sec. HDD als primary (enige, liefst) erinhangen, booten vanaf SGD en windows boot data restore (ofzo, tijdje geleden hier.) dat zou ook moeten werken, en het is wel wat sneller dan via die win install (als je SGD eenmaal een beetje kent, maar dan is het ook wel een nuttige tool tegelijk)
Pagina: 1