Toon posts:

Radeon 9800 Pro kapot? Of nog bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs begaf de ventilator van mijn videokaart (Radeon 9800 Pro 128Mb) het, en ik besloot deze te vervangen.

Bij het afnemen van het koelblok (met een tangetje de plastic pinnetjes tegen elkaar duwen) schoot de tang uit, waardoor ik "zo'n geel blokje" raakte :(. (zie foto's).

Nu is mijn vraag: Is deze kaart nog bruikbaar? Het lijkt erop dat alleen het gele spul (keramiek? plastic?) eraf is, en er geen connectoren echt afgeknapt zijn oid.
Of moet de kaart gerepareerd worden (bv dmv trekstrip oid? wel eens van gehoord). En zo ja: Kan dit wel, en is dit het waard?

Ik hoor het graag van jullie, ik durf de kaart zo iig niet in de PC te steken, zeker niet aangezien ik nog geen vervangende koeler heb.

Alvast bedankt!

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5

Sorry voor de magere kwaliteit, maar kon niet verder inzoomen met m'n N73.

• DoomSayerSantos
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-07 15:57
Denk niet dat die nog zal werken.
Mss dat iemand dat wel nog kan herstellen.
9800 pro gaan trouwens zeer goedkoop op ebay.
kzou daar 1 kopen voor een prijsje.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:21

lier

MikroTik nerd

Probleem dat dit soort SD onderdelen haast niet zelf met een soldeerbout te vervangen is. Tenzij je het erg leuk vindt om dingen uit te zoeken en te repareren, anders is een nieuwe videokaart een betere optie.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Ik vermoed dat de kaart onstabiel is, maar nog wel werkt. Enige manier om er 100% zeker van te zijn is testen.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Je kan 'm aandrukken, vastlijmen etc.. probeer er iets mee en test 'm uit.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Meet even of hij niet geleid.. als dat niet het geval is kun je nog wel eenzelfde 'erop' solderen (dus OP de oude) maar als je niet behendig bent met solderen laat het iemand doen die dat wel is want je moet erg vlug werken en zorgen dat onder de oude zit niet vloeit.

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07 13:17

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

zoon geel blokje is waarschijnlijk een condensator, het enige probleem is dat je niet weet wat voor waarde hij heeft, je zou een 2e kaartje moeten zoeken en daarop kijken welke waarde die heeft.
Smd condensatoren kan je bijna niet met de hand solderen, want de solderingen zitten echt onder het component, weerstandjes in SMD hebben ze iig nog aan de zijkant :/
Maar je hoeft hem niet perse te vervangen door een smd type, heb wel vaker gewone componenten op zulke bordjes gesoldeerd.

Dus:
Gewoon voor gaan, of je tweakers account opzeggen :P

ps, je pc zal niet opschroeien hoor als zo iets stuq is
Pagina: 1