Windows editie (VLK, OEM, etc) bepalen*

Pagina: 1
Acties:
  • 2.437 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-03 15:35
Hi

ik moet en herinventarisatie doen wat onze windows licenties betreft, nu zit ik met het volgende vraag, is er en tooltje waar ik mee kan zien of het geiinstaleerde Windows op de machines en OEM of reatil of corp. is? want de vorige collega van me was beetje slordig met dit soort dingen. :O

alvast bedankt

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:46
Buiten de key en build is er geen verschil (zeker niet meer na installatie van een servicepack).

Verwijderd

DukeBox schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:59:
Buiten de key en build is er geen verschil (zeker niet meer na installatie van een servicepack).
Sorry, maar dat is de vraag toch niet ? (en daar zit licentie technisch een groot verschil in hoor) Zou de TS willen vermelden of hij in elk geval al op google heeft gezocht, helaas biedt tweakers weinig kant-en-klaar oplossingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 19:02 ]

• soheilmd
dat er geen verschill is is niet belangrijk, ik moet van elke machine weten welke versie errop zit, want wij krijgen binnen kort kontrolle in ons bedrijf en het moet alles 100% goed zijn.

en ja ik heb eerst google "gevragd" maar ik krijg allen het Winver command, en daar heb ik niets an.

[ Voor 21% gewijzigd door soheilmd op 11-04-2007 19:06 ]

Verwijderd

Je kunt het eens proberen met everest 2007, daar zit namelijk een Operating system tab bij, met uitgebreide info over de windows versie.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

..en dan moet je ook nog weten welke PID series mogelijk dubieus zijn.

VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
strComputer = "."
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:\\" & strComputer & _
    "\root\cimv2\Applications\MicrosoftIE")

Set colIESettings = objWMIService.ExecQuery _
    ("Select * from MicrosoftIE_Summary")

For Each strIESetting in colIESettings
    Wscript.Echo "Product ID: " & strIESetting.ProductID

Dit zou je op XP de ProductID moeten geven (dus niet de ingevoerde key, maar de PID die aan de hand daarvan gegenereerd wordt).
Die zal wel iets als 12345-640-32123-54321 zijn, die 640 is meestal een dead giveaway voor een VLK key.

[ Voor 80% gewijzigd door alt-92 op 11-04-2007 19:48 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-02 11:16
is prima te controleren..

run » winver » click EULA link » onderaan het geopende document staat iets als 'EULAID:XPSP2_RM.0_PRO_OEM_EN'

(hrmz, beide Retail en Corp geven RTL aan in plaats van OEM.. misschien even zien bij welke OS-en met RTL wel een activatie shortcut in START staat (retail dus) en bij welke niet (corp))

[ Voor 39% gewijzigd door PeterSelie op 11-04-2007 19:47 ]

• soheilmd
SoaDmaggot schreef op woensdag 11 april 2007 @ 19:44:
is prima te controleren..

run » winver » click EULA link » onderaan het geopende document staat iets als 'EULAID:XPSP2_RM.0_PRO_OEM_EN'
nou dat was het! heel erg BEDANKT SoaDmaggot _/-\o_
mmh behalve dat RTL gedeelte

[ Voor 9% gewijzigd door soheilmd op 11-04-2007 19:52 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Windows Genuine Advantage does not validate a copy of Windows XP is ook wel nuttig, en anders combineer je dat script ermee?

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 11-04-2007 19:53 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• soheilmd
ik hoef niet te zien of het goed gekeurd is door Genine of niet, (alles wat we hebben is legaal, ik moet alleen het antaal van elke versie weten en kijken of het klopt.

[ Voor 13% gewijzigd door soheilmd op 11-04-2007 20:21 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat weet ik, maar er staat wel een manier in (naast het script wat ik gepost heb) om VLK van retail te kunnen onderscheiden.

• soheilmd
ah nu zie ik het , het script kwam op een of de andere manier niet door, nu pas

Verwijderd

Geen idee of het 100% zekerheid biedt, maar post m toch even

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProductId
controleren op de PID,

eind cijfers:
335 is altijd een retail versie
OEM is altijd raad eens..
270 Volume license

Hopelijk helpt dit verder zoniet, hoor ik het ook graag, ik gebruik deze waardes voor custommade windows cd's

• soheilmd
alvast bedankt
ben nog even nieuwsgierig geworden, hoe bedoel je custom windows cd? ik bedoel hoever customized kan het?

Verwijderd

bijvoorbeeld een retail cd die oem cd keys aanneemt, of andersom.
Kan heel handig zijn, daar de retail wel een upgrade toe laat.

Of het helemaal legaal is weet ik niet, maar als iemand een oem licentie heeft en die krijgt geen originele cd van de fabrikant, zal het me worst wezen, en is dit de ideale oplossing.

Voor de rest kun je buiten nlite heet ie geloof ik, je xpcd behoorlijk customizen. Bijvoorbeeld bepaalde standaard software meeinstalleren, of drivers etc meenemen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:46
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 19:01:
Sorry, maar dat is de vraag toch niet ?
soheilmd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:58:
...vraag, is er en tooltje waar ik mee kan zien of het geiinstaleerde Windows op de machines en OEM of reatil of corp. is?
Zie niet in waarin ik geen antwoord geef.. ik meld dat je dat vrijwel alleen kan zien aan de key en buildnummer. Pecies wat onder mij als voorbeelden worden aangegeven..
Oftewel.. Sorry.. maar jouw post slaat nergens op.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 21:08:

eind cijfers:
335 is altijd een retail versie
OEM is altijd raad eens..
270 Volume license
Het gaat niet om de eindcijfers (zie mijn post + MS KB link), en 270 is een oude Windows2000 MSDN PID, weliswaar een VL , maar niet elke VL is 270.

Verwijderd

@DUKEBOX; heb je uberhaupt verder dan de eerste zin gelezen?? ik geef onderbouwend aan dat licentietechnisch, waar het in dit geval dus duidelijk om gaat. Er een groot verschil is.

Dat jij toevallig geen onderscheid maakt tussen legale of illegale versies moet jij weten, maar een bedrijf dat er op gecontroleerd gaat worden, wil dit heel graag goed voor elkaar hebben.

@TS: check ff je mail, je post is inmiddels verdwenen !?

@alt-92: intressant; maar het is toch zo dat alles wat eindigt op 270 wel een volumelicense key benodigd ?

Er zijn vast ook VLK PiD's die op een ander getal eindigen, dat bedoel je denk ik ?

Heb de je link gelezen, echter vind ik daar weinig terug mbt Pid's ,heb je misschien een andere link waar meer info betreffend Pid's staat ?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 21:57 . Reden: ja nog een edit(toevoeginen) ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik zie dat je al een oplossing gevonden hebt maar er is toch ook een andere manier?
Ik neem aan dat je een lijst hebt met alle VLK key's en dat de PC's met een aparte CD-Key een stickertje hebben. Mbv die lijst met codes en een programmaatje om te CD-key van de installatie te bekijken kan je dan uitzoeken welke versie het is.

Over die product key:
Bij mij eindigt die op 720 en het is een Engelse VLK Pro licentie (niet via 'het circuit' btw)

Die EULA id is bij mij XPSP1_RM.1_PRO_RTL_EN
Maar ik heb hem geïnstalleerd via een zelfgemaakte unattended CD met SP2 geslipstreamed. Dus of deze manier erg betrouwbaar is :P

[ Voor 31% gewijzigd door fsfikke op 11-04-2007 22:00 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Da's best een goede manier inderdaad, daarvoor zou je ook eens naar keyfinder kunnen googlen, deze geeft je de key van het lokale station, echter kun je die van andere op het netwerk aangesloten computers met dezelfde tool ook opvragen.

Maakt gebruik van microsoft scripts en is niet illegaal, voor de moraal mongo's onder ons..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 21:59 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De product ID zoals je die in sysdm.cpl ziet (of in mijn script) eindigt toch niet in 3 cijfers, of wel?
Dat jij alleen in setupp.ini de laatste drie verandert weet hij niet, en daar kan ie ook niks mee ;)

Verwijderd

Geen idee of het 100% zekerheid biedt, maar post m toch even <<<< die gemist ofzo ??

@alt-92: Waarom zou je ook lezen hé 8)7
blaten is zoveel makkelijker tenslotte, ik noem namelijk wel waar ik die eindcijfers vandaan haal.

Wil je nog meer flamen dan graag je eigen topic openen, dan wil ik best met je in discussie gaan, en mag je alles afzeiken wat je wilt. Zo niet, dan graag iedereen in z'n waarde laten en proberen een oplossing voor de TS te zoeken.

Weer genoeg offtopic geblaat, mijn excuses voor de moderators.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 22:26 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zeker niet, alleen jouw info is zeer verwarrend als je niet weet waar die 3 eindcijfers waar jij aan refereert vandaan komen.

In zo'n geval kun je beter aangeven waar je dat dan vandaan haalt, of helemaal niet vermelden ;)

• soheilmd
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 21:50:

@TS: check ff je mail, je post is inmiddels verdwenen !?
ja klopt, het werdt door het admin team verwijdert! met het volgende reden:
GoT is een forum, prive met elkaar mailen doe je maar buiten het forum om

maar hoe doe je dat met het serie nummer? dat oem en retail verhaal?

[ Voor 12% gewijzigd door soheilmd op 11-04-2007 22:35 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

soheilmd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 22:33:
maar hoe doe je dat met het serie nummer? dat oem en retail verhaal?
Hoeft niet allemaal dubbel, toch ;)
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 21:59:
Da's best een goede manier inderdaad, daarvoor zou je ook eens naar keyfinder kunnen googlen, deze geeft je de key van het lokale station, echter kun je die van andere op het netwerk aangesloten computers met dezelfde tool ook opvragen.

Maakt gebruik van microsoft scripts en is niet illegaal, voor de moraal mongo's onder ons..
edit:
Ok, verkeerd begrepen dan, sorry ;)

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 11-04-2007 22:44 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• soheilmd
fsfikke schreef op woensdag 11 april 2007 @ 22:38:
[...]

Hoeft niet allemaal dubbel, toch ;)

[...]
ik bedoel iets anders!