S-ATA in combinatie met P-ATA. Windows start niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-02 19:37
Vandaag was ik blij met de binnenkomst van mijn nieuwe seagate barracuda 320GB S-ATA schijf. Leek me een mooie upgrade naast de bestaande hardeschijven die ik al in mijn systeem heb zitten;
2x 80 GB Maxtor P-ATA en 1x 40GB Seagate P-ATA. Tevens zit er een LG cd-brander/dvd-lezer op het IDE-kanaal.

Als ik nu die nieuwe s-ata harde schijf bijplaats, wordt deze goed gezien en ok bevonden in de bios, maar blijft windows hangen tijdens het opstarten. Het enige wat ik zie is een vaag windows-logo (blijft dus hangen tijden de fade-in).

De bios heb ik ge-update maar dit mag niet baten.
de 3 andere s-ata poorten geprobeerd, maar dit geeft hetzelfde effect.

Het werkt alleen als ik 1 P-ATA apparaat los koppel. Zoals nu draaien er 4 harde schijfen maar geen cd-romspeler.

Voeding = Trust 420W (sorry) maar moet toch genoeg zijn, ookal is het een b-merk.
Moederbord = Asus P5VDC-MX en ondersteund zowel S-ATA als P-ATA.

Hoe kan ik dit probleem oplossen, zodat alles tegelijk aangesloten kan zijn? Ik kom er niet meer uit.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Ook al zou 420W genoeg moeten zijn, als ie brak is dan kan het zijn dat ie het alsnog niet trekt. Ik zou zeggen, meet m eens door.

Wat je ook moet proberen is eerst de sata drivers installeren in windows, en daarna pas de harddisk aansluiten. Denk dat ie dan wel goed opstart.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
lijkt idd verdacht veel op gezeur van je voeding, als jij een apparaat loskoppelt en de hd doet het opeens wel. sata drivers kunnen het dan dus ook niet zijn ;) ook al heb je een 420Watt voeding, hij kan waarschijnlijk niet genoeg stroomsterkte leveren om 4 harde schijven en de rest van je systeem te voeden. probeer eens een andere (a-merk) voeding als je die tot je beschikking hebt ;)

• niekvanprooijen
struul schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:03:
lijkt idd verdacht veel op gezeur van je voeding, als jij een apparaat loskoppelt en de hd doet het opeens wel. sata drivers kunnen het dan dus ook niet zijn ;) ook al heb je een 420Watt voeding, hij kan waarschijnlijk niet genoeg stroomsterkte leveren om 4 harde schijven en de rest van je systeem te voeden. probeer eens een andere (a-merk) voeding als je die tot je beschikking hebt ;)
Ik heb het geprobeerd met een 460W Zalman voeding, maar dit mag niet baten, en losse s-ata drivers zijn niet te vinden op de asus-site, alleen raid-drivers.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Drivers zijn sowieso niet goed bij Asus te krijgen, altijd oud of niet aanwezig. Je kunt beter drivers downloaden van de site van de chipsetfabrikant. Waarschijnlijk staan daar wel sata drivers.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• niekvanprooijen
Nou ik heb de Trusty Trust voeding teruggebracht naar Dynabyte. Deden ze helemaal niet moelijk over. Hulde.

Vervolgens bij computerland een Extreme Power 380W gekocht van Coolermaster. Nog steeds precies hetzelfde probleem. Vanaf de via-site nieuwe drivers installeren helpt ook niet.

Zou het misschien kunnen dat er maar maximaal 4 apparaten aan kunnen?

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
het lijkt me zeer stug dat het een driverissue is, als jij een ander apparaat loskoppelt werkt het zootje namelijk wel. ik denk dat je het toch echt in je bios moet zoeken, kijk anders eens bij de biosupdates van jou mobo of daar iets in genoemd word, als opgelost probleem zegmaar.

• niekvanprooijen
Het schijnt een fout te zijn op het moederbord. Op het forum van asus, wat verrotte traag is, staan van meerdere mensen die precies hetzelfde probleem hebben.

Bedankt in ieder geval allemaal!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:56
HD ingesteld op SATA 1 modus? VIA VT8237R southbridges kunnen niet overweg met SATA2 HD's

• niekvanprooijen
mad-dog schreef op donderdag 12 april 2007 @ 00:11:
HD ingesteld op SATA 1 modus? VIA VT8237R southbridges kunnen niet overweg met SATA2 HD's
Je bedoelt met de jumper achterop de HD? Lijkt me sterk, aangezien hij wel werkt als er 3 andere P-ATA apparaten aangesloten zijn, maar niet als het er 4 zijn.
En op de site van asus staat dat ie er wel mee overweg kan.

[ Voor 7% gewijzigd door niekvanprooijen op 12-04-2007 09:23 ]

Pagina: 1