Toon posts:

S3 mappings D3 state, probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Moederbord: Asus A8V met nieuwste BIOS, APM automatic, ACPI 2.0 none
Videokaart: Powercolor ATi Radeon X850XT met Catalyst 6.14, zonder CCC
Geheugen: 4x512 MB DDR266 of 2x512 MB DDR400 (nog aan het uitzoeken)
OS: Windows XP omdat Vista niet goed kan hibernarten en XP zonder enig probleem

Vista:

Als ik wil gaan hibernaten dan gaat het systeem de gegevens opslaan en dan gaat het uit, maar meteen springt het weer aan om te resumen. Ik heb in de device manager een mogelijk conflict gevonden tussen de D3 state mappings. Zowel non P&P als P&P.

Echter vind ik in Windows XP exact het zelfde probleem ,maar hier gaat hibernaten zonder moeite en echt waanzinnig snel. Resumen kost 3 seconden en je snap wel dat het leuke opstarttijden zijn.

Ik heb een screenshot gemaakt van beide catergoriën en het volgende valt mij op:

Afbeeldingslocatie: http://xs414.xs.to/xs414/07153/Vistapower.PNG

Is dit bij jullie ook zo? Is het een conflict in de ACPI tabellen? Ik denk het wel.

Ik krijg binnen een korte tijd een nieuw moederbord in garantie omdat ik op dit bord de secundaire IDE controller niet kan gebruiken. Dat is lastig. Ik krijg hetzelfde serie moederbord terug en ik wilde vragen of deze breuk in de mappings te maken heeft met het moederbord ofdat Vista echt een probleem heeft met hibernaten.

Misschien zie ik een BIOS setting over het hoofd.

PS: Er staat in de eventvieuwer geen enkel rood kruis vanaf de installatie, dus fouten zijn nog niet voorgekomen. Vreemd?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 19:33 ]

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-05 09:29
Hier zit het probleem niet.
Je wilt hibernaten, S4 dus.
Uit die twee tabellen kun je dan zien dat je Radeon x850 in D3 gaat (dat is 'uit').
Ook je AFD device gaat dan in D3 (uit).

Waar wel een oorzaak kan zitten:
Het 'power management' tab van devices uit je device manager.
Als hier staat: Allow this device to bring the computer out of standby, dan kan het zijn dat het device de computer direct wakker schopt.

Verwijderd

Topicstarter
dik_voormekaar schreef op donderdag 12 april 2007 @ 08:26:
Hier zit het probleem niet.
Je wilt hibernaten, S4 dus.
Uit die twee tabellen kun je dan zien dat je Radeon x850 in D3 gaat (dat is 'uit').
Ook je AFD device gaat dan in D3 (uit).

Waar wel een oorzaak kan zitten:
Het 'power management' tab van devices uit je device manager.
Als hier staat: Allow this device to bring the computer out of standby, dan kan het zijn dat het device de computer direct wakker schopt.
Dank je wel, ik ga dat straks even uitpluizen.

Sowieso herinner ik me nu dat ik vergeten ben om de power savings van de netwerkkaart uit te schakelen. Ik heb ook een laptop en daar hoef ik echter niet alle power saving features uit te schakelen voor een succesvolle hibernate. Laptopje gaat keurig uit en resumen is no issue.
Daarom vind ik het vreemd. Je zou toch mogen veronderstellen dat een Vista systeem wel goed zou hibernaten?

Het is zo dat als ik op de hibernate functie druk dat het systeem keurig gaat hibernaten. Echter zodra de pC uitspringt gaat hij meteen weer aan om te resumen en soms doet het apparaat dan niets mee en moet ik de power er afhalen. Dan toch Vista maar de opdracht te geven haar hiberfile.sys te killen want ik kan er vooralsnog niets mee. Ik geef het nog een poging want ik heb al zoveel geprobeert. Anders denk ik gewon aan een bug in mijn systeem, maar het BIOS is nog van dit jaar en dus pas geflashed. Het apparaat werkt er niet minder of beter door.

Ook nog een issue is dat ik een Ultimate edition van mijn werk heb gekregen en ik het geld van mijn home premium terugkrijg omdat ik nog niet geactiveerd had. Leuk is dat want mijn internetverbinding kapt ermee als ik Ultimate gebruik (legaal dus). Ik heb maar gekozen om geen serial in te vullen en maar tijdelijk de home basic editie te kiezen. Minste storingen, eigenlijk geen.

Het zou ook nog kunnen dat het aan mijn moederbord ligt. Ik heb melding gemaakt en een nieuw moederbord is onderweg, alleen moet het van een ander zonnestelsel komen want het duurt al een maand. Ga maar weer eens bellen.
Echter is het vreemde dat als ik geen secundaire IDE poort gebruik en ik geen ultimate gebruik dat het systeem stabiel loopt. Onder XP krijg ik nog wel eens fouten en onder Vista heb ik er nog geen gezien.
Windows Vista is op mijn systeem veel stabieler dan Windows XP de laatste tijd was. Ik had vaak fouten en soms een geheugendump, maar onder Vista gaat het smooth, al dagen eigenlijk.

Alleen dat hibernateprobleem is lastig en ik denk niet dat het aan mijn netwerkkaart ligt want onder XP heb ik ook geen problemen met hibernate en op mijn Vista Laptop ook niet.
In het netwerk zien ze elkaar keurig en ik heb geen enkele issue op dat gebied. Verbindingen naar de server van het werk en remoten lopen voorbeeldig, maar o wee als ik de ultimate edition ga gebruiken. Dan is het ellende en waarom weet ik echt niet. Iemand?

Ik ga alle device drivers even nalopen op de powerstate en ik ga vooral kijken naar S4->D3 fouten.

Edit:

Ik ben zover dat Windows Vista naar behoren in stand-by gaat en blijft. Keurig wakker maken door op de powerbutton te drukken.'

De oorzaak had je goed, harstikke bedank, je moet er maar opkomen.

Het lag aan het feit dat de muis ook wake-up capabilities had en die heb ik maar even op None gezet. ook de netwerkkaart had nog de WOL aanstaan. Ik ga nu testen met hibernate.

Edit:

Hibernate werkt correct *O*
Alleen heeft Vista iets langer nodig dan XP om te resumen. Ik denk een seconde of 8 en Windows XP had maar 3 seconden nodig. Het is hoe dan ook fijner als telkens opnieuw te moeten opstarten. Ik heb ook de hybride functie aangezet en dat betekend dat als ik mijn PC in slaapstand zet dat hij voor de zekerheid ook even het zaakje hibernated voor als de stroom mocht uitvallen.

Gisteren bij de test per ongeluk een game in de taakbalk meegenomen en dat duurde lang, maar ik kon zo doorspelen na het resumen en dat kon onder XP niet omdat er iets was met 3D op de een of andere manier. Windows XP moest ik in rust hibernaten en bij Vista ram ik op de sleep knop wanneer het mij uitkomt.

Persoonlijk ervaar ik Vista veel stabieler als XP op mijn machine. Ik kreeg gisteren een blauw scherm omdat mijn geheugen te hoog was. (DDR400 2.0-2-2-6)

Die timings zijn om een vreemde manier het BIOS default en geen overklok settings mocht je dat denken. Ik heb de timings handmatig goed moeten zetten (2.5-3-3-8) omdat het BIOS op de een of andere manier het vertikt om de SPD uit te lezen :/

Maar eens even een keiharde BIOS reset gedaan en het blijkt beter te lopen. Geheugentimings moest ik weer goed zetten.

Waar blijft dat nieuwe moederbord :(

PS: Geheugenmodules mankeren niets op de gewone timings. Uitgebreid overnacht getest!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2007 07:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goede zaken gedaan deze keer.

Ik heb het nieuwe moederbord in huis, maar nu.

Ik kwam bij de zaak en hij deelde mij mede dat de Asus A8V niet meer te verkrijgen is. Hij kon nog wel andere AGP borden bestellen, maar dan zat ik weer met de 2 geheugensloten kwestie. Ik heb 4 snelle modules en ik ben niet van plan om nu weer 2x1024 MB te moeten kopen.
We hadden een probleem. Hij heeft wel AGP borden, maar dan heb ik maar 1 gig.

Hij had dus een alternatief bord besteld en het bleek een PCI-Express moederbord te zijn.
Goed, we hebben de deal gemaakt dat ik mijn AGP videokaart bij hem inlever en hij zorgt voor een vervangend product gelijkwaardig aan de X850XT of beter. Het meerbedrag moet ik bijbetalen, maar dat is logisch. Hij heeft me zolang een X550 te leen aangeboden totdat hij de videokaart niet in huis had; X850XTPE PCI-E of met bijbetaling een X1950XT.

Kostte me vandaag niets, maar een paar punten die ik mis als kiespijn *O*

-Geen tics meer in het geluid onder Vista Ultimate (ja, ik kan Ultimate gaan gebruiken en hij staat er net op)
-Geen geschiemer meer in mijn beeld. Gewoon 1280x1024 zoals het hoort op een TFT. lag dus niet aan de monitor, blijkt.
-Ik gebruik nu beide IDE poorten zonder problemen.
-Geheugentimings zijn nu wél goed aangegeven en loopt nu goed op 2.5 volt
-Stiller door de tijdelijke andere videokaart (dat vond ik tof)
-Snellere POST door videokaart. Scheeld 10 seconden.

Moederbord: Asus A8R-MVP en tijdelijke videokaart Asus AEX550

Einde horrorverhaal :) Eindelijk een PC die werkt zoals het hoort en geen gezeik meer.

Hetgeen me het meest verbaast is het verschil tussen de EAX550, een kaart van 6 tientjes en mijn oude X850XTPE. De framerate is welliswaar wat lager, maar veel constanter. Ik weet niet ofdat het aan PCI-E ligt, maar geen haperingen meer in games, onder Vista dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2007 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
De ultieme search engine in Vista gaf me als url uit mijn historie:
ftp://ftp.packardbell.com...max_ad1986a_510014158.exe

Deze Vista 32-bits geluidsdrivers voor het moederbord Asus A8R-MVP zijn hoogwaardig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 23:24 ]