[ssh] van internet naar 192.168.X.Y

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik wil met ssh vanaf internet een computer op mijn interne netwerk kunnen bereiken. Mijn interne netwerk heeft niet-routeerbare ip adressen (192.168.X.Y). Ik heb een linux bakje (Debian Sarge) dat ook sshd draait als gateway/router.

Mijn eerste idee was om met de firewall een hoge poort op de gateway naar poort 22 op mijn interne computer te forwarden. Mijn client begint nu te klagen dat de host key niet klopt. Dit is logisch want de client krijgt zonder dat hij het weet de host key van de interne compter en heeft zelf die van de gateway in de known_hosts files.
Dit is opgelost in openssh 4.4p, die heeft ondersteuning voor verschillende hostkeys, afhankelijk van de poort. Maar debian heeft alleen 4.3 (zowel in stable als in testing en unstable :( , en dat terwijl 4.6 al uit is). Zelf compileren doe ik liever niet vanwege de security updates.

Daarnaast kan je vermoedelijk ook een truck uithalen met een tunnel. Maar volgens mij moet je hier een account op de gateway hebben, wat ik liever niet wil.

Weet iemand hoe ik dit op een of andere manier toch voor elkaar kan krijgen?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Die host keys, zijn die gebaseerd op naam of IP adres? Indien het eerste, zou je een tweede naam kunnen gebruiken.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
host_keys worden zijn er voor zowel de hostname als het ip-adres, dus een tweede naam zou kunnen werken. Niet echt elegant, maar het zou moeten werken.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

In de tussentijd zou je een alias kunnen maken voor

code:
1
ssh -o StrictHostKeyChecking=no user@host

dus bijvoorbeeld

code:
1
alias sshi="ssh -o StrictHostKeyChecking=no"

Andere optie is op beide dozen dezelfde key instellen.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 11-04-2007 22:42 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.