De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel
Vaak bu'j te bang!
The ramblings of an idiot
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Hij vraagt toch ook bij welke merken hij kan kijken, hiermee geeft ie niet aan dat ie verwacht dat al hun auto's van een supercharger zijn voorzien.The Bad Seed schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:16:
Naar merken kijken kan je niet doen, eerder naar specifieke modellen.
O ja....
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Die dingen zijn heel nog maar 8000 euro, laat staan als iemand hem om een boom drukt. Daimler Super Eight of Jaguar XJR.McBoom schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:23:
[...]
O ja....Maar ik denk niet dat je die op een gemiddelde sloperij tegen zal komen.... En zo ja, wil de eigenaar 'm vast voor de driedubbele hoofdprijs wel verkopen, of alleen compleet met motor...
Compleet blok voor 1750, kan de charger alleen dus niet zo heel erg duur zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 11-04-2007 15:40 ]
Leg mij eens het verschil uit tussen een supercharger en een compressor?McBoom schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:15:
Zijn er überhaupt wel (Europese) auto's die af-fabriek met een supercharger geleverd zijn? Ik ken ze wel met compressors, g-laders en turbo's....
Vaak bu'j te bang!
[ Voor 78% gewijzigd door GaMeOvEr op 11-04-2007 15:42 ]
Aannames zijn fataal.
Linkje op Wiki over superchargers
Linkje op Wiki over compressors en dan met name de Rotary screw compressors
[ Voor 32% gewijzigd door McBoom op 11-04-2007 15:56 ]
mini heeft in hun cooper S een eaton M45 maar deze is te klein voor mijn toepassing.
Je bent een held als je met een comprex werkt
Een rotrex kan eventueel ook maar denk dat die dingen wat te duur zijn voor het moment, wel erg compact. Maar je zoekt dus een roots?
Ik zou niet opteren voor een compressor maar voor een turbo omdat deze geen nutteloos energie opslurpt tijdens deellast
[ Voor 104% gewijzigd door Chevy454 op 11-04-2007 16:09 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Dat is met inruil van je oude blok.|sWORDs| schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:30:
Compleet blok voor 1750, kan de charger alleen dus niet zo heel erg duur zijn.
Dat ligt er aan hoe je de zin leest.
Is dat zo? ben je tijdens deellast (80% van de tijd) ook je vermogen kwijt?Chevy454 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 16:04:
Tis voor op de Volvo?
Je bent een held als je met een comprex werkt
Een rotrex kan eventueel ook maar denk dat die dingen wat te duur zijn voor het moment, wel erg compact. Maar je zoekt dus een roots?
Ik zou niet opteren voor een compressor maar voor een turbo omdat deze geen nutteloos energie opslurpt tijdens deellast
als de compressor weinig werk heeft dan verbruikt hij toch ook weinig vermogen?
(waar gaat het vermogen heen?)
En ja ik ben (nog steeds) aan het bekijken wat ik met mijn extra volvo blok ga doen...
ik wil graag vermogen in het lage toeren gebied hebben + een turbo setup is zo 'normaal'
Hoe wordt een compressor aangedreven? En wat gebeurt er met het debiet wat de compressor levert als het motortoerental stijgt? Dan weet je ook al waar het verloren vermogen naar toe gaatB-lennium schreef op woensdag 11 april 2007 @ 16:15:
als de compressor weinig werk heeft dan verbruikt hij toch ook weinig vermogen?
(waar gaat het vermogen heen?)
4cilinder 2500cc?En ja ik ben (nog steeds) aan het bekijken wat ik met mijn extra volvo blok ga doen...
Dan moet je verhoogde specifiek brandstofverbruik maar voor lief nemen als je een compressor wilt gebruiken. Denk eraan dat je ook andere uitlaatnokken nodig hebt of op zijn minst moet verstellen. Turbo is zuiniger dan een compressorik wil graag vermogen in het lage toeren gebied hebben + een turbo setup is zo 'normaal'
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen.
Maar dat staat hierboven al
Ioniq 5 P45
Tja dan moet je een electrische compressor nemen. Extra grote dynamo, en bij hoge toeren laat je de compressor de lucht in een reservoirtje stoppen. Dan bij lage toeren de gewone luchtinlaat afknijpen en lucht uit het reservoir zo de cilinders in ;-)B-lennium schreef op woensdag 11 april 2007 @ 16:15:
ik wil graag vermogen in het lage toeren gebied hebben + een turbo setup is zo 'normaal'
Nadelen: je hebt een erg sterke dynamo nodig > 20kW ofzo
Je hebt een erg groot reservoir nodig. Een 2 liter 4takt doet bij 1800rpm bij atmosferische druk al zo'n
30s-1 x 2liter x 0.5 = 30 liter/sec.
Alternatief: geen reservoir. Een gemiddelde autoaccu kan ongeveer 100A bij 12V =~ 1 kW leveren
Zeg dat je een 20kW compressor hebt (is nog niet veel), dan heb je dus 20 zware loodaccu's nodig
Of je scheidt de zuurstof van de stikstof in de lucht en zuigt gewoon 1 bar zuurstof in je cilinders
[ Voor 47% gewijzigd door Juup op 11-04-2007 18:09 ]
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Je hebt er ervaring mee?Juup schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:52:
[...]
Tja dan moet je een electrische compressor nemen. Extra grote dynamo, en bij hoge toeren laat je de compressor de lucht in een reservoirtje stoppen. Dan bij lage toeren de gewone luchtinlaat afknijpen en lucht uit het reservoir zo de cilinders in ;-)
Je hebt een erg groot reservoir nodig. Een 2 liter 4takt doet bij 1800rpm bij atmosferische druk al zo'n
Alternatief: geen reservoir. Een gemiddelde autoaccu kan ongeveer 100A bij 12V =~ 1 kW leveren
Zeg dat je een 20kW compressor hebt (is nog niet veel), dan heb je dus 20 zware loodaccu's nodig
Of je scheidt de zuurstof van de stikstof in de lucht en zuigt gewoon 1 bar zuurstof in je cilinders. Als de lucht zo'n 20% zuurstof bevat, en je weet het goed te scheiden, dan stijgt je vermogen met een factor 5. Misschien smelten je zuigers weg maar dat merk je dan wel weer.
Dat snap ikGaMeOvEr schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:41:
Is hetzelfde, andere naam. (niet te verwarren met een turbo, die anders werkt, hoewel allebei de devices, zowel de supercharger als de turbo in principe "compressors" zijn. (Comprimeren lucht voor betere verbranding.)
Voor the bad seed, een g-lader is geen hippe VW naam voor een compressor, maar dat is gewoon een soort type compressor, ook wel scroll compressor genoemd.
Vaak bu'j te bang!
Dan valt je krukas langs je carter op de grond. Dan is koeling niet echt een probleem, heb je 4 grote gaten met luchtkoelingJuup schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:52:
Als de lucht zo'n 20% zuurstof bevat, en je weet het goed te scheiden, dan stijgt je vermogen met een factor 5. Misschien smelten je zuigers weg maar dat merk je dan wel weer.
Niet echt een optie héTja dan moet je een electrische compressor nemen
Dan gewoon goed doen: compressor en een big ass turbo icm met individuele throttlebodies
Wel andere bouten voor de hoofdlagerkappen en stevigere tapeinden om de carters bij elkaar te houden
[ Voor 41% gewijzigd door Chevy454 op 11-04-2007 20:03 ]
Waarom altijd van die enorme verhalen over totaal irrelevante zaken ?Juup schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:52:
[...]
Tja dan moet je een electrische compressor nemen. Extra grote dynamo, en bij hoge toeren laat je de compressor de lucht in een reservoirtje stoppen. Dan bij lage toeren de gewone luchtinlaat afknijpen en lucht uit het reservoir zo de cilinders in ;-)
Of je scheidt de zuurstof van de stikstof in de lucht en zuigt gewoon 1 bar zuurstof in je cilinders. Als de lucht zo'n 20% zuurstof bevat, en je weet het goed te scheiden, dan stijgt je vermogen met een factor 5. Misschien smelten je zuigers weg maar dat merk je dan wel weer.
@ B-Lennium; op Marktplaats staan o.a. bij 'Onderdelen | Amerikaanse auto's' nog wel eens (Paxton, Weiand) blowers.
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
ik weet het zo net nog niet.. supercharger.. makelijk monteren maar vermogensverlies tijdens het 'normale' rijden. dus niet erg zuinig meer (zie chevy zijn verhaal)
Turbo, een turbo voor een 3liter 6 cilinder vinden op een sloop is een no-go...
misschien ga ik wel voor een twin-turbo setup, iedere 3 cilinders eentje.
dan kan ik waarschijnlijk turbo's gebruiken uit de VW TDI en die? die vind je wel
moeilijk moeilijk...
eerst maar een tafeltje maken waar het blok in komt te hangen (samen met een radiator + uitlaat enz)
dan met megasquirt spelen en dan zien we wel verder...
misschien lees ik wel weer wat leuks over een jet-engine. haha!
[ Voor 4% gewijzigd door B-lennium op 11-04-2007 20:37 ]
3l 6cilinder?B-lennium schreef op woensdag 11 april 2007 @ 20:36:
Turbo, een turbo voor een 3liter 6 cilinder vinden op een sloop is een no-go...
Dat is DE setupmisschien ga ik wel voor een twin-turbo setup, iedere 3 cilinders eentje.
Uitlaatgassen van een diesel zijn koeler dan die van een benzine dus die lopen kapot.dan kan ik waarschijnlijk turbo's gebruiken uit de VW TDI en die? die vind je wel
Turbo's zijn er genoeg te vinden, je moet alleen de juiste nemen
Maar turbo's van grotere dieselbussen/kleine trucks zoals Mercedes, Iveco etc kunnen misschien interessant zijn ?
@ Chevy; ik zie in de US wereld regelmatig (Garret) turbo's gebruikt worden uit grote US-trucks en shovels e.d., hoeveel scheelt die temperatuur ?
Ik neem aan dat een diesel turbo niet stuk raakt door pakweg 80 graden extra ? Of scheelt het veel meer ?
[ Voor 11% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 11-04-2007 20:54 ]
Het is wat je veel noemt, is 400 graden meer veel?Hydraulik-Phunk schreef op woensdag 11 april 2007 @ 20:49:
Ik neem aan dat een diesel turbo niet stuk raakt door pakweg 80 graden extra ? Of scheelt het veel meer ?
Ik meen dat de uitlaatgassen bij een diesel richting de 550 a 750 graden heet worden onder vollast en bij een benzine richting de 1000 a 1200 graden afhankelijk van de timing van de uitlaatkleppen. Want je blaast wel meer lucht in, er moet ook meer warmte eruit gaan. Aangezien de warmte gelijk is aan m * cv * dT weet je wel dat de hoeveelheid Joule aan warmte ook groter is.
Een nieuwe rolgelagerde turbo is niet zo gek duur, bij BigCC kost een rolgelagerde Garret iets van 1200 euro. Maar een Audi KK04 gaat op ebay ook goed, zeker als je daar 2 van hebt op een redelijk lage druk van 14,7psi
[ Voor 56% gewijzigd door Chevy454 op 11-04-2007 21:43 ]
Anders aan het eind van je uitlaat monteren ?
Heb overigens eens zoiets gezien bedenk ik me nu ik dit typ, turbo ter hoogte van de achteras.
Dan heb je een turbo gat van een meter of 4?Hydraulik-Phunk schreef op woensdag 11 april 2007 @ 21:50:
400 graden is wel veel meer ja
Anders aan het eind van je uitlaat monteren ?
Heb overigens eens zoiets gezien bedenk ik me nu ik dit typ, turbo ter hoogte van de achteras.
Je zit dan met andere problemen, je uitlaatgassen zijn te koud dan en heb je dus veel meer uitlaatgassen nodig om te op te spoolen dus moet je al een motorblok hebben met een grote inhoud en moet je al flink wat toeren draaien om de turbo uit zijn winterslaap te halen en dan mag je nog eens het inlaattraject op druk brengen... Hoe laat vertrekt de bus ook alweer
[ Voor 34% gewijzigd door Chevy454 op 11-04-2007 21:56 ]
Niet irrelevant, omdat de TS aangeeft meer vermogen te willen maar niet precies weet hoe, bijdehandje.Hydraulik-Phunk schreef op woensdag 11 april 2007 @ 20:00:
Waarom altijd van die enorme verhalen over totaal irrelevante zaken ?
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Wanneer iemand vraag hoe te fietsen van Leeuwarden naar Echt en vervolgens vertellen dat 'ie het best een brommer kan kopen en via Dusseldorf kan rijden is pas bijdehand.
Dat is precies wat jij doet.
Je hebt een leuk idee, maar je weet ook dat het niet redelijkerwijs haalbaar is, 'lucht in een reservoirtjes stoppen'.
Naar het station fietsen van Leeuwarden, de trein naar Roermond, daar de stoptrein naar Maastricht, uitstappen in Echt en klaarHydraulik-Phunk schreef op woensdag 11 april 2007 @ 22:14:
Wanneer iemand vraag hoe te fietsen van Leeuwarden naar Echt
* Chevy454 kruipt terug onder zijn steen
[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 11-04-2007 22:17 ]
Aannames zijn fataal.
het is een 'Push-rod' blok met 6 cilinders in lijn. 2 kleppen per cilinder en een inhoud van 3 liter.
Een enkele garrett gt25 zou een mooie turbo zijn voor mijn blok. omdat ik het betaalbaar en in de hobbie sfeer wil houden kan ik beter gaan voor een twin-turbo setup. (een grote vind je niet zo snel op de sloop!)
ik zit nu te kijken naar een 2x garrett Gt15, 2x Mitsubishi TD04-13 of 2x KKK k04-0025 (de kkk is iets te groot, veel vermogen maar groot turbogat.)
omdat ik het oude motorblok niet te veel op zn donder wil geven zit ik nu aan 10psi overdruk te denken
dit moet met de genoemde turbo's wel lukken.
ik heb ooit een junkyard shopping list gehad. stonden vrijwel alle turbo types in en uit welke auto deze kwamen....
het uitrekenen is wel een gedonder.
weet iemand bv hoe je M^3/min lucht kan omrekenen naar lbs/min? lbs is een gewichts maat geloof ik. op turbobricks heb ik een topic lopen waar iemand mij opweg heeft geholpen betreft het uitrekenen van de benodigde lucht http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=96807
+-/ 610 M³ lucht per uur! dat is aardig wat
@chevy hoe zit het met je inlaatspruitstuk, gaan de bijde turbo's elkaar niet tegen werken als je de uitgangen samen voegt? (in elkaar blazen)
[ Voor 3% gewijzigd door The Bad Seed op 12-04-2007 19:55 ]
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
continuteitsprincipe van gassen toepassenB-lennium schreef op donderdag 12 april 2007 @ 19:49:
@chevy hoe zit het met je inlaatspruitstuk, gaan de bijde turbo's elkaar niet tegen werken als je de uitgangen samen voegt? (in elkaar blazen)
ff mn tabellenboek zoeken , hoeveel dat nog is bij +/- 80c (van het slechte uitgaan)
Chevy, je bedoeld de inlaatbuis 2x zo groot (oppervlakte) maken als de uitgang turbo, en dan moet het goed gaan?
[ Voor 29% gewijzigd door B-lennium op 12-04-2007 19:59 ]
ik zit te denken aan de vorm van het inlaatkanaalB-lennium schreef op donderdag 12 april 2007 @ 19:57:
Chevy, je bedoeld de inlaatbuis 2x zo groot (oppervlakte) maken als de uitgang turbo, en dan moet het goed gaan?
Het gaat allemaal om de vorm en hoe je de snelheid van het gas in het voordeel gebruikt. Het gebruik van verscheidene diameters is ook goed, dan krijg je ter hoogte waar de 2 inlaten naar 1 grote inlaat gaat een onderdruk waardoor de druk in de perszijde afneemt: nog meer boost door het pompwiel vrij kan draaien
[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 12-04-2007 20:08 ]
een Y verbinding werd het zoiezo wel. nog advies over een intercooler? 2 kleintjes of 1 grote?
Hangt af van de ruimte zou ik eerder zeggenB-lennium schreef op donderdag 12 april 2007 @ 20:10:
Nog advies over een intercooler? 2 kleintjes of 1 grote?
Je moet eerst kijken naar de ruimte en de warmte ontwikkeling want bij de kk04 gaan ze tot 20psi zonder intercooler bij een motorfiets. Ik zou eerst informatie opzoeken, Corky Bell Maximum Boost schijnt goede literatuur te zijn omtrend het gebruik van turbosetups.
Mijn turbo project komt er met wat geluk in de winter, met wat pech over een paar jaar
[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 12-04-2007 20:28 ]
wat ik bedoel is, kan ik de compressor uitgang(en) samenvoegen en dan een intercooler in, of is het verstandig elke turbo zijn eigen (kleinere) intercooler te geven en na de intercoolers de buizen samen te voegen voordat ik mn gasklep in ga.
je vind namenlijk wel eens twin-turbo setup intercoolers, waarom 2 kleine als 1 grote makkelijker vinden is (volvo 740 turbo, saab 9000 enz)
mijn idee is zoiets (met minder geld, vermogen en bling bling dat wel)
zelfde blok, zelfde auto alleen dit is een 1 bigass turbo setup.
even naar beneden scrollen
CLICK
[ Voor 28% gewijzigd door B-lennium op 12-04-2007 20:39 ]
Dat is een leuk iets, ik heb er zelfs voor moeten nadenken voor een antwoordB-lennium schreef op donderdag 12 april 2007 @ 20:32:
wat ik bedoel is, kan ik de compressor uitgang(en) samenvoegen en dan een intercooler in, of is het verstandig elke turbo zijn eigen (kleinere) intercooler te geven en na de intercoolers de buizen samen te voegen voordat ik mn gasklep in ga.
Ik wil zou iig trachten zo min mogelijk lag te hebben en zo veel mogelijk vermogen op zo'n laag mogelijke boost
[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 12-04-2007 20:45 ]
Owh... dat gaat me geld kostenChevy454 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 20:42:
[...]
Dat is een leuk iets, ik heb er zelfs voor moeten nadenken voor een antwoordDaar moet je maar eens zelf over nadenken wat de gevolgen zijn
na veel rekenen ga ik 2x GT1544 als turbo gebruiken.

dit is de turbomap. aan de rode punten kun je zien dat ik net buiten het bereik van de turbo val.
omdat ik het blok toch niet tot zn maximale toeren ga drukken zit ik save.
uiteindelijk heb ik alles berekend met deze website http://www.squirrelpf.com...pany=1&family=1&product=2
let erop dat ik 2x deze turbo ga gebruiken, daarom heb ik ook een inhoud van 91cid (1.5liter) ingevuld.
de turbo's worden gebruikt in veel VW scoda en seat's, makkelijk zoeken dus
nu wachten op loon, en dan vette vingers zoeken op een sloop!