Ik moet voor een vriend een Technics versterker aka componenten set (cd, casette, tuner en stroomvoorziening) repareren. Ik heb als eerste de zekeringen nagecheckt en bleek dat de hoofdzekering stuk was. Vandaag een nieuwe gehaald, en toen ik hem weer aanzette ging hij even aan en toen hoorde ik een harde knal en trok ik de stekker eruit. De stroomvoorziening stonk heel erg, alles uit elkaar gehaald en weer inelkaar gezet, en weer geprobeerd. Nu is hij wel standby, maar als je hem aan zet hoor je het relais eenmaal klikken, alle lampjes branden maar na 1 seconde hoor je weer een klik en staat hij weer standby. Wat is hier de oorzaak van en is dit te repareren?
alle zekeringen na de knal weer bekeken?
die dingen kunnen fikse knallen geven.
als dat het niet is denk ik dat je versterker niet op het juiste voltage kan komen en zichzelf dus weer uitzet.
die dingen kunnen fikse knallen geven.
als dat het niet is denk ik dat je versterker niet op het juiste voltage kan komen en zichzelf dus weer uitzet.
de 3 zekeringen zijn nog goed.... De aansluitingen bij de trafo zijn wel een beetje gesmolten door die knal zag ik... Dus misschien is dat het (hoop het niet!!)
Verwijderd
Heb je de zekering wel door dezelfde vervangen??maarud schreef op woensdag 11 april 2007 @ 19:31:
Ik moet voor een vriend een Technics versterker aka componenten set (cd, casette, tuner en stroomvoorziening) repareren. Ik heb als eerste de zekeringen nagecheckt en bleek dat de hoofdzekering stuk was. Vandaag een nieuwe gehaald, en toen ik hem weer aanzette ging hij even aan en toen hoorde ik een harde knal en trok ik de stekker eruit. De stroomvoorziening stonk heel erg, alles uit elkaar gehaald en weer inelkaar gezet, en weer geprobeerd. Nu is hij wel standby, maar als je hem aan zet hoor je het relais eenmaal klikken, alle lampjes branden maar na 1 seconde hoor je weer een klik en staat hij weer standby. Wat is hier de oorzaak van en is dit te repareren?
Anders kan het natuurlijk zijn dat er andere componenten zijn beschadigt in je versterker....
Zo te horen heb je weinig achtergrondkennis van elektronica. De zekering zal stukgegaan zijn door een kortsluiting of overbelasting. Je zal dan met de meter moeten gaan zoeken of je iets abnormaals rond de trafo kan vinden (of kortsluiting elders in de voeding of in de eindtrap), of als je niet weet hoe dat moet, iemand zoeken die het met je wil doen. Wat bedoel je trouwens met 'ziet er gesmolten uit'?
[ Voor 7% gewijzigd door mae-t.net op 11-04-2007 19:55 ]
de pennetjes lijken gesmolten maar elk pennetje ziet er zo uit dus dat zal het wel niet zijn. Zekering is wel door dezelfde vervangen, ik kan wel gewoon een koperdraadje leggen maar dat is mij wat te link
Verwijderd
Goed kans, dat als de zekeringen nog goed zijn er andere dingen kapot zijn gegaan
Kan best een ELCO zijn die de moed heeft opgegeven, en ja die krengen kunnen ook behoorlijk stinken als ze boem zeggen
Zou zeggen ga je met je multimeter aan de slag, of laat iemand kijken met verstand van zaken
Kan best een ELCO zijn die de moed heeft opgegeven, en ja die krengen kunnen ook behoorlijk stinken als ze boem zeggen
Zou zeggen ga je met je multimeter aan de slag, of laat iemand kijken met verstand van zaken
Elko of een dikke transistor is er écht mee gekapt. Kijk eens naar die zwarte (of groene) plakken, meestal tegen een koelvin aangeschroeft. Kijk naar barsten of missende stukken.
heb hem ff wat verder uit elkaar gehaald, ook de borden in een aluminimum behuizing (zitten een stuk of 3 in). Er zaten 4 dikke transistors aan het alu geschroeft, bi 2 ervan is ereen stuk uit in het midden, alu is op die plekken ook pikzwart. Ook zag ik verderop een mini- IC'tje (6 pootjes) waarbij het gebied eromheen verbrand was. Tijd voor een nieuw setje 'moederborden' of heb ik kans dat het dan weer kapoet gaat?
Dat klinkt behoorlijk dood, en ik denk niet dat je zomaar aan een nieuw bord voor erin komt...
Als ik die transistors vervang, zou het dan weer kunnen gebeuren?
.
[ Voor 122% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:56 ]
Pagina: 1