Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Omrekenen kaartcoordinaten (UTM/MGRS)

Pagina: 1
Acties:
  • 7.082 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 12:34
Wil graag een aantal kaartcoordinaten omrekenen naar het type wat ik wel in m'n GPS kan invoeren. Ik gebruik I-go en daar kan ik (naar mijn weten) aleen de coordinaten in N/E met graden invoeren.
De coordinaten die ik heb gekregen worden UTM-coordinaten genoemd, ook wel Military Grid Reference System. Ik heb al wat GPS forums doorgespit maar heb helaas geen oplossing kunnen vinden, wellicht dat hier iemand rondloopt die weet hoe ik de coordinaten kan omrekenen?

Voorbeeld, het coordinaat: 31UFS97453330 (Begraafplaats Margraten), ik zou graag dit coordinaat invoeren in m'n GPS-ontvanger door hem 'even' om te rekenen.

Verwijderd

Niek_ schreef op woensdag 11 april 2007 @ 21:23:
Wil graag een aantal kaartcoordinaten omrekenen naar het type wat ik wel in m'n GPS kan invoeren. Ik gebruik I-go en daar kan ik (naar mijn weten) aleen de coordinaten in N/E met graden invoeren.
De coordinaten die ik heb gekregen worden UTM-coordinaten genoemd, ook wel Military Grid Reference System. Ik heb al wat GPS forums doorgespit maar heb helaas geen oplossing kunnen vinden, wellicht dat hier iemand rondloopt die weet hoe ik de coordinaten kan omrekenen?

Voorbeeld, het coordinaat: 31UFS97453330 (Begraafplaats Margraten), ik zou graag dit coordinaat invoeren in m'n GPS-ontvanger door hem 'even' om te rekenen.
Je hebt GPS forums doorgespit maar geen Google gebruikt?
Een van de eerste hits op "utm converter" is:
http://www.cellspark.com/UTM.html

Heb je daar iets aan?

• Niek_
Het lijkt erop dat het onderste deel (groen) de coordinaat kan omrekenen. Ik heb het in ieder geval alsvolgt gedaan met het coordinaat 31UFS97453330.

Invoer:
Northing: 974500
Easting: 333000
Zone number: 31
Northern Hemisphere aangevinkt

Uitkomst:
Lat: 8 deg 48 min 46 sec
Lon: 1 deg 28 min 53 sec
Decimal Lat: 8.812844
Decimal Lon: 1.4815732

Lijkt erop dat ik het niet goed ingegeven had. Ik had de Northing en Easting moeten aanvullen tot 6 cijfers. Maar dan nog, bovenstaande coordinaat in I-go invoeren levert een punt in Afrika op....

Mocht iemand meer info hebben, graag! :)

[ Voor 53% gewijzigd door Niek_ op 11-04-2007 22:15 ]

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11 09:21

Padvinder

doet z'n best

Als ik de Militaire Begraafplaat Margraten in Mapsource Topo Nederland (Garmin) opzoek, krijg ik een heel ander coördinaat:
31 U 697684 5633284

Voor het geval je het nog wilt weten, lat/lon coördinaten hiervan zijn:
N50 49 03.0 E5 48 23.3 (Lat/lon hddd°mm'ss.s" wgs84)
N50 49.050 E5 48.388 (Lat/lon hddd°mm.mmm' wgs84)
N50.81750 E5.80647 (lat/lon hddd.ddddd° wgs84)
(let op de verschillende notaties)

Dus ik weet niet waar jij je coödinaat vandaan haalt, maar volgens mij klopt er niets van.

Edit:
MGRS != UTM

Jouw coördinaat is een MGRS coördinaat: 31UFS9768433284

Dit zal je dus eerst moeten converteren naar UTM, voordat je het door een UTM converter heen haalt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Padvinder op 12-04-2007 12:39 ]

• Niek_
Arhg, daar zit het probleem. Eens even kijken of ik er nu uit ga komen.
Stap 1: MGRS --> UTM
Stap 2: UTM naar Lat/lon zodat ze in I-Go ingevoerd kunnen worden.

Hardstikke bedankt ik ga gelijk kijken of het nu lukt, laat het zsm weten. :)

Edit: wat ik nu vind:
Is UTM is another name for MGRS?

MGRS is just a special format for describing UTM coordinates. So the simple answer is that they are the same coordinate system.

UTM coordinates are specified as Zone Number, Meters East (the easting), and Meters North (the northing).

MGRS uses a Zone, A 2 letter code to indicate a 100km square, and an easting and northing value. Then the numeric easting and northing are abbreviated. See this link for details.

The Zones are the same between the two systems, and the MGRS easting and northing values directly correspond to digits within the UTM easting and northings.
:?

Edit 2:
Het lijkt echt behoorlijk kansloos om een manier te vinden om MGRS om te rekenen naar een formaat wat in m'n I-Go kan, mocht iemand een oplossing weten...dan houd ik me van harte aanbevolen. :)

[ Voor 67% gewijzigd door Niek_ op 12-04-2007 19:39 ]

• Padvinder

Padvinder

doet z'n best

UTM is Universal Transverse Mercator systeem

MGRS is Militairy Grid Reference System

MGRS is een afgeleide van UTM/UPS (Universal Polar System). Waarbij naast de UTM zones (31U voor NL), elke zone nog in meerdere stukken van 100x100 km worden gedeeld. Maar als je een MGRS coördinaat aanziet voor een UTM coördinaat gaat het echt verkeerd.

* Padvinder geeft ook GPS cursussen op z'n werk ;)

edit:
Handig programma van de Amerikaanse Defensie: GeoTrans

[ Voor 10% gewijzigd door Padvinder op 12-04-2007 19:51 ]

• Niek_
Zit nu op m'n werk (defensie ;) ) en kan daar niks installeren. Zal het thuis downloaden. Heb jij er ervaring mee? Kan ik met dat programma de gewenste conversie uitvoeren?

Trouwens, net velddienst achter de rug. Sta nog een beetje op uit zo te zien... Zal in het vervolg proberen om iets wakkerder over te komen... :)

• Padvinder

Padvinder

doet z'n best

In principe kan je met Geotrans conversie uitvoeren van elke gewenste projectie (coördinaten stelsels).

• Niek_
Ik ga het poberen als ik thuis ben, bedankt!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-11 10:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Niek, collega.... ik hoop dat het verschil tussen UTM en MGRS duidelijk is. Let er goed op dat je van dezelfde kaartdatum gebruik maakt. het verschil tussen UTM en MGRS is niet meer dan notatie, L/L is een geometrisch verschillende manier van indelen, maar allen kunnen gebaseerd zijn op dezelfde datum, zoals WGS-84, ED50, BNG, etc.

Mocht je buiten het progje nog vragen hebben over kaartsystemen e.d. stuur me maar een pm-etje.

• Niek_
Padvinder: Bedankt voor het programma, werkt echt goed! Heb alle coördinaten om kunnen rekenen en gecontroleerd. Klopt precies.

Ed_L: Bedankt voor je aanbod, mocht ik vragen hebben dan weet ik bij wie ik moet zijn. :)
Pagina: 1