Tekst op webpagina inkorten

Pagina: 1
Acties:

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Weet iemand een mogelijkheid met html of javascript (lees: geen div's) lappenteksten in te korten... het mooiste zou dit zijn:

-----------------------
Dat het herkend hoeveel karakters het heeft en het dan afbreekt na het laatste woord.. door bijvoorbeeld na de aantal karakters het te stoppen bij het eerst volgende spatie..

Dat je dan door middel van op die ingekorte tekst te drukken de rest van de tekst ziet...
-----------------------

Misschien helemaal niet mogelijk, maar dit zou het ideaalst zijn natuurlijk, maar als het alleen maar kan door handmatig in de tekst een code te doen om in te korten zu dat ook al heel mooi zijn.. of doormiddel van een druk op een knop ook...

Het is gewoon irrtiant.. heb zoveel lappen tekst.. dat ik elke keer aparte tekst met aparte div irritant zou vinden

ik zoek dus alleen voorbeelden of hints.. waar ik dan eventueel met iemand kan overleggen voor een uitwerking... Ik ben er geen held in om het zelf te beginnen.. maar wel om te begrijpen en aan te passen... misschien denkt iemand: hey daar doen ze het op een simpele manier..

[ Voor 14% gewijzigd door Mau_Maus op 11-04-2007 23:16 ]

Verwijderd

Met een <iframe>?

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:56

sanzut

It's always christmas time

puur html en js? weet niet of het dan mogelijk is.
Als je de beschikking zou hebben over Serverside scripting, bijvoorbeeld PHP zou dit het geheel al wat makkelijker maken.

• Mau_Maus
  • Niet online
ja hoe dan? bedoel dan kan ik net zo goed met divs werken om het apart te doen voor elke tekst

• Mau_Maus
  • Niet online
sanzut schreef op woensdag 11 april 2007 @ 22:43:
puur html en js? weet niet of het dan mogelijk is.
Als je de beschikking zou hebben over Serverside scripting, bijvoorbeeld PHP zou dit het geheel al wat makkelijker maken.
naja degen die de teksten gaat invoeren en bijhouden is niet zon nerd :P

moet dus zo makkelijk mogelijk vandaar.. niet dat ik zoveel er van weet... anders was deze vraag er niet ;)

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Maar wat heb je zelf al gezocht? Wat heb je al gevonden en wat heb je geprobeerd? Als je hier alleen een script wil vragen moet je toch even de Webdesign, Markup & Clientside Scripting Policy (en dan met name het gedeelte over scriptrequests) gaan lezen ;)

Wat bedoel je verder met "geen div's"? Dat je niet de tekst specifiek in een (blok)element wil stoppen?

• Mau_Maus
  • Niet online
mithras schreef op woensdag 11 april 2007 @ 22:51:
Maar wat heb je zelf al gezocht? Wat heb je al gevonden en wat heb je geprobeerd? Als je hier alleen een script wil vragen moet je toch even de Webdesign, Markup & Clientside Scripting Policy (en dan met name het gedeelte over scriptrequests) gaan lezen ;)

Wat bedoel je verder met "geen div's"? Dat je niet de tekst specifiek in een (blok)element wil stoppen?
tuurlijk heb ik gezocht... maar kwam het nergens tegen.. ik heb niks geprobeerd.. omdat ik zelf niet zon coder ben... maar het lijkt me ergens mogelijk....

en ja sorry als ik het op de verkeerde plek zet... meestal begin ik geen post maar zit echt met handen in het haar en ben nog kaal ook :P

• mithras
  • Niet online
Het punt is dat het principe niet heel moeilijk is als je er rustig over na denkt. Je kan het in te korten blok in de html een id meegeven. Je leest dan alle html binnen dat blok uit, en de teksten verkort je dan. Je zoekt de string op en daarin de eerst aankomende spatie na x tekens. De rest kap je af. Het eerste gedeelte plaats je vervolgens weer terug.

Je moet dus wel een omvattend blok om je tekst hebben en wat javascript kunnen. Daarnaast is dit volgens mij verre van ideaal en kan je het heel veel beter gewoon serverside of lekker zelf doen :)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Wat mithras al zegt, op deze manier is het een scriptrequest en dat willen we niet hebben. Je zult echt zelf wat moeten proberen of anders ergens een kant en klaar script moeten vinden.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Volgens mij zoek je iets als text-overflow: ellipsis(-word) maar dan met een mogelijkheid tot het tonen van de complete tekst dmv een bepaald event. Probleem is dat o.a. Firefox text-overflow nog niet ondersteund en je dus sowieso daarvoor al moet gaan scripten. mithras geeft inderdaad al een voorzetje, maar ik kan uit eigen ervaring wel alvast vertellen dat een pagina erg traag kan worden als je voor veel elementen op een dergelijke manier ellipsis gaat emuleren ;)

Verder zie André, hopelijk heb je toch nog iets aan de informatie die je hier gegeven is :)

[ Voor 9% gewijzigd door crisp op 11-04-2007 23:04 ]

Intentionally left blank

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Op verzoek weer open, ik ben benieuwd naar de herformulering :)

[ Voor 46% gewijzigd door André op 11-04-2007 23:08 ]

• Mau_Maus
  • Niet online
André schreef op woensdag 11 april 2007 @ 23:07:
Op verzoek weer open, ik ben benieuwd naar de herformulering :)
zo goed of nog fout? heb eronder uitgelegt dat ik niet perse een uitgetikte script hoft.. en vroeg of het ook in html kon... maar volgens mij is dat al uitgesloten ;)

als het nu nog fout gefomruleerd is dan weet ik het ook even niet hoe ik dat beter kan doen... misschien een hint hoe ik het wel kan formuleren?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb ooit eens een Javascriptje gebruikt om de tekst in een tekstblok tot een bepaald max te beperken.
Eerlijk gezegd durf ik je nu niet meer precies te zeggen hoe het precies werkt, maar wellicht dat je wat hebt aan dit stuk code.

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
        <script type="text/javascript">
function guardMaxLength()
{
    var ta=event.srcElement;
    if(ta.value.length>=ta.maxlength) 
    {
        //strategy 1
        event.returnValue=false; //cancel event
    }
}
function ensureMaxLength()
{
    if(window.event.propertyName=='value')
    {
        var ta=window.event.srcElement;
        if(ta.value.length>ta.maxlength) {
            ta.value=ta.value.substr(0,ta.maxlength);
        }
        window.status='Length: '+ta.value.length+' ('+window.event.type+')';
    }
}
function setTextareaMaxLengthHandler()
{
    var tas=document.getElementsByTagName('textarea');
    for(var i=0; i<tas.length; i++)
    {
        var ta=tas[i];
        if(ta.maxlength) 
        {
            ta.maxlength=parseInt(ta.maxlength,10);
            if(!isNaN(ta.maxlength)) 
            {
                //
                ta.attachEvent('onkeypress', guardMaxLength);
                //ensure the length is never exceeded (handle a paste "attack")
                ta.attachEvent('onpropertychange', ensureMaxLength);
            }
        }
    }
}
function showInfo()
{
    var o=document.getElementById('test');
    alert('length:'+o.value.length+'\nmaxlength:'+o.maxlength+(o.value.length<=parseInt(o.maxlength,10)?'\nOK':'\nFAIL'));
}
window.attachEvent&&window.attachEvent('onload',setTextareaMaxLengthHandler);
        </script>

Waarbij je dan in je textarea een max lenght erbij zet

JavaScript:
1
<textarea name="710" class="kopadmin" maxlength="270" cols="107" rows="3">

dit is gewoon JS, maar heb het in php tags gezet voor de highlighting.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Terw_Dan schreef op woensdag 11 april 2007 @ 23:26:
[...]

pssst; [code=js] doet ook highlighting hoor ;)

verder ziet het er erg IE-only uit...

Intentionally left blank

• mithras
  • Niet online
Terw_Dan schreef op woensdag 11 april 2007 @ 23:26:
HTML:
1
<textarea name="710" class="kopadmin" maxlength="270" cols="107" rows="3">

offtopic:
Wat dacht je van [code=html][/code] of [code=js][/code]? De html highlighter ondersteund gewoon javascript hoor, en het is wat netter dan zonder die <?php ?> :)

[ Voor 3% gewijzigd door mithras op 11-04-2007 23:30 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

crisp schreef op woensdag 11 april 2007 @ 23:29:
[...]

pssst; [code=js] doet ook highlighting hoor ;)
Ah, kijk. Ziet er wat beter uit :) (zo vaak kom ik nou niet in het dev gedeelte, dus gebruik die tags nooit).
verder ziet het er erg IE-only uit...
bah, kom er net achter dat het idd niet werkt in FF. Ding is gebruikt in een stricte IE only omgeving, dus er is nooit rekening gehouden met crossbrowser (of dat goed is of niet dat laten we maar in het midden).

Maar goed, misschien dat het toch nuttig is..., ik vond het toevallig ergens, onder het stof, ergens weggestopt in een rarretje :P

[ Voor 6% gewijzigd door TERW_DAN op 11-04-2007 23:37 ]

Pagina: 1