Fan met 4-pins stekker?

Pagina: 1
Acties:
  • 845 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fretzie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10-2025
Ik zoek een doodgewone koeler met een kleine 4-pins stekker om in het moederbord in te pluggen. Op die manier is het mogelijk om via Asus Q fan de rpm te regelen.
De huidige koeler zit op het cpublok en heeft een 3-pins stekker, waardoor ik hem dus niet in de cpu stekker kan steken.
Op zich is dat geen probleem, maar ik heb een andere fan die rechtstreeks op een voedingskabel is aangesloten. En deze maakt echt veel lawaai.

Nu had ik gedacht, om die 3-pins fan (van de scythe infinity btw) als vervanging voor de lawaaimaker te gebruiken en een nieuwe fan met een 4-pins stekker op het koelblok te bevestigen (zoals de intel stockcooler).

Het gaat hier overigens over een C2D systeem.

Iemand die een dergelijke fan weet/heeft/aanbeveelt?

Verwijderd

Volgens mij hebben (bijna) alle los verkochte fans een 3-pins connector. Waarom Intel een 4-pins gebruikt is me een raadsel; met 3 draden kun je immers ook uitstekend een fan uitlezen en regelen (+, - en uitlees).
Het best neem je een fan die van zichzelf stil is; een infinity heeft al genoeg aan relatief weinig luchtverplaatsing.

Verwijderd

Ik zelf heb hier ook mee zitten doen. Maar ik heb maar 1 zoon aansluiting op m'n moederbord, dus moest de rest (4 stuks) via een normale 12V lijn aansluiten..

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:30
Je wil een nieuwe S775 CPU koeler of alleen een nieuwe fan voor je huidige CPU koeler (een Scythe Infinity neem ik aan)? Beetje duidelijkheid mag wel :P. Voor de eerste optie: tweakers.net/pricewatch. Die tweede is een stuk lastiger... Kan beter gewoon een nieuwe casefan kopen, dat is toch net zo makkelijk?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:53:
Volgens mij hebben (bijna) alle los verkochte fans een 3-pins connector. Waarom Intel een 4-pins gebruikt is me een raadsel; met 3 draden kun je immers ook uitstekend een fan uitlezen en regelen (+, - en uitlees).
Het best neem je een fan die van zichzelf stil is; een infinity heeft al genoeg aan relatief weinig luchtverplaatsing.
Die 4e pin is gewoon om die fan op een andere manier te regelen (mbv PWM)
Maar je kan op die 4pins aansluiting op het moederbord ook gewoon een 3 piner aansluiten, je moet wel even in de BIOS aangeven op welke manier ie de fan moet regelen.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 14-04-2007 20:23 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09-2025

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Je zou eventueel natuurlijk ook gewoon een weerstandje tussen de draad van die herriefan kunnen solderen, zodat hij op een lagere snelheid, dus met minder lawaai draait. Zalman fans hebben vak een bijgeleverd weerstandje hiervoor. :P

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:29
Zoals fsfikke al zei, zo heb ik het hier thuis draaien. Werkt prima. Wel ff de Bios in duiken idd! :)

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-01 10:01
fsfikke schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 20:22:
[...]

Die 4e pin is gewoon om die fan op een andere manier te regelen (mbv PWM)
Maar je kan op die 4pins aansluiting op het moederbord ook gewoon een 3 piner aansluiten, je moet wel even in de BIOS aangeven op welke manier ie de fan moet regelen.
Hoe/waar regel jij dat dan in de BIOS? (P5B Deluxe/wifi, zie specs)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Duik de BIOS in zou ik zeggen :?

Bij de hardware monitor iig.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Fretzie
Dus als ik het goed begrijp kan ik die 3-pins gewoon op de 4-pins connector van het mobo aansluiten en toch alles instellen via de BIOS?
Wist niet dat dit werkte, was te bang om iets te vernielen door dit te doen.

Zal ik één dezer dagen eens proberen, bedankt voor het antwoord. :D

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 14:25
Fretzie schreef op zondag 15 april 2007 @ 23:53:
Dus als ik het goed begrijp kan ik die 3-pins gewoon op de 4-pins connector van het mobo aansluiten en toch alles instellen via de BIOS?
Wist niet dat dit werkte, was te bang om iets te vernielen door dit te doen.

Zal ik één dezer dagen eens proberen, bedankt voor het antwoord. :D
Heb zelfde vraag gehad.. maar het werkt zie handleiding van je mobo.

Wat je ook kan doen natuurlijk is een fancontroller installeren.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Yep been there done that :)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:53:
Heb een nieuwe AMD cpu box, en daar zat nu ook een 4 pins fan op de HS. Dus het is niet alleen intel meer die het gebruikt. ;)

• Fretzie
Fijn, heb ik mij dus zorgen zitten maken voor niks. :P
Bedankt voor de verduidelijking!

Verwijderd

En is het al gelukt om het in de bios op te lossen? Ik heb namelijk hetzelfde probleem maar het lukt mij egt niet namelijk.......

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:47
Wat voor systeem heb jij ? ook Intel netzoals TS
Ik heb ook een gelijksoortig probleem, maar dan met een AMD systeem:
Asus M2N-MX Q-Fan probleem

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Ik heb een E6600 op een Asus P5B, en een Scythe infinite koeler (3-pins). Egt hopeloos dat zn mooie koeler op volle toeren moet blijven draaien. Maar als ik de reply's goed lees zijn er mensen die het lukt om het goed te laten werken...

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:47
En jij kan de "Q-fan" mode wel instellen zoals vermeld in user manual ?
Het hele menu bestaat bij mij namelijk niet :X

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

ja dat kan ik wel. maar hij doet gewoon egt niets. dit is mn laatste asus bord

Verwijderd

@Puchmaxi en Alansan, Hebben jullie wel dezelfde bios?

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-01 12:07
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 03:07:
ja dat kan ik wel. maar hij doet gewoon egt niets. dit is mn laatste asus bord
QFan werkt inderdaad alleen met een 4 pins stekkertje aan de cpu fan.
Pagina: 1