SCSI 80p en 68p

Pagina: 1
Acties:

• Darkprince1234
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-08-2021
Beste tweakers,

Ik ben een mooie nieuwe 2U server voor mezelf aan het samenstellen. De configuratie is radicaal anders dan ik tot nu toe gewend ben geweest en het is mijn eerst pc met SCSI schijven ipv SATA / IDE.

Het moederbord betreft het volgende:
http://www.supermicro.com.../Opteron/8131/H8DAR-8.cfm

Deze maakt gebruik van een onboard SCSI controller met de volgende eigenschappen:
Adaptec AIC-7902W Controller
Dual-Channel Ultra320 SCSI with Host RAID (Host RAID only supports 4 drives)
Host RAID 0, 1, 10, JBOD

Extra SCSI Raid controller
http://www.adaptec.com/en...si_cards/value/ASR-2120S/
(Support voor RAID5)

Nu wil ik daar de volgende schijfjes oplos laten:
Hitachi Ultrastar 15K147, 36,7GB (15.000rpm, Ultra320, 68p, 16MB) 2x in RAID1
Hitachi Ultrastar 10K300, 73.4GB (10.000rpm, Ultra320, 68p, 8MB) 4x in RAID5

Echter zijn deze ook in 80p(ins?) verkrijgbaar, deze zijn even duur.

Nu zijn mijn vraagjes:
1. Wat is nou dat 68p en 80pins, en hoe werkt het? En heb ik de goeie uitgekozen?
2. Zijn mijn hardeschijven compatible met de controller?
3. Is de controller compatible met het moederbord? Aangezien het moederbord 64-bit/66MHz PCI sloten heeft en de controller dat ook heeft lijkt mij die compatible in ieder geval. Maar een second opinion aanvragen kan geen kwaad :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wel redelijk basic met google te vinden info :)

80 pins zijn SCA aansluitingen, waarmee je kan hotswappen. Dit kan met 68pins niet. (moet de controller het ook willen natuurlijk) In servers heb je voor SCA schijven vaak "backplanes" waar ze samen op vast zitten. Ook heb je losse SCA kastjes, of converters. Het licht ook aan de behuizing waar je alles in stopt.

Als het goed is moet elke scsi schijf die je op die controller zet gewoon werken.

Ook weer, die controller moet gewoon op het bord werken. Zelf zou ik alleen neverevernooit een adaptec 2xxx kaartje gebruiken als ik de keuze had, ze zijn wel degelijk maar vaak ook niet zo snel. Ga dan voor een LSI oid.

Waarom kies je niet voor SAS trouwens, als je alles nieuw koopt iig? En misschien heb je genoeg aan SATA schijven?

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 11-04-2007 23:44 ]

specs

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
boah, adaptec != zelfde prijsklasse als jouw lievelingetjes waarschijnlijk :+
kijk wel uit met SCA adaptertjes, daarmee moet je niet gaan hotswappen. zelf nooit geprobeerd, maar ik heb genoeg verhalen van spectaculaire vonkenzeeën gehoord.
in het U160 tijdperk was SCA altijd zelfs een procentje langzamer meen ik te weten, overweeg dat ook.

ten slotte: inderdaad, neem dan SAS. je besteedt wat meer aan je controller, maar de toekomstbestendigheid (en tweedehandswaarde over een tijdje :+) is vele malen groter. ook kan je daarop gewoon SATA disken aansluiten. "ja, maar dat kan op mijn MoBo ook! :S" inderdaad, maar dan niet op zo'n mooie dikke RAID controller.

daar heeft maratropa een heel goed puntje mee.

[ Voor 0% gewijzigd door iceheart op 11-04-2007 23:55 . Reden: spelling ]

• maratropa
  • Niet online
Oh ik zou nooit gaan hotswappen met die sca converters, dat lijkt me inderdaad nogal dom :)

Het lijkt me dat als je nu een server koopt je gewoon zo'n geval koopt met een degelijk mobo met onboard SAS en raid uitbreidingsmogelijkheden. (zo'n zero channel kaartje er bij oid) En dan gewoon SAS schijven er aan, of SATA of een mixje. Parallel scsi is leuk 2dehands maar als ik nu zou kopen zou ik voor SAS gaan..

specs

• iceheart
yep, maar daarom is het nog wel slim om erbij te zeggen als je uitlegt wat SCA is ;)

zero channel, tja. zoveel goedkoper is het niet, en eentje met een paar eigen channels is flexibeler in later gebruik. als je zeker weet dat deze alleen op dit MoBo komt en daar 4 jaar blijft, oke. anders zou ik een volledige nemen. (maar dan ben ik wel obsessed met latere verkoopbaarheid en het kunnen gebruiken zoals het nooit bedoeld is :+ )

• maratropa
  • Niet online
Nja ik heb m'n controllers ook liever los inderdaad.

specs

• Darkprince1234
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-08-2021
Als ik het goed begrijp dan moet het lukken als ik 80pins koop. Deze kunnen dan in de hot swap tray's (6) die bij de kast zitten die ik heb uitgekozen:
http://www.supermicro.com.../2U/822/SC822S-R400LP.cfm

"SCA adaptertjes, daarmee moet je niet gaan hotswappen"
Blijkbaar niet nee, een vonken regen is niet iets wat ik wil in een bedrijfskritische server.

Waarom geen SATA? De SCSI schijven zijn over het algemeen van veel hogere kwaliteit dan de SATA schijven van 10.000rpm en 15.000rpm.

Bij ons op het werk hebben we sowieso nog nooit dode SCSI schijven gekregen, terwijl de SAS/SATA schijven 'om je oren vliegen' (1 a 2 per jaar op de circa 60 schijven) en dat is met deze server geen optie. (helaas, want je hebt inderdaad hele mooie oplossingen van 12 SATA/SAS schijven in RAID6 :P RAIDTE snel en goedkoper dan de SCSI schijven.

Ik denk dat ik er zo wel uit kom, al blijft de discussie SATA/SAS versus SCSI een leuke :P

[ Voor 5% gewijzigd door Darkprince1234 op 12-04-2007 01:21 ]

• iceheart
SAS disken zijn meestal SCSI disken met een andere bridgechip AFAIK :S

toekomstbestendig zijn, dan kan je VEEL beter SAS nemen. dat dat bij jullie zo is heeft geen verband met de werkelijkheid, berust op puur toeval. en ja, reguliere SATA disken leven korter (ik zit hier op mn desktop met 16 SCSItjes, 2e hands om dat in te vangen...) maar dat geldt absoluut niet voor SAS. bovendien, een aantal enterprise level SATA disken zijn ook zo ongeveer SCSI level betrouwbaar :)

en ja, in die kast moet je min of meer wel 80p SCSI nemen, ja.
Pagina: 1