[testcase] weg (lange sluitertijd)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarNieser
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 15:47

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2 weken een Canon EOS 400D met 18-55 Canon lens. Ik heb de afgelopen tijd niet echt tijd gehad (bezig geweest met dit forum omspitten) om foto's te maken maar vanavond eindelijk wel.
Ik heb me nog nooit echt verdiept in fotografie dus dit zijn echt mijn aller eerste prutsels. Ik weet dat de foto's allemaal een beetje hetzelfde zijn maar ik had moeite met variatie creëren :/ (misschien tips?)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~enieser/weg1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~enieser/weg2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~enieser/weg3.jpg

Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:57

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Kijk goed wat je op de foto krijgt, die palen e.d. zijn niet erg mooi., verder nogal een roodzweem, dat kan je best weg werken, wordt er dan vaak mooier op, je hebt nu nogal gelige/rood belichting.

Ga langs de weg staan, wees creatief :P

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:24

Arjan A

Cenosillicafoob

nomad85 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 22:06:
[..]
Ga langs de weg staan, wees creatief :P
Langs een snelweg, daar zal de wegbeheerder blij mee zijn ;).
Een laag standpunt vind ikzelf wel te verkiezen boven een viaduct. Een mooie achtergrond (stadssilhouet oid) zou een reden kunnen zijn om op een viaduct te gaan staan.

Wat betreft de foto's:
1: Hij is scheef; dat kan je wegwerken met bijv. Photoshop. Verder is de foto niet echt boeiend, en vind ik het jammer dat de lijnen van de lampen verder weg ophouden dan die van de autoverlichting.
2: Veel lijnen, maar wel saai. Wellicht had je beter het verdwijnpunt wat meer naar links kunnen plaatsen (dus met de camera meer naar rechts kijken).
3: Vrijwel dezelfde als 1, maar nu wel recht en wat meer verkeer op de rechterbaan.
In feite zijn het echt testfoto's, je zou er een hele rits van kunnen maken, met allerlei verschillende instellingen. Op die manier kan je bepalen wat leuk is, hoe je het meest ziet etc. De geplaatste foto's lijken erg veel op elkaar, heb je ook nog andere foto's van deze snelweg, met bijv. andere belichting, andere diafragma's etc?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

#2 stelt een beetje teleur, vind ik dan, omdat het verdwijnpunt net niet in beeld zit.

Verder had je wellicht kunnen spelen met sluitertijd, want nu heeft ieder shot ongeveer dezelfde grote hoeveelheid lichtsporen, die maken het nogal rommelig. 20 sec en 10 sec had misschien beter gewerkt, of in ieder geval meer variatie opgeleverd.

Het diafragma had ook best wat verder open gekund. Het mooie van nachtfoto's is dat je nog best wat horizon verlichting tevoorschijn kan toveren. Ook dat mist hier een beetje. Meer belichting had je nog iets van een skyline op kunnen leveren.

Nog iets? Nou, schiet eens in RAW en ga, post-process, in Canon DPP eens spelen met de witbalans. Je werkt met lastig natrium licht, wat eigenlijk niet het rood is dat je hier in de foto ziet maar geel hoort te zijn.Het voor een camera extreem lastig om zelf te bepalen hoe het zit: Geel licht van de wegverlichting en "wit" licht van de halogeenlampen van de auto (Tungsten dus) zorgen ervoor dat je camera moet gokken. Zelf kleurtemperatuur schuiven zal waarschijnlijk beter werken.

(DPP v3 kan je gewoon van de website van Canon downloaden, en het zit ook op de CD die bij je 400D hoort.)

[ Voor 11% gewijzigd door JumpStart op 12-04-2007 13:03 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE