Toon posts:

krijg cisco catalyst 2900 xl niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ben van een cisco fsathub 400 naar een catalyst 2900 xl switch gegaan, aangezien de hub kapot is gegaan.
Maar ik krijg de inkomende lijn niet aan de praat (dus geen verbinding naar het www)(lampje op de port gaat ook niet branden). De computers hier in huis hebben wel allemaal verbinding met elkaar. De lijn die hier binnen komt zit achter een bedrijfsnetwerk en is aangesloten op een vlan verbinding.
Hoe krijg ik de boel werkend ?
Thx alvast.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 17:22 ]

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:48
Wat is een vlan verbinding? Bedoel je dat het bedrijfsnetwerk gebruik maakt van VLAN´s? Je hebt het ook over een binnenkomende lijn. Het is een switch en geen router dus echt een binnenkomende lijn heb je niet. Kan je iets specifieker aangeven hoe de configuratie is? Desnoods met IP adressen en Vlan configuratie´s?

Verwijderd

Topicstarter
ze hebben hier diverse structuren binnen het netwerk, waaronder een vlan. daar ben ik op aangesloten.
is het zo dat mijn switch dezelfde instellingen moet hebben als die van de server ??? de enige info die ik heb zijn de ip,sub,ed die ik krijg voor mijn comp. als ik inlog op het netwerk.

• Archie_T
OK, als je inlogt op je computer krijg je een default gateway, die zorgt er voor dat je naar het internet kan. Dit heeft niets met de switch te maken. Als je de gateway nog kan pingen is het goed, als je dat niet kan zou het waarschijnlijk te maken hebben met het verkeerde VLAN. Maar het lijkt mij niet dat je dat geconfigureerd hebt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb het gateway adres wat ik kreeg heb ik overgenomen in de switch. Pingen lukt niet.
!
ip default-gateway 10.50.0.1
snmp-server community private RW
snmp-server community public RO
snmp-server chassis-id 0x0D
!
line con 0
exec-timeout 0 0
stopbits 1
line vty 0 4
login
line vty 5 9
login
!
end

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een 2900xl kan helemaal niet routen dus daar heb je niets aan. Als 't lampje op de poort niet aan gaat kan daar een aantal redenen voor zijn:

• de andere kant is niet aangesloten of op shutdown gezet
• jouw kant staat op shutdown
• je hebt een cross-cable nodig (ik neem aan dat dit naar een andere cisco gaat? dan zeker namelijk)
• je kabel is op een andere manier kapot

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Archie_T
Nee dat hoeft niet, je IP adres op je switch is niet belangrijk aangezien dit geen router is.
Wat je volgens mij moet doen (ben geen enorme Cisco held) is het volgende:
1. Leg een trunk aan tussen de Cisco van het bedrijf en je eigen cisco
2. Zet je poort in het goede vlan zodat je de server kan pingen.

Ook is even de vraag hoe je het aangesloten hebt en of je een link heb op je port naar het bedrijfs netwerk.
Kan je sowieso iets bereiken op het andere netwerk? Wat is het IP subnet van het andere netwerk en wat zijn je eigen IP adressen. Denk zelf namelijk dat het niet in je switch zit, deze switched wel..

Verwijderd

als het lampje op de port al niet gaat branden hoef je nog niet naar vlans te kijken.
Kijk eens of de port niet op shutdown staat (weet trouwens niet welke port je bedoelt)
anders kabel bekijken, krijgen ze ip van dhcp server of static addressen?

Verwijderd

Eigenlijk moet je helemaal geen eigen switch op je bedrijfsnetwerk gaan pluggen..maar da's een ander verhaal. Misschien blocken ze dat ook wel met bpdu guard.

Verwijderd

Topicstarter
port staat op no shut.
ip komen via dhcp.
kabel is goed (kabel zit nu direct in mijn comp, en heb ik nu ook verbinding met het www en e.d. mee).
En als ik de kabel in de hub stop (op 12) gaat gelijk het lampje branden, doe ik dit bij de switch gaat er niks branden.
Verder dan mn eigen computers die op de switch zitten kom ik niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 18:10 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan blijft over: cross kabel? (Bij een PC naar een switch heb je dat nooit nodig, en de meeste pc's van vandaag detecteren dat ook nog 's automatisch maar cisco switches doen daar niet aan)

[ Voor 73% gewijzigd door CyBeR op 11-04-2007 18:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
ff testen met cross kabel wordt lastig. kabel die ertussen ligt is bijna 100meter, en dat door een huis en een groot gebouw. :X
maar mijn kabel die 2 kleurtjes omdraaien en een nieuw stekkertje. is dan toch cross ? :?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:38:
ff testen met cross kabel wordt lastig. kabel die ertussen ligt is bijna 100meter, en dat door een huis en een groot gebouw. :X
maar mijn kabel die 2 kleurtjes omdraaien en een nieuw stekkertje. is dan toch cross ? :?
Ja idd, maar het is mooier om een UTP koppelstukje + 0.5mtr cross te gebruiken, dit werkt hetzelfde :)
Je kan ook proberen de switch via de hub aan te sluiten (of je überhaupt verbinding krijgt).

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:38:
Of je pakt een koppelstukje van 2 euro, ene kant op de binnenkomende kabel, aan de andere kant een crosscable van 1 meter. straight + cross = cross

Zelfde als hierboven dus.

Verwijderd

Topicstarter
ok. crosskabel moet nog wel ergens rondzwerven hier. morgenochtend maar ff een koppelstukje halen dan.
hub is geen optie, doet alleen nog aan stuiptrekkingen en als ik die te lang aan laat staan kan ik er een eitje op bakken.
thx iig voor zover.

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-03 13:34
CyBeR schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:09:
Dan blijft over: cross kabel? (Bij een PC naar een switch heb je dat nooit nodig, en de meeste pc's van vandaag detecteren dat ook nog 's automatisch maar cisco switches doen daar niet aan)
Er zijn al switches (oa 3750 series) die auto mdix hebben

Okee ff uit het hoofd. bij een cross cable zitten onderstaande aders doorverbonden:

1 -> 3
2 -> 5
3 -> 1
5 -> 2

Dus kant A:
1 Wit-Oranje
2 Oranje
3 Wit-Groen
4 Blauw
5 Wit-Blauw
6 Groen
7 Wit-Bruin
8 Bruin

en kant B:
1 Wit-Groen
2 Groen
3 Wit-Oranje
4 Blauw
5 Wit-Blauw
6 Oranje
7 Wit-Bruin
8 Bruin

en doorverbind blokjes zijn not done :r Hobbyboboplossingen

[ Voor 35% gewijzigd door BrammeS op 11-04-2007 22:13 . Reden: Cross info ]

Advanced sheep-counting strategies

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

BrammeS schreef op woensdag 11 april 2007 @ 22:06:
[...]

Er zijn al switches (oa 3750 series) die auto mdix hebben
"al"? HP en co doen dit al ettelijke jaren.

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
autocrossing doet cisco ook al jaren hoor. Het ligt alleen vaak aan de specifieke hardware + IOS versie.
2970's, 3750's en 2940's kunnen dit inderdaad.

[ Voor 19% gewijzigd door bazkar op 12-04-2007 13:23 ]

Verwijderd

[...]

Ideaal om zoiets mee te testen.

Zeker als je leest dat ergens "een kabel binnenkomt". Leest niet echt als een fatsoenlijk op een patch-paneel of contactdoos afgemonteerde aansluiting. Dus als je dan toch al aan het hobbybobben bent... kun je beter even testen of het werkt voordat je bekabeling opnieuw van stekkers gaat voorzien. Dat laatste is trouwens in een bedrijfsomgeving eigenlijk al not-done. Hier gebruiken we alleen fabrieks-patchkabels voor het patchen van aansluitingen. Geen kabels met een zelf aangeknepen stekker. Daarnaast is het handigst om al je infra-bekabeling straight te houden en, alleen indien nodig, te patchen met een crosscable. Maar dan moet je je infra-bekabeling wel netjes (laten) afmonteren op patch-panelen.

Verwijderd

Topicstarter
Maakt ook niet. Maar ik woon in een oude dienstwoning. kabel komt vanuit de patchkast in het gebouw hiernaast binnen bij mij in de meterkast. Daar hangt de switch en komen de kabels vanuit de kamers bijeen. Maar ik heb inmiddels een koppelstukje en crosskabel ertussen gehangen, heb nu alles werkend ! Crosskabel was dus de oplossing. Mn gemiddelde snelheid is weer als van ouds. van een 2 a 3 kb op de overleden hub nu weer 4 a 5 mb. 8)

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-03 10:37

No13

/me was here

[...]
Okee ff uit het hoofd. bij een cross cable zitten onderstaande aders doorverbonden:

1 -> 3
2 -> 5
3 -> 1
5 -> 2

[..]

Is het niet 1,2,3 en 6?
Pagina: 1