(S)ATA en RAID

Pagina: 1
Acties:

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Op mijn huidige rig heb ik 2x een Hitachi Deskstar T7K250 in RAID0 draaien. Ik ben er niet echt tevreden over en ga ze vervangen door ofwel een enkele 150GB raptor, of 2x74GB raptor in RAID0.

Nu heb ik de twee 250GB schijven over en heb ik het idee gevat om mijn andere, 5 jaar oude rig om te bouwen tot fileserver voor mijn thuisnetwerkje. De 2 Hitachi's wil ik dan in RAID1 zetten voor redundantie. Na wat rondgeneusd te hebben over het mobo in mijn oude bak, kom ik erachter dat er geen RAID-controller op zit, dus dat wordt een PCI controllertje aanschaffen (een goedkope). Het mobo is een Asus P4T533-C. Overige specs: P4 2,4GHz - 512MB Rambus - Radeon 9600Pro.

Op zich geen probleem, maar ik heb een vraagje ter geruststelling. De controller op het mobo ondersteund alleen ATA 133, kan ik er dan wel een SATA150 RAID controller in steken? Zo ja, welke standaard val ik dan op terug, ATA133 of SATA150?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Edmin schreef op woensdag 11 april 2007 @ 23:17:
[...]

Op zich geen probleem, maar ik heb een vraagje ter geruststelling. De controller op het mobo ondersteund alleen ATA 133, kan ik er dan wel een SATA150 RAID controller in steken?
Ja, daarvoor heb je alleen een PCI-slot nodig. Het PCI-kaartje bevat namelijk zelf een SATA-controller.
Zo ja, welke standaard val ik dan op terug, ATA133 of SATA150?
De schijven zullen communiceren over de SATA-interface, maar je bent gebonden aan de maximale doorvoersnelheid van de PCI-bus, namelijk 133MB/s.

[ Voor 4% gewijzigd door Rone op 11-04-2007 23:29 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
r00n schreef op woensdag 11 april 2007 @ 23:24:
De schijven zullen communiceren over de SATA-interface, maar je bent gebonden aan de maximale doorvoersnelheid van de PCI-bus, namelijk 133MB/s.
Hmm..das waar. Had ik helemaal overheen gekeken. Nou is dat natuurlijk geen onoverkomelijk probleem. De enige taken van dit oude beestje worden het optreden als fileserver binnen het draadloze netwerk en het aansturen van de printer.
Dank voor de snelle reply!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Edmin schreef op woensdag 11 april 2007 @ 23:32:
[...]

Hmm..das waar. Had ik helemaal overheen gekeken. Nou is dat natuurlijk geen onoverkomelijk probleem. De enige taken van dit oude beestje worden het optreden als fileserver binnen het draadloze netwerk en het aansturen van de printer.
Dank voor de snelle reply!
Mwah, draadloos is max 54Mb/s ofzo, dat is nog geen 7MB/s, dus dan is de max van je pci bus nog niet echt boeiend. Dat heb je pas als je met Gbit gaat werken.

Verwijderd

Ik snap niet waarom je dan geen Software RAID1 wilt gebruiken, sneller en veel makkelijker, niet te vergeten goedkoper. :)

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Hmm...software RAID1...nooit aan gedacht. Maar aangezien 'the queen of RAID' het zegt, denk ik dat ik me nog wat meer moet gaan inlezen!

Verwijderd

Windows XP kan dat ook, naar mijn beste weten. Linux/BSD is het een eitje. Ook als je er van wilt booten.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Lees net idd in de Raid FAQ dat het in WinXP kan (fileserver draait WinXP pro). Je kunt er ook vanaf booten, maar ik hou de huidige schijf om te booten en zet de 2 Deskstars in mirrored... scheelt me toch weer twee of drie tientjes!

Verwijderd

Dan is het al helemaal makkelijk. Succes :)

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Toch een kleine denkvaudt gemaakt! Het mobo ondersteund alleen IDE UDMA 100/66/33, geen PATA. De schijven zijn natuurlijk allebei S-ATA. Heb dus toch een PCI controller nodig en bij de hardware zaak om de hoek is die met RAID net zo duur als zonder..... denk ik.. :+

Verwijderd

Dan nog zou je ervoor kunnen kiezen om Software RAID te draaien, in Linux/BSD doorgaans beter geimplementeerd dan fake RAID.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
... en ik geloof dat de TS nu windows draait, en er niet echt op zit te wachten eventjes met Linux/BSD te moeten leren werken

* iceheart post terwijl hij bezig is zn clarkconnect bak te configgen
so don't shoot me :P alleen je vraagt hem nu wel om heel snel heel wat bij te leren. dat kan een net ietwat grote stap zijn.

dus, de vraag is: doet software RAID het goed in windows?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
True, ik draai nu WinXP. Ik ben wel bekend met Linux, maar ik ben niet ontevreden over Windows. Bovendien heb ik ^$%&# ooit dik betaald voor dit OS, dus eigenlijk helemaal geen zin om over te stappen naar iets anders.
Je vraag is inderdaad valide: hoe goed draait RAID in Windows (en dan nu met name RAID1). Vandaag even gespiekt: een SATA150 controller met RAID is 5 (hele) euri duurder dan zonder, dus dat mag geen obstakel zijn. Maar aangezien mijn interesse nu is gewekt ben ik wel benieuwd naar de ervaringen van mensen die het op die manier draaien.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Edmin schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 00:07:
Toch een kleine denkvaudt gemaakt! Het mobo ondersteund alleen IDE UDMA 100/66/33, geen PATA. De schijven zijn natuurlijk allebei S-ATA. Heb dus toch een PCI controller nodig en bij de hardware zaak om de hoek is die met RAID net zo duur als zonder..... denk ik.. :+
??? IDE UDMA == PATA 8)7

Je bedoelt natuurlijk ...geen SATA.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
;)

Verwijderd

Windows Software RAID1 is een simpele 'domme' implementatie, maar gezien de simpliciteit van RAID1 betekent dat normale performance. RAID1 is ongeveer het traagste RAID-level dus monsterlijke performance zal toch geen primair doel zijn.

Software RAID1 in FreeBSD bijvoorbeeld, geom_mirror, kent zaken als load-balancing op RAID1 schijven, zodat je het maximale eruit kan halen, met name in serveromgevingen bij Random I/O. Neem je Windows, dan zul je heel veel geavanceerde technologie moeten missen; Windows is pragmatisch qua opbouw. Voor de TS wellicht geen probleem, zal prima werken. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 21:42 ]

• Bram V
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-02 10:06
Ja, maar heeft TS wel iets aan de betere snelheid van BSD? Het is toch maar voor een draadloos netwerk, en het netwerk is dus al de beperking in snelheid. Dan maak de kwaliteit van de raid toch niet heel veel meer uit? (of zeg ik nu iets heel doms :? )

Edit: Zoals Ed_L hieronder al aan geeft stond het inderdaad in zijn 2e post. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Bram V op 15-04-2007 22:07 ]

Verwijderd

Bram V schreef op zondag 15 april 2007 @ 13:44:
Ja, maar heeft TS wel iets aan de betere snelheid van BSD? Het is toch maar voor een draadloos netwerk, en het netwerk is dus al de beperking in snelheid. Dan maak de kwaliteit van de raid toch niet heel veel meer uit? (of zeg ik nu iets heel doms :? )
Ik lees nergens dat het via draadloos gaat? Want dat verandert de zaak wel natuurlijk; 54Mbps betekent 2.2MB/s in de praktijk. Als hij nou gigabit heeft en ook met kleinere bestanden werkt of er applicaties van draait, dan heb je ook te maken met niet-sequentiele I/O en kan FreeBSD dus een voordeel hebben boven Windows, ook al heb je gelimiteerde bandbreedte. Maar of dat genoeg is om FreeBSD te nemen boven Windows is een goede vraag. ;)

Dus ik zou zeggen: doe gewoon wat je het fijnste vindt (Windows) zoveel zal het in jouw geval niet uitmaken denk ik.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
goede aanname, mijn thuisnetwerk is draadloos. Ik haal in de praktijk gemiddeld bijna 3MB/s, wat natuurlijk de bottleneck is. Excuses dat ik dit nog niet duidelijk had gemaakt, was een beetje automatisme.

edit: jawel in mijn 2e post staat het vermeld! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Edmin op 15-04-2007 15:06 ]

Verwijderd

Ah oke, overheen gelezen dan. Maarja dan is performance dus een non-issue. ;)

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
kleine bump:

Alles werkt nu lekker. De 2 Hitachi's draaien RAID1 op een A8R-MVP. Door een defect moest ik namelijk een nieuw mobo kopen voor een ander systeem. Het probleem heeft zichzelf dus al opgelost....helaas met bijbetaling van mijn zijde ;)

Bedankt voor de support, in ieder geval is mijn RAID kennis weer aardig op peil!
Pagina: 1