Toon posts:

Computer start niet meer op, fan problemen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na een avondje werken wilde ik even relaxt computeren, maar daar is het helaas niet van gekomen.
Na het opstarten van mijn PC kreeg ik de warning, die ik al een tijdje had, maar verder niet last van had. Dit werd altijd op het scherm getoverd bij het laden van de BIOS;
***Warning: Your computer Chip Fan fail or speed too low***, You can also disable this warning message in setup

Dit gebeurde, naar mijn weten, nadat ik de AMD cpu driver had geinstalleerd (de driver voor de cooler), maar dit weet ik niet zeker. Omdat ik verder nooit problemen gehad heb kon je verder gaan door op F1 te drukken. Dit deed ik vanavond ook, het windows-boot-logootje werd op het scherm getoverd, maar verdween na 2 seconde, mijn pc gaf een paar piepjes, sloot af en starte opnieuw op.

Een beetje verbijsterd probeerde ik het nog een paar keer, en probeerde ook op te starten in Veilige Modus, dit werkte allemaal niet.

Ik weet niet of ik de pc opnieuw kan installeren, maar omdat ik toch een paar belangrijke school bestanden op mijn pc heb staan wil ik niet tot zover komen.
Overigs staat bij het bioslaadscherm dat mijn memory in orde is.

Config:
AMD X2 3800+
Asus A8N-E
2*Samsung SP2504C (2*250GB)

Ik ben zelf niet zo'n held in biosproblemen en dergelijke, dus ik hoop dat jullie misschien wat advies hebben, alvast erg bedankt, anders wordt het ff de HD's aansluiten op een andere pc ;(

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:38
Maak je kast eens open en controleer of je processor/chip set fan draait O-)

[ Voor 6% gewijzigd door asfaloth_arwen op 11-04-2007 21:58 ]

Specs

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:47
Kast open maken en kijken oftie draaidt, dat zoiezo en anders de melding uitzetten in je bios?

bios reset?

[ Voor 7% gewijzigd door Tomino op 11-04-2007 22:00 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Je moet even tellen hoeveel piepjes de computer 'geeft'. Dit correspondeert namelijk vaak met een specifiek probleem. Voorbeeld: 1 piepje = geheugenprobleem, (IS MAAR EEN VOORBEELD)..

Verwijderd

Topicstarter
het zijn 6 piepjes, ik ga nu even de pc uitzuigen en ff checken oftie draait, er liggen ook een paar draadjes op de mobo zelf los, nou weet ik dat niet alles vast hoort te zitten :P, maar deze liggen er toch wel een beetje verdacht, ik post zo ff bevindingen..

--
edit

naast een grote berg stof en nog steeds die draadjes.. draait het chipfannetje van mn Asus A8N-E idd niet.. zeker een fabricage fout, aangezien ik daar wel iets over gehoort had hier..?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 22:10 ]

• asfaloth_arwen
Test het eens met open kast/losse ventilator erop, schakel bios waarschuwingen uit.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
na het uitzetten van de warning, geeft de bios geen warning meer af (joh)..
maar de computer blijft zichzelf opnieuw opstarten (met de vraag in welke modus ik wil opstarten tussendoor)..

Dus is het probleem nog steeds dat die fan van mijn mobo niet draait of is het nu iets anders?

• asfaloth_arwen
Waarschijnlijk dat je chipset te warm wordt, daarom zeg ik fan erop (80mm ofzo met tyrep oid ervoor)

Specs

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 04:21
Waarschijnlijk het fannetje versleten. Sluit er een oud pentium 1 koelertje op aan(deed ik ook met mijn asus p5b die passief gekoeld werd. Echter hij was niet stabiel meer als ik de cpu op 3 ghz liet lopen. Ineens was hij kapot, na de rma heb ik op het nieuwe mobo meteen zo'n fan gezet en hij was meteen lekker lauw ipv gloeiend heet.)

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Bij toeval kom ik langs dit topic, en ik heb dezelfde melding dus ook gehad, ik kreeg dit na het installeren van een andere voeding. Echter ik had de melding uitgezet in bios, daar hij later wel netjes op draaide.

Toen ik dit topic tegenkwam was ik idd benieuwd of de fan eigenlijk nog wel draaide, wat blijkt, ik voelde ff in het donker en ik brand doodleuk mn vingers aan die chipset fan(aan het omhulsel uiteraard).

Toch maar even aan het stekkertje gewriemeld en hij is nu druk aan het koelen.. Voor de zekerheid dus maar niet die melding uitzetten, lijkt me dat deze chipset wel actieve koeling nodig heeft..

@ETOS: Als je je er niet aan brand, dan valt het mee. Ghost is nog steeds zn vinger aan t koelen =-)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 22:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm.. ja ik heb daarnet gevoeld (voel misschien verkeerd) maar het valt wel mee met de hitte

edit

na hem een paar keer opnieuw opgestart te hebben wordt de cooler van de mobo toch wel wat heet..
dus gewoon een nieuwe kopen dus?

@ Ghost:
Nee het is nog geen knus kampvuurtje..

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 22:51 ]

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
vriemel is aan het stekkertje

Verwijderd

Topicstarter
@ Hermedico: Denk niet dat dat gaat lukken, gezien de vele topics over de koelers van de Asus A8E serie, denk ik dat dit gewoon een fabricage fout is.. maar ik heb geen zin om mijn hele mobo eruit te halen en terug te sturen (heb ook denk ik geen garantie meer, het is nu meer dan een jaar oud) dus ik denk dat ik gewoon een nieuwe mobo koelertje ga aanschaffen.. als dat het probleem is.. natuurlijk

Verwijderd

Topicstarter
maargoed nu mijn PC het dus niet meer doet en ik hem dus weer aan het werk wil krijgen... heeft iemand nog suggesties voor me?

ook wat betekenen die 6 piepjes?
moet ik nu dus een nieuw moederboard kopen doordat er waarscheinlijk iets is doorgebrand ofzo?
ik hoor het allemaal graag..

• Moneta
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
http://bioscentral.com/
Aan de rechterkant staan de verschillende bios beep codes

That's the way the cookie crumbles.

Verwijderd

Ghost heeft vandaag even die fan met kruipolie te pakken gehad, (moest hiervoor het hele moederbord eruit slopen) Maar goed alles schoongemaakt, fan gesmeerd, en alles lijkt weer prima te lopen.

Voor zover ik weet, kun je bijna niet anders dan alles slopen om iets aan die koeler te doen, aangezien hij door je MB heen vastklikt. Er zat overigens GIGANTISCH veel koelpasta tussen.. dat kan nooit de bedoeling zijn lijkt me.. 8)7

Mocht iemand moeite hebben om dat ding los te krijgen, let me know..

edit:
btw: hij draait beter, en vooral stiller dan ooit tevoren 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 21:09 ]

Pagina: 1